Dacia Lodgy TCe 115 Lauréate 7P (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lodgy TCe 115 Lauréate 7P |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 15.000 km |
KM-stand laatst | 147.000 km |
Van RS naar MPV
- 15.000 km
Ik heb het onlangs eens opgezocht op zo'n Statistiek website. Er rijden ongeveer 3500 Dacia Lodgy's rond in Nederland, ongeveer de helft van het overlevende getal aan Toyota Starlet's van de 9e generatie uit 1997, wat toevallig al die tijd al onze tweede auto is geweest. En als ik met die Starlet voor de APK ga, is het altijd lachen geblazen, want zelden hoef ik mijn pincode in te tikken als ik hem weer meeneem.
Deze Lodgy heeft, op een opmerking na (hierover straks meer), dezelfde status hier in huis. Doet het gewoon, zeurt niet, kost je de kop niet en staat dus ondertussen alweer jaren voor de deur.
Ik reed destijds enkele lease-auto's achter elkaar. En de bedrijven werden steeds scheutiger met de voorwaarden, waardoor ik steeds hebberiger werd: je betaalt immers niet de hele auto en kunt dus best leuke dingen uitzoeken. Uiteindelijk heb ik ~180k kilometers in een Skoda Octavia RS TDI gereden waar ik nog goede herinneringen aan heb, maar waarvan ik ook weet dat ik de auto prive nooit had willen hebben (voornamelijk vanwege de hoge onderhoudskosten).
En dat is ook gelijk de reden geweest achter dit enorme contrast. De RS was een lease-auto, maar ik besloot te willen stoppen met bedrijfsauto's. Ik heb de lol gehad, ik heb mooie auto's gereden, maar het gezin werd groter en duurder en ik besloot het geld niet meer in de auto te willen steken. Ik koos dus vanaf dat moment voor een andere optie binnen het bedrijf, waarbij je het leasebudget gewoon bruto uitbetaald kreeg, plus de zakelijke kilometers á 19 cent... juist. Á ~35k zakelijk per jaar hoefde ik daar niet lang over na te denken.
Uiteraard waren er legio keuzes die geschikt waren geweest, maar de Lodgy had als een van de weinige auto's 3 volledige zitplaatsen op de middenrij (onze kids hadden toen allemaal nog een zitje nodig) en ook een flinke kofferbak. Alhoewel we dus strikt gezien geen 7-zits nodig hadden, maakte het voor de prijs toen weinig uit dus we hebben daarvoor gekozen. Alternatieven waar ik naar keek waren o.a. de BMW 216/218i maar die waren bijna dubbel de prijs.
Fast Forward naar 2022
- 107.000 km
We schrijven December 2022, en de Dacia is nu bijna 5 jaar bij ons. In die tijd hebben we er ruwweg 90.000 kilometer bij gezet, een aantal landen in Europa aangedaan waaronder een tourtje Zweden á ruwweg 6000km en talloze kinderfeestjes, bouwmarkt trips en een verhuizing naar de andere kant van het land. Allemaal zonder gezeur.
Ik las onlangs een review van de ANWB over deze auto, waarin o.a. geschreven werd dat Lodgy bezitters over het algemeen lang trouw blijven aan hun auto. Ik denk dat ik mezelf daar wel onder reken. Het is een auto die nergens in uitblinkt (behalve misschien ruimte) maar door bewust onder de radar te vliegen bepaalde dingen wel gewoon 'goed genoeg' doet. Ik zie het ook altijd in verhouding met de prijs: Alhoewel de aanschaf aan de hoge kant was (destijds 17.5k met een jaar en 15k op de teller, je schrijft een hoop af natuurlijk) was het plan altijd wel al om hem uiteindelijk 'op' te rijden, en daar zitten we gelukkig nog lang niet aan.
