Daewoo Nubira 2.0 CDX (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Nubira 2.0 CDX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 136.452 km |
KM-stand laatst | 150.890 km |
Eerste impressie Daewoo Nubira
- 136.515 km
Mijn eerste auto-review, en hoop dat ik 't een beetje goed doe..
Sinds 15-06 ben ik in het bezit van een Daewoo Nubira 2.0 CDX, particuliere aankoop.
Opties aanwezig op deze auto;
- ABS.
- Airconditioning.
- Centrale vergrendeling met ab.
- Elektrische ramen.
- Startonderbreker (categorie 1-beveiliging).
- Stuurbekrachtiging.
- Trekhaak.
De eerste impressie van de auto zijn geweldig; ik heb hiervoor gereden in een Nissan Micra (1.0) en een VW Fox 1.4TDI, maar de Nubira is toch wel een geheel ander verhaal. Ook is de auto behoorlijk zwaar (1130kg), wat ook zorgt voor een goede ligging op de weg.
Ik vind de stoelen erg lekker zitten.
Wat ik van de vorige eigenaar heb begrepen is dat de motor wel een slok benzine lust; ik verwacht zelf dat op langere termijn ik tussen de 1:10 en 1:14 kan rijden, maar dit is nog niet goed te monitoren bij 100 kilometer.
Wat ik wel gemerkt heb is dat de airconditioning niet goed functioneert. Ik verwacht dat óf de aircopomp stuk is, of dat het vloeistofniveau bijgevuld/nagekeken moet worden.
Aangezien ik dit niet een van de hele belangrijkste punten vind zal ik dit pas later dit jaar laten nakijken door een garage.
Na bijna 2000 kms..
- 138.458 km
Na bijna 2000km's verder ben ik er wel achter dat de auto toch wat minder zuinig is dan ik eigenlijk zelf dacht. Ik houd me behoorlijk wel aan het nieuwe rijden (auto uit laten rollen, snel opschakelen, ik probeer toch wel beneden de 2500 toeren te schakelen), wat af en toe wel tot irritatie leid bij (auto) bestuurders die achter me zitten, maar so be it. Ik wil geen dief van mijn eigen auto en portomonee zijn :-).
Ik ben om het hele plaatje compleet te maken, nog steeds erg tevreden met de auto (stil, rijd prima, geen problemen so far gekregen). Ik zou enkel wél voor mijn volgende auto (mocht deze echt niet meer te repareren zijn, ik wil de auto dus zeker oprijden) kiezen voor een auto die toch wel wat zuiniger is in zijn soort.
Een 2.0 hoeft voor mij niet meer, als 't maar goed met het verkeer kan meekomen.
Aangezien Spritmonitor (nouja, het plaatje dan) niet werkt, de link naar mijn auto toe: http://www.spritmonitor.de/en/detail/351905.html
Boem!
- 139.000 km
Een korte update; helaas heb ik -door een korte blackout- de auto zodanig tegen een betonnen pilaar geparkeerd richting uitgang van de parkeergarage van mijn werkgever, dat er een berger moest langskomen om de auto omhoog te lieren..
Na onderzoek dat later uitgevoerd werd door een schadehersteller, bleek dat de draagarm, stuurkolom en fuseekogel gebroken/stuk waren. De auto zal ik wel waarschijnlijk laten repareren zodat deze weer technisch rijdbaar is, enkel de lakschade (flinke deuk) zal ik de eerste tijd laten zitten.
Erg zonde, en baal dan ook als een stekker. Maar zoals ik ook zei tegen mijn ouders; ik leef zelf nog, ik heb niets, dus eigenlijk moet ik niet zeuren.. 't Is maar een auto.
Problemen
- 139.445 km
Aangezien ik nog geen kopje had met problemen, kan ik hierbij ook een lijstje gaan maken;
- Auto kraakt behoorlijk als ik over drempels rij. Op andere fora gevonden dat het de rubbers zouden kunnen zijn, waar ik naar ga laten kijken als er geld op de rekening staat
- Bij vrieskou laat de deur- danwel centrale vergrendeling het afweten. Ik heb in totaal 45 minuten moeten prutsen nadat de auto geopend was (zowel de bestuurders- als bijrijdersportier gingen niet meer dicht). Deur aan de bestuurderskant is tot op heden (dus eigenlijk al bijna een maand) niet meer te openen.
