Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Stepway Expression (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Sandero TCe 100 Bi-Fuel Stepway Expression |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 18.169 km |
Opgehaald bij dealer
- 10 km
Het was spannend of ik dit jaar mijn Dacia nog zou krijgen aangezien ik deze in juli besteld had. Op (internationale) fora las ik dat men 7-11 maanden moest wachten, dus ik was verrast dat ik hem dit jaar nog in ontvangst kon nemen.
Het betreft een bi-fuel versie met bijna alle opties op een dakraam en stoelverwarming na. Het is de eerste auto die ik nieuw gekocht heb en deze komt naast mijn 4 'oude' Renaults (2 Megane II RS'en, Avantime + Megane I cabrio). De Dacia ga ik als daily gebruiken.
Ik heb in juli in de Jogger en Sandero proef gereden en heb zonder al teveel twijfel voor de Sandero gekozen, omdat ik deze mooier vind (de verhoudingen zijn beter) en we maar met z'n 2-en zijn. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik voor de Jogger had gekozen als deze mooier was geweest, waarmee ik niet wil zeggen dat ie lelijk is.
Wat me positief opviel is dat mijn Dacia beter rijdt dan de 'proefauto'. De auto helt minder over, heeft minder windgeruis en de motor pakt sneller op. Nu weet ik niet of dit komt doordat ie nog maar weinig gereden heeft (proefauto had 3000 km op de teller) of door de windrichting, etc). Of dat ik een verbeterde versie heb. Hij is sowieso voorzien van het nieuwe logo, al weet ik niet of er andere technische modificaties zijn doorgevoerd.
Ik heb er nu een paar honderd kilometer in gereden en ik ben erg tevreden. Ik heb 30 liter gas getankt voor 19 euro en een beetje waardoor het tanken gewoon weer leuk wordt.
Wat me dusver negatief opviel is dat de Dacia bij het minste of geringste begint te piepen. Hoogstwaarschijnlijk door het veiligheidspakket (optie) wat erop zit. Ik heb de geluidsmeldingen inmiddels uitgeschakeld, maar dat betekent ook dat je bijvoorbeeld geluiden van de sensoren in de voorbumper niet hoort. Ik weet niet of een goede gulden middenweg instelbaar is (moet ik nog uitzoeken). Zet je de geluidsmeldingen uit, dan blijft de Dacia nog wel piepen als je de maximale snelheid overschrijdt. Dit doet ie eenmalig tenzij je rond de maximale snelheid blijft hangen, iets eronder, iets erboven en hij piept weer.
Dat de Dacia Sandero 2 EuroNcap sterren heeft gekregen is voor mij nooit een breekpunt geweest. Ik weet zeker dat mijn Dacia veiliger is dan mijn oude Renaults + het feit dat ik nu al soms gek wordt van alle piepjes (met de huidige settings kan ik er mee dealen : ) . Leuk al die (veiligheids)technologie, maar ik heb nooit het gevoel gehad (ook niet bij het proefrijden) dat ik in een onveilige auto zat / zit.
Waarom een Dacia? Ik beschouw Dacia als een halve Renault, dus als Renault liefhebber heb ik nooit gekeken naar alternatieve merken. Ik wilde gewoon een goede betaalbare auto (in aanschaf + onderhoud), met ruimte en een goede betrouwbaarheid. Ik heb de Dacia zakelijk gekocht, dus de relatief goedkope Dacia heeft ook een positieve invloed op de bijtelling. Daarnaast vind ik fijn dat je net iets hoger in de Stepway zit. Je stapt makkelijker in en uit en voor je gevoel heb je net iets meer overzicht in het verkeer.
