Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cuore 1.0 Premium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 30.000 km |
ERVARINGEN
Na 5 jaar in een Volvo 850 te hebben gereden werd het tijd voor iets heel anders.
Een Daihatsu Cuore van de zevende generatie.
Na 7 weken wachten kon ik hem ophalen bij garage De Groot in Veenendaal.
keurig schoon en gepoetst en een bloemetje voor het meisje.
In de kleur green metalic lijkt deze auto toch net iets kekker dan donkerblauw of rood. Wel even E349,-
In de premium uitvoering is dit een vrij complete auto. Stuur en bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar.Achterbank kan over 25 cm verschuiven.Centrale vergrendeling op afstand bedienbaar. Spiegels en voorramen electrisch bedienbaar. Uitgebreide boordcomputer 2x tripafstand actueelverbruik en het gemiddelde verbruik per tankvulling, dasch verlichting in 5 standen instelbaar en stuurbekrachtiging.
Voor de broodnodige veiligheid ABS met remkrachtverdeling en 2 airbags.
De standaard radio uitgebreid met 4 speakers van pioneer om het orginele geluid een beetje op te peppen is nu redelijk.
Geen airco.
Ik rij nagenoeg altijd alleen dus een grote kofferbak is voor mij niet echt van belang.De stoelen kunnen altijd nog plat dan ontstaat een ruimte van 414 liter.
Voor en achterin veel voet en hoofdruimte je zou het niet zeggen aan de buitenkant.
Rijden doet de cuore prima. Doch bij harde wind heeft de auto en de bestuurder het duidelijk minder naar de zin. Veel corrigeren is dan wel nodig.Een gewicht van 740 kilo 145-80-13 bandjes en een relatief hoge koets dragen daar natuurlijk wel aan bij.
In de eerste 3 versnellingen is de auto zeker lekker vlot. In de vijfde gang is echter alle elasticiteit eruit, echt alleen voor de snelweg.
Op rotondes schuift de auto enthousiast over de voorbanden weg zeker als het nat is. Gewoon een beetje met beleid sturen dan is er niets aan de hand.
Voor een gunstig verbruik vlot naar de 80 dan stroomt er iedere 23.5 kilometer 1 liter naar de cilinders toe, dit is een reele waarde gemeten na 3x tanken.
Dit bij lage temperaruren en een nog niet goed ingelopen motor. Het zal straks zeker nog zuiniger worden.Ik rij nagenoeg nooit stadsverkeer dit draagt wel bij aan een gunstig verbruik.De onderkant is door middel van tectyl goed tegen roest behandeld en de holle ruimtes zijn rijkelijk voorzien van hotwax zodat roest moeilijk een kans zal krijgen.
Remmen zijn prima van 100 naaar 0 in 41 meter is een goede waarde.
Ook de kachel voldoet goed, veel warme lucht bij de voeten erg prettig.
Ook nog een fabrieks cruisecontrol laten monteren. Luxe ding met 3 programeerbare snelheden en verlichte knoppen wel E 695,- De bouwkwaliteit maakt een goede indruk geen gerammel of trilling in het stuur.
In de zomer gaan we er mee na Italie, ik zal dan opnieuw verslag doen.
Gister terug uit Italie 3000 km in 8 dagen.
Op de heenweg door duitsland tussen de 120 en 150 km per uur.
Juist bij flinke snelheden rijdt de cuore erg fijn, koersvast mits de bochten niet te scherp zijn.
Top op de teller 165 dan pas 4200 toeren rood begint pas bij 7000 tpm
Dus absoluut geen gejank van een motor die helemaal op zijn top moet lopen.
In toscane flink wat gereden op smalle bergwegen.
Auto is zeker niet gespaard flink in toeren omhoog is het devies.
Verwacht geen brute trekkracht het is slecht een klein motortje.
Op de terugweg bijna helemaal op de cruisecontrol, een geweldige uitvinding.
Verbruik; hoogste verbruik 1:20,5
laagste verbruik 1:24,3
PROBLEMEN
Voorbeeldig, geen olieverbruik geen rammel geen kraakje.
update
- 20.000 km
Zo de eerste 20.000 zit er op.
Verveelt totaal niet rijden in deze auto.
Als enig minpunt zou ik toch de bestuurdersstoel willen noemen.
Vorm en de afstel mogelijkheden zijn gewoon minimaal. En vertroebelen het geheel en beetje in negatieve zin.
Let wel voor een zo kleine auto in deze prijsklasse is het als geheel een positieve prestatie.
Ik stap met heel veel plezier elke keer weer achter het stuur.
Het verbruik is niet beter of slechter geworden 1:20 is de slechtste waarde en als gemiddelde 1:23 iedere tankbeurt weer.
Nog geen lampje gesneuveld en geen drup olieverbruik.
laatste update
- 30.000 km
Vandaag de 30000 km volgemaakt.
Bij 20000 zijn de dunlop sp10 banden aan de voorkant vervangen door hankkook optimo banden,Banden waren totaal versleten.
Deze banden smoelen veel beter en wegligging bij regen is zeker niet slechter als de dunlop banden. Ik ga meestal met een flinke snelheid over de rotondes en dan schuiven de bandjes een beetje, dit zal wel niet bijdragen aan een lange levensduur.
Ik ben zo tevreden over deze cuore dat ik een zelfde heb terug gekocht zelfde kleur, zelfde uitrusting aleen nu met airco. Dit kon eigelijk niet anders.Bij enkele dealers offerte laten maken zat ruim 2000 euro verschil tussen hoogste en laagste bod.Problemen zijn er niet geweest.Geen olieverbruik niets helemaal niets.Lijkt me ook wel normaal voor een nieuwe auto. Afschrijving bijna nihil 1200 minder als betaald in febr 2008.
Ze zijn alleen door de euro/yen iets duurder geworden.Weer bij autobedrijf De Groot in veendaal aangeschaft.Hier wordt ik goed behandeld men weet waar ze over praten.Zo hoort het natuurlijk ook gewoon.Ik ga geen nieuwe review meer schrijven van de cuore.
Samengevat; een heerlijk betrouwbaar scheurijzertje wat bij mij door de cruisecontrol 1;23 loopt.
Volgend jaar belastingvrij en verzekering allrisk per maand vanaf 15 euro. Dit is leuk autorijden al zullen er genoeg te vinden zijn die een andere mening zijn toegedaan deze auto heeft mij niet teleurgesteld en veel rijplezier gegeven.Je moet wel bestand zijn tegen opmerkingen als hoe kun je daar in zitten
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.