Dacia Logan MCV 1.6 16V Lauréate (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Logan MCV 1.6 16V Lauréate |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 86.000 km |
KM-stand laatst | 235.000 km |
Prima aankoop!
- 129.750 km
Na verhuizing van mijn werkgever was het niet meer aantrekkelijk om dagelijks met de trein te reizen. Op zoek dus naar een auto.
Cirteria:
- 35000 km/jr
- 7-zitter (de Yaris van mijn vrouw is daarvoor te klein)
- airco
- laagste prijs/km.
Beperkte keuze dus... voor LPG gekozen: Daar had ik in het verleden prima ervaringen mee. Diesel is toch vrij kostbaar.
De ruimte in de bekende klasse van Zafira, Touran, C4-picasso en Grand Scenic viel me enorm tegen. De prijs van de auto's vond ik hoog.
Denkend aan de Lada's die mijn vader vroeger reed (1200 en 2105 op LPG) ben ik eens bij Dacia gaan kijken. 100 km van mijn woonplaats bleek mijn huidige auto te koop te staan. Proefrit gemaakt (met de hele familie) en direct gekocht voor ca. € 9.000,-.
Nu, 40.000 km. later geen moment spijt van gehad.
Kosten buiten normale slijtage geen.
Aanvullend op regulier onderhoud:
- distributieriem
- 1x set banden ( na 38.000 km)
Ervaringen:
De ruimte op de middenbank is qua diepte beperkt. De zitting is kort, evenals de beenruimte zodat gebruik van een maxicosi wel mogelijk is, maar mijn zoontje zit al snel met zijn voeten tegen mijn voorstoel.
Met mijn lengte (1,87m) prima ruimte om ontspannen te rijden.
Geluidsisolatie is beperkt. hierdoor maakt de auto bij hogere snelheden >100 km/u veel meer herrie dan een auto van 1,5 x zo duur.
Het gewicht van de mcv is laag voor een 7-zitter: dat is gunstig voor de wegenbelasting.
De achterste zittingen zijn bijzonder ruim. Ik ken geen auto's (m.u.v. de grote Amerikanen) waar zoveel ruimte is. Dit zijn zeker geen klapstoeltjes. Een volwassene van 1,75m. kan er prima een paar uur zitten.
De ruimte in de kofferbak is erg klein. Dat is bij vrijwel al dit soort auto's het geval. Wie meer wil moet maar een klasse groter kijken of een transporter/transit kopen. Ik doe het op vakantie wel met een dakkoffer.
Cruise control ontbreekt. (maar dat mag voor dat geld.)
De speaker linksvoor is ermee opgehouden. Lijkt een kabelbreukje. Moet ik nog mee aan de slag. Standaard Blaupunkt radio/CD speler voldoet, maar helaas niet op de achterste banken een speaker aanwezig. Bovendien speelt ze geen MP3 af. Maar dat was te verwachten in 2008.
De gasrespons lijkt op die van een schip. Ik was een directer auto gewend (Yaris, Civic, 147, motorfiets) Dat heb ik eerder wel eens bij een Renault gemerkt dus kan ook een merk-item zijn. Maar goed, daar kun je op anticiperen.
Schakelen gaat prima.
Sturen gaan ook goed (Laureate heeft stuurbekrachtiging :-) !!!) en de wegligging is voor zo'n budgetbak opvallend goed.
De Airco heeft even tijd nodig om de balzaal af te koelen. Bovendien lijkt de auto ca. 15% meer te verbruiken. Normaliter rijdt ik 1:11,5, maar als de airco continu aan is geweest wordt dat gemakkelijk >1:10.
Topsnelheid op LPG: 180km/u op de teller.
Zwak punt lijkt de bekleding. Ik heb er weinig vertrouwen in dat die sterk genoeg is om nog 5 jaar mee te gaan.
Voor ieder die een optimale prijs per km wil: Dacia.