Dusver een en al lof voor deze Dacia. De komende tijd moet blijken of ie goed blijft rijden zonder problemen. Qua verbruik rijd ik momenteel 1:12 op gas (korte stukjes + de verwarming aan). Ik ga het verbruik goed monitoren vanaf de volgende tankbeurten. Ik ga de benzinetank leegrijden en er vervolgens Euro 98 in gooien (om problemen te voorkomen). Ik tank al mijn auto's af met Euro 98 en voor de Dacia ga ik geen uitzondering maken.
Binnenkort ga ik langere stukken rijden met de Dacia, waarna ik ook meer kan vertellen over de stoelen en over 'snelwegkilometers' (qua verbruik en het rijgedrag).
Tot zover, zodra de Dacia 5000 km op te teller heeft staan of als er bijzonderheden te melden zijn, zal ik mijn review updaten.
Ruim 5000 kilometer verder
- 5.318 km
Inmiddels staat er (alweer) ruim 5300 km op de teller van de Dacia. Al die kilometers hebben we (mijn vriendin rijdt ook regelmatig in de Dacia) beiden van de Dacia genoten. We hebben 11 LPG tankbeurten bijgehouden en komen uit op een gemiddeld gebruik van 1 : 13,6. Als we alleen stadsverkeer rijden, daalt het verbruik naar de 1 : 11,5 / 1 : 12 en bij alleen snelweggebruik is 1 : 15,2 haalbaar (105 km op teller). Ik durf niet te zeggen naar huidige maatstaven of dit netjes is, maar als ik mijn eerste auto op LPG (Megane Coupe 1.6E uit 1997) als uitgangspunt neem, is de Dacia ondanks zijn hogere gewicht, de hogere carrosserie en airco ca. 10% zuiniger dan de Megane, wat ik een nette prestatie vind. Het verbruik is overigens tot stand gekomen door de dagtellerstand te delen door het getankte aantal liters LPG. Op een tankbeurt na hebben alle tankbeurten in de winter plaats gevonden.
Is het dan allemaal hosanna? Nee, zeker niet de volgende minpunten hebben wij dusver ervaren:
- de deur vergrendeld niet altijd vanzelf als je wegloopt van de auto
- de melding storing 'remmen' is al 2x getoond, zonder aanleiding
- het tankdopje van de 'LPG tank' was na 4x tanken al kapot, het werkt
nog steeds, maar we hebben een 'work around' gevonden
- ik weet eigenlijk niet of dit aan Dacia is toe te schrijven is, maar de
Dacia lijkt gevoelig voor steenslag
- de trommelremmen roesten snel (dit schijnt een kwaal te zijn
volgens de 'Dacia Facebookgroep')
- de melding 'start motor, omdat de accuspanning te laag is' wordt
vrij snel getoond (na ca. 2 minuten), dus ik stofzuig de Dacia met een
draaiende motor (ik hou me aanbevolen voor een oplossing, want
zodra de deuren open gaan, gaat het energievragende scherm aan, dat
de aanleiding is voor deze melding).
Een ander puntje dat mij opviel wat Dacia niet aan te rekenen,is, maar elke auto met een dakrail. Is dat het dak snel even schoonmaken er niet meer bij zit. Ik ga niet moeilijk doen over een wasboxmuntje meer of minder, maar het viel me op. Nu vermoed ik dat ik een van de weinigen ben die niet door de wasstraat rijdt, maar ik wilde toch volledig zijn qua feedback.
Desondanks zou ik deze Stepway zo weer kopen....Sterker nog, met de kennis en ervaringen van nu had ik hem in 2020 al moeten kopen, niet vanwege de lagere aanschafprijs, maar vanwege de onderhoudskosten die ik aan mijn vorige auto heb gehad.......tja......sommige mensen zijn, hardleers en kunnen lastig afstand doen van auto's, ik ben er één van : )
Wat ik in mijn eerste review al aangaf, de Dacia rijdt heerlijk. Beter dan mijn andere Renaults die weliswaar een klasse groter zijn, maar ook een stuk ouder. Zolang de Dacia lekker blijft rijden, betrouwbaar en betaalbaar blijft (qua gebruik), neem ik de minpunten graag voor lief. Nu door naar de 10K, dan volgt de volgende review.