Morgen afspraak maken met de garage, eens zien of zij 't kunnen repareren..
01/02/2010
- Kleppen moeten afgesteld worden (bij het stationair draaien hoor ik getik vanuit de motor). Broertje gaf aan dat het waarschijnlijk aan de kleppen ligt, waardoor bovenstaande uitgevoerd moet worden om verdere problemen tegen te gaan.
140000-km grens doorschreden
- 140.191 km
Dit weekend naar het mooie friesland gereden om de verjaardag van mijn opa te vieren, en dus een behoorlijk stuk ook gereden. Dit heeft ertoe geleid dat ik de 140k km ben doorbroken, en er dus nu (vanaf aanschaf) ongeveer 4000km mee gereden is.
Valt me opzich tegen; ik had verwacht dat ik toch wel het dubbele had gereden (natuurlijk, in het opzicht qua kosten betreft de benzine nu wel meevallen), maar niets is minder waar. Ik denk dan ook dat ik mijn eigen 'verwachting' tot het aantal kms/jaar ook naar beneden moet bijstellen voor 2010, maar we'll see.
Anyway, terug naar de review. 't Was een geweldig stuk rijden, en vooral 's middags op de terugweg even dieper het gas ingedrukt; dan merk je dat de auto pas echt bij de 2500rpm (minimaal) een beetje loskomt, en je zo op de 160 zit als je niet oppast. Dit is weer een minpunt van de auto; had liever wat meer power in de onderkant gehad (tussen de 1500-3000rpm) dan dat 't pas aan de bovenkant echt los komt.
Daarnaast valt het me nu (met het koude weer) ook op dat binnenin de auto het niet warm te krijgen is, zelfs niet nadat de motor op temperatuur was gekomen. Het zonnetje zorgde gelukkig voor wat warmte wat het een lekkerder maakte in de auto.
Opzich is 't natuurlijk niet een heel groot probleem (ramen etc worden wel ontwasemd), maar had liever gehad dat ik de temperatuur-regeling zelf wat lager moet zetten.
Vandaag opnieuw moeten tanken (63 euro voor bijna 45 liter, 1,409/l), want bij 444km was er nog ongeveer 5 liter bezine over uit de tank. Dit is dan ook wel een punt waarop ik af en toe denk om toch de auto (weer) te verkopen; de auto is (voor mijn autogebruik en situatie) eigenlijk te prijzig (1:10 ongeveer, daarnaast 120eur/kwartaal aan MRB). Daarom de waardering van "benzinekosten" en "Zou u dezelfde auto kopen als volgende auto" gewijzigd naar 'Onvoldoende (was voldoende)' en 'Nee (ipv misschien)'.
Bestuurdersdeur weer gerepareerd
- 140.200 km
Nadat het in december hard gevroren had, en ik absoluut niet de bestuurdersdeur open kreeg (en de cv ook niet meer werkte), heb ik in een opgenomen vrije week de auto laten repareren door een garage hier in het dorp.
Het bleek dat het elektrische slot kapotgevroren was, zodat deze niet meer reageerde als de CV gebruikt werd.
De reparatie viel mij opzich nog best mee, enkel doordat de garage lang bezig geweest is om de deur open te krijgen was het eindresultaat van het factuur hoger dan verwacht, daarnaast was de auto wel APK gekeurd voor een jaar.
Ik kan dus (weer) volledig gebruik maken van de auto. Enige todo is nog (eigenlijk bijna alle problemen die er nog zijn):
- Kleppen die (opnieuw) afgesteld moeten worden.
- Gekraak in onderstel bij het rijden over drempels (als de motor/auto nog niet warm is, waarschijnlijk rubbers).
- Deuk in rechtervoorblad laten repareren (dit zal waarschijnlijk ook wel duur geintje worden, want moet (opnieuw) gespoten worden).
-
Vocht!
- 148.225 km
Het blijkt wel weer dat ik de auto (veel) te weinig gebruik. Met het koudere weer is het grote vochtmonster uit zijn zomerslaap gekomen en heeft mijn auto bijna in zijn greep genomen.
Dus standaard een handdoek in de auto, vochtvreter erbij, en maar proberen om af en toe overdag de oorzaak proberen te vinden.
Ik vermoed oude rubbers of ergens een lekkage, maar tot nu toe kan ik weinig (helaas) vinden.
