Dacia Spring Electric 45 Comfort Plus (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Spring Electric 45 Comfort Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 42.000 km |
Elektrische Dacia, Spring!
- 2.500 km
Nooit eerder aan een Dacia gedacht maar ik was nu een van de eersten (2021) welke belangstelling toonde en bestelde, voor de Spring.
Afijn het mocht even duren maar daar kwam deze toch in de 3e week van juni (2022!), hij was zwart, of donker...Ik had deze al zo lang geleden besteld dat ik afgelopen januari ook de subsidie al had aangevraagd en toegekend had gekregen.
Hij bevalt goed! Alles in een ruime straal van 100 km om huis is erg goed te doen en privé zijn dat dan bijna alle ritten. Ik heb er een benzine, hobby auto bij, maar merk dat functioneel, ik bijna alles met de Dacia aan kan en dat leuk vind.
Economisch is het in vergelijking met ieder andere, voor mij iig, een aanrader. Ze had een redelijke (de oude) aanschafprijs (19.5K) , subsidie (-3.2 K), geen wegenbelasting, matige verzekeringspremie, jaren garantie, en met de zonnepanelen op dak (woning) 8 van de 12 maanden bijna gratis rijden.
Ik ben benieuwd in de winter, bij -20 als dat ooit nog gebeurd zal het allemaal wel wat minder zijn. We gaan (dat niet meer) zien. De subsidie overigens na ruim 2 weken al ontvangen.
Volgens mij is het de 2e lichting omdat de achterklep knop iets verplaatst is, en bij achteruit rijden er alleen nog een beschaafd geluid hoorbaar is.
Afijn, inmiddels 2500 km afgelegd en samengevat doet deze wat het moet doen, elektrisch rijden en dat doet ie prima. Het is geen Tesla maar hij verbruikt ook niet als een Tesla. Mijn gemiddeld verbruik met 80% snelweg (100 Km/h) en 20 % overig is zo 12 kw/h per 100 km. (met het huidige weer, juni/juli). Het lijkt eigenlijk nauwelijks iets uit te maken of je passagiers meeneemt. Dit geldt ook voor de goedwerkende airco, ik vermoed dat minder dan 1 kwh per 100 km of uur verbruikt.
Hij/ zij is inderdaad wat meer windgevoelig en wat scherpere bochten dienen rustig genomen te worden. Actieradius is zonder problemen ruim 220 km bij de huidige weersomstandigheden. Die 44 pk zijn er, maar dan altijd en dat merk je bij het optrekken. Zonder enig probleem ben je sneller weg dan menigeen. Als ze er moeite voor gaan doen, veel moeite voor velen, dan wordt het anders maar het blijft verrassend. Dit is overigens geen doel op zich maar zo gaat ie nu eenmaal...
Btw er is ook nog een Eco knop welke het vermogen beperkt tot 33 pk en de actieradius nog wat vergroot. Ik gebruik deze nog niet echt.
Ja er staat 19 seconden voor, om op 100 km/h te komen. Dat klopt vast maar ik ga elke werkdag de snelweg op en elke dag merk ik dat ik, in moet houden voor de overigen. De overigen zijn dan de alle klasse auto's voor mij, welke normaal rijden.
Btw 130 km/h op de teller is de max en is een prima max. Leuk dat andere elektrische voertuigen nog veel harder kunnen maar dat geldt ook voor het verbruik.
Het is tenslotte geen Tesla dus ik tuf met 100 km/h voort en vertrek 2 minuten eerder en dan zijn we er toch op tijd. Ik vind het dan wel weer jammer dat er weliswaar een goede snelheidsbegrenzer op zit welke makkelijk bedienbaar is maar had nog liever de CC (cruise control) gehad, dit gewoon omdat ik dat gewend ben.
Deze is "de plus" dus met de extra's, dus met de navigatie unit enzo. (maar zonder de "rare" oranje accenten) Het geluid van de radio is geluid maar dat is dan ook alles. Het went een beetje maar ik zie een speaker wisseling aankomen. De nav unit reageert snel en efficiënt, dat dan wel weer. Eigenlijk nog nooit eerder zo snel meegemaakt. Apple en android auto, het kan allebei en werkt goed.
