Daihatsu Cuore 1.0 Cup (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cuore 1.0 Cup |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 118.000 km |
KM-stand laatst | 121.000 km |
Mijn nieuwe 4e hands eco car
- 119.000 km
Na de nodige ellende en tevens afscheid van mijn Punto evo dynamic,op zoek naar iets goedkoop, de beurs is aardig leeg, na de financiële klappen die het heeft achter gelaten.. jee da's moeilijk... vind maar iets terug voor weinig centen, wat ongeveer net zo zuinig is als een diesel en dan met een benzine motor, geloof me, ik ben al meer dan een jaar bezig om iets te vinden wat qua verbruik richting de Punto gaat, maar dan in een benzine variant.
Bij een plaatselijk Daihatsu dealer autobedrijf Metz, ja ze bestaan nog steeds, echter geen nieuwe auto's meer verkrijgbaar, kocht ik een Daihatsu Cuore Cup uitvoering.
Wat cup inhoud is 14 inch lichtmetaal met 155/65-14 patta's (jaaaa breed rubber) en een extra stabilisator stang, dat is een aanvullend pakket op de luxere Premium uitvoering.
Wat houdt Premium in?
Verstelbare achterbank, zitting en leuning verstelbaar onafhankelijk van elkaar in 8 standen!
2 plafond lampjes met vertraging, voor en midden plus 2 leeslampjes
Losse afstandsbediening (sleutelhanger)
Radio cd speler, zonder mp3 functie zit ook de tijdsaanduiding in
Auxiliary ingang ( dat noemt de autowereld multimedia voorbereiding)
Elektrische ramen voor, achter mag geslingerd worden
In hoogte verstelbare bestuurders stoel
Airconditioning
Tassenhaak naast dashboard kastje
Boardcomputer
Elektrische buitenspiegels
4 speakers in de deuren
Toerenteller
Premium houd ook in, keihard plastic waar men ook kijkt
De achterbank is een klein wondertje op zich, wat een ruimte heb je daar, benen languit zonder de voorstoelen naar voren te schuiven, ik ben 1.80, en zit riant, en het mag niet maar kan wel, het kan omgetoverd worden tot een 2 persoonbed, dat heb ik sinds de oerpanda niet meer gezien.
Nu had ik de reviews gelezen dat het een spoorzoeker was tijdens het rijden, en vrachtwagens inhalen was ook een No GO!, ik heb pas 300 km met de Cuore gereden in 2 dagen tijd op de snelwegen, maar.... niets van het bovenstaande gemerkt, het auto(tje) doet gewoon zijn ding, maakt ook geen herrie of windgeruis merkbaar, en het radiogeluid is beter dan verwacht (beter dan in de Sirion), zelfs met de ramen op een kier is het niet irritant.
De stoelen zijn het zelfde als in een Sirion, niet te hard of te zacht, rugleuning bied niet veel steun (lende) en de zitting is 50cm lang en ondersteund mijn benen goed.
Als de bestuurdersstoel geheel naar achteren geschoven wordt, kan ik niet meer bij de pedalen! echt space man!!
Er zit een verrassing onder de kap, een 998cc 3 cilinder die rustig zijn werk doet, en verrassend stil op de snelweg is, bij 100km/h draait het torretje 2500 toeren, bij 120km/h draait het 3000 toeren, en van 0 tot 100 zou het binnen 11 seconden afleggen, zou best, maar niet geprobeerd, ik merk in ieder geval dat de wopping 69pk en 94nm geen moeite heeft om de 740kg wegende mastodont van zijn plek te krijgen.
De tellers zijn altijd verlicht, zou Lexus soms?... neh, hoewel het is familie...
Het inleggen van de eerste versnelling moet wel met beleid, anders protesteert de bak.
Niets te klagen? zeker wel, het rammelt nogal op slecht wegdek, het dashboard, het hoedenplankjeje en de verstelbare achterbank
Note: Waarderingen moet men verplicht invullen van aw, dus ik heb het in het midden gelaten..
Al met al, vind ik de eerste indruk van de kleine behoorlijk, dit had ik niet verwacht
Zuinig en windvanger
- 119.800 km
Na 2 tankbeurten ben ik uiterst tevreden, de eerste keer was het verbruik 1 op 21 en de tweede keer 1 op 22.1, dat is dan snelweg 72 kilometers en 14 kilometer door het stadsverkeer.
Rijden met dit karretje is geen straf, de stoelen zitten voor mij zeer goed rechtuit stabiliteit is goed te noemen totdat er een vrachtwagen of hoge bestelbus opdoemt, ja dan krijg je een Wodka martini effect, geschud, niet geroerd!
Je gelooft het niet, maar ik rijd gauw te hard, je hoort het motortje niet, die ook niet protesteert wanneer je een rotonde in de 4e versnelling neemt en dan weer gas geeft, zonder bokken of mokken pakt het mooi op.
Men vind het niet leuk als zij worden ingehaald door een louis vuitton koffer op wielen, een soort van rode lap op een stier.
Na 800 en beetje kilometer kan ik nog niet een volledig verslag indienen, maar dat schakelen, is niet ala Toyota, het gaat stug, en de eerste versnelling is niet gebruikers vriendelijk, eerst de koppeling indrukken dan "effe" wachten en dan inleggen.
Ook de stand van het gaspedaal vind ik niet fijn, het zit te hoog, zal wel gewenning zijn, zat al te kijken naar een verhogen op of onder de mat, eerst de claxon een vervangen door een dubbele hoorn, wat er nu op zit klinkt als een schorren krekel.
wordt vervolgt
Ruilen
- 121.000 km
Nou dit was kort maar krachtig, de Dai heb ik geruild... waarom? nou slapende benen kreeg ik tijdens het rijden, plus ik kan mijn linker been wel kwijt, maar mijn rechter voet die staat in een 120 graden positie (te ver naar achteren)
Na 2000 kilometer rijden en de stoel in diverse positie te hebben gezet, krijg ik op geen enkele manier een goede voet positie, de stoel zit daarin tegen wel lekker, raar maar waar, de rand van de stoel drukt tegen de knieholte aan, deze klacht staat nergens beschreven (zover ik weet?)
De huidige eigenaar mijn vrouw, zit wel goed heeft geen last van optrekken met koude motor dat het hakkelt en stoot.
We kijken volgend jaar wel voor iets anders, wat het ook mogen zijn, voorlopig beweeg ik mij voort in een Fiat Panda waar ik geen zit problemen mee hebt, en ook geen zijwind gevoeligheid.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Citroën C1 - Daihatsu Cuore - Fiat Panda - Ford Ka - Hyundai i10 - Kia Picanto - Renault Twingo - Opel Agila - Suzuki Alto - Nissan Pixo

Test: Chevrolet Spark - Daihatsu Cuore - Fiat Panda - Hyundai i10 - Opel Agila - Peugeot 107

Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2009)

Test: Suzuki Alto - Citroën C1 - Renault Twingo - Daihatsu Cuore - Ford Ka - Hyundai i10

Daihatsu Cuore 1.0 12V Premium (2007)