Off topic, ik kijk uit naar de komst van de Dacia Bigster. Ik ben benieuwd of deze ook potten kan breken in het 'hogere' segment.
Afscheid van de Dacia na 11 maanden
- 18.169 km
Ik had niet de intentie om de Dacia zo snel weer te verkopen, maar ik had de gelegenheid om mijn 'droomauto' (Laguna Coupe GT met slechts 53K op de teller) te kopen.
Genoeg over de Laguna voor nu. Gelukkig was ontevredenheid over de Dacia niet de aanleiding om er afscheid van te nemen.
Nee integendeel, we hebben enorm genoten van deze Dacia. Ik ben er met mijn ouders mee naar Oostenrijk geweest. Met 3 fietsen achterop en een dakkoffer was de Dacia bepakt en bezakt. Ondanks de lading stond de Dacia haar mannetje.
De veren zakten bijvoorbeeld niet 'te ver in' , de auto was wendbaar ondanks de lading, de auto helde niet over door de dakkoffer en de stoelen en achterbank gaven genoeg steun en zaten fijn. Er is nooit een moment geweest dat we uit moesten stappen, omdat het 'meubilair' oncomfortabel werd. Een bijkomend voordeel van de bi-fuel is dat we zonder te tanken naar onze bestemming konden rijden (ca. 950 km). Dat had ik van tevoren niet verwacht gezien het extra gewicht en luchtweerstand, dus dat was een meevaller. Voor de volledigheid goed om te vermelden dat de auto afgetankt was met Euro 98 en dat ik een kruissnelheid aanhield (op de snelweg) van 110 - 115 km/h. Het was in Oostenrijk even zoeken om LPG te tanken (in de buurt van Aschau), maar dat kon op 16 km afstand. Lang verhaal kort, de Dacia is ook over een grotere afstand een fijne (reis)auto gebleken.
In het verlengde van bovenstaande, omdat we een dakkoffer hadden, betekende dit dat we de (standaard) dakrails 90 graden gedraaid hadden.
Echt slim van Dacia, dat je gewoon standaard dakrails bij je hebt en niet extra in de buidel hoeft te tasten om dakdragers te kopen. Toen we de dakkoffer op gingen halen had ik de dakdragers al gedraaid toen we bij huis wegreden. Dat is overigens geen plezier, want de wind / rijsnelheid zorgt ervoor dat de dakdragers gaan 'fluiten' (afhankelijk van de rijsnelheid / windrichting). Dat kunnen we Dacia niet aanrekenen, want dat zal iedere auto hebben met 'overdwarse' dakdragers, maar het is wellicht iets om rekening mee te houden. Met een dakkoffer op de dakrails verdween het gefluit, maar er kwam een ander soort gefluit voor terug dat veroorzaakt werd door de dakkoffer. Toen we naar Oostenrijk reden hebben we nagenoeg geen last gehad van dat gefluit, omdat bleek dat een volle dakkoffer dat tegen ging (waarschijnlijk het klankkasteffect dat teniet werd gedaan met inhoud).
Wat het verbruik betreft tijdens onze vakantie, dat kan ik alleen maar gissen, aangezien ik niet elke liter (Euro 98 / LPG) heb bijgehouden in relatie met de afgelegde afstand. Een grove inschatting is dat we ergens tussen 1:12 - 1:13 hebben gereden (Euro98 + LPG gecombineerd). Is dat zuinig, waarschijnlijk niet, al is zuinigheid subjectief. Gezien de lading, extra luchtweerstand, (ook) LPG brandstof (dat minder energie bevat dat benzine) en hoogteverschillen was ik in ieder geval blij met deze cijfers.
