Daihatsu Cuore 1.0 Comfort (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cuore 1.0 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 119.247 km |
M'n Cuore Comfort en vergelijking met m'n Sirion2
- 250 km
(Review over zo'n 120.000 km in 3 jaar en 8 maanden)
Keuzeargumenten:
Sinds januari 2007 ben ik een tevreden Daihatsu rijder. Omdat toen de 7e generatie Cuore nog niet geleverd werd, had ik destijds gekozen voor een Sirion2 1.0 Premium. Met veel plezier heb ik die auto gereden, zoals uit mijn review daarover blijkt. Gemiddeld rijd ik zo’n 30.000 km per jaar, en in juni 2009 had de Sirion2 de 70.000 km tellerstand gepasseerd. Een moment om te gaan rekenen wat voordeliger zou zijn: doorrijden, of vóór de 100.000 km inruilen. De hoge inruilwaarde verraste me. De economische crisis speelde daarbij waarschijnlijk een positieve rol: de dealers willen graag nieuw verkopen, en zitten te springen om goede occasions (van na 2001). Daar is meer vraag naar, vanwege de invoering van de slooppremie voor oude auto’s. Zo kan de dealer toch nog wat omzet behalen. Mijn berekeningen wezen uit dat het nu voordeliger zou zijn om gebruik te maken van die hoge inruilwaarde, en weer nieuw te gaan rijden. Die keuze was duidelijk.
Maar waarom dan veranderen van de Sirion2 naar de Cuore? Dat lijkt minder logisch, vooral vanwege mijn tevredenheid met de Sirion2. Omdat deze Cuore behoorlijk verschilt met de vorige generatie, heb ik die weer in de overwegingen meegenomen. De Cuore beschikt nu over dezelfde 1.0 motor als de Sirion2 1.0, maar omdat de Cuore minder weegt, is die nog zuiniger. Omdat ik voornamelijk alleen rijd, maakt het me niet uit dat het een 4-persoons auto is, in plaats van de 5-persoons Sirion2. De Cuore is weliswaar iets smaller (de binnenbreedte is 10 cm minder dan de Sirion2), maar de nuttige binnenlengte voor passagiers is zo’n 12 cm langer. Door de verschuifbare achterbank, kunnen volwassenen heel ruim achterin zitten (de grote Audi en Mercedes hebben minder beenruimte!). Dat gaat dan wel ten koste van de bagageruimte, maar door de variabiliteit is het niet moeilijk om een goed compromis te vinden. De in ongelijke delen neerklapbare leuning biedt daarnaast veel praktische mogelijkheden. De Cuore heeft iets kleinere wielen dan de Sirion2, maar een langere wielbasis. Een uitgebreide proefrit wees uit dat het comfort bij beide auto’s op ongeveer hetzelfde niveau ligt.
Even de voor mij belangrijkste verschillen op een rijtje, eerst de Cuore in de Comfort uitvoering, dan tussen haakjes de Sirion2 1.0 Premium:
Verbruik 1:23 of 4,4lt/100km (verbruik 1:20 of 5lt/100km); wegenbelasting per jaar in 2009 € 28, daarna € 0 (wegenbelasting per jaar € 272); CO2 uitstoot 104g/km (CO2 uitstoot 118 g/km); airconditioning (geen airco, maar ARKO); handmatige ruitbediening v+a (elektrische ruitbediening v+a); centrale deurvergrendeling niet op afstand (idem maar wel afstandsbediening); spiegelverstelling handmatig (spiegelverstelling elektrisch); 13 inch wielen (14 inch wielen); interieurbreedte v. 129cm (139 cm); 4-persoons (5-persoons); verschuifbare achterbank (achterbank niet verschuifbaar). Er zijn nog meer verschillen (zoals audio, instrumentenpaneel etc.), maar die vind ik minder belangrijk.
Bij de keuze heb ik de voor mij zwaarst wegende voor- en nadelen afgewogen. Dat deze Cuore geen elektrische ruitbediening heeft, kan als nadeel gelden, maar het voordeel van airconditioning compenseert dat ruimschoots. Ook het ontbreken van elektrische spiegelverstelling vind ik als enige chauffeur niet zo’n punt, eenmaal ingesteld hoef ik die toch niet steeds te veranderen. Dat je de sleutel even in het slot moet steken in plaats van op afstand de auto te openen, maakt me niet zoveel uit. Wel vond ik het belangrijk dat er een opvouwbare rolstoel achter de achterbank moest passen, zodat ook dan vier personen comfortabel er op uit kunnen. Dat kon bij de Sirion2, en het blijkt ook goed te gaan bij de Cuore.
