Dacia Logan MCV TCe 90 Bi-Fuel Lauréate (2016) #4

autoreview

Dacia Logan MCV TCe 90 Bi-Fuel Lauréate (2016)

Signalement

UitvoeringLogan MCV TCe 90 Bi-Fuel Lauréate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf25 km
KM-stand laatst125.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste dagen

  • 100 km

Eind juli (bijna 3 maanden voor de inleverdatum van de lease Fabia die ik 5 jaar mocht rijden) de Logan MCV bi fuel besteld bij de lease maatschappij. De nieuwe Fabia is duurder in lease en was met opgroeiende kinderen aan de kleine kant achterin. Nu heb ik niet veel met auto's. Het gaat mij om een functioneel en betrouwbaar vervoersmiddel. In de zoektocht naar de meeste liters bagageruimte met een achterbank van voldoende grootte bleek alleen de Logan te voldoen binnen het beschikbare budget. En dan wel de LPG uitvoering.

Levertijd is 5 maanden geworden. De laatse twee maanden twee voorloopautos gehad. eerst een huur Polo (een rijdende kerstboom (knoppendoos dashboord) met puik geluid en dito rijeigenscahppen maar veel te klein. Vervolgens een shortlease Megane (model 2014) , voldeed maar vooral de keycard was erg irritant en dan nu eindelijk mn Logan Laureate.

Wat een verrassing. Onverwacht toch met de 2017 look (ander stuurwiel, andere radio (jammer dat de handleiding niet meer klopt, zo nieuw is hij)) en vooral een andere front.
Geluid en zit zijn beter dan het model waar ik een korte proefrit heb gemaakt in juli.
Ook heb ik een middenarmsteun die er niet in zou zitten meen ik.

De eerste indrukken:
- Veel functionaliteiten en knoplocaties ken ik van de Megane. Maar veel komt prettiger over (beter zichtbaar door vrij open stuur).
- zee van ruimte, effectiever dan de Megane (door de niet aflopende achterlijn en vrij rechte achterklep.
- stiller dan verwacht voor een budgetauto.
- vlot zat, zeker vergeleken met mn Fabia Greenline 1,2 liter dieseltje van ervoor.
- ziet er helemaal niet verkeerd uit, zeker met nieuwe neusje.
- rustig beschaafd dashboard en zeer prettige radio (met digitale ontvangst naast FM en usb/ bleutooth aansluiting).
De R&GO functionaliteit van Renault voor tablet en smartphone is er wel maar wil niet koppelen omdat de wagen geen Renault is (melding). Dit zoek ik verder uit.
- Handsfree werkt prima. Goed hoorbaar voor beide kanten. En informatie in display van de radio.
- blikwerk oogt en klinkt niet goedkoop of te licht. Al is het geen zware Duitser.
- rare locatie autogordel middenplek achterbank (hangt in plafond boven bagageruimte).

De boordcomputer is erg sober, ik kan geen dingen zien die ik volgens handleidng wel kan zien. meer ik denk dat bepaalde functionaliteiten uitstaan vanwege de LPG / benzine combinatie.

Tijdelijk minpuntje, de NL nippel voor gas is niet meegeleverd, wordt wel nagestuurd. Verder geen probleem, eerste 1000 km toch benzine advies.

Wordt vervolgd.

Na de eerste week

  • 800 km

Even een kleine update.

De gasnippel is nageleverd en vanaf nu rijd ik op gas.
Nu inmiddels wat langere ritten gemaakt en de Logan voldoet boven verwachting.
- vlot in omgang (niet in eco stand, dan rijdt de Logan gelijk mijn Fabia Greenline). Boven de 2500 toeren gaat het echt vlot. Niet dat het asfalt er aan gaat maar niemand hoeft zich hiervoor te schamen.
- comfort is prima, stoelen zitten ook goed bij langere ritten (100 kg en 1,96 lang). Weinig herrie (al hoor je bij hogere snelheid en tegenwind wel windgeruis).
- Lijkt zuinig (nog geen benzine bijgetank al is de benzinemeter conservatief (eerste 300 km geen verschil en daarna gaan de balkjes vlotter, maar dat had de Megane hiervoor ook).
- Met oud en nieuw niet een witte auto parkeren naast een straatkolk. Door een prima geplaatste strijker eerste wasstraatbezoek noodzakelijk.
- audio en telefoon echt prima en betrouwbaar. Zowel Renault en Dacia hebben nog geen antwoord op de R&Go app die niet wil koppelen met een Dacia.
- Veel licht op wegdek en goed regelbaar in hoogte. Beter dan de Megane en de Skada Fabia.

