Dacia Lodgy TCe 115 Stepway 5P (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lodgy TCe 115 Stepway 5P |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 75.000 km |
Dacia Lodgy 1,2TCe Stepway 10th Anniversary
- 75.000 km
Mijn Dacia Logan MCV uit 2007 moest voor APK en onderhoud dus heb ik een afspraak gemaakt bij de dealer. Tijdens de APK werd er een gloednieuwe Dacia Lodgy Stepway 1.2TCe 115 10th Anniversary in de showroom gezet.
Deze auto trok mijn aandacht. Omdat men nog niet klaar was met de werkzaamheden aan mijn MCV ben ik de Lodgy gaan bekijken. Om een lang verhaal kort te maken: dezelfde middag heb ik het koopcontract getekend om twee weken later de Lodgy in ontvangst te mogen nemen.
Na het in ontvangst nemen van de auto bleek dat er wat kleine zaken te regelen waren; stuur stond scheef en er waren wat lakprobleempjes die ik eerder niet gezien had. Dit is naar tevredenheid opgelost.
1e onderhoudsbeurt:
Bij de afspraak voor de eerste beurt in april 2018 kon ik melden dat ik een vreemd geluid hoorde in het bereik 1800-2000 toeren. Tijdens het onderhoud hebben ze hier naar gekeken en kreeg ik de mededeling dat de distributieketting vervangen moest worden! Omdat de auto 1 jaar oud was zat dit volledig in garantie (spoiler alert: nu na 6 jaar draait de motor nog als een zonnetje).
2e onderhoudsbeurt:
Alleen de gebruikelijke werkzaamheden moesten worden uitgevoerd; er waren geen bijzonderheden.
3e onderhoudsbeurt:
Eigen zou deze nu moeten gebeuren als afsluiting van de 3 jaar garantie. Maar omdat we ons in april 2020 bevonden en Corona aanwezig was, werd de afspraak gecanceld.
Ik heb het onderhoud zelf op me genomen daar waar mogelijk en zinvol. Filters bestel ik via internet (scheelt heel veel). Maar de bougies bijvoorbeeld heb ik bij de dealer besteld om deze zelf te plaatsen. Ook het vervangen van de motorolie, remvloeistof en koelvloeistof laat ik door de dealer uitvoeren.
Het originele onderhoudsschema heb ik hier wel liggen en aan de hand daarvan bepaal ik zelf wat ik noodzakelijk acht.
Ik ben zelf nogal een sleutelaar (in dagelijks leven monteur) en de Lodgy is dan ook op diverse zaken aangepast. Niet alleen hardwarematig maar ook softwarematig. Zo heb ik functies toegevoegd (lees: ingeschakeld) die bij Renault wel aanwezig waren maar bij Dacia niet).
Maar ook het complete interieur is eruit geweest. Eigen wou ik alleen de standaard speakers vervangen. Gelijktijdig ben ik toen begonnen met het "ontdreunen" van plaatwerk. Want ja, een Dacia was destijds was gehoriger; gaat nu niet meer op voor de nieuwe modellen). Ik heb van voor onder het dashboard tot achterin de hele vloer voorzien van materiaal om trillingen tegen te gaan. Ook de deuren (binnenkant van de buitenbeplating) maar ook de deurpanelen zelf zijn gedaan. En het was een groot verschil.
Mijn Lodgy is een 5-zitter en had dus geen verlichting boven de laadruimte. Deze is alsnog toegevoegd. Ook heb ik rode markeringslampjes (led) in de deurpanelen gezet.
Om een leuke geluidsinstallatie te kunnen plaatsen heb ik iets ruimte in de laadruimte opgeofferd. De versterker, condensatoren en filter moeten immers een plek krijgen. Ik heb hiervoor een houten bak gemaakt met de vorm van de laadruimte en de geheel bekleed zodat het er netjes uitziet.
Ondertussen is de motor ook voorzien van chiptuning. Hier gelden wel regels voor: ga je meer dan 20% tunen dan moet je dit wel melden bij de RDW en verzekering. Ik heb ervoor gekozen om net binnen die 20% te blijven. Dat maakt de auto wel een heel stuk beter. Hoewel ik een rustige rijder ben is het toch prettig om iets meer vermogen te hebben.
De auto is er niet zuiniger van geworden maar ook niet onzuiniger. Er wordt wel eens geroepen dat bij gelijkblijvende rijstijl de auto zuiniger wordt na chiptuning maar dat heb ik niet kunnen constateren.
Mijn verbruik ligt op 1:14 - 1:15,5 en dit is sterk afhankelijk van de afstanden die ik rijd. Alleen stadse kilometers is niet bevordelijk want dan haal ik de 1:14 ook niet. Maar op ons gemak in twee dagen via binnenwegen naar Zuid-Frankrijk (dus GEEN snelwegen en geen tol) leverde mij een verbruik op van 1:17 bij een volgeladen auto en drie personen. Snelheid is nauwelijks boven de 90 kmh geweest.
Ik ben praktisch ingesteld en benut de ruimte van de Lodgy. De Duster en de Jogger zijn beiden een (heel) stuk kleiner qua binnenruimte dan de Lodgy. Ik blijf toch voorlopig maar rijden met de Lodgy, bevalt mij nog steeds uitstekend. En wat een ander daarvan vindt is niet mijn probleem. Ik koop een auto voor mijzelf en niet voor een ander; deze ander betaalt toch ook niet mee?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Dacia Lodgy 1.2 TCe Lauréate 7p.
- 2018
- 88.610 km

Dacia Lodgy 1.2 TCe Lauréate 7p. Airco, Trekhaak, NL auto, APK 4-26
- 2013
- 112.197 km

Dacia Lodgy 1.6 SCe 7p. Stepway, Airco, Multimediasysteem, Navigatie, Camera, Parkeersensoren, Cruise control, Elektrische ramen en spiegels, Trekhaak, Nette auto, Goed onderhouden, BOVAG
- 2019
- 94.545 km