Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2008)

autoreview

Daihatsu Cuore
Daihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu Cuore

Signalement

UitvoeringCuore 1.0 Premium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst14.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na veel wikken en wegen en proefrijden in verschillende auto’s waaronder een C1 ben ik toch gegaan de Daihatsu Cuore in de uitvoering premium en de kleur zilver matallic.

Waarom: Omdat ik een zuinige pittige auto zocht die betrouwbaar is, nieuw en veel ruimte te bieden had.
Ik twijfelde nog wel over een Peugeot 107 maar de ruimte achterin viel tegen en was minder rijk uitgerust dan de Cuore.

Het rijden zelf gaat aardig vlot je komt goed mee ook op de snelweg.
En de weggligging valt me beslist niet tegen met die smalle bandjes.
Op droog wegdek is hij aardig koersvast.
Wel helt de carrosserie wat over maar dat is ook alles.
En zelfs geen onderstuur.
Met regen is het een kwestie van de snelheid aanpassen als je door een bocht gaat dan merk je wel dat er dunne bandjes onder zitten.
Ook is de auto wat windgevoelig maarja wat wil je met een gewicht van 765kg.
Ook al moet je wel 2 handen aan het stuur houden als het wat waait maar dat moet eigenlijk altijd dan merk je ook dat je met een lichte auto op pad bent.

Het verbruik was toen ik hem nieuw had 5.3 liter = 1 op 18.86 snelweg en nu is het al 4.8 liter = 1 op 20.83 ook op de snelweg en dat al na 1500 km .
Het verbruik gecombineerd snelweg en korte stukjes licht zo op de 5.3 liter.

Wat ik me tevens afvraag is hoeveel sterren de nieuwe cuore zou halen bij de euroncap crashtests zou dat ook 4 sterren net als veel nieuwe auto’s in het A segment?

+/- punten

+ verbruik
+ pittige motor
+ veel luxe en ruimte voor voor het geld
+ bewezen betrouwbaarheid

In de praktijk handige opties

+ verschuifbare achterbank
+ buitentempratuurmeter

- toch een kraakje
- zijwindgevoelligheid
- windgeruis
- vulopening van ruitwisservloeistof is te klein
en onhandige plaatsing ervan omdat de hoek die in de buis te klein is
mors je onnodig veel.

UPDATE:

Ik heb imiddels 3000 km gereden met me Daihatsu en kan hier erg kort over zijn.
Ik heb nog geen problemen of wat dan ook gehad ten opzichte van het begin alleen het verbruik daalt iets maar het gaat niet echt wereldschokkend hard.
Maar het is ook nog maar 3000 km en met een nieuwe auto verwacht je toch geen problemen te hebben anno 2008 en ook zeker niet te een toyota blok(je) in het vooronder.
Ik dacht dat er een Toyota blok(je) in me daihatsu zat omdat Daihatsu een zustermerk van Toyota is. zit en omdat het zelfde blok(je) in het bekende Trio zit.
Feit blijft dat er een erg betrouwbaare krachtbron in mijn daihatsu zit.

PROBLEMEN

Ik heb tot dusver geen problemen wel heb alleen een kraakje tijdens het rijden op slecht wegdek.

Wat me nog wel is opgevallen is dat ik vind dat me voortrein soms wat nerveus is met optrekken soms met nattigheid het is net of het wat zoekt of schut het is moeilijk de me vinger erop te leggen maar dat idee heb ik.
Ik heb geen sportvelgen en mis ook een extra stabilsator stang misschien dat het daardoor komt anders zou ik het niet weten.

Update

  • 9.000 km

ik heb imiddels 9000 km afgelegd zonder al te veel problemen eigenlijk geen maar mijn voorbanden zijn na 9000 km kompleet af.
en moet ook nieuwe ik laat er michllin om leggen
ipv hankook nu ik heb de oringele stalen velgen en leg vaak korte stukjes af en soms zit op de snelweg.
en vraag mij of het te doen is om 20.000 tot 25.000 km af te leggen met deze smalle banden en ik was ook
benieuwd waar het aan lag hopelijk krijg ik reactie hierop het ligt aan

1 mijn rijstijl
2 het ondersteurende karakater van de auto door de kleine banden die erom zitten.
3 het merk van de band hankook is niet al te best en je kunt veel beter michillin of bridstone erom leggen.

ook heb ik nog steeds last van rammeltjes.
maar daar stoor ik me immidels niet meer aan en ben voor de rest uitermate tevreden over me cuore.

UPDATE

  • 14.000 km

nog 1000km en dan de eerste beurt ik heb tot dusver geen noemingwaardige problemen wel heb ik nog last van kraakjes voor en achter en had ik na een noodstop waarbij ik vol in de abs trapte een geluid rechtsvoor bij het wiel het leek net of de remschijf ergens tegen aan liep.
En het was een schurend geluid toen had weer pittig geremt en wat me wielspin weggereden en toen was het daarna ook over wel wat vreemd vond ik dat maar heb het geluid niet meer gehoord.

De Pirelli P3000 die ik nu al enige tijd voor heb zitten bevallen nog steeds erg goed en de wegligging is gewoon stukken beter dan met de af fabriek gemonteerde hankook banden.

Ik heb tot nu toe niet echt groote problemen gehad de auto start altijd en tuurljk kraakt het interieur maar ik ben van mening dat je niet mag verwachten dat je helemaal niks hoort qua geluiden. Het is een auto uit het A segment en niet uit het D segment maar tot nu toe niks dan lof over me kleine trouwe 4 wieler dat mag best eens gezecht worden vind ik zelf.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.