Dacia Logan MCV TCe 90 Bi-Fuel Lauréate (2016) #3

autoreview

Dacia Logan MCV
Dacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCVDacia Logan MCV

Signalement

UitvoeringLogan MCV TCe 90 Bi-Fuel Lauréate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst107.900 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 5.000 km

Na ruim 3 maanden wachten was het dan zover. De aflevering van de nieuwe Dacia Logan MCV Bi- fuel. In de kleur wit, omdat de bronskleurige metallic kleur van 2015, die we eigenlijk wilden hebben, niet meer leverbaar was en we de meerprijs voor de andere (metallic)kleuren eigenlijk een beetje zonde vonden. Dat gold ook voor de meerprijs van de Prestige uitvoering : alleen navigatie (die naar blijkt uit andere reviews al bij aflevering niet up to date is) electrische raam bediening achter (niet echt behoefte aan) en parkeersensoren (de koets is naar achteren prima te overzien) had geen hoge prioriteit.
Hèt grote voordeel van deze uitvoering is natuurlijk de gratis "af-fabriek" gastank op de plek van het reservewiel, waardoor je vanaf een omslagpunt van zo'n 2000 km per jaar al winst boekt! En dat loont zeker, omdat ik regelmatig in België tank tegen een literprijs van minder dan 30 cent!
Na de eerste keer tanken bleek er slechts 27 liter in de bruto 40-liter tank te gaan, maar na wat bijbuigen van de flotterstang is dat een veel acceptabeler 38 liter geworden.
Wat valt op?
De uitvoering is prima met centrale vergrendeling met afstandsbediening, een radio-CD speler met de mogelijkheid om snel en eenvoudig 5 (!) mobieltjes via bluetooth aan te sluiten. Handbediende airco die het heel goed doet, electrisch bediende voorramen (helaas niet met een sneltoets!), boordcomputer (helaas niet met actueel en gemiddeld verbruik) , etc etc. Als enig extra is er een trekhaak en een middenarmsteun bijbesteld.
Wij waren zeer tevreden over de voorganger van dit model (uit 2008 met 56000 km 2e hands, zonder enig probleem na 2 jr bij 87000 km ingeruild) maar hadden 2 wensen : minder interieurgeluid en zuiniger verbruik. Welnu : daar voldoet deze heel goed aan. De auto is stil, behoorlijk comfortabel geveerd, zeer ruim, ( de bagageruimte is groter dan van een BMW 5-serie Touring en de beenruimte achterin ook!) en het verbruik lijkt ook veelbelovend: dat ligt op LPG inmiddels op ongeveer 1 : 13,5 en dat heb ik niet eerder op lpg gehaald!
Het stuurgevoel is redelijk : wat zwaar en niet zo precies in de middenstand, maar verder vrij direct. De koppeling werkt heerlijk licht met een prettig aangrijpingspunt. De versnellingsbak heeft wat grote slagen maar is wel duidelijk en de stoelen zijn wat aan de zachte kant met een iets te korte zitting, maar een goede ondersteuning in de onderrug.
De motor begint bij de 5000 km al lekker los te komen! Hij versnelt dankzij de turbo zeer levendig en hangt heerlijk aan het gas.
Na een koude start schakelt hij binnen een paar honderd meter van benzine over op gas, en wat heel fijn is, is dat hij daarna na elke stop/start ( na uitschakeling van de motor) na een lichte beroering van het koppelingspedaal direct aanslaat op lpg. Ook dat was voorheen bij een auto op lpg niet zo.

