Dacia Logan MCV TCe 90 Prestige (2014) #9

autoreview

Dacia Logan MCV TCe 90 Prestige (2014)

Signalement

UitvoeringLogan MCV TCe 90 Prestige
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst8.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste 1500 km. Opvallend goed

  • 1.500 km

Ruim een week geleden de in augustus bestelde Logan TCE90 Prestige opgehaald bij Arend Zaandam. Alles erop en eraan meebesteld, behalve leer. A is dat nepleer en B. geen stoelverwarming. Da's niet fijn in de winter. Voor net 16K klaar. Gniffel gniffel...

Prima dealer tot nu toe. Verkoper hield ons regelmatig op de hoogte van de orderstatus. Keurig afgeleverd en prima (extra) service.
Vanuit de showroom is er direct 350 km gereden naar een "weekendje weg". Gewoon doorgereden zoals ik altijd zou rijden, maar wel nog zonder ECO stand. Veel fileverkeer gaf 1:15,5 over de eerste 350km. Viel niet tegen. Motor is verbazingwekkend sterk voor een 900cc/90pk 3 pitter. Lichte maar niet hinderlijke roffel. Doet een beetje denken aan de boxer uit mijn Subaru Outback. Alleen die liep 1:8. Qua "turbo" gedrag doet de Logan denken aan mijn Volvo 940 2.4 LPT uit 1997. Tussen de 2200 en 4000 toeren opvallend veel (speels) trekkracht. Bergjes op gaat de auto prima mee maar verwacht wel terugval bij 130 op cruisecontrol aan. Schakel terug naar 4 met ECO uit dan red die het wel.

Voor de terugreis (zondagavond) volgetankt in Luxenburg (Euro 1,19 ltr) en met eco stand en cruise op 130 in een ruk 400km teruggereden. Verbruik 1:18 (5.5) en daarmee zeer tevreden.
De nieuwe Logan rijdt en voelt zeker niet als een budgetauto. Budget zijn met name de deurpanelen die uit één stuk vervaardigt zijn. Bij mijn Saab zijn hier minstens 6 verschillende materialen voor gebruikt. Niet dat het stoort in de Dacia, de materialen zijn strak en trillingsvrij. Wel oppassen voor krassen denk ik, het is een gegoten PVC variant die kwetsbaar is voor krassen.
De stoelen zijn goed voor een stevig persoon als ik: 100kg bij 175cm zeg maar. (Volgens de dokter is het gewicht prima maar klopt mijn lengte niet, ik zou nog wat moeten groeien).

De plussen tot nu toe:
zeer moderne soepele zuinige benzinemotor
prima schakelgedrag, enigszins lange pook vraagt rustige handelingen (ook eco gedrag)
Prima voor lange afstanden.
Hilholder a la Subaru. Helemaal top in de bergen.

Even wennen (geen echte minnen):
geen verlichting op sommige knopjes
onhandige plaats van raambediening, claxon en armsteun.
Beetje vage besturing, iets te wazig door sterke bekrachtiging.
Stoel in laagste stand niet stabiel (laat ik naar kijken)
Geen verlichting boven achterbank (lastig met kinderzitje)

Minpunt
Standaard mat kent geen bescherming voor linkervoet. Je moet er zelf wat voor bedenken wil je niet in een paar maanden door de vloerbedekking heengetrapt zijn.

Dan nog wat relevante opmerkingen uit de omgeving die zich wederom verbazen over mijn keuze (na BMW, Saab, Volvo, Subaru):
Uhh.. voor die prijs?
Ja, da's goedkoper dan bijtelling.
Kanonnen wat een giga ruimte
Je zit lekker hoog
Best wel stil
Rustig dasboard

Kortom we zijn tot nu toe tevreden Dacia rijder. Overigens gaat dit model elders als Nissan, Renault en zelfs als Lada over de toonbank. Ook dat maakt hem goedkoper want qua prijs heb je, roep ik al jaren, een gaatje in je hoofd als je vast blijft houden aan het zgn A segment. Maar daar ben ik al zo'n 8 jaar geleden achter gekomen.

Mocht er behoefte zijn aan een vervolg bij bv 10.000km dan hoor ik dat graag.

