Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cuore 1.0 Premium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
- 42.000 km
Laatste update review van de Cuore!
Deze keer over de Daihatsu New Cuore bj. november 2007, de uitvoering is een 1.0 Premium met als extra’s: sportwielen, sportonderstel, stabilisatorstang, airco, windkappen bij de voorramen, rvs instaplijsten en stootstrips op de deuren.
Na eerst (met volle tevredenheid) als boodschappen wagen 10 jaar in een Ford Ka first edition te hebben gereden kochten we in juli 2007 een andere Ka. Dit was een demo van bijna 1 jaar oud, met de nodige extra’s erop. Na enkele maanden kwamen er wat kleine dingen aan die wel netjes werden opgelost door de dealer maar we waren niet zo tevreden meer als over ons oude Kaatje. Toen ook nog het verbruik bleek te liggen op zo’n 1:9 (volgens de dealer normaal bij stadsritjes) dit was bij de oude 1:11 was voor ons de maat vol. We gingen op zoek naar een splinternieuwe auto met een makkelijke instap, luxe uitvoering, goede garantie voorwaarden, en heel voornaam hij moet zuinig zijn!
Nu wordt je op dit moment overstelpt met de reclames van goedkope luxe en suuuperzuinige auto’s dus dan ga je alles eerst maar eens goed doorlezen op Internet, autoweek enz enz. We kwamen eigenlijk iedere keer de Daihatsu New Cuore tegen als verrassend ruim, luxe aankleding, redelijk weggedrag en heel voornaam ZUINIG. Nu bezorg ik ook met de auto dagbladen, dit is iedere ochtend zo’n 60 kilometer dus dat wilde ik dan ook eerst wel eens even uitproberen of dat ook zo was. Na een bezoekje aan de Daihatsu dealer Hommel te Etten-Leur en enige tekst en uitleg over wat onze wensen waren en wat er mee gereden gaat worden mochten we spontaan een demo voor een paar dagen meenemen. Kijk dat is service en geeft je ook meteen vertrouwen in de dealer van Daihatsu. Na 2 dagen rijden waren we om. Hij zit goed, heeft een makkelijke instap, is redelijk luxe, heel veel binnenruimte en tijdens de 2 dagen bezorgen haalde ik 1:15 (helaas geen geen 1:23) dat scheelt maar liefst 6 kilometer met iedere liter brandstof tegenover de Ka. De wegligging was dan wel niet zo goed als van de Ka maar dat hopen we met het sportonderstel, bredere banden en de stabilisatorstang te verbeteren.
We hebben toen dus meteen besloten dit wordt hem, in het rood. We kunnen hem op vrijdag 16 november 2007 ophalen.
Vrijdag de 16de, de daihatsu kan opgehaald worden. Ik wordt echt keurig ontvangen en krijg ook een goede tekst en uitleg over de nieuwe auto, hierbij een pluim voor Daihatsu dealer Hommel te Etten-Leur.
De kleur is rood, nou met een waxoyl behandeling is dit dan ook echt rood, gaaf.
Ik had alleen proef gereden met een uitvoering zonder sportonderstel en die van mij heeft dit wel, ik kan u zeggen dit is een aanrader. De wegligging is echt stukken beter, wel niet zo goed als van het Kaatje maar zeker acceptabel.
Ik heb nu 500 km. gereden dit weekend, dit bestaat dus ook uit het bezorgen van dagbladen en een aantal grote weg kilometers. Het gemiddeld verbruik na de eerste keer tanken lag op 1:17 wat ik heel netjes vind. Tijdens de grote weg rit gaf ook bij mij de boordcomputer af en toe 1:26 aan, dit gaat echt verslavend werken want je probeert om er steeds meer uit te halen.
Tijdens het bezorgen stap ik zo’n 200 keer in en uit de auto dus dan krijg je al snel een beeld van de voor en tegens van deze auto.
Voor: makkelijke instap, goed zicht rondom, zuinig, stuurt vrij licht, deuren gaan makkelijk open en tot 90 graden, goede verlichting, heel voornaam ik ben 1.88 lang maar heb een verrassend goede zit, boordcomputer (buiten temp./verbruik e.d.), ik vindt hem vrij stil van binnen, de variabele binnenruimte, de windkappen op de ramen, en waarschijnlijk nog veel meer maar daar kom ik nog op terug in een later stadium.
Tegen: De hoogte verstelbare bestuurderstoel zakt iedere keer terug naar beneden, omdat je telkens als je in uit stapt op de hendel gaat zitten.