De achteraf berekende werkelijke kilometerprijs bij de Sirion2 is voor mij uitgekomen op all-in 18 ct/km. De op dezelfde basis gebudgetteerde reële kilometerprijs bij de Cuore komt voor mij uit op all-in 17 ct/km (geen financiering, wel rente en afschrijving meegerekend).
Uiteindelijk is na al dit wikken en wegen mijn keuze dus gevallen op de Cuore Comfort.
Gebruikservaringen:
Mijn allereerste ervaringen zijn zeer positief, maar nog te kort en te vers om een wat objectiever beeld te geven. Natuurlijk, het is nooit mogelijk om objectief te schrijven over een auto waar je erg enthousiast over bent, maar bij een volgende update verwacht ik wel wat concreter het gebruiksverschil tussen mijn huidige Cuore en m’n vorige Sirion2 te kunnen aangeven.
De eerste 1436 km.
- 1.436 km
10-07-2009
De Cuore is met dezelfde motor wat pittiger dan de Sirion2, dat is goed te merken. Het valt op dat de versnellingsbakverhoudingen anders zijn. In de Cuore zijn de 4 en de 5 langer. Met de Sirion2 kon je al makkelijk vanaf 40km in de 4 rijden en vanaf 60 in de 5, waarbij de motor soepel reageerde. De Cuore loopt in de 4 pas soepel vanaf 50km en in de 5 vanaf 70. De Sirion2 kon je dus iets meer schakellui rijden, vooral binnen de bebouwde kom kon je wat meer in de 4 rijden. Bij de Cuore moet je dus wat langer in de 3 blijven, en pas als je constant 50 kunt aanhouden naar de 4. En op de buitenweg iets eerder terugschakelen voor een acceleratie. Mogelijk dat daardoor het pittige karakter van de motor in de Cuore beter tot z'n recht komt.
Ook is het te merken dat de Cuore iets minder geluidsisolatie heeft dan de Sirion2. Het roffeltje van de 3-cilinder klinkt bij het optrekken iets harder door, maar beslist niet onaangenaam. Op de snelweg kun je bij de Cuore de banden iets meer horen, maar eveneens beslist niet hinderlijk.
Wat zitcomfort betreft vond ik het in de Sirion2 iets makkelijker om de juiste zitpositie te vinden. In de Premium uitvoering was zowel het stuur als de stoel daarbij in hoogte verstelbaar. In de Comfort uitvoering van de Cuore is de stoel niet in hoogte verstelbaar, alleen het stuur. Het was vooral voor de langere ritten voor mij even zoeken om de juiste verhouding te vinden voor een prettige stuurhouding met voldoende steun voor benen en rug. De rugleuning van de stoel is namelijk niet traploos te verstellen, maar in kleine stapjes. Maar nu de juiste positie gevonden is, bevalt die prima.
Wat weggedrag betreft zijn het duidelijk twee verschillende auto's. De iets lichtere Cuore is wat gevoeliger voor de wind, en reageert eerder op spoorvorming dan de Sirion2. Maar het rijgevoel vind ik in de Cuore iets directer, je hebt meer gevoel wat de auto doet. De vering lijkt iets sportiever te zijn ingesteld. Het veercomfort doet verder niets onder voor dat van de Sirion2, drempels en oneffenheden worden prima opgevangen.
Met het warme weer is het genot van airconditioning in deze Cuore een waar genoegen. Mijn Sirion2 had die niet, en hoewel daarin met de elektrisch bedienbare voor- en achterruiten heel makkelijk een goede ventiliatie kon worden ingesteld (aan één kant de beide ramen op een kier van zo'n 3 tot 5 cm), valt dat niet te vergelijken met het comfort van de airco. Dat in deze Cuore de ruiten met de hand gezwengeld moeten worden, vind ik daarbij dan van ondergeschikt belang.
In de Sirion2 had ik een eenvoudige Sony radio laten inbouwen, aangesloten op de standaard speakers in het dashboard. Dat klonk beter dan de standaard radio in de Cuore, waarbij de speakers op enkelhoogte in de deuren zitten. Tja, ergonomisch zitten je oren toch echt hoger, en het niveau van het dashboard zou beter zijn. Maar het nieuws en de file-informatie zijn gelukkig goed verstaanbaar. En omdat ik in de auto muziek alleen op de achtergrond prettig vind (om alle geluiden van het verkeer en de auto goed te kunnen volgen, maakt die iets mindere klank me niet zo veel uit.
Overdag rijd ik altijd met licht. Bij de Sirion2 ging daarbij de kilometeraanduiding op het display oranje branden, en met een zonnebril op was dat minder goed leesbaar. Bij de Cuore kan het display zelf op de gewenste lichtsterkte ingesteld worden, zodat ook met licht aan overdag en de zonnebril op alles prima leesbaar blijft.