Aangezien ik tegenwoordig voornamelijk thuis werk heb ik na de vakantie niet gek veel meer gereden met de Dacia. Er zijn ook geen nieuwe klachten bij gekomen (zie mijn bovenstaande review waar ik die vermeld). Wat ik nog niet gemeld had, is dat de Dacia bijna van af het begin ratelt bij het LPG tanken (dit heb ik overigens verteld aan de garage de hem heeft ingekocht). Ik ben hiervoor meerdere malen bij de dealer geweest die het niet aan kon of wilde passen (daar ben ik nog steeds niet achter), maar daar stoorde ik me behoorlijk aan (ook al deed dit geen afbreuk aan het LPG tanken). Met name als andere mensen bij het tankstation zeiden 'nou, dat klinkt ook niet goed.' De dealer gaf aan dat het veroorzaakt werd door het kogeltje in de vulhals en zoals jullie inmiddels weten is het bij de diagnose gebleven.
Resumerend, we hebben 11 maanden genoten van deze Dacia. Het is een betrouwbare en fijne reisauto gebleken en we hadden een volle LPG tank (30 liter effectief) voor rond de 20 euro (tanken was weer leuk).
Het prijsverschil met Euro 98 (wat ik altijd tank (voor mijn benzine auto's)) en LPG was maar liefst € 1,60 per liter. Je hoeft geen Einstein te zijn dat als je de hogere wegenbelasting van € 15,- / maand in acht neemt, je iets meer dan 9 liter LPG / maand hoeft te tanken om de wegenbelasting terug te verdienen. Gelukkig is dat ruimschoots gelukt : )
Ik zou zo weer een Dacia terugkopen, dus wie weet. Echter kijk ik met een schuin oog naar de elektrische R5 en de deze week aangekondigde elektrische Twingo, dat zijn geen Dacia's maar mogelijk wel mijn eerste elektrische auto die ik wil gaan kopen.
Oh...ja die bekende TV reclame... duuuuuurzaamheid, dat moet je gewoon doen. Daar maak ik van: DAAAAAAAAAAACIA, dat moet je gewoon doen!
Nog een stapje terug naar de Laguna Coupe GT, waarom moest de Dacia nou weg? Omdat ik inmiddels 5 auto's had en omdat de Laguna behoorlijk wat onderhoud nodig had of heeft moet ik eigenlijk zeggen (de Laguna staat momenteel bij de garage met een hele waslijst aan dingen die moeten gebeuren). Dus met de opbrengst kan ik de Laguna weer helemaal op orde krijgen (technische & esthetisch). Ik ga hierin denk ik best ver, want ik wilde bijvoorbeeld persé nieuwe koplampen, zodat de Laguna er straks weer helemaal tip top bij staat. Er zijn meerdere mensen die me voor gek hebben verklaard (waar ik me iets bij voor kan stellen overigens) om een nieuwe Dacia te verruilen / verkopen voor een (zware, zuipende en oude) Laguna van 2009 met een waslijst aan onderhoudszaken.
Maar, goed...soms moet je je hart volgen, niet je boerenverstand. Dusver heb ik nog geen seconde spijt, de Laguna zorgt voor een grote glimlach op mijn gezicht. Ik ben verliefd op het design van deze auto, het rood met zwarte interieur en de 4 wielbesturing is een bonus en een bijzondere ervaring. Wellicht wijd ik nog een autoreview aan deze Laguna als deze helemaal klaar is.
Tot zover en wie weet tot de volgende autoreview over de Laguna.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Dacia Sandero
Had je deze auto's al gezien?

Dacia Sandero 1.0 TCe 90 Comfort | CAMERA | BLIND SPOT | PARKEERSENSOREN V+A | AIRCO | CRUISE CONTROL | APPLE CARPLAY
- 2023
- 27.062 km

Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe 100 Bi-Fuel Comfort * Wordt verwacht *
- 2022
- 94.237 km

Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe 100 ECO-G Extreme / DEMO / PACK EXTREME / MEDIA NAV
- 2023
- 28.431 km