En om dan maar gelijk op die kosten in te gaan: Die zijn erg laag. Alhoewel Renault/Dacia een beetje smokkelt met de aangeboden 'vaste' onderhoudsprijzen (er komt altijd wel wat bij dat wel nodig is, maar niet onder de 'vaste prijzen' valt, dus het is een beetje misleidend) ben ik gemiddeld gezien per jaar voor een paar honderd euro klaar. Een van de motivaties is ook altijd geweest om de auto 'goed' te houden (en dus niet te besparen op onderhoud). We laten dus alles uitvoeren zoals de Dealer dat adviseert, binnen de interval (die ik onlangs op eigen initiatief verkort heb, ook daarover zo meer) en met Dacia onderdelen. Ik gebruik Continental banden (zomer en winterset) omdat ik vanuit de leaseauto's heb geleerd wat een gevaar slechte/goedkope banden kunnen opleveren en hou alles netjes bij.
Positief: Gratis (verborgen feature) hill hold assist op de auto gekregen (waarschijnlijk kon het niet uitgeschakeld worden op deze computer/uitvoering, maar het staat niet op de optielijst), hij remt erg goed en gedraagt zich voorspelbaar bij slechtere omstandigheden, al is de besturing een beetje dood. Minder geschikt voor jolijt in de sneeuw want de ABS/ESP en andere systemen grijpen gelijk in als je een keer de clown wil uithalen (gaat met de Starlet stukken beter). Wel fijn om te weten dat het allemaal goed werkt :-). Ook nog steeds erg blij met de modulariteit: kooi eruit en bank erin voor 7 personen (het bankje is ook echt in een vloek en een zucht geinstalleerd of verwijderd) en met alle banken eruit/omhoog doet hij niet onder voor een Caddy of Kangoo.
Dus is het een geweldige auto? Mwoah :-). "Goed genoeg" zou ik zeggen. Enkele van de dingen die me niet zo bevallen, in willekeurige volgorde van bedenken:
- de armsteun is te kort/klein om echt te helpen bij lange ritten
- de microfoon van de carkit zit tegen het (slecht geisoleerde) dak en heeft daardoor veel windgeruis, daar heeft vooral de andere persoon last van, het geluid is voor ons prima
- stuurbediening is niet variabel en dus te licht bij snelweggebruik
- de stoelen zitten 'goed genoeg' maar ik heb het donkerbruine vermoeden dat ze minder beginnen te worden en de 3 ton niet in goede conditie gaan halen
- de navi is hopeloos verouderd, je kan een 'update' kopen voor een te hoog bedrag maar dan is hij nog steeds makkelijk een jaar 'oud' qua info, we gebruiken gewoon google maps
- de 1.2TCe motor heeft altijd al irritante 'hikjes' gehad in het toerenverloop als gevolg van Emissie-tuning door Renault
Dat zijn de dingen die je als gebruiker of bestuurder vooral opmerkt. Er is ook een grote roze olifant die je vooral als eigenaar treft:
Bij ~80k ontwikkelde de motor een lichte ratel. Bijna onhoorbaar, maar ik ben toch relatief zuinig en alert op mijn voertuig, en kon precies reproduceren wanneer het gebeurde. Het werd over de stijgende kilometerstand steeds erger. De dealer kon me (na onderhoud) niet aanwijzen waar het vandaan kwam, en deed de boude uitspraak 'het is sowieso niet de motor, dus je kunt veilig doorrijden".
Iets over de 90k en de ratel werd zo erg dat ik me zorgen begon te maken. Altijd bij optrekken bij ongeveer halve belasting, zo tussen de 2000 en 3000 toeren. Gasgeven in neutraal was in principe normaal en ook bij zware belasting (aanhanger) geen noemenswaardige ratel. Uiteindelijk second opinion van een andere garage gevraagd en toen terug naar de dealer. Monteur mee laten rijden. Stil weggetje opgezocht en laten luisteren. Tja, het ZOU iets met de ketting kunnen zijn. Je weet wel, die ketting die volgens Dacia/Renault onderhoudsvrij 'levenslang' mee gaat. Nu ben ik niet naief, ik weet dat zo'n ding ook gewoon slijt, en 'levenslang' telde ik als 'tussen de 200 en 300.000 kilometer bij normaal gebruik'.