Voor elk die niet betalen wil voor opsmuk: Dacia.
Wie hogere eisen stelt aan comfort, uitstraling, rijplezier, luxe: koop gerust een duurdere auto! Maar maak voor de aardigheid eens een proefritje bij Dacia... Zal u meevallen.
Naar verwachting
- 144.025 km
Inmiddels bijna 1,5 ton op de teller. Er lijken kleine dingetjes defect te gaan:
- Verlichting van de verwarmingsunit is defect. (1 lampje voor 3 knoppen ?!)
- Speaker linksvoor weigert. Kabelbreuk, losse verbinding (speaker doet het soms wel). Ik zal het eens loshalen.
- Af en toe kukelt de naald van de snelheidsmeter even richting 0 km/u om vervolgens weer in de juiste positie te gaan staan.
- Sluimerende lekkage van koelvloeistof als gevolg van lekkage bij een T-stuk. Nieuwe slangklem erop, en alles was weer dicht...
- bij apk bleken de stuurkogels te ver zijn versleten (schijnt een renault manco te zijn)
Stuk voor stuk geen problematische dingen dus.
Ik maak me er niet druk om. Met een rustige rechtervoet en een kruissnelheid van 100km/u haal ik gemakkelijk de 1:12. op LPG!
Recent een set nieuwe banden aangeschaft (vredestein sporttrac 5). Wagen werkt weer als vanouds.
Als ik 1 advies mag geven aan potentiële kopers: rijdt er in elk geval eens een flink stuk mee over de snelweg. Het geluidniveau binnen is als gevolg van beperkte isolatie en een hoog motortoerental aanzienlijk. Dit kan op den duur gaan irriteren en is met name op lange ritten vermoeiend.
Toch ben ik erg tevreden met deze Logan. Hij doet waarvoor hij gemaakt is, en overtreft mijn verwachtingen.
Stabiel
- 172.500 km
Hij doet het nog steeds prima! En de kosten zijn nog altijd laag.
1/2 jaar geleden is de sensor van de kilometerteller vervangen. De binnenverlichting is nog altijd deels stuk. En inmiddels is de vloermat (bestuurderskant) versleten. Nieuwe set gehaald bij de Aldi (€ 7,-).
De auto voldoet boven verwachting. Enige commentaar dat ik ken komt van de achterste bank: er zijn daar geen luidsprekers aanwezig. Mogelijk zelf maar eens aanbrengen.
Roest?!!
- 189.000 km
Zo aan het einde van de zomervakantie maar eens de Dacia gepoetst. En wat schetst mijn verbazing: ROEST!
En niet waar je het zou verwachten, maar aan de binnenkant van de rechter achterdeur. Een puist van ca. Ø10mm. De Dacia is van januari 2008, dus aanspraak maken op garantie (6 jr op roest van binnenuit) zal wel niet meer lukken.
Verder niets te klagen. Alleen dat bij ca. 5 seconden plankgas in z'n 5 het motorlampje begint te knipperen. er zal wel ergens een sensor afwijken... toch maar eens naar de garage.
En het blijft heerlijk: LPG tanken ipv Benzine...
Eerste keer echte kosten
- 235.000 km
Na jaren van uitsluitend verbruikskosten nu voor het eerst een ' echte reparatie' . Bij een tellerstand van 210000km. is de injectorbatterij van de gasinstallatie vervangen. Helaas, bij dit merk (Landi Renzo) was het niet mogelijk om alleen de defecte injector te vervangen.
Verder is recent de distributieriem, bougies en waterpomp vervangen. De banden zijn vervangen door Gislaveds.
De auto werkt nog altijd naar behoren. Aan de bijrijderszijde valt er soms af en toe een stuk rubber/kunststof geluidisolatie(?) op de mat.
Ook valt me op dat de stoel steeds minder prettig zit. Misschien eens bij de sloop gaan kijken voor een ander. Heeft iemand een idee?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.