Groeten
R&Z

De kop is eraf

  • 1.750 km

1750 km, de kop is eraf en de gewenning daar. Auto bevalt erg goed en trekt onder zakelijke relaties behoorlijk wat aandacht. Zo had ik deze week een Noorse zakenrelatie op bezoek die over 3 dagen verdeeld zo'n 300 km naast me heeft gezeten. Deze man rijdt zelf een Mercedes E350 maar was hoogst verbaasd over de Logan. Een bak ruimte, de noodzakelijke luxe, hoge zitpositie en behoorlijk stil. Grootste commentaar was de handbak, er is geen automaat nee. Natuurlijk zijn deze auto's onvergelijkbaar in zo'n beetje elk opzicht maar 80K vergelijken met 16K blijft leuk. Temeer daar ik mijzelf 19 cent de km toe-eigen voor elke zakelijke kilometer. Niks bijtelling.
Een mij totaal onbekende man in een Passat station sprak mij aan op een parkeerterrein bij een beursterrein. Of de auto mij beviel. Ik heb hem even achter het stuur plaats laten nemen. Na de prijs genoemd te hebben was hij serieus stil. Ik vind dat leuk ;)

Dank u voor de reacties.
Over de opmerking in het commentaar dat de nieuwe Logan nu "te duur" zou zijn geworden als budgetauto is denk ik subjectief. Het gaat mij om de prijs-kwaliteit verhouding en die is denk ik gewoon erg goed bij deze Logan. In de eerste Logan zal je mij daarentegen niet zien.
16K voor de meest luxe uitgevoerde Logan is wel/niet veel geld. Dat is voor iedereen anders. Voor mij valt 16K onder budget. Maar dat kan voor een ander ook zo zijn bij een auto van een ton. Ik geloof niet dat iemand meer wilt betalen voor wat hij denkt dat het hem prive waard is (tenzij de baas betaald, en da's schat ik in als snel 90% van de lease rijders). Voor de één is dat een nieuw statussymbool van een ton, voor de ander 30K gebruikt, voor mij 15-max 20K voor een nieuwe auto en voor anderen, zoals mijn zoon, is dat een 8e handsje van max 1000.

Nog even over het verbruik. Dit is erg beïnvloedbaar door de cruise control en deze waar mogelijk ingeschakeld te houden is aan te raden. Het scheelt al snel 20%.

Dan de opmerking over het leer. De dealer dacht in eerste instantie ook dat het leer was maar niets is minder waar. Het is echt kunstleer volgens de importeur zelf. Maar buiten dat, leer is weliswaar zeer praktisch om schoon te houden maar niet praktisch in het gebruik. Al eens met korte broek in een auto gestapt die een paar uur bij +35 in de zon heeft staan bakken? Of bij min 10 s'ochtends? Hoe dikker het leer hoe beter is mijn ervaring maar als Dacia dat als optie zou leveren overstijgt dat al snel 15-20% van de totale aanschafprijs lijkt mij. Als er dan stoelverwarming in zou zitten had ik het wel overwogen.Want ook hier, alles naar persoonlijke waarde.

Vooralsnog geen bijzonderheden, rammeltjes, ergernissen of spijt. Gewoon een fijne efficiente goed rijdende luxe auto.

Foto op verzoek toegevoegd, genomen op de parkeerplaats van het Hilton in Luxenburg. Daar stond die dan tussen de Lexussen, Porsches en A8's. En hier had ik nou lol in ;)

Verbruik op hoge snelheden

  • 2.500 km

Een van de vragen die ik kreeg is hoe zo'n 900cc 3-pitter zich weet te houden op de duitse autobahn met de ietwat hogere snelheden. Goede vraag. Niemand is roomser dan de paus en ook ik ben wel eens in 6 uur naar Stuttgart gejakkerd. Dat gaat met de Logan niet lukken maar tot hoever kan je wel gaan? Meten is weten en zo gezegd zo gedaan, smartphone camera erbij et voila: 3 foto's gemaakt bij 120, 130 en jawel, 170 km/uur. 120, 130 en zelfs 150 daar heeft de motor totaal geen moeite mee maar 170 vindt die minder leuk. Hoewel het toerental wel meevalt is het de aerodynamica die de zaak letterlijk ophoud. Aerodynamisch is het wellicht net wat beter dan een flatgebouw op snelheid maar oei wat moest die hard werken. Niet aan te raden dus, 150 cruisen is wel zo'n max wil het relaxed blijven.
Wat je wel merkt bij 130km en hoger is dat de TCE motor dorst begint te krijgen. Zie drietal foto's (admin, kan dit niet beter?).
- Verbruik bij 120km/uur = 5.2 liter en da's echt heel netjes lijkt mij.
- Verbruik bij 130km/uur = 6.7 liter en ook vindt ik acceptabel
- Verbruik bij 150km/uur = 8.3 liter. Da's voor mij ook nog net acceptabel. High speed naar Parijs is dan zo'n 25-30 liter. Beetje mazzel en je rijdt op één tank op en neer. (niet doen, beter tanken in Belgie, enkel illustratief ;)
- Verbruik bij 170km/uur = 13.4 en da's gekkenwerk. Je merkt dat de motor niet genoeg lucht kan krijgen en dan maar de tank vacuum probeert te zuigen. Een ongezond verbruik. Ook de wegligging is niet echt plezierig meer dan. Niet doen met deze auto.