Minpuntje gewenst?
Ja, de info op het dashbord is summier.. De functionaliteit van de boorcomputer is bij de BI-FUEL heel beperkt en dat schijnt zo te horen. Al snap ik niet dat gemiddelde snelheid iets te maken heeft met gas of benzine. Daarnaast ben ik koelwater en olietemperatuurmeters gewend en die zijn er niet.
Dan maar niet denk ik dan, Dashboard met de zacht oranje verlichting is erg rustig.

Verbruik

Zo, zowel benzine als LPG weer afgevuld.
Verbruik benzine is niet heel nauwkeurig te schatten omdat er wat lpg km tussen zaten vanuit de fabrieksvulling (enkel liters maar, tegen een volle benzinetank, maar het is maar wat je hebt afgesproken). Ik kom geschat op ongeveer 1:17. Hierbij ook traject behoorlijk hard gereden (150km/uur) zonder eco stand.

LPG is een stuk beter te bepalen (met aftrek van 1 km benzine per rit heb ik 24 liter bijgetankt op 319 km). Dit komt op 1:13,3. Woonwerkverkeer 33 km vv 80 % snelweg en twee een langere ritten van 120 km , 110 km per uur eco stand bij ca 0 tot 5 graden. Valt mij niet tegen voor deze vrij grote wagen.

Let wel op, de meegeleverde 10 mm naar bajonet verloopnippel is kwetsbaar (bij de tweede tankbeurt bij afkoppel schroefdraad gebroken), direct in station nieuwe gekocht a 16 Euro. Oude schroefdraad was er wel eenvoudig uit te draaien.
De oude 22 mm versies zijn stuk sterker. Ik snap niet wie die moderne 10 mm aansluitingen heeft verzonnen, het is best wel een fors ding zo'n Nederlandse nozzle die je er op klemt.

Probleemloos

  • 5.000 km

Na 5000 km een probleemloze auto gebleken.

Alles is gewend inmiddels. Ook het best wel frequente tanken met LPG (vaak max 375-400 km), stopt dan bij 28/29 liter.
Wat mij opvalt is dat LPG tanken wel vaak problematisch is, zeker vroeg op de dag. Nu al 3 x meegemaakt dat de boel gereset moest worden bij de pomp omdat men niet van de noodstop af kon blijven.

Toch een heeeeel klein dingetje. Gebruik de cruisecontrol zo vaak dat de symbooltjes op het stuur + en - nu al zijn weggesleten.

De eerste 10000 km

  • 10.000 km

Logan rijdt prima, vrij zuinig, nu stabiel 1:14 op gas, benzine geen idee. Schakelt nu nu sneller op gas over door hogere buitentemperatuur.
De laatste maand zie ik er steeds meer... leveringstijd was lang , maar op dit moment worden er veel afgeleverd.

Recent grote tuintafel opgehaald van de marktplaats. Gewoon met poten er nog aan onderste boven achter in de auto en gewoon klep dicht. Scheelde veel demontage en montage.
Verkoper wist niet wat hij zag :)

Eerste beurt

  • 24.000 km

Zo, de eerste 20000 km beurt zit er op. Door vakantiedrukte merkdealer een maand te laat dus op 24000 uitgevoerd.
Probleemloos. Wel gecombineerd met kleine terugroepactie bevestiging voorstrip onder bumper.
LPG tanken blijft rumoerig (bak knikkers), garagist ziet geen probleem. Wil ik er van af moet ik naar een lpg specialist in het daciabestand.
De tip van een reageerder over boordcomputer uitlezen met ODB2 connector werkt prima. Voor paar Euro zo;n ODB2 bleutoothconnecor (ELM327) ingeplugd en op smartphone is vrijwel alles uit te lezen. Alleen LPG gebruik kan is niet uitleesbaar.
Tankcapaciteit lpg is bij helemaal leeg net geen 30 liter en gaat toch wel opbreken. Tank 2 x per week nu...
Verder alleen maar tevredenheid.