Afijn alles is functioneel en in de basis aanwezig. De botstesten heeft haar maar weinig goeds opgeleverd.
Ik heb me er niet echt in verdiept en dat klinkt best matig maar deze auto heeft vermoedelijk ook wat minder sjieke systemen welke de resultaten van deze testen kunnen opkrikken.
Het laden, wij hebben een eigen parkeerplaats en op de buiten (wifi) stekker, geen laadpaal, maar een variabele lader ,welke met diverse amperage kan laden, aangesloten.
De auto heeft dus altijd plaats en aan de hand van de gewenste weggaan tijd en de zonnepanelen stellen we de kracht in. Dus van 8 t/m 13 ampère, globaal van 2000 t/m 3200 watt. (16 ampere kan evt ook) Volgens mijn metingen, lijkt de voltage van de stroom btw eerder rond de 250/260 volt dan de 220/240 volt te zijn.
Nu de auto altijd een parkeerplaats heeft kan deze ook indien nodig gewoon de hele nacht aan de 8 ampere dus zo 2000 watt en kennelijk is dat voor het systeem ook veel beter.
Dus zonder laadpaal, gewoon aan de stekker, rustig laden, het liefst als de zonnepanelen leveren. Nu vooral leuk, in 2025 ivm het mindere salderen, erg interessant.
Met de Dacia app kan je zien waar die is en of die laadt en hoe vol die is. Ook kan je op afstand de kachel of airco inschakelen maar in geval van een airco vind ik dat wat onlogisch want even de ramen open en doorluchten dient denk ik de eerste reactie te zijn maar het kan wel dus. De kachel van het winter ga ik echt wel gebruiken.
Samengevat, het valt mij allemaal erg mee, als dat zo de komende jaren zo blijft dan ben ik blij.
+
Gunstig verbruik
Acceleratie tm 75 km/h
Model, hoge zitpositie,
mini SUV
Stilte
-
Geen volledige vervanger van de normale auto maar voor mij wel, bijna...
Zitpositie instellen matig
Windgevoeligheid
Of de airco aan of uit staat is overdag maar matig te zien, net zoals de circulatiestand overigens.
Doet het goed en ben ik er nog steeds erg blij mee
- 7.500 km
Algemeen:
Als ik de journalisten reviews lees, lees ik regelmatig dat ik nog blij mag zijn dat ik nog leef en lijkt het erop dat je, als de Flinstones moet meelopen omdat deze, niet Limo, zo langzaam zou zijn.
De dagelijkse praktijk is heel anders. Veiligheid, de ***** zijn kennelijk ook gebaseerd op een hoop elektronica maar eigenlijk weet ik daar te weinig van. Je kan met een premium auto van 2 ton met 120 km/h tegen een vrachtauto klappen maar dan helpen die sterren vermoed ik ook niet zo.
Ik rij in de randstad en hoofdzakelijk op max 100 km/h wegen.
De gereden km zijn voor 80% op dat soort wegen en voor 10% 80km/h en 10 % overig.
De snelheid, de kleine is echt rapper dan verwacht ni het dagelijkse verkeer. Kennelijk rijden maar weinigen hun auto op de toppen want ik moet eerder vaak inhouden dan versnellen.
Veel woon/werkverkeer en ritjes rondom de spreekwoordelijke kerk vind ik deze (altijd aanwezige) 44pk nog steeds (voor de kleine) rap. Ik tik de 130 km/h (op de teller) wel eens even aan en dat gaat allemaal prima.
Met eigen zonnepanelen en een overschot in de stroom en ook de mogelijkheid dit bij huis te doen wordt een deel van de lading (nog) gedekt.
Met de dure stroom is het (elektrisch) rijden een andere rekenmodel geworden, maar niet voor mij, dus, nog.
Het laden gebeurde indien mogelijk met de zon maar die is (bijna helemaal) weg.