Lang verhaal kort, de hele motor moest eruit voor een nieuwe kettingset. Gelukkig onder coulance... 85% korting. Voor ~300 euro was ik klaar. Daar was ik het nog niet mee eens, maar wat ga je doen? Renault doet haar best om dit onder het tapijt te schuiven, in Frankrijk loopt er al een 'class action lawsuit' naar het schijnt om precies dit probleem. Tijdens deze monsterklus hebben ze ook de inlaat moeten reinigen, schijnbaar sterk vervuild (ook een dingetje bij deze motoren). Ik moest ook gelijk een groot onderhoud afnemen als onderdeel van de werkzaamheden (die zat er toch al aan te komen).
De motor is nu weer ratelvrij. Naar eigen zeggen van de dealer komt het probleem met de ketting na deze ingreep nooit meer terug ( wat frappant is, want voor de diagnose waren er geen problemen met de ketting bekend... :-) ). Ik heb in overleg de interval dus ook verlaagd van 20k naar 15k, omdat te weinig oliedruk als gevolg van vervuilde olie blijkbaar een rol zou kunnen hebben gespeeld (voor mij is het giswerk, ik ga af op ervaringen van anderen) bij het slecht worden van de kettingspanner (want dat was het euvel).
Gelukkig kan ik óók schrijven dat de auto me nog nooit heeft laten staan. +40 of -15 graden, het ding start en rijdt. Ik neem af en toe eens een flink gevulde aanhanger mee en daar rijd het ding prima mee zonder echt te worstelen met het gewicht. De kachel word prima warm in de winter en de airco relatief koud in de zomer (ik zeg relatief, het ding is bemeten voor een Clio die half zo groot is natuurlijk). Het is genoeg om de auto op acceptabele temperaturen te houden wanneer het buiten echt bloedverziekend heet is. Verbruik kun je over de 1 op 15 krijgen als je rustig rijd, lange afstanden zelfs nog beter, in de stad is het meer 1 op 11/12. De kofferbak is natuurlijk ruim, zeker zonder de derde zitrij, wat handig is met een grote hond en boodschappen voor een groot gezin. Ook de hoge grondspeling blijft een groot genot bij incidenteel offroad rijden.
Ik heb onlangs wat dakdragers en een grote koffer geregeld voor onze volgende grote rondrit/trektocht door het hoge noorden en denk nog na over een bullbar (al 2 keer bijna een hert in de voorkant gehad) en chippen (vanwege het onrustige toerenverloop, blijkbaar kun je dat er gewoon uit laten programmeren). Momenteel zit er gewoon een kastje tussen (na een tip van de garage dat dit wellicht zou helpen) maar behalve wat extra pk's ( die het ding niet echt nodig heeft, sowieso is het onderstel niet ontworpen voor meer dan 100pk in de bochten :-) ) heeft dit niet geholpen (eerder de hikjes uitvergroot). Wel lachen bij het stoplicht af en toe, volgens de papieren zou ik nu met ongeveer 135pk rondrijden. Absoluut niet indrukkend in het hedendaagse verkeer, maar je verwacht het niet van een busje van krap 1200kg.
Conclusie: Buyer Beware. Niet omdat het een slechte auto is (op de automarkt anno 2022 kun je wel grotere frikandellen kopen, om het op zijn Joeps te zeggen) maar omdat het een 'mixed bag' is. Als je de auto om de juiste redenen, en met de juiste verwachtingen koopt, heb je er een hoop plezier van. Verwacht echter niks meer dan wat logisch is voor een uitgekleed budgetmerk en zie de tekortkomingen gewoon als een feature (kneiterhard plastic poetst zo lekker makkelijk).
Na dit zo te hebben geschreven herinner ik me een ander automerk dat, jaren geleden, ook deze route heeft bewandeld en over een gezonde hoeveelheid zelfspot beschikte, iets wat een Dacia rijder ook goed kan gebruiken want je krijgt zat opmerkingen van collega's....
https://www.youtube.com/watch?v=5kgFIv__S1s
Nog eens 3 jaar erbij
- 147.000 km
We schrijven April 2025, en de Roemeense Schoenendoos is nog steeds bij ons. De kilometers lopen wat minder hard op omdat we onze 2e auto, destijds een uitermate Spartaanse Starlet uit 1997, hebben ingeruild op een EV die nu de bulk van onze lokale kilometers voor zijn kiezen neemt, en ook een flink deel van de minder lokale. De starlet begon startproblemen te krijgen - heel onkarakteristiek voor een Toyota met net iets over een ton op de teller - maar toen het handvat van de deur spontaan desintegreerde besloten we dat het welletjes was geweest.