De koppeling is extreem licht daardoor moet je wel een beetje extra gas geven met het wegrijden.
De 1ste en 2de versnelling leggen wat stroever in.
Het dashboard is niet helemaal vrij van kraakjes, vooral s’ochtends vroeg als de auto nog koud is.
Al met al ben ik tevreden met mijn aankoop. Omdat ik iedere week nogal wat kilometers met deze auto ga rijden zal ik over een tijdje mijn revieuw weer updaten
Het is nu zaterdag 16 februari 2008 en we rijden nu dik 3 maanden met de Cuore, er zitten nu precies 5000 kilometer op. We zijn over het algemeen nog steeds dik tevreden, er zijn na deze tijd ook wel een paar dingetjes opgevallen die voor verbetering vatbaar zijn; het stuur, erg dun en van een kunstof die in de winter erg glad is hier voor zijn we opzoek naar een leder stoerhoes. De 1ste versnelling is af en toe moeilijk in te leggen, je moet dan echt even de koppeling los laten om hem wel in zijn 1 te zetten.
Ook hebben we een paar probleemjes gehad maar die zijn keurig opgelost (zie problemen).
Het euvel met de hoogte verstelling van de bestuurder stoel is na een tip van een autoweek lezer ook opgelost, er zit inderdaad een stand op de verstelling die hem blokkeert zodat de stoel niet meer zakt (bedankt voor de tip).
Even terug komen op het verbruik van de Cuore, die is gewoon netjes te noemen. Op de grote weg en dan lekker met het overige verkeer mee rijden haal je met gemak 1:20 super toch!!! De wegenbelasting is nu sinds februari in Brabant €37,00 per 3 maanden, dit zou eigenlijk nog minder zijn geweest had ik een paar maanden geleden begrepen maar de provinciale opcenten zijn niet minder geworden (zo zie je maar de regering roept altijd maar wat, maar de auto blijft melkkoe en wij pikken het maar).
Het is een echte ruime stadsauto waar je op de grote weg ook redelijk met de rest mee kan komen. Fijne zit ook als je 1.88 lang bent.
Dus het blijft een aanrader die Cuore, op naar de 1ste beurt en dan update ik weer.
Update 17-5-09
De 1ste beurt is alweer bijna een jaar terug, er waren toen geen bijzonderheden. Ik heb nu na bijna 2 jaar met de Cuore te hebben gereden wel een paar dingen die me irriteren; de bestuurderstoel zitting is bij mij al eens vervangen ivm. het afbrokkelen van het schuim aan de onderzijde, helaas is dit nu weer het geval (ik weeg 80 kilo). Ook vind ik de remmen niet echt super goed werken, vooral als ze wat warmer worden lijkt de remweg wel met de helft toe te nemen bij normaal remmen. Rammeltjes zijn inmiddels geaccepteerd, het hoort bij dit kruimeltje zeg maar.
Verder moet ik zeggen dat de Cuore kei goed bevalt, hij hoort er bij ons echt bij. Mijn andere auto is een Audi A4 cabrio bj.03, maar ik vind het echt geen ramp om met ons kruimeltje op pad te zijn. Als hij 3 jaar wordt weten we nu al zeker dat er weer een nieuwe Cuore komt, hij wortdt door ons als bezorg/boodschappen auto gebruikt en dan moet hij toch behoorlijk aan de bak en dat doet hij met verve.
Het is een ideale 2de auto, zuinig in gebruik - lage onderhouds kosten en voor 36 euro wegenbelasting per jaar hoef je het ook niet te laten.
Conclusie tot nu toe; dik tevreden!
27-11-09 Hoi, we zitten inmiddels weer op zo'n 37000 kilometer en ik wilde even wat updaten.
Het verbruik is momenteel 1:12 tijdens het bezorgen!! Tijdens de gewone ritten nog wel 1:20, waarom het is toegenomen weet ik niet zeker maar ik vermoed door een verkeerde bandenkeus (was firestone)
Er zijn afgelopen week 4 winterbanden onder gegaan (vredestein snowtrac 3) dus hierover na de winter een verslag hoe dat is gegaan en of ook het verbruik weer wat beter is geworden.
Heb pas nieuwe rubbers bij de 2 voorportieren gehad (garantie), ze waren beide in de lengte aan het scheuren. Ook zijn er een tijdje terug nieuwe remblokken voor onder gegaan, het was echt nodig en het verschil is enorm. Hij remt weer als de beste. De ruitenwissers zijn deze week trouwens ook nog vernieuwd dit was zeker nodig, ik kan nu weer buiten kijken (haha).