Ik doe dat indien mogelijk met 10 Ah (lees zo 2300 watt) of met 13 Ah (3000 watt) Met de granny (oma) lader, dus gewoon aan de huis/tuin/keuken stekker.
Mijn lader kan btw op 4 standen (8,10,13 en 16 ah).
Ik weet heel veel niet maar 16 ah probeer ik indien mogelijk te vermijden. (beetje het maximale wat door een huiskabel mag)
Ik heb wat (gratis) laadkaartjes en inmiddels ook al uitgeprobeerd. Eigenlijk werkt het allemaal goed. De dekking van palen is (nu nog) ruim voldoende. Mijn Spring heeft geen snellaad optie maar ik was ook al (nog :-) niet echt van plan op vakantie te gaan met de Spring maar zolang je dus niet heen en weer wilt en wat tijd over hebt kan je echt prima de actie radius uitbreiden tot max 200 km, paar uurtjes laden en weer retour. De keren dat ik dan toch echt wat snellaad nodig heb, zijn kennelijk de 1 a 3 momenten per jaar met de Spring dat ik wat wachttijd moet gaan inhouwen.
Mocht da nodig zijn dan leg ik me daar dan maar bij neer.
Ik had eens een wat langere rit (>100KM) en het rekenwonder gaf aan dat ik met 5% restbatterij zou aankomen. Dat werd uiteindelijk 3% reststroom en dat vind ik een betrouwbaar resultaat.
Maw je kan de opgegeven waarden vertrouwen.
Btw ik ben eigenlijk de CC gewend (cruisecontrol) en deze zit er niet in. Wel een snelheids beperker en eigenlijk werkt die bijna hetzelfde maar je moet je voet op het pedaal houden.
Maar als je die vergeet tijdig af te zetten op een lage snelheid, heb je soms zo, een vergeetmomentje en houdt de auto dus in. |Er bestaat nog een “kickdown” maar dan wel een beetje doortrappen.
Het weer, ik meen vooral de wind, heeft toch wel wat invloed op de auto en het gebruik, van 12 kwh gemiddeld naar 13/14 kwh.
De winter? Ik ken de cijfers, maar we gaan het zien.
Het is met het natte weer wel meer behelpen dan in een brandstofauto. Ontwassemen duurt wat langer. Dit vooral als je met wat meer beregende personen instapt moet deze extra moeite doen.
De app? Hier geen enkel probleem gehad, Airco op afstand aanzetten vind ik onzin maar de kachel op afstand vind ik top! Verbruik lijkt erg mee te vallen en is, volgens anderen gaat ie naar 10 minuten zelf weer uit.
De kachel is ook niet afhankelijk van een motor, dus kort van tevoren aanklikken en is het wat aangenamer in de auto.
+Panda (lachen) effect,
+No nonse autootje,
+Groote is voor mij prima,
+Cijfertje kloppen, actie radius,
-Zitpositie blijf maar matig
-Zijwindgevoelig
-Speakertjes, raar maar ik raak er enigszins aan gewend.
Update kou en >10000
- 10.500 km
Korte update,
Nog steeds blij mee!!
De kou en mijn dagelijkse ritjes brengen het bereik naar zo 170 km op een lading.
Waar ik eerder de auto vaak lager hield als 100 % doe ik dat nu aan een laadpaal op de volle 100%.
Het verbruik volgens de meter aan boord is inmiddels gestegen tot zo 15 kwh/ 100 km.
Wij doen nog steeds alle ritten ermee maar laden nu soms, bij op locatie bestemming, en prive is dat meer als voldoende.
Ik verwarm de auto voor, dmv de app voor bij vorst.
De kachel is niet afhankelijk van een warme motor dus de auto warmt snel op.
De laadklep zat wel eens vast met de vorst, een beetje koel water uit de kraan was voldoende om deze gangbaar te maken. Kennelijk mag je ook wat druk uitoefenen om deze open te krijgen,
Ik heb eigenlijk geen enkele klacht of storing in, over, de auto.
Aannemende dat dat zo blijft, is het een aanrader.