Het gemeten brandstofverbruik is momenteel 4,3 liter op 100/km. En dat met gebruik van zo nu en dan airco. Mooi toch?
5000 km
- 5.000 km
4-9-2009
Inmiddels al weer 5000 km op de teller. Gemiddeld verbruik t.n.t. 4,4 l/100 km (1 op 22,8), met regelmatig gebruik van de airco de laatste tijd. In de zomer toch wel een hele verbetering t.o.v. mijn arko ervaring. Nieuwe foto's aan de review toegevoegd. Daar is te zien dat ik strips op de portieren heb aangebracht. Het accentueert de leuke lijnen wat, en geeft een klein beetje bescherming bij onvoorzichtig geopende portieren op parkeerplaatsen. Hoewel de strips op het breedste deel van de deur zitten, hangt het natuurlijk ook af van het profiel van de openslaande deur van de ernaast geparkeerde auto. Maar beter iets dan niets, en ik vind het wel leuk staan.
Laatste vergelijking en Klaar voor de winter
- 11.620 km
16-11-2009
Inmiddels is de teller de 10.000 km gepasseerd. De motor is ondertussen goed ‘los’, en loopt nu ook in z’n vier bij 50 km/u lekker soepel. Het verbruik was aanvankelijk gezakt tot minder dan 4,3 liter/100km, maar nu het herfst is geworden (meer wind/regen, en lagere temperaturen) ligt het net boven die waarde. Vind ik keurig!
Nog een paar dingetjes ter vergelijking met de Sirion2: de plaats van de binnenspiegel in de Cuore is net wat anders, waardoor soms ANWB-wegwijzers e.d. net uit het zicht blijven. Je moet dan even iets bukken, wat bij de Sirion2 niet nodig was. Ook merk ik dat het plastic interieur zo nu en dan iets kraakt en dat was bij de Sirion2 minder het geval. Maar verder vallen mij bij de vergelijking geen grote dingen op. Omdat nu na zo’n 10.000 km de herinnering aan het rijden in de Sirion2 wat verder uit het geheugen geput moet worden, eindig ik hier die vergelijking met de Cuore met een samengevatte conclusie dat de twee elkaar niet veel ontlopen. De Cuore kan betiteld worden als een uitstekende A-segment auto, die meer ruimte en mogelijkheden biedt dan zijn klasgenoten. De Sirion2 hoort dacht ik officieel ook tot het A-segment, maar menig B-segment auto heeft daarbij toch het nakijken als het om ruimte en comfort gaat.
Als je niet weet tussen de twee te kiezen, hierbij de volgende tip: als je achterin aan twee gordels genoeg hebt, is de Cuore favoriet (lekker pittig en superzuinig). Maar als je toch soms drie personen op de achterbank wil meenemen kun je het beste uit de voeten met de Sirion2 (oogt ook net iets groter, maar is ook iets duurder in gebruik).
M’n Cuore is inmiddels winterklaar gemaakt. Ik twijfelde of ik er winterbanden onder zou laten zetten. De argumenten uit de bekende discussies tussen vóór en tegenstanders vond ik aan beide kanten elkaar in evenwicht houden. Een uitnodiging om deel te nemen aan een testdag om zelf het verschil tussen zomer- en winterbanden aan de tand te kunnen voelen, bracht voor mij uitkomst. Twee dingen gaven voor mij de doorslag. Ten eerste bleek de remweg bij 50 km/u op glad wegdek bij zomerbanden zo’n 68 meter, en bij winterbanden zo’n 34 meter. Scheelt dus meer dan 9 Cuores… Op papier schrik je daar misschien even van, maar als je dat in de praktijk zelf ervaart dringt het pas goed door wat dat zou kunnen betekenen. Ten tweede blijkt overduidelijk dat met zomerbanden de auto op glad wegdek veel eerder uitbreekt en veel moeilijker te corrigeren valt. Met winterbanden houdt je dat veel beter onder controle. Dus als je plotseling even moet uitwijken…Omdat ik geen keuze heb, en bij gladde wegen de auto niet kan laten staan, vond ik de keuze voor meer veiligheid toch wel de investering waard. Op basis van vergelijkingstests en ervaringstests (effe googelen) is mijn keuze op Vredestein gevallen (lekker chauvinistisch in deze crisis-tijden: koopt neerlands waar, dan helpen wij elkaar).
In comfort en geluid merk ik geen verschil tussen de Vredestein winterband en de originele Hankook zomerband. Wat verbruik betreft wordt wel gezegd dat winterbanden iets meer weerstand bieden en dus iets meer brandstof vergen. We gaan het avonturen, en mijn bevindingen zal ik hier dan weer melden.