Best zonde, want voor de rest rijd de auto nog best.
Binnenkort (binnen 2 weken) auto voor een nieuwe APK, (verlate) wissel van de winterbanden en grote beurt wegbrengen, want daar is het ook (weer) tijd voor (laatste grote beurt was 2 jaar geleden). En gelijk kijken voor nieuwe zomerbanden, aangezien bij de APK van 2 jaar geleden de banden al een aandachtspuntje was.
Af en toe neig ik om de auto weg te doen en te sparen voor een wat nieuwere auto (want door tijdens vakantie in een huurauto rijden, en af en toe voor externe ritjes de leaseauto van de baas lenen word ik aardig verwend). Maar ja.. Die luxe dat hij voor je deur staat, en je er zo in weg kan rijden weerhoud het me momenteel er nog toe...
APK tijd!
- 148.865 km
26-01, de APK komt er weer aan. Afgelopen week de auto laten keuren, en gelijk een grote beurt laten uitvoeren daar het alweer 2 jaar geleden is dat de auto hier voor bij de garage heeft gestaan.
Auto had een afkeur vanwege (oa) lekkage van de voorpijp; deze laten vervangen (147 euro ex). Garage vertelde mij dat ze aardig moeite hebben moeten doen om de voorpijp te demonteren; waarschijnlijk is deze nog nooit vervangen geweest sinsdat de auto op de weg rijdt. Best netjes, al zeg ik het zelf :).
Remleidingen zijn schoongemaakt, vloeistoffen vernieuwd en niet te vergeten de winterbanden zijn weer eronder gemonteerd. Nu dus weer de mogelijkheid om een jaar rijden met de auto als er geen rare dingen mee gebeuren.
Bijna 150.000 km ;)
- 149.000 km
Ja, nog 1000km en dan de 150k kms gehaald. Het aantal kilometers stijgt inderdaad niet zo vlot, maar dat heeft zo zijn redenen (wordt zo hieronder verteld).
Auto heeft wel last van vocht, waardoor ik eigenlijk standaard wel een handdoek meeneem mocht ik de auto gaan gebruiken. Hierdoor voorkom ik slecht zicht, wat je als autorijder echt niet wilt.
Reactie op opmerking van @verlichting:
Je hebt in principe wel gelijk; de kosten zijn voor de gemiddelde begrippen behoorlijk hoog omdat er weinig mee gereden wordt (geloof dat ik nu gemiddeld 15euro/100km betaal).
Ik zou naar het werk kunnen, maar doordat de werkgever alle kosten voor het OV vergoed, en daarnaast het kantoor in de stad is gevestigd (waardoor een te zelf betalen parkeerpas nodig is), is de keuze is dan snel gemaakt; per ov naar het werk, en auto laten staan.
Greenwheels is inderdaad een optie, maar volgens mij (heb hier al wel eens naar gekeken) is hier in het dorp/omgeving geen mogelijkheid voor waardoor ik op een eigen auto ben aangewezen.
Heb wel voor mezelf besloten dat ik -mochten de kosten echt de pan uit rijzen- ga kijken voor een vervanger, maar zolang het financieel toelaat, blijf ik wel een auto rijden, ondanks het lage aantal kilometers.
150k km gehaald/auto in de verkoop
- 150.069 km
De 150k km-grens is voorbij. Auto rijdt nog steeds prima, enkele kraakjes en het check-engine lampje niet meegenomen.
Hiervoor gaat de auto aanstaande week voor een check naar de garage, omdat ik zeker wil weten dat er niets (technisch) aan de hand is.
Heb daarnaast de auto sinds halverwege juli in de verkoop staan op autoscout24 en sinds vrijdagochtend op marktplaats.
Helaas nog geen/weinig geinteresseerden, terwijl de prijs (995) niet echt heel veel is.
Mocht iemand interesse hebben hoor ik dit graag ;-)
Auto verkocht/ingeruild
- 150.890 km
Al een tijdje op zoek naar toch een vervanger van de rode bolide, en gevonden; een Opel Corsa uit 2003.
De auto is ingeruild voor de Opel Corsa.
Het was een fijne auto, maar eigenlijk iets te groot en te onzuinig met wat wij er mee deden. Heeft mij nooit (behalve de vochtproblemen etc) in de steek gelaten qua starten en rijden. Dit kon altijd.
Tot de volgende review :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.