DACIA SPRING, 1 jaar, 21000 KM Update
- 21.000 km
Dacia Spring 1 jaar en 21000 KM
Zie de eerdere reviews, daar is de relevante info, hier de update,
Eigenlijk heb ik maar weinig toe te voegen, ik gebruik de Dacia Spring waar die voor bedoeld is, vervoer. Ik kan er zelfs meer mee dan vooraf verwacht. Zo van “dan huur ik desnoods voor die ene keer een auto” maar dat hoeft eigenlijk niet, want hij voldoet.
Ik lees van anderen wel eens kleine problemen, welke soms groot opgeblazen worden, vaak weer door anderen welke reageren.
De auto is verre van perfect en dat heb ik ook wel aangehaald maar doet wel, wat ie moet doen.
ik heb hem nu een jaar, komende week voor de beurt, nou ja, filter verwisselen en even inpluggen als ik het goed heb begrepen.
Van het winter soms naar 15 a 16 kwh voor 100 km, nu weer rondom de 12 kwh/100 km.
Ik rij in de randstad, veel 100 km wegen en rij dan ook 100 km/h op de teller.
Dus weer 230 km op een volle lading.
Als ik zo nog jaren, zonder problemen, mag rijden dan ben ik blij.
Update 2 jaar en 42000 KM
- 42.000 km
UPDATE 2 jaar en 42000 KM
Ik heb deze al eerder beschreven en verwijs hierna.
Het enige waarop ik terug wil komen is de navigatie want daar waar ik die in het begin snel noemde is deze nu net zo langzaam als de anderen. Ach ja, google Maps is op dit gebied toch veel beter.
De opvolger, lees opgefriste staat al klaar.
Mij valt op dat de oude, de grond in werd geschreven, en deze, de opgefriste, er ineens positieve zaken worden benoemd. Het zal dan om het blik gaan want de aandrijflijn lijkt toch echt dezelfde. (of die met meer PK’s)
Ik rij in meerdere soorten voertuigen, maar mijn conclusie is dat deze doet wat ie moet doen, vervoer en cheapie ook. Ik zit er vaak ook maar alleen in.
Als je, zoals ik, de nachten vaak thuis kan laden, dan heb je helemaal geen snellader nodig.
Zelfs overdag is het ook beter zonder snellader te laden want dan gebruik je je zonnestroom gelijk zelf, immers je moet veel zonnepanelen hebben om snelladen te kunnen dekken.
Af en toe wel beetje rekenen en ook wel eens met 0 % thuisgekomen. Wonderlijk dat als je rustiger rijdt, bijvoorbeeld achter een vrachtwagen wat dat doet met je bereik. En nee, niet alleen de Spring, wie er een beetje aandacht voor heeft, ziet ook andere merken zo wat km’s winnen.
Voor vakanties naar het zuiden en zakenreizen is deze absoluut ongeschikt maar voor de rest vind ik het in ieder geval goed.
Af en toe een laadpaal gebruiken is ook prima. Maar als je daarin wisselt dan belandt je in de laadpaal tarieven jungle.
Cijfers:
Inmiddels de 42000 km gezien.
Met mijn zonnepanelen heb ik de auto vrijwel altijd gratis kunnen laden.
Afgelopen winter van circa 14.5 KWH per 100 KM weer naar de warmere temperaturen, circa 11.5 KWH per 100 KM.
Telkens over afstanden van ca 1000/3000 km op de dagteller gemeten en
ca 80% 100 km/h 15% op 70km/h en 5 % op 50 km/h. (randstad)
Actieradius wordt snel meer als je veel stadsritjes hebt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Dacia Spring
Had je deze auto's al gezien?

Dacia Spring Business 27 kWh | Accu Score 98% | Snellader | Apple Carplay | Android Auto | Achteruitrijcamera |
- 2021
- 19.363 km

Dacia Spring Electric 45 Comfort Plus Orange Pack
- 2023
- 24.556 km

Dacia Spring Expression 27 kWh | Camera | Apple Carplay | Cruise Control | Leer |
- 2024
- 916 km