De eerste 15.000 km beurt
- 15.541 km
08-01-2010 15.541 km
Inmiddels zo'n 4000 km op de Vredestein Snowtrac's gereden. De afgelopen weken hebben die hun naam eer aan kunnen doen! Mij bevallen ze uitstekend. In de sneeuw en de troep houden ze prima grip. Waar niet gestrooid wordt (in de kleine straten van de woonwijk) heb je geen enkel probleem met de tot ijslaag aangereden sneeuw. Zelfs op spiegelgladde ondergrond kun je zonder wielspin rustig wegrijden, en zonder doorglijden keurig op je plekje stoppen. OK, de omstandigheden zijn nu in Nederland wel wat extreem, maar ja, ik heb de auto dagelijks nodig voor m'n werk, dus komen de winterbanden nu goed van pas. Ook op droog en op nat wegdek bevallen ze me goed. Geluid en comfort zijn misschien nog wel iets beter dan de originele Hankooks, maar het verschil is klein. De laatste weken is wel het verbruik iets toegenomen van 4,4 naar 4,8 liter/100km. Of dat alleen op het conto van de winterbanden komt, lijkt me niet helemaal juist. Het weer en de weg-omstandigheden zullen daar ook voor een deel debet aan zijn.
In het winterse weer met temperaturen flink onder nul is het prima warm te krijgen. Eerst even de knop voluit, maar dat hoeft nooit lang. Met de kou beslaan de zijruiten iets eerder, maar met de luchtcirculatie op de 'ruiten'stand zijn ze zo weer schoon.
De Cuore heeft zich ook kunnen bewijzen als 'verhuiswagen'. In de stad even een kamerbreed tapijt vervoerd: met de stoelleuning voor plat en de klep iets open stak de rol ongeveer een meter uit. Een grote tafel kon er ook prima in: met de pootjes omhoog, en de klep half open stak die maar 20 cm uit. En het bankje van de Ikea paste er helemaal in, de klep kon gewoon dicht. Welk ander 'kleintje' doet dat na? Het trio Aygo/C1/107 zeker niet, net zo min als de Alto/Pixo. Ook wat de Picanto betreft heb ik m'n twijfels. Er is een klein kansje dat het in de i10 nog net lukt. Misschien een idee voor een item in Autoweek: nodig een stel lezers met hun A-segment auto uit bij de Ikea, en kijk eens of dat blauwgrijze bankje er in past. Voor de lol: nodig voor die proef ook een aantal lezers uit met hun B-segment auto, kun je in ieder geval zien of er één het beter kan dan de Cuore!
Even terzijde: met de Alto heb ik onlangs nog een ritje gemaakt. Ook een pittig motortje, schakelt door de kortere slag iets sportiever dan de Cuore. Maar qua comfort en ruimte blijft die ver achter liggen op de Cuore. De Alto is veel stugger geveerd en biedt aan achterpassagiers veel minder plaats. Bovendien heeft die een veel kleinere achterklep, die moeilijk toegang biedt tot een kleinere en minder variabele bagageruimte. Wat dat betreft blijft de Cuore een ruimtewonder.
Tja, en wat doe je dan met je 'verhuiswagen' volgeladen, als de gebruikelijke toegangsweg vanwege een kerstmarkt geblokkeerd is? Gelukkig paste de Cuore precies tussen de paaltjes van de fietssluis door, zodat het vrachtje toch ongehinderd kon worden afgeleverd.
En inmiddels is de 15.000 km beurt ook weer uitgevoerd. Gewoon een beurtje, verder geen bijzonders, maar dat was ook niet te verwachten. Voor wie op de kleintjes wil letten: de kosten waren 125 Euro. Niks te klagen dus. Op naar de 30.000 km (maar eerst naar de lente!)
Eindelijk Lente, dus weer op zomerbanden
- 24.343 km
22-04-2010 24.343 km
Heerlijk, 't is weer lente, dus de winterbanden zijn weer omgewisseld voor de zomerbanden. Van half november tot begin april heb ik 11.526 km op Vredestein Snowtracks gereden. Dat is me de afgelopen winter uitstekend bevallen! Het meerverbruik is me meegevallen: met winterbanden (en in winterse omstandigheden) een verbruik van 4,71 liter/100 km, tegenover een verbruik van 4,37 liter/100 km met zomerbanden (en dito weersomstandigheden). Het meerverbruik van 0,34 liter /100 km is m.i. niet alleen aan de banden zelf toe te schrijven, ik denk dat er met zomerbanden in de winter ook van meerverbruik sprake is. Bij m'n vorige auto (een iets zwaardere Sirion2 met dezelfde motor) verschilde het verbruik tussen winter en zomer op alleen zomerbanden zo'n 0,26 liter. Ik ga er daarom vanuit, dat het verschil tussen zomer- en winterbanden dan uiteindelijk slechts 0,1 liter per 100 km is. Dan is de investering in extra veiligheid slechts 15 cent per 100 km, oftewel in mijn geval voor de hele winter dus nog geen 18 Euro. Nou, dat heb ik beslist over voor die extra veiligheid.