Alles tot pak m beet 140 km/uur is besparend rijden met de Logan. 150 is de grens. Daarboven is de lol eraf.
Remmen doet de auto prima, ook met deze snelheden. Trommeltjes achter doen heus wel wat maar 80% van de remkracht zit hem toch voor. Niet het minste probleem ondervonden. Nog belangrijker dan de snelheid...

Binnenkort iemand helpen met verhuizing, even zien hoe dat gaat met de bankjes plat. Wordt vervolgd.

8000km aan ervaringen

  • 8.000 km

Inmiddels ruim 8000 km gereden in net geen 3 maanden. Geen problemen ondervonden qua techniek. Brandstof verbruik over de gehele afstand gemiddeld 6.1 ltr/100km oftewel 1:16,4. Gezien het vele snelwegverkeer in Duitsland en Frankrijk zeker geen slecht cijfer. Lange afstanden worden afgelegd met cruisecontrol op 100-120 en max 130km/uur, ook in Duitsland.
Auto bevalt nog steeds prima, probleemloze kilometers.
Wel een paar opmerkingen over het interieur.
De centrale raambediening blijft op een lastige plek zitten, ik kan er toch niet aan wennen. Voor velen zal dat anders zijn maar ik parkeer veel in parkeergarages en al aankomen rijdend het raam al open doen is onmogelijk, je zicht wordt afgeleid door de positie van de schakelaar. Het is dus stoppen naast de parkeerzuil en dan pas het raam open doen. Het lijkt een futiliteit maar als alleen al een druk op de knop voldoende zal zijn om het raam te laten zakken zal dat al beter zijn, nu moet je je vinger op de knop houden, terwijl je stilstaat, niet handig.
Claxon knop geïntegreerd in de richtingaanwijzer schakelaar: ook niet handig. Ik heb al een paar keer op de airbag zitten duwen, maar dat geeft behalve mijn gemopper verder geen geluid.
Geen verlichting op de achterbank. Ik ga hier zelf wel eens een LED verlichting op batterijen tegen de hemel aan plakken want achterpassagiers zitten s'nachts behoorlijk in het donker te tasten.
Eigenlijk zijn dit wel de enige ergernissen, verder niets dan lof over onze Logan MCV. Hij komt zeer vlot mee in het verkeer, en ziet er naast de meeste andere geparkeerde auto's ook nog best modern (zeker qua neus en zij aanzicht) en behoorlijk stoer/fors uit.

De reviews beginnen dus saai te worden: prima auto, en nog steeds "shockingly affordable". Geen olieverbruik, geen rammeltjes, geen kraken of gepiep. Prima gebouwd dus. Hoop dat het zo blijft maar daar heb ik inmiddels al alle vertrouwen in.

Nog even over die ENCAP test. Dit hoorde ik van een goed geïnformeerde autokenner. De voor de ENCAP geteste auto betrof een 1.5 liter diesel. Deze motor is veel groter dan de 0.9TCE benzinemotor. Renault zou pas later met een kleine diesel komen, deze is echter nog niet gereed of geschikt voor de Logan. Onder druk van de dieselmarkt (vooral Belgie?) zou de oude 1.5 er alvast in gelepeld zijn. Het is juist deze diesel die bij de test te veel richting voeten naar binnen kwam bij een frontale aanrijding. Wanneer getest met de veel kleinere en lichtere 0.9 TCE zou dat een ander verhaal zijn geweest. Nogmaals, van horen zeggen maar het klinkt mij aannemelijk.
Anyway, de auto lijkt me zowiezo stukken veiliger dan de gemiddelde andere auto met een leeftijd van 3-5 jaar. En dat is grotendeels de doelgroep.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.