Daihatsu Charade 1.3i TX Special (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Charade 1.3i TX Special |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 114.000 km |
KM-stand laatst | 151.962 km |
ERVARINGEN
Ik heb sinds 03-2007 mijn eerste auto. Een Charade. Echt een heerlijk autootje. Vanaf begin al meteen veel mee gereden en ze heeft me nog nooit in de steek gelaten. Het felle motortje wat in de 800kg auto ligt heeft erg veel pit en in de hoge toerentallen trekt deze erg rap op. Door zijn uiterlijk kan het autootje erg verrassend uit de hoek komen. Nadeel van de 90pk 1.3i is het onderstuur, dit komt veel voor bij nat wegdek. De auto kan dan het vermogen niet kwijt en is in de bochten snel geneigd tot onderstuur. Ben er al veel weg mee geweest en ook al lange afstanden mee gereden. Na 3,5uur lang zitten is wel verstandig om eventjes een goede pauze te nemen want de stoelen zijn niet zeau comfortabel meer. Maar als je minder als twee uur achter elkaar erin rijdt is het heel goed te doen. Voornamelijk rijdt ik met twee personen. Met ze vijven kan ook, maar dat is toch sterk af te raden. Het motortje heeft dan al zijn vermogen nodig en met drempels is het dan echt niet prettig meer. Al met al een heel fijn autootje. En zeker een aanrader voor beginnende bestuurders, zoals ikzelf.
PROBLEMEN
Bij aanschaf draaide het motortje stationair 500 toeren maar na een beurtje bij de dealer liep alles weer helemaal soepel en was de auto ook stukken stiller geworden.
Na een maand moest ik de uitlaat vervangen vanaf de kat. deze was bijna helemaal doorgeroest. totaal: 400€.
Verder geen problemen meer gehad.
APK + KL. Beurt
- 143.561 km
Ik rijd nu alweer 2.28jaar in mijn huidige charade en dit bevalt nog steeds goed. Hierbij een update omdat mijn auto van de week voor apk moest. Er waren een aantal onderdelen die vervangen moesten worden.
Fuseekogelhoes, wiellagers en de sensor van de radiateur fan.
De fan sloeg namelijk niet meer aan en met dit warme weer kreeg de charade behoorlijk koorts. Gelukkig had ik dit direct in de gaten en heeft dit geen verdere nadelen opgeleverd.
Kosten in totaal waren 490€ bij de dealer voor de apk en onderhoud. Bij elkaar met nog een aantal kleine dingetjes toch een aardig kostenplaatje. Maar voor dat bedrag koop ik geen betere auto op dit moment.
Auto rijd nog steeds heerlijk
Verslag
- 151.962 km
Ik zit nu op de 151962 km en het autootje rijd nog steeds heerlijk. Ik ben voor de tweede keer in de steek gelaten maar dit was puur door eigen fout. Ik heb extra verlichting ingebouwd en had deze per ongeluk aangezet toen ik de auto verliet. Dit resulteerde in snachts een lege accu, ik heb de auto kunnen starten met startkabels en daarna 45m naar huis gereden. Sindsdien geen enkel probleem meer gehad.
Ik heb in mijn auto de luchtfan bij de voeten dicht getapped omdat het soms erg lang duurde voor dat de voorruit ontwasemt was. Nu word alle lucht naar de voorruit geblazen en helpt dit enorm met ontwasemen. Je merkt heel duidelijk verschil of de voetenluchtstroom wel of niet is dicht getaped.
Vrder heeft de auto in de kou geen enkel probleem met starten.
Ben nog steeds zeer tevreden maar opzoek naar iets groters.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.