Daihatsu Applause 16 Li (1993)

autoreview

Daihatsu Applause

Signalement

UitvoeringApplause 16 Li
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf159.000 km
KM-stand laatst190.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ideale startersauto

  • 159.000 km

Na een jaar in een ford fiesta te hebben gereden, die van ellende uit elkaar begon te vallen en waarvan alle sloten kapot waren, was ik toe aan iets anders. Omdat ik student ben, moest hij goedkoop zijn maar ook betrouwbaar, een japanner dus. Hij moest ook zuinig zijn, aardig snel en niet te zwaar.

Na een tijdje op internet rond te gapen kwam ik bij een daihatsu Applause. Niet de mooiste auto, maar voldoet wel aan de andere eisen. rijd op papier 1 op 14,5 gemiddeld, en accelereerd in 10 seconden naar de honderd. Niet slecht dus.

Een bekend autobedrijf had er een staan: een Li voor 1000 euro met 159.000 op de teller. Na een testrit beviel hij wel goed, alleen weinig opties. Het is de basisuitvoering zonder extra's dus ook zonder stuurbekrachtiging, en centrale deurvergrendeling. Omdat ik de eigenaar van het bedrijf goed ken, en wist dat hij zeker te vertrouwen is besloot ik hem te kopen.

Na 20.000 km te hebben gereden bevalt hij nog steeds heel goed. Hij is aardig snel, (trap hem vaak op zijn staart) en met een powerfilter klinkt hij als een rallyauto. De auto heeft orgineel een hard en rumoerig motorgeluid, en dat word met de powerfilter alleen maar erger. Ook het verbruik valt me erg mee. Hij rijdt 1 op 12 á 13, met een zeer sportief rijgedrag, en bijna alleen maar binnendoor. Ook heeft hij door de hatchback achterklep en de stoelen die plat kunnen veel ruimte achterin.

Wel heb ik spijt dat ik geen Xi of luxere uitvoering heb genomen. De auto mist wat comfort en stuurt zonder stuurbekrachtiging vrij zwaar met inparkeren. Ook centrale deur vergrendeling en elektrische ramen zouden wel fijn zijn. Als je er één wilt kopen, adviseer ik er één met die extra's te nemen, de prijs verschilt nauwelijks.

Ook de betrouwbaarheid valt tot nu toe niet tegen. Na 2 weken had ik een lekke radiateur, die was verroest. Deze is vervangen door de garage waar ik hem had gekocht, en dat hoefde ik niet te betalen (er was geen garantie afgesproken). Na een half jaar lag de koppeling erruit, maar dat valt volgens mij gewoon onder onderhoud. Ook is nog een keer de achtervering gebroken, een combinatie van onderhoud en vlotte rijstijl denk ik.

Verder hoop ik nog even deze auto te kunnen rijden. Hij is 17 jaar oud en heeft nauwelijks roest. In december moet hij weer gekeurd worden, maar verwacht dat dat geen probleem moet zijn.

Overmatig olieverbruik

  • 190.000 km

Ook al heeft de auto bewezen betrouwbaar te zijn, het olieverbruik begint toch wel heel erg te worden. En dat heeft ook zijn tol geeist. Na een ritje op de snelweg, waar ik accelereerde van 120 naar 160 km/u, stopte 1 cilinder ermee en liep hij warm. Zuigerveer weg dus, was ook de reden voor het olieverbruik.

En dat is toch wel teleurstellend voor een japanner die wel betrouwbaar is maar niet de 2 ton haalt. Een tegenvaller dus! Ik kan de auto nog steeds aanraden, voor iemand die een goede budgetauto zoekt, maar dan moet er wel gekeken worden naar het olieverbruik en de compressie. Verder heb ik niet al te veel problemen naast het olieverbruik gehad:

- Radiateur lek (garantie)
- Koppeling versleten
- Lagers waterpomp versleten

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.