De Dacia is dus nu verworden tot 2e auto, vakantiebak en aanhanger-sleurder. Wel zijn er uiteindelijk toch die hulpveren onder gekomen want de laatste trip naar Zweden waar nu dankzij groter wordende kinderen ook een dakkoffer bij moest deed de achterkant meer op een shooting break lijken dan een MPV. Ik heb een oude vierkante BMW koffer passend gemaakt en voor de vorm toch even gespoten in de originele lakkleur van de lodgy. Iets met toch dat kleine beetje trots.
Qua onderhoud zijn we overgestapt naar een lokale garage in het dorp. Deze is eerlijker met zijn prijzen dan de Renault dealer en haalt geen grapjes uit, bovendien kan ik er heen wandelen als de auto daar is. We hebben onlangs weer een grote factuur stukgeslagen op de Lodgy waarbij een grote beurt werd uitgevoerd, maar bijvoorbeeld ook de airco bijgevuld. Die had na bijna 8 jaar toch even een halve liter extra gas nodig, vind ik niet zo vreemd. De auto is compleet nagelopen van remmerij tot vering en kreeg weer een stempel van goedkeuring van de garagist mee.
Verder is de belangrijkste verandering dat de Bluetooth module stuk lijkt te zijn gegaan. We kunnen geen verbinding meer met de auto maken om muziek te draaien of telefoonnavigatie over de speakers te sturen. Wel een beetje irritant, ook omdat weer met een 3.5mm plug werken wel erg 1990 is, maar ik denk niet dat ik het geld erin ga steken iets nieuws te regelen. Dan maar FM radio luisteren en voor vakanties een BT speaker in het dashboard leggen.
De voorstoel is weer net dat klein beetje minder comfortabel geworden. Die is echt niet op de kilometers gebouwd, je merkt vooral dat midden onderin de stevigheid begint te falen waardoor je met je lage onderrug (in goed Nederlands je bilspleet) de onderrand van de rugleuning begint te raken. Daar moet voor de volgende vakantie toch wat mee gebeuren denk ik.
Verder... tja. Het ding blijft rollen. Het trekt nog steeds op met af en toe een hikje, want ik heb die tuning nooit meer laten uitvoeren, maar je raakt gewend aan zo'n ding, ik kan er uitermate soepel mee rijden en ook de wat snellere bochten zijn absoluut geen probleem als je het hellen niet erg vind. Remmen doet hij ook nog als de beste en afgelopen zomer heeft het ding wederom 2 weken lang in de bush bush van Scandinavie doorgebracht met grind en bospaden, volgepakt hellingen op en af (inclusief een ferry) en als kers op de taart een heuze offroad rit door karrepaden en iets wat nog het meest leek op een oude rivierbedding. We hadden eind vakantie 2 plugjes nodig in de achterbanden maar de auto boeide het allemaal geen zier. Verbruik is nog steeds hetzelfde als altijd (zo rond de 1 op 14) en olieverbruik heb ik ook nog niet kunnen bespeuren.
Nee, van mij mag die lelijke grijze blokkendoos gewoon blijven. Bovendien, wie anders is zo gek om het ding van me over te nemen?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Dacia Lodgy 1.2 TCe Lauréate 7p.
- 2018
- 88.610 km

Dacia Lodgy 1.2 TCe Lauréate 7p. Airco, Trekhaak, NL auto, APK 4-26
- 2013
- 112.197 km

Dacia Lodgy 1.6 SCe 7p. Stepway, Airco, Multimediasysteem, Navigatie, Camera, Parkeersensoren, Cruise control, Elektrische ramen en spiegels, Trekhaak, Nette auto, Goed onderhouden, BOVAG
- 2019
- 94.545 km