Zodra er meer km's verreden zijn volgt er een update. Voorlopig zeer tevreden

na ruim een jaar

  • 45.000 km

Door allerlei drukke bezigheden geen tijd gehad om deze review eerder bij te werken. Inmiddels bijna 40000 km verder en eigenlijk nog steeds onverminderd tevreden.
Wat opvalt is het lichtvoetige weggedrag en het pittige karakter van de motor. We rijden er regelmatig een traject van ruim 300 km mee naar onze "buitenbestemming" en hoewel de zetels wat zacht zijn en een iets te korte zitting hebben, stap ik dan toch zonder rugpijn en redelijk fit uit.
Wat echt een vervelend punt blijft is de manier waarop drempels worden genomen: de voorkant duikt al ver in maar de achterkant krijgt zo mogelijk nóg een grotere zwieper omhoog waardoor de spullen in de achterbak zelfs "loskomen" van de bagareruimtebodem... De inzittenden op de achterbank zijn dan ook niet echt blij.
Het gemiddelde brandstofverbruik over de hele periode is 7,5 liter per 100 km. Ben ik daar tevreden over? Ja en nee. Nee omdat ik, afgaande op de test in Autoweek waarin een benzineverbruik van 1:19 werd gerealiseerd, op LPG eigenlijk gehoopt had tussen de 1:14 en 1: 15 uit te komen. Ja, omdat ik nooit eerder een auto op LPG heb gehad die dit verbruik haalde. Je was al blij als het een keer 1 : 11 was.Daarbij moet ik zeggen dat ik wel probeer om anticiperend te rijden, maar de auto nou ook weer niet echt spaar. Meestal kruis ik met 125 km/uur op de snelweg.
Een ander min-puntje, ik noemde het al eerder, is de weinig fijngevoelige instelling van de cruise-control. Er zit regelmatig een vertraging in voordat hij oppakt en een "overshoot" als de ingestelde snelheid is bereikt. Ook kun je niet per km maar alleen per 2km instellen.
De auto heeft me geen enkele keer in de steek gelaten, start altijd vlot en schakelt met koud weer wel pas na een paar km over op LPG. Daardoor gaat er in de winterperiode ook wel wat benzine doorheen. Alles bij elkaar heb ik zo'n 40-45 liter aan benzine verbruikt, al zitten daar ook wel eens stukken bij in het buitenland wanneer de LPG tank leeg is en er nog geen pomp in de buurt is.
Éénmaal met een gek rammelend-tikkend geluid vanuit de motorruimte voor de zekerheid een parkeerplek opgezocht en vrij snel het euvel gevonden: het klemmetje waarmee de kabel voor de handmatige hoogteinstelling van de koplampen vast zit aan het li spatscherm, was door te grote spanning met draaien losgeschoten en rammelde los tegen het scherm aan. Terug geklikt en weg was het geluid.
Verder niets bijzonders in ruim een jaar.
Wat wel een beetje tegenviel waren de 2 beurten bij 20.000 en 40.000 km. En dan bedoel ik de prijs: zo tussen de 300 en 320 Euro. Dit wordt uitgelegd door de hoge kosten van het LPG filter dat kennelijk bij elke beurt wordt vervangen. Hebben anderen deze ervaring ook?
Maar goed, ondanks alles, zeker omdat ik mer regelmaat in Belgie tank (laatst nog voor 0,39 Eu per liter!) is de kilometer kostprijs toch de laagste die ik ooit heb gehad.Op dus naar de 60.000 km

na de derde service beurt

  • 62.000 km

Inmiddels al ruim de 60.000 km gepasseerd en ik moet zeggen: eigenlijk nog geheel naar genoegen. Er hebben zich nog totaal geen problemen voorgedaan en zelfs de voorbanden hebben nog een behoorlijk profiel (rond de 4 mm) De remschijven zien er nog prima uit en over de blokken heb ik bij de afgelopen beurt ook geen opmerkingen gehoord. Ook het ruitenwisser rubber is nog niet aan vervanging toe.
Wel heb ik de indruk dat de ophanging op slecht wegdek iets meer van zich laat horen, maar misschien is dat in de budgetklasse niet abnormaal?
Van olieverbruik is hoegenaamd geen sprake: het staat na 20.000 km (als er weer een servicebeurt volgt) eigenlijk nog tegen het maximum aan, heel fijn.
Ook het brandstof verbruik is zeer constant: over de hele periode ruim 1: 13,7 op LPG, steeds gemeten de daadwerkelijk gereden kilometers gedeeld door de afgetankte liters. Daar zitten zelfs nog een paar honderd km rijden met de caravan bij in...! Zoals al eerder opgemerkt: van de ECO stand merk ik geen voordeel, alleen dat hij veel trager op het gas reageert.
We hebben natuurlijk al heel lang een warme periode, waardoor de auto snel op gas overschakelt en ik amper benzine heb verbruikt!

Waar ik veel minder enthousiast over ben is de rekening van de garage. Alleen al aan interieur- en LPG-filters (zgn vloeibaar en gas gedeelte (?!?) wordt een bedrag gerekend van Eu : 269,- (incl BTW) op een totaal bedrag van maar liefst 558,- Euro. Dat kan je niet echt "budget" noemen. Ook 3 nieuwe bougies kosten al 80 Euro! Ik overweeg bij de gebruikskosten een ster te laten vallen (weet alleen niet hoe?).
Ik ben benieuwd of andere Logan bezitters tegen dezelfde kosten aanlopen. Overigens is de 60k beurt wel een "uitgebreidere" maar ik vraag me af wat je wel niet betaalt als er ook distributieriem en remblokken vervangen moeten worden. Ik troost me dan maar met de lage brandstofkosten: die zijn minder dan 4,- Euro per 100 km. Dat haalde ik zelfs met een zuinige diesel bij lange na niet...

