Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)

autoreview

Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)

Signalement

UitvoeringCuore 1.0 Premium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf39.000 km
KM-stand laatst41.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Start review

  • 39.905 km

Deze Daihatsu (mijn eerste, zilvergrijs, ik probeer een foto te plaatsen) heb ik vorige week gekocht bij auto Hommel in Etten Leur.Ik zocht een premium uitvoering en had er al een paar bekeken voordat ik deze kocht. Auto Hommel is al erg lang Daihatsu dealer en heeft veel expertise in huis, ook monteur Jan! Ik heb de auto gekocht omdat ik 20.000km per jaar rij. Mijn Volvo 745 loopt 1:9 a 10, dat is simpelweg te duur en niet meer van deze tijd.

Mijn eerste ervaringen: Ik heb nu zo'n 900 km met de auto gereden en de auto loopt met mijn (stevige) rijstijl 1:20,75 en dat is natuurlijk helemaal te gek. Mijn auto is een "premium" uitvoering en heeft airco, electrische ramen voor, centrale vergrendeling met ab en een geintegreerde dubbel din geluidsinstallatie.

De auto is ook voorzien van het wegliggingspakket met 14 inch lichtmetaal en een stabilisator voor. Omdat ik hou van harde en zuivere muziek, heb ik de Cuore langsgebracht bij autoparts in Amsterdam zuidoost. De jongens daar hadden net mijn Subaru WRX voorzien van een stereo en moesten erg lachen toen ik zei; "oma houdt ook van harde muziek". Ze hebben alle deuren voorzien van "high end" speakers, de deuren voorzien van isolatie en een 4x 100 watt versterker in de dash gebouwd. Ook zijn er extra tweeters op het dashbord gemonteerd. Ik moet zeggen, het klinkt geweldig!

Rijden doet de auto ook prima, maar hij is wel erg onderstuurd. Ik rijd graag een beetje harder en dan merk je snel dat de auto smaller is dan veel van zijn soortgenoten. Hij tilt regelmatig een binnenst "voorpootje" op in een snelle bocht. Kan geen kwaad en wij (mijn 12 jarige zoon en ik) vinden het erg vermakelijk. Het onderstuur wordt veroorzaakt doordat de auto een lange wielbasis heeft, gecombineerd met een gering spoorbreedte. Verder ligt het zwaartepunt erg hoog en vanwege de (relatief) hoge bouw van de Cuore zit je ook hoog.

De Cuore vodoet aan de Japanse "kei" wet en mag niet breder zijn dan 1m47. Het grote voordeel hiervan en de voornaamste reden van aanschaf is dat de Cuore mede hierdoor de meest zuinige mini is in zijn segment. Doordat de Cuore een kleiner frontaal oppervlak heeft, zijn de 3e en 4e versnelling langer en draait ie maar 3000 toeren bij 120 kph. De Aigo, 107 en C1 drielig heeft dezelfde (Daihatsu) motor, maar niet die langere eindoverbrenging. Ze zijn (mede) daarom minder zuinig. Neem daarbij de binnenruimte van De Cuore, gecombineerd met de verschuifbare achterbank en je kunt er niet omheen! De Daihatsu is natuurlijk niet echt leuk vormgegeven en een beetje dozerig (boxy). Het is duidelijk dat de functie voor de vorm is gegaan, en terecht eigenlijk.

Als je een Cuore rijdt, dan moet je niet gevoelig zijn voor minachtende opmerkingen. Ik lach me kapot om de onzinnige en denigrerende opmerkingen van vrienden.Zij betalen wel gemiddeld 3 keer zoveel per kilometer. Zeker als je de afschrijving, houderschapsbelasting en verzekering in het plaatje meeneemt. Jammer dat de dure Yen de markt voor Daihatsu in europa heeft verpest. Ze zijn echt te duur geworden om te kunnen concurreren met o.a. de drieling. Jammer! Wordt vervolgd. Dirk

Riem en tanken

  • 40.500 km

Gisteren voor de tweede keer getankt. Ik heb mijn normale rijstijl (vlot) weer opgepakt en het oranje "tank leeg" lampje ging na precies 550 km branden. De Cuore liep op deze tank precies 1:18.94. niet gek he?!
Gisteren heb ik bij Brezan een veiligheidsriem (heupgordel) gekocht en gemonteerd op de originele montagepunten van de linker en rechter driepuntsgordels achterin de Dai. Was een fluitje van een cent en voortaan, wanneer de gelegenheid zich voordoet, kan ik 3 kinderen veilig op de achterbank vervoeren. De heupgordel is ce gekeurd en kostte maar €30,-.Voor de azijnpissers onder ons; Je zou kunnen stellen dat dit systeem niet gekeurd is, maar ik kies ervoor om NOOIT een kind te vervoeren zonder dat het in de gordel zit. Wat vindt jij? Als je er ook één wilt en niet weet hoe het moet, neem dan gerust contact op. Het is in 10 minuten gepiept!

D

3e keer getankt

  • 41.000 km

Jammer dat ik tot nu toe nog geen reactie's heb gekregen van collega liefhebbers! Jullie commentaar is meer dan welkom! Ik heb na de laatste tankbeurt mijn normale rijstijl weer helemaal opgepakt en de Dai loopt nu 1:17.95. Bijna 1:18 dus en dat is echt boven verwachting goed. Het is nog steeds erg leuk om in deze auto te rijden. Je moet wel, vooral bij nat wegdek, oppassen voor onderstuur. De Continental banden zullen hier misschien ook toe bijdragen, maar ik ben te 'Cheap" om ze te vervangen. Ze zijn namelijk nog bijna nieuw, maar slijten gelukkig erg snel door al dat geschuif. Ik heb ooit een Passat variant gehad en daar zaten Conti eco contacts onder, dat was echt een drama. Michelin en daarna Pirelli was echt veel beter. D

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.