Mijn vorige bezorgauto was een Ford Ka, die had het na een jaar al wel gezien zoveel mankeerde er al aan. Mijn Cuore is nu precies 2 jaar oud en ik ben nog steeds super tevreden!!!! Op tijd onderhoud, niet bezuinigen op vitale onderdelen en karren maar. Bij deze wil ik ook mijn dealer een compliment geven, als ik langs kom voor wat dan ook, altijd wordt ik meteen geholpen en goed. Dat maakt voor mij het plaatje wel compleet.
Nou dit was hem weer, en tot de volgende keer.
Groeten, Arno
P.S. vanaf januari 2010 geen wegenbelasting meer, LACHEN.
23-03-2010
Kleine update, de winterbanden zijn er onderuit en hebben zich perfect gedragen. Nou moet ik ook wel zeggen we hebben er ook een echte winter voor gehad, dus voor wie het weten wilt de Vredestein snowtrac 3 is een goede combinatie met de Cuore. Ik heb er nu de Michelin energy saver onder laten leggen en ben dus benieuwd wat die gaan doen? Er zijn ook een paar problemen(geweest), zie hieronder dus bij problemen. Voorlopig gaan we dus gewoon door met onze Cuore, maar daar heeft onze dealer Daihatsu Hommel uit Etten-Leur ook zeker debet aan. Bij deze een pluim voor hun!
21-4-2010
De Cuore is ingeruild! Over een 5weken verwacht ik een nieuwe Fiat Panda. Waarom, Ik wil iedere keer wat anders rijden en ik vondt de nieuwe Cuore een stuk duurder dan de nieuwe wegenbelastingvrije Panda.
Ook heb ik nog een nieuwe Polo bleumotion besteld, maar die komt helaas pas in oktober. Dus ter zijner tijd komen er weer 2 nieuwe reviews bij.
Nu de slot review over de Cuore, dik tevreden en zeker een aanrader in zijn klasse!!
De problemen bij deze Cuore zijn deels ook te wijten aan het werk wat er mee is gedaan dus vandaar dat ik over de gehele linie zeer positief ben over de Cuore. Ook de dealer Hommel in Etten-Leur is een aanrader om daar uw Daihatsu te kopen.
Ik hoop dat iedereen heeft genoten van de review over deze Cuore en als je interesse hebt kijk dan in de toekomst bij de reviews over een Panda en Polo.
Vriendelijke groeten,
Arno
PROBLEMEN
Ik heb 2 problemen gehad,
1 de achterklep knakte iedere keer als je over een wat slechtere weg reed, dus geen kraakje maar echt een knak. Toen ik hier naar opzoek ging waar dus die knak vandaan kwam ondekte ik tot mijn schrik dat er water in de kofferbak stond, het kwam via beide zijde naar binnen gestroomd gezien de zandsporen. Ik dacht zelf dat het via de achter lichten kwam maar dat was niet zo.
Het bleek via de wielkasten te komen, er bleken een paar kitnaden niet goed dicht te zitten (een produktie foutje).
Allebei de dingen zijn keurig opgelost door de dealer. De klep is strakker gesteld en inderdaad het knakken is weg, de naden zijn dicht gekit en opnieuw getectyleerd omdat het nu droog is kan ik nog niet controleren of dit over is. Dit schijnt nog niet eerder bij deze dealer voor te zijn gekomen, hij heeft het dan ook gemeld bij de importeur.
Ik maak gelijk mijn complimenten over de dealer Hommel te Etten-Leur, ik kreeg gratis een andere auto mee voor die dag, ik kreeg te horen dat ze er de tijd voor wilde nemen omdat ze het goed op wilde lossen geen half werk. Met het ophalen keurig uitleg over de werkzaamheden en geen lange wachttijden. Zo hoort het!
23-3-2010
Enkele weken geleden begon de koppeling een knikje te vertonen,ik bedoel dan net het gevoel of met het opkomen de koppeling onder de mat blijft hangen. Dit was uiteraard niet het geval en de koppelingskabel is netjes onder garantie vervangen (en weer gratis vervangend vervoer). Ook de zitting van de bestuurder stoel is weer stuk aan het gaan, ik krijg weer een nieuwe geplaatst. Ik was niet de enige hoorde ik wel. Verder vindt ik de versnellingsbak niet zo strak meer aanvoelen maar dat wil ik bij de eerst volgende beurt naar laten kijken. Ook ben ik in 2jaar tijd aan mijn derde nieuwe rechtervoorlampje bezig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.