gestaag verder

  • 77.000 km

Inmiddels de 75k km gepasseerd. Nog steeds geheel naar wens. Onlangs op en neer naar Praag geweest, bepakt en bezakt met 4 volwassenen. Flink doorgereden (130 km/u) en toch een net verbruik op LPG van rond de 1 : 12. Overigens in Tsjechie op veel plaatsen LPG te verkrijgen tegen een zeer nette prijs (rond de 40 cent, omgerekend). Ben nog steeds verbaasd dat er op de voorbanden nog een redelijk profiel zit van zo'n 3,5 mm. Misschien gaan ze de 100.00 nog halen... Een paar weken geleden met de vrieskou stond ik na vrij hard opentrekken van de achterklep ineens met een afgebroken stuk plastic van de handgreep in mijn hand. Waarschijnlijk een staaltje van niet meer functionerende thermoplasten...? Door de dealer netjes onder garantie verholpen, want zo iets mag natuurlijk niet. Ook de ruitenwisserbladen zijn nog origineel, maar beginnen wat minder te worden. Verder geheel probleemloos. De laatste tankbeurt zelfs de zuinigste tot nu toe: 1 : 14,6
(oeps, per ongeluk deze tekst hieronder terecht gekomen, sorry!)

voorbij de 80,000

  • 85.900 km

Inmiddels ruim de 85k gepasseerd. Still going strong. Bij ruim 82000 km opnieuw een beurt gehad. Deze keer vielen de kosten mee: iets meer dan 300 Euri. Er waren geen bijzonderheden, al was er een opmerking over de remschijven en de remblokken. Ik was verbaasd dat deze nu al versleten zouden zijn, bij al mijn vorige auto's was dat bij een vergelijkbare rijstijl pas tegen of na de 200.000 km aan de orde. Of zijn de schijven en blokken van een Dacia ook van "budget"kwaliteit? Ik ga dit nog even elders laten nakijken.
De enige klacht die ik had, was dat de motor af en toe, vooral als die nog niet echt op temperatuur was, wat "bokkig" liep. Volgens mij alleen op benzine, maar misschien af en toe ook op LPG? Hiervoor is een "herprogrammering van de rekeneenheid van het inspuitsysteem" uitgevoerd (onder garantie) en het lijkt tot nu toe inderdaad dat daarmee het probleem is verholpen.
Prettige bijkomstigheid is dat sinds deze laatste servicebeurt/ingreep het verbruik op LPG wat gunstiger is geworden: de laatste 4 tankbeurten na deze aanpassing waren allen tussen de 1: 14 en 1: 14,6 . Voorheen haalde ik dat op LPG eigenlijk nooit. Mijn gemiddelde over bijna 3 jaar is 1: 13,46.
De ruitenwisserbladen worden nu ook wat minder, maar die vervang ik wel in Frankrijk als ik daar binnenkort weer ben. Dat scheelt meer dan de helft: prima kwaliteit, gewoon in de grote supermarkt.

de 100000 voorbij

  • 103.250 km

Inmiddels zijn we de 100000 km gepasseerd en is er ook weer een grote beurt achter de rug. Ook nu viel de prijs weer lelijk tegen, maar er waren 2 bijkomstigheden:
Er moesten inderdaad nieuwe schijven en blokken op de voorwielen gemonteerd worden (ruim 350,-) en er werd een lek in het thermostaathuis (?) geconstateerd. Reparatie van deze laatste was een kleine 300,- . en daarnaast de grote beurt met vervangen van de remvloeistof en alle al eerder genoemde filters die ook met de LPG installatie te maken hebben. Tel je dan alles op dan rolde er een rekening uit van bijna 1100,- Euro en dat is toch wel even slikken. Maar goed hij kan er weer een poosje tegen.
De ruitenwisserbladen, die op zich nog redelijk waren heb ik zelf maar vervangen, dat mag wel na ruim een ton aan kilometers.
Wat mij overigens verbaasde was dat de (originele) remblokken eigenlijk nog lang niet op de draad versleten waren, maar de schijven wel behoorlijk dun waren geworden: alsof de eerste te hard waren voor de tweede?
Ik weet niet of anderen daar ook ervaring mee hebben?
Verder is er eigenlijk niet heel veel te melden. Hij rijdt nadat alle sappen weer ververst zijn een stukje "smoother" en haalt nog steeds en gemiddeld verbruik van bijna 1: 14. (op LPG) Het profiel van de voorbanden is na 100000 km nog ongeveer 3 mm, maar de komende 2 maanden gaan de winterbanden er weer onder.

verkocht,,.

  • 107.900 km

Tja, en dan is eigenlijk geheel onverwacht afstand gedaan van de auto...
Niet omdat hij niet goed meer was of niet meer voldeed, integendeel.
De belangrijkste reden was dat "de dames" in het gezin die de auto steeds vaker gebruikten, steeds meer bezwaren begonnen te maken tegen het gastanken. Te veel gedoe, vaker er (een stuk) voor om moeten rijden en het erg dunne LPG-netwerk met name in het buitenland en dan vooral in NO-Frankrijk waar we regelmatig komen.
De overstap gemaakt naar een 2e hands diesel stationcar, waarbij het inderdaad wel lekker is dat je 1200 km op één tank kunt rijden...
Maar voor het overige: weer zeer tevreden geweest met dit "Dacia-produkt" en de gene die hem koopt heeft er een perfecte occasion aan met een ongelooflijk lage kilometerprijs...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.