Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Stepway Extreme (2023) #3
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Sandero TCe 100 Bi-Fuel Stepway Extreme |
|---|---|
| Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 2023 |
| Jaar van aanschaf | 2023 |
| KM-stand laatst | 49.000 km |
bijna 2 jaar onderweg
- 42.000 km
Na jarenlang trouw gebleven te zijn aan Honda (CR-V en 2x Civic) in 2023 overgestapt naar Dacia. Waarom? Belangrijkste reden was het kostenaspect. Gelet op het aantal kilometers per jaar voornamelijk woon/werkverkeer (25.000) leek een overstap naar LPG mij verstandig. Ik heb tot op heden geen spijt van de keuze. Ik wilde graag een nieuwe auto met een af-fabriek ingebouwde LPG installatie. Keuze is dan al niet reuze tegenwoordig. Kleiner dan de Civic had ook de voorkeur aangezien ik meestal alleen of met partner in de auto zit. Bezoekje aan de Dacia dealer gebracht en een proefrit gemaakt. Vooraf wel wat wensen en gelukkig kun je ook bij Dacia tegenwoordig best wat opties verkrijgen. Automatische airco, verwarmde stoelen, dode hoek assistentie en cruisecontrol moest er in ieder geval op zitten. Gelukkig nog geen snelheids- of vermoeidheid sensoren in 2023. In de Extreme uitvoering met zwarte wielen en wat kleuraccenten ziet de Sandero Stepway er best aardig uit. Het rijden tot nu toe valt niet tegen. In de stad klinkt de motor wat rauw, maar op de snelweg laat deze zich veel minder horen. De auto rijdt ook beter op LPG dan op benzine. De auto start altijd op benzine en schakelt al heel snel over op LPG. In de winter duurt dit wat langer, maar nooit meer dan enkele minuten. Het verbruik aan de pomp is gemiddeld 6,9 liter per 100 km. Ik heb een rustige rijstijl en tijdens woon-werkverkeer dagelijks in de file. Ik heb er inmiddels een afneembare trekhaak onder laten hangen en we gaan regelmatig op pad met twee fietsen op de fietsendrager. Dit gaat prima en heeft niet heel veel effect op het verbruik. Wat wel opvallend is dat de melding “lpg laag” al komt als er soms nog meer dan 10 liter LPG in de tank zit. Ik denk dat ik soms nog wel 150 kilometer vooruit kan voordat de auto overschakelt op benzine.
Onderhoud: na een jaar een eerste beurt uit laten voeren. Geen bijzonderheden tegen gekomen en binnenkort gaat de Dacia voor de 2e beurt. Ik zal dan laten weten welke werkzaamheden er zijn uitgevoerd en wat de kosten waren. Al met al tot op heden zeer tevreden over de auto en het blijft erg prettig om voor iets meer dan 20 euro de tank vol te gooien!
Verbruik en onderhoudsbeurt 2
- 49.000 km
Vorige week de Sandero naar de dealer gebracht voor een reguliere onderhoudsbeurt. Offerte was 330 euro voor een A+B beurt en daar kwam nog 130 euro bij ivm vervangen All-in LPG filter. Totale kosten 476,58 euro. Al met al toch een serieus bedrag voor een “budgetmerk”. Betaalde ik voorheen toch echt niet voor reguliere beurten bij mijn Honda Civic. Inflatie zullen we maar zeggen…Verder gelukkig geen bijzonderheden.
De auto bevalt overigens nog steeds prima en de laatste tijd weer meerdere langere ritten gemaakt richting Duitsland. De auto kan prima mee op de autobahn en je rijdt in relatieve rust 130 km/u. Het verbruik aan de pomp is doorgaans op LPG zo rond 1 op 15 en dat zijn voornamelijk woon/werkverkeer snelweg/file- kilometers en wat stadsverkeer tussendoor. Is best netjes wat mij betreft.
NB: aangezien ik binnenkort geen woon-werkverkeer meer heb en beduidend minder kilometers ga maken is de Sandero inmiddels ingeruild voor een nieuwe KIA EV-4. Wordt geleverd in Q1 2026. De proefrit was veelbelovend en ben benieuwd hoe de overgang naar elektrisch rijden gaat bevallen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Praktijkervaring Dacia Sandero: de populairste

Dacia Sandero Stepway – Afscheid duurtest

Update Dacia Sandero Stepway - Levert hij echt meer vermogen op lpg?

Damiaan: 'Een auto van 17 mille, dát is pas een topprestatie'



