Dacia Lodgy TCe 115 Prestige 7P (2012)

autoreview

Dacia Lodgy
Dacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia Lodgy

Signalement

UitvoeringLodgy TCe 115 Prestige 7P
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst7.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Verrassend goede auto!

  • 7.000 km

Vorige auto was een Renault Grande Scenic 2.0 benzine (model 2005). Ook 7 persoons, maar... de Dacia heeft veel betere rijeigenschappen (is 300 kg lichter!), heeft een ruimer en praktischer interieur en verbruikt bij ons in praktijk ruim 30% minder benzine. Win-win-win dus.

Aanleiding om bij Dacia te gaan kijken in november 2012 waren de opvallend positieve berichten van Autoweek en Autovisie over de Lodgy, met name over de moderne aandrijflijn (o.a. nieuwe 1.2 liter TCe turbomotor van Renault). En die aandrijflijn stelt absoluut niet teleur! De auto rijdt verrassend lichtvoetig. De 5-bak voldoet prima door het hoge koppel en lage voertuiggewicht. Sterker nog, het rijdt in praktijk lekkerder dan een 6-bak omdat er minder geschakeld hoeft te worden. Reeds diverse malen Duitsland doorkruist in het afgelopen jaar, met kruissnelheden afhankelijk van het verkeer tussen 150 en 170 km/u. Dat rijdt prima ontspannen. Daarboven gaat het langzamer, al heeft de GPS op enig moment 180 geklokt (190 op teller). Niet gek dus voor een 1.2 torretje. Houdt bij zulk Duitsland gebruik dan wel rekening met een brandstofverbruik dat niet meteen bij een 1.2 liter hoort. De auto is natuurlijk toch gewoon hoog en vrij lomp.

Het interieur van de Dacia Lodgy is enorm ruim. De auto is niet erg breed, maar wel hoog en heeft een hele lange wielbasis. 3 opgroeiende kinderen passen prima op de (wat harde) achterbank, daarachter passen nog eens 2 personen op de 3e rij. En dat hoeven niet perse kinderen te zijn, zelfs volwassenen kunnen helemaal achterin nog redelijk zitten. Haal de 3e bank eruit en er ontstaat een laadruimte van bestelautoformaat. Ideaal voor vakanties zo is gebleken: je kunt alles meenemen, en dan nog schuift de afdekhoes er probleemloos overheen. Alsof je niets bij je hebt.

Het interieur is verder vrij basic. Doet denken aan de auto’s van eind jaren negentig. Veel hard plastic (dat op sommige plaatsen wat te scherp is). Niet erg mooi, maar wel functioneel en degelijk. Voorstoelen voldoen (zelf krijgen we geen last, ook niet bij lange ritten), maar zijn tegelijk ook wat smal en niet super comfortabel. Gewoon functioneel dus. In de Lodgy geen fratsen met individueel verstelbare stoelen op de 2e en 3e zitrij, maar gewoon banken (wel in delen te klappen overigens). In de praktijk niet minder handig, weegt daarbij minder en daardoor ook weer makkelijker uit te nemen. Alle tegenwoordig minimaal ‘benodigde’ goodies zitten erop, al gebruikt Dacia wat meer mechanische verbindingen in plaats van servomotoren. Koplampverstelling kan van binnenuit, maar gaat gewoon mechanisch. Kan niet kapot, en reageert bovendien sneller dan met servomotoren. Hetzelfde geldt voor de bediening van de ventilatie en kachel: gewoon met ‘conventionele’ draaiknoppen, je hoort en voelt de kleppen meteen meedraaien. Airconditioning is handbediend, evenals de ontgrendeling van de achterklep. Lekker basic. Bij het uitrustingsniveau ‘prestige’ is verder een prima werkend navigatiesysteem inbegrepen, waarmee je ook handsfree (bluetooth) kunt bellen en muziek kunt streamen. Spiegels verstellen en verwarmen elektrisch, in plaats van een cruise control is er sprake van een instelbare elektronische snelheidsbegrenzer (2 minuten wennen, daarna net zo handig/vertrouwd als een c.c.). Zelfs parkeersensoren zitten erop (slechts 3, maar dat blijkt voldoende).

Zijn er ook minpunten? Jazeker. Storend is dat de auto geen buitentemperatuur aangeeft. Zeker wanneer in de winter de temperatuur zich rond het vriespunt begeeft is dergelijke informatie handig. De binnenverlichting is eigenlijk onvoldoende, er zit bijvoorbeeld geen lichtpunt in de bagageruimte. De optimalisatie van de interieurruimte heeft ook tot concessies op andere vlakken geleid. Zo is de brandstoftank in praktijk wat klein. En helemaal wanneer je op snelheid door Duitsland rijdt. Ook zijn de wielkasten erg klein in verhouding tot de wielen die erin draaien. Je hebt daarom speciale sneeuwkettingen nodig, standaard sneeuwkettingen passen niet. En eerlijk gezegd, weet ik niet hoe zelfs de speciale kettingen makkelijk gemonteerd kunnen worden zonder de wielen er even snel af te halen. Op weg naar de wintersport hadden wij dan ook voor de zekerheid een garagekrik achterin liggen. Het vele harde plastic in de auto maakt bijgeluiden tijdens het rijden, niet heel storend, maar wel hoorbaar. Ook hoorbaar is windgeruis. De auto lijkt daar op hoge snelheid wat meer dan gemiddeld last van te hebben.

Samenvattend: bijzonder tevreden. De auto rijdt onverwacht lekker en is bijzonder ruim van binnen bij hele beschaafde buitenafmetingen. Alles wat je nodig hebt qua goodies zit erin en werkt. Tsja, het smoelt allemaal wat minder en voelt misschien wat minder ‘premium’ aan. Maar als je dat laatste niet zo belangrijk vindt, dan levert de Dacia hele goede value for money.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.