30.000 km beurt
- 30.249 km
08-07-2010 30.249 km
Na een jaar en een maand alweer 30.000 km achter de rug. De gevolgen van dagelijks door weer en wind rijden (met name afgelopen strenge winter), waren in de vorm van wat steenslag wel iets zichtbaar. Maar het zomerweer bood de gelegenheid dit netjes weg te werken. In deze dagen doet de airco goed dienst: heerlijk comfortabel. Bij het gebruik daarvan merk je wel dat bij het optrekken het 1.0 motortje er dan iets harder voor moet werken, maar da's logisch. Wat verbruik betreft merk ik maar weinig verschil met of zonder airco: 't scheelt zo'n 0,1 liter/100 km. Nu in de zomer is het gemiddelde verbruik zo'n 4,3 liter/100 km. Mijn totale gemiddelde over de 30.000 km is nu 4,5 liter/100 km.
Airco en comfort
- 33.500 km
Ondanks het genot van de airco, merkte ik wel dat die de laatste tijd bij warmte er wat harder aan moest trekken. Bij controle bleek dat er iets mis was met een afdichting. Onder garantie is dat weer keurig in orde gemaakt.
Het is leuk de reactie van passagiers te horen, die de auto niet (of alleen van naam en van de buitenkant) kennen. Eerst denken ze dat ze zich in een of ander rudimentair sardineblikje op kruiwagenwieltjes moeten proppen. Maar na de makkelijke instap en bij het meerijden, zijn ze verbaasd hoe ruim ze zitten (vooral de achterpassagiers). Ook het comfort en de soeplesse zijn vaak onverwacht. Men merkt dat de Cuore daarin nauwelijks onderdoet voor auto’s uit een hoger segment.
Wel zorg ik er voor dat met vier passagiers de verkeersdrempels iets behoedzamer genomen worden. Wie vaak met zwaardere belading rijdt, zou ik adviseren om de zwaardere vering te nemen (optie). Maar omdat ik meestal alleen rijd, mis ik die niet.
45.000 km beurt
- 45.599 km
15-01-2011 45.599 km
De auto is nu anderhalf jaar in gebruik. Ik ben een liefhebber van klassiekers, en deze week bleek uit het nieuws dat deze Cuore a.h.w. al een semi-klassieker is, nu Daihatsu heeft besloten om in 2013 in Europa geen nieuwe auto's meer te leveren.... Tja, als je de commentaren leest over wat men er van vindt dat Daihatsu gaat verdwijnen, valt op dat er nog heel veel vooroordelen bestaan. Maar ook valt op dat ieder, die een Daihatsu heeft of heeft gehad, het spijtig vindt dat zo'n degelijk merk verdwijnt uit Europa. Gelukkig hoeven we ons geen zorgen te maken over de service, die blijft gewoon doorgaan. Dus voorlopig hoop ik nog lang te kunnen genieten van deze Cuore.
Eind november zijn de winterbanden er weer onder gekomen. En die kwamen direct wel weer goed van pas! In de afgelopen periode moest 1 keer een sterretje in de ruit gerepareerd worden, verder waren er geen bijzonderheden.
O ja, wat ik nog wel wil noemen, is het gebruik van de airco in files. Door het kleine motortje, moet die voor de airco even iets meer toeren maken dan stationair. In m'n dagelijkse file, waar je zo nu en dan zonder gas geven in z'n twee of soms in z'n eerste versnelling heel rustig mee kruipt, merk je dan dat bij het aanspringen van de airco de toeren ineens wat omhoog gaan, en de snelheid dan ook (ongewenst) wat omhoog gaat. Dus in de file dan maar even de airco uit, zodat het wat constanter gaat. Overigens bevalt de airco prima! Heerlijk in de zomer, en makkelijk bij vochtig weer voor de ontwaseming.
Het verbruik is in de afgelopen periode iets omhoog gegaan, schommelt momenteel rond de 5 liter/100 km. Zowel winterbanden, stevig winterweer, en wat snellere ritten zijn daar debet aan. Toch blijft het gemiddelde keurig: 4,5 /100 km of 1 op 22. En met zo'n 127 euro voor een 45.000 km beurt is het ook geen klagen!
60.000 km beurt
- 60.887 km
Begin april zijn de winterbanden weer verwisseld voor de zomerbanden. Omdat er daarna een trilling optrad zo rond de 120 km/u, zijn de voorwielen opnieuw gebalanceerd.
Bij de 60.000 beurt zijn de bougies vervangen, verder geen bijzonders. Kosten deze keer zo'n 325 Euro.
