Daihatsu Charade 1.3 STi (1999)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Charade 1.3 STi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 147.000 km |
KM-stand laatst | 163.068 km |
Daihatsu Charade G200
- 163.068 km
Ik ben de trotse eigenaar van een Daihatsu Charade G200 serie 1.3 16v sti wat betreft de basisuitvoering.
Hiervoor had ik een Golf 2 1.6 met een pierburg carburateur. En na 4 jaar in bezit te hebben gehad begon hij heel wat mankementen te vertonen helaas dus ging ik opzoek naar eerste instantie naar een ander barrel als tijdelijk vervoer. Na veel gespeur op marktplaats, autotrack en autotrader kwam ik uit op deze Daihatsu Charade 1.3 16v sti met 147.000 op de teller en een jaar lang apk. Die stond bij een autohandelaar in Nieuwerkerk aan den IJssel. Voordat ik heb gebeld heb ik eerst autoweek doorgespit voor informatie van de Charade. 2 rijtesten gelezen en diverse gebruikers reviews doorgelezen. 2 dagen later heb ik gebeld of hij de auto nog heeft staan en dat ik evt een proefrit ermee kan maken. Zo gezegd zo gedaan. Ik en mijn vader gingen op een zaterdag naar de desbetreffende dealer toe om een proefrit te maken met de Charade. Op het eerste gezicht zag hij er goed uit voor zn leeftijd en voor t eerst stapte ik in draaide de sleutels om en hij startte in 1 keer!!!
Nadeel was de enorme scheur in de voorruit maar afijn hij was voor een spotprijsje tekoop dus ik en mijn vader gingen een proefrit maken. Ik was meteen verkocht! Wat een souplesse, wat een vermogen uit dat kleine wagentje en wat stuurt hij lekker strak door de bochten!
Na de proefrit heb ik besloten om mijn oude golf in te ruilen en deze over te kopen zonder hem rijklaar te maken want dat vind ik onzin.
Auto gekocht voor 1050 euro de verkoper wou wel erbij vermelden dat hij over ongeveer 5000km een grote beurt nodig heeft. Aangezien ik voor de proefrit onder de motorkap had gekeken was het oliefilter aardig roestig geworden en zag hij eruit alsof hij de komende 5 jaar nooit meer vervangen is dus de grote beurt kwam ies eerder dan 5000km.
Afijn er moest heel wat gebeuren aan de Charade.
-Grote beurt
-Nieuwe voorruit
-Nieuwe radio
-Nieuwe speakers
Ik heb de auto gekocht met een radio/cassette recorder die het niet meer deed en zaten 2x 40watt speakers in die klonken alsof ze opgeblazen waren.
Even kort over de auto zelf wat er standaard op zit en wat technische specifiacties.
1300cc sohc 16 klepper
84pk, 105nm koppel
0-100km/u 11 seconden volgens het boekje: met g-tech meter 9.9 seconden.
Topsnelheid: 170/180km/u.
400m sprint haalt hij in 18.2 seconden met een eindsnelheid van 120.8km/u (ook gemeten met een g-tech apparaat)
-stuurbekrachtiging
-electrische buitenspiegels
-getint glas
-koplamp hoogte verstelling
-2 speakers achterin
-kofferbakverlichting
Ik heb mezelf voorgenomen deze auto standaard te houden maar toch begon het te kriebelen en hier heb ik een lijst wat er zowel met de Charade is gebeurt en wat er nog gaat komen.
Motor:
k&n inlegfilter
cold air intake systeem
olie temp. sensor
Exterieur:
Nokya H4 geel
Autostyle gele steeklampen
LED kentekenverlichting wit
Windowvisors
Falken stickers
JDM Shocker sticker
Japan Made JDM sticker
Daihatsu wieldoppen
Interieur:
LED interieurverlichting wit
LED t10 steeklampen in het dashboard wit
olie temp. meter
life hammer
OEM Daihatsu matten
Audio:
Kenwood headunit cd/usb/aux
Pioneer 170watt speakers achterin
Focal Bus SB20 Subwoofer
Onderstel:
Geventileerde schijven voor
stock remblokken
GTi veerpootbrug voor
13'' stalen wielen
Falken ZIEX-ZE912 175/60/13
Cobra verlagingsveren 40mm rondom
Wat er nog gaat gebeuren:
15'' velgen met 195/45/15 banden Falken ziex ze-912
APK keuring met nieuwe schijfremmen voor en remblokken.
Problemen:
De scheur in de voorruit was over de hele breedte van de ruit.
Uitlaat brak af de dealer zei dat de hele uitlaat + kat rot was dus werd per direct vervangen kostte me ongeveer 600 euro
Schijven zijn krom. Ik merk als de remmen warm zijn dat ze trillen met remmen dus neem aan dat ze krom zijn en worden volgend jaar gewoon vervangen.
Voor de rest geen problemen het is starten en lopen.
Rijd ongeveer 1 op 14 hij is zeer comfortabel ondanks zn verlaging.
En zeer lage kosten wat betreft wegenbelasting en verzekering.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.