35000 km gereden

  • 35.000 km

Zo, het afgesproken kilometrage van de leasemaatschappij voor het eerste jaar zit er op. Ik heb nog wel 7 weken te gaan.

Bij 31000 km een oranje storingslampje in het electrische gedeelte. Gewoon mee doorgereden tot volgende dag (het is immers oranje). Garage zit naast mn werkplek dus geen probleem langs te gaan. Was gevolg van een normoverschrijdende waarde van een van de sondes.
Software is gelijk vervangen voor de laatste versie ipv simpel resetten.

Deurrubber linker voordeur is snel aan het verouderen en begint te rafelen. Is verder heen dan alle auto's die ik hiervoor had (waaronder een mazda 626 van 17 jaar oud en 360.000 km).
Ik verwacht dat hier een fout zit in de materiaalsamenstelling (weekmaker of zo).

Als geheel nog steeds tevreden.

T gaat hard

  • 58.000 km

Nog steeds probleemloos. De Logan draait zn kilometers zonder morren. Met deze hete dagen veel op de weg. Airco houd het prima, maar in de witte versie heeft de airco het vrij makkelijk. Gebruik wel iets hoger hierdoor. Haal nu net de 400 km niet op een gastank. Rubber linkervoorportier verouderd wel snel. De rest niets te merken. Echt een productie foutje. En ja, de eerste batterij van een sleutel vervangen.

Klaar voor de winter

  • 68.000 km

Zo winterbanden zijn weer gemonteerd door de leasemaatschappij.
Het in de vorige ervaring genoemde versleten deurrubber is onder garantie vervangen. Voelt zwaarder aan en heeft niet de chemische geur van de vorige. Die was gewoon echt niet goed.
Afgelopen periode wel weer een dimlichtje waarvoor je langs de garage moet omdat je er zelf niet bij kan. Altijd jammer maar bij bijna alle auto's tegenwoordig.
Verder probleemloos.

Tonnetje rond

  • 100.700 km

Zo, de Logan gaat bijna het vierde en laatste leasejaar in. De 100.000 km is gepasseerd. Afgelopen jaar geen bijzondere zaken. Enige extra garagebezoek was weer eens een dimlichtje, Beide komen ieder jaar aan bod, maar preventief vervangen is er niet bij bij de leasemaatschappij.
De LPG installatie heeft afgelopen zomer een aantal dagen wat lastig overgeschakeld naar LPG naar opstarten. Is vanzelf weggegaan. Toch heeft de dealer bij de beurt een schakelunit vervangen (nog binnen garantie). Een minpuntje dat de afgelopen maanden (met de vele regen) is dat de achterklep na openen na een aantal seconden nog een vingerhoedje water afgeeft bij de sluiting. Meestal wel in je nek.. En bij haast wacht je die 5 seconden soms net even niet...

4 jaar rond

  • 125.000 km

4e jaar probleemloos doorgekomen. De 125.000 km is dus zonder echte problemen gehaald. De wat goedkopere materialen zijn nu wel zichtbare slijtage aan het vertonen. Er liggen nieuwe matjes in en het leer rond de knop van de pook rafelt nu snel weg. Afgelopen zomer in de Eifel ook paar keer de koppeling geroken maar houd zich verder goed.
Met de leasemaatschappij een 5e jaar afgesproken. Ik zie geen enkele reden hem nu in te ruilen voor een nieuwe logan bi fuel. Ik begrijp dat ze deze motorisch iets hebben gepimpt en nu 1000 cc is met 10 pk meer. Niet nodig, ik rijd meestal in de eco stand en dan komt hij niet boven de 55 pk uit. Op naar het 5e jaar dus en de 150.000 km. Toch wonderlijk voor een 900 cc driecilindertje.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.