Het verbruik is na de winterperiode weer gedaald en is nu weer rond de 4, 4/100 km (1 op 22,5). Ik heb niet bewust een superzuinige rijstijl, maar rijd gewoon met de stroom mee. Grotendeels snelwegverkeer, met regelmatig dagelijkse files. Dan geef ik wel de voorkeur aan de rechterbaan bij de vrachtwagens, die het liefst rustig blijven rollen. Dat scheelt wel in brandstof vergeleken met de linkerbaan waar het dan hollen of stilstaan is.
Nog steeds de zuinigste
- 65.730 km
Vandaag weer m'n verbruiksmonitor ingevuld. Momenteel blijft het verbruik nog steeds ongeveer rond de 4,4/100 km. Het totaal gemiddelde (zomer en winter) over de 65.000 km is 4,57/100 km, met als gemiddelde prijs 6,69 ct/km. Via de verbruiksmonitor van Autoweek en die van Spritmonitor heb ik nog eens gekeken, hoe de vergelijking met andere kleine auto's er uit ziet. Het blijkt dat de Cuore in de praktijk dan toch duidelijk de zuinigste is van de benzineauto's. Maar ook als je de kleine diesels erbij bekijkt, is het verschil zodanig dat die de meerprijs van de aanschaf daarmee niet kunnen compenseren. Alleen de Chevrolet Spark op LPG lijkt een lagere km prijs te hebben, maar het is nog afwachten hoe die wat onderhoudskosten en levensduur uiteindelijk uitkomt. Voorlopig heb ik nog geen reden om iets anders te kiezen, m'n Cuore bevalt me uitstekend!
75.000 km beurt
- 75.634 km
Enkele weken geleden zijn de zomerbanden weer verwisseld voor de winterbanden. Het eerste zout moest ook al weer van de auto gewassen worden. Valt me weer op dat de Vredestein Snowtracks comfortabeler rijden dan de originele Hankook zomerbanden. Die hebben er inmiddels bijna 50.000 km opzitten, en hebben nog voldoende profiel, zodat ze straks in de lente weer dienst mogen doen. De Cuore zelf heeft inmiddels meer dan 75.000 km gereden, en vandaag z'n 15.000 beurt gehad. Kosten € 150 inclusief een nieuw linker ruitenwisserblad. Die heeft het dus ook zo lang volgehouden. Het kleinere rechter wisserblad en die van de achterruit waren al eerder aan vervanging toe. Misschien waren die van een iets andere rubberkwaliteit? Bij 70.000 km begaf een koplamp het, dus toen gelijk de twee koplampen vernieuwd. Het verbruik is met de lagere temperaturen en de winterbanden weer een fractie hoger (4,8 l/100km), maar over het gemiddelde blijf ik best tevreden. Waar ik m'n vorige Dai zo rond deze km stand heb ingeruild (was toen heel gunstig vanwege de grote vraag door de slooppremie), denk ik dat ik met deze nu maar gewoon door blijf rijden. Uit andere Daihatsu reviews blijkt dat dat moeiteloos moet kunnen.
Weer even vergelijken...
- 82.600 km
Hoewel ik nog geen inruilplannen heb, heb ik zo rond 80.000 km toch maar weer eens even goed om me heen gekeken naar andere kandidaten. Zo met de sneeuw en gladheid weet je maar nooit, als onverwacht toch een andere auto nodig zou zijn. Al rijd je voorzichtig, er zijn ook andere weggebruikers en sommigen deinzen er niet voor terug om met hun zomersloffen te doen alsof hen niets kan overkomen...
Onlangs daarom een stevige proefrit gemaakt in de Chevrolet Spark op LPG. Leuke auto om te zien, zit en rijd ook redelijk comfortabel. Maar viel toch wel tegen in vergelijking met m'n Cuore. Wat in veel reviews genoemd wordt, kan ik beamen: je moet de Spark echt rustig rijden, want de motor heeft beslist geen pittig karakter. Voor prestatie moet je hem hoog in de toeren houden. Wel blijft hij daarbij redelijk stil. Wat mij ook tegenviel was het onderstel: het stuur trilde al vanaf lage snelheid. Leek wel, of de boel niet goed was uitgebalanceerd. Vraag me af of de dealer, die zulke auto's voor een proefrit beschikbaar stelt, daar wel goed op heeft gelet. De jonge, enthousiaste verkoper was het zelf nog niet opgevallen. De Spark dus nog maar even kritisch blijven volgen in de reviews. Wat zou men na 80.000 km te melden hebben?
Ook heb ik twee weken een paar duizend km in een Suzuki Alto gereden, een vakantie-huurauto met zo'n 25.000 km op de teller. De binnenruimte is flink krapper dan in de Cuore. Vooral de achterpassagiers merken dat. Bij de Alto kan een volwassene pas redelijk achterin zitten, als de voorpassagiers hun stoelen flink naar voren zetten. Bij de Cuore is zelfs bij de achterste stand van de voorstoelen nog riant beenruimte beschikbaar. De kofferruimte in de Alto is veel minder praktisch, zowel wat volume als toegankelijkheid betreft. Het comfort van de Alto is t.o.v. de Cuore een stuk minder: je voelt elke oneffenheid, de Alto is veel stugger geveerd en de stoelen zijn veel harder. Ook motorisch is de Alto niet zo pittig als de Cuore, en je moet in verhouding veel meer terugschakelen om de gang er in te houden en met het verkeer mee te komen. Tenslotte verbruikt de Alto duidelijk meer benzine. OK, die blijft niet meer op m'n lijstje.
Zal in de toekomst de Kia Picanto nog eens aan de tand gaan voelen. En ook naar het nieuwe duits/tjechische/spaanse trio ben ik zeker benieuwd.
Maar voorlopig blijf ik genieten van m'n Cuore. Jammer dat die in de toekomst geen nieuwe kandidaat meer kan zijn, want tot nog toe heb ik geen kleintje gevonden die meer voordelen biedt.
90.000 km beurt en 3 jaars-controle
- 91.179 km
Begin april zijn de winterbanden weer verwisseld voor de zomerbanden. En nu kwam de onderhoudsbeurt er weer aan na opnieuw een half jaar probleemloos gereden te hebben. Gewoon weer de routine beurt, deze keer met het vervangen van de bougies. Kosten: 264 Euro. Ook is de 3-jaarscontrole voor de garantie uitgevoerd, waarbij alles OK was. Deze zomer geniet ik alweer 3 jaar van de Cuore! Nog steeds ben ik er erg enthousiast over.
97.057 km, de eerste kleine smet op het blazoen
- 97.057 km
Na 97.000 km moest de Cuore voor het eerst buiten de reguliere beurt om naar de garage. Er kwam ineens een wat jankend geluidje onder de motorkap vandaan, in de buurt van de multiriem. Het bleek een lager van de dynamo te zijn, en reviseren van de dynamo was de remedie. Zou het altijd met licht aan rijden de levensduur van de dynamo hebben beïnvloed? Nieuwe auto's met dagrijverlichting hebben vaak een aangepaste dynamo, en dat zal wel niet voor niets zijn. Gelukkig is alles nu weer in orde. Maar eigenlijk had ik deze slijtage nog niet verwacht.
106.745 km Onderhoudsbeurt en lampenwissel
- 106.745 km
De standaard 15.000 km beurt is weer uitgevoerd (kosten: 153 Euro). Tegelijkertijd de winterbanden er weer onder laten zetten. Deze week moest ook een koplamp verwisseld worden. Ik rijd altijd met lichten aan. Destijds was de eerste koplamp stuk bij 71.000 km, en heb ik ze alle twee vervangen door Philips Energy Saver lampen, die volgens Philips reclamepraat zowel extra lang meegaan als meer lichtopbrengst voor minder energie zouden geven. Nu blijkt dat die ene Philips het slechts 35.000 km heeft uitgehouden, dus maar de halve levensduur van de originele koplampen. Voor mij een reden om ipv Philips lampen van 12,50 Euro per stuk nu maar eens de Action versie (uit China) van 1,70 E per stuk (inclusief 4 andere lampjes en 3 reservezekeringen) te gaan proberen. Ben benieuwd hoe lang die het gaan volhouden.
Weer eens vergelijken en rekenen...
- 115.000 km
De winterse omstandigheden zijn ook dit jaar voor de Cuore geen enkel probleem, zeker niet met de winterbandjes. Het blijft lekker comfortabel, het kacheltje zorgt voor een aangename temperatuur in het interieur. De auto is klein, maar heeft wel een enorm voorruitoppervlak. Misschien dat daarom het reservoir voor de ruitenwisservloeistof extra groot is. Wel handig, want zo houdt je goed zicht in alle pekeltroep. Onlangs nog weer eens even ervaren dat de ABS het ook prima doet. Wel een vreemde gewaarwording als je op de snelweg ineens iemand schuin van voren op je af ziet komen. Was vermoedelijk een foute invoeger, die daarbij een flinke klap van achteren had gekregen. Gevolg: flink tollen, en daardoor in tegengestelde richting op de achterliggers inrijden. Mijn ABS deed het gelukkig goed (en gelukkig ook die van m'n achterbuurman), zodat we net op tijd stil stonden zonder de airbags te hoeven testen. Het scheelde maar een handbreedte....
Maar goed, zo'n ervaring laat je weer eens zien dat, hoe goed de auto ook is, het ook zomaar ineens einde verhaal kan zijn. Omdat ik voor m'n werk de auto geen dag kan missen, is het slim om dan direct te weten wat je als vervanger zou kiezen. Zoals ik al eerder schreef, is een nieuwe Cuore geen optie meer, nu de import is gestopt. M'n interesse in het duits/tsjechische/spaanse trio is ondertussen door de goede testen en reviews steeds groter geworden. Ook de Kia Picanto stond op m'n lijstje, maar de verbruikscijfers en reviews vielen me toch wat tegen. Dus eerst het nieuwe trio maar eens bekijken. Omdat ik voor het duitse ronde logo met die schuine strepen niet extra wil betalen, ben ik vooral de tsjechische en spaanse variant nader onder de loep gaan nemen (ook leukere logo's trouwens). Bij die laatste sprak me de vier jaar garantie extra aan. Een proefrit bevestigde de lovende kritieken, dus m'n toekomstige keuze leek niet moeilijk meer. Hoewel ik nog niet direct aan inruilen dacht, wilde de verkoper me toch graag vrijblijvend een offerte doen. De geboden inruilprijs voor de Cuore, met daarboven een extra korting op de nieuwprijs, was voor mij dermate verrassend dat ik toch maar weer eens aan het rekenen ben geslagen. Inclusief alle kosten en (door het speciale aanbod) nu lage afschrijving, blijkt dat de Cuore in 3,5 jaar precies € 0,17/km heeft gekost. Met mijn jaarkilometrage van 30.000 km zou doorrijden betekenen dat de geschatte totale km prijs omhoog zou gaan (door wat meer onderhoudskosten en een 'normale' afschrijving). De berekening van de geschatte km prijs van de beoogde vervanger, kwam zelfs nog lager uit dan wat ik nu kwijt ben. Kortom, vervangen is voor mij nu ineens interessanter dan doorrijden, dus de knoop is doorgehakt: binnenkort zal ik afscheid gaan nemen van de Cuore. In de fabriek in Bratislava gaan ze aan het werk, en over een paar weken wordt de auto bij de dealer verwacht. Dus binnenkort zal ik deze review afsluiten, en een nieuwe beginnen.
Afscheid van m'n trouwe Cuore
- 119.247 km
Het is me prima bevallen om 44 maanden lang alle werkdagen zo’n 150 km te rijden in een Cuore. Degenen die denken dat zo’n klein autootje betekent dat je daar dan dagelijks gebroken uitstapt, kan ik na zo’n 120.000 km ervaring zeggen dat ze zich behoorlijk vergissen. Wat dat betreft heb ik geen moment spijt gehad van m’n keuze voor deze auto. Dat geldt niet alleen voor het comfort, maar ook voor veel andere zaken, zoals betrouwbaarheid, kostenaspect (verbruik, onderhoud, afschrijving), prestaties, wendbaarheid, ruimte, veelzijdigheid. Kortom, voor mij was de Cuore een ideale auto.
De reden dat ik nu afscheid neem, ligt niet aan de Cuore zelf. Die is nog prima, en zal ongetwijfeld nog probleemloos heel wat jaartjes en kilometers vooruit kunnen.
Met z’n 120.000 op de teller, waarbij alleen maar dagelijks lange ritten zijn gereden, is die technisch en motorisch beslist niet minder (misschien zelfs beter) dan klasgenoten met weliswaar een lager kilometrage, maar die voortdurend slechts voor korte ritjes gebruikt zijn.
Mijn keuze om nu toch afscheid van de Cuore te nemen, is puur pragmatisch. Zoals ik eerder heb toegelicht, speelt het financiële plaatje in mijn persoonlijke gebruikssituatie daarin een belangrijke rol. Maar voor iemand die de auto op een andere manier gebruikt, zouden heel andere overwegingen kunnen gelden. Mogelijk zou voor diegene het (blijven of gaan) rijden in een jonge Cuore met 120.000 km op de teller financieel of anderszins juist gunstiger zijn.
Al neem ik afscheid van de Cuore, ik blijf zeer enthousiast over deze auto. Bij mij maakt die nu plaats voor een Seat Mii. Hoewel ik met plezier uitkijk naar de rijervaringen daarmee, moet ik eerlijk bekennen dat ik heel benieuwd ben of die kan tippen aan alle voordelen van de Cuore. Ik zal van de Mii binnenkort ook een review gaan bijhouden, met in de eerste tijd een vergelijking tussen de Mii en de Cuore. Voor wie daarin is geïnteresseerd, tot ziens bij dat review.
Voor alle andere Cuore-reviewers: met belangstelling zal ik jullie ervaringen blijven volgen. Veel plezierige kilometers toegewenst!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.