Dacia Lodgy TCe 115 Lauréate 7P (2013)

autoreview

Dacia Lodgy
Dacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia LodgyDacia Lodgy

Signalement

UitvoeringLodgy TCe 115 Lauréate 7P
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst8.800 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goed ervaring met Dacia Lodgy 115 TCE Laureate

  • 8.800 km

Onze Dacia Lodgy bevalt heel goed. Hieronder mijn ervaringen.

Rijden
De auto rijdt soepel. De turbo geeft van 2000 toeren veel kracht. Vergeleken met mijn vorig auto zijn de versnelling opgeschoven. Mijn vorige 5 is de 4 in de Lodgy. De 5 van de lodgy rijdt als en 6e versnelling. Ook bergop gaat het heel soepel, ook vol bepakt en met vouwwagen.

Comfort
De auto is soepel geveerd. Drempel kan je snel over en kuilen voel je weinig. Sturen gaat soepel, overhellen valt mee. De auto is behoorlijk stil ook bij hoge snelheid

Ruimte
Met vijf personen is er heel veel bagageruimte. Vergelijkbaar met onze vorige Fiat Doblo alleen is de ruimte nu handiger. Bij de doblo die er hoog was wilde de bagage er nog wel een uitvallen bij het openen van de klep. Nu is de bagageruimte minder hoog maar dieper.

7 personen
De derde rij is ook voor tieners en volwassen prima te gebruiken. Je kan echt goed met 7 mensen op stap.

Stoelen
De stoelen zijn wat harder dan in de fiat die we hadden. Mijn vrouw en kinderen vinden dat fijn zitten. Zelf heb ik een Defa bolletjes kussen gekocht (30 euro) en daarmee zit ik fijn.

Zuinig.
In de praktijk rij ik 1 op 15,5. Dat is 10% minder zuinig dan Dacia opgeeft. Dat verschil valt mee. Op vakantie met vouwwagen was het 1 op 13. Op lange stukken 100 gaat het 1 op 19.

Verwarming
In sommige andere reviews staat dat de verwarming te beperkt is. Dat klopt de eerste 10 minuten. Daarna doet hij het wel goed. Het duurt alleen wat lang eer hij echt warm begint te worden.

Looks
De reactie zijn verschillend. Zelf vond ik hem wel mooi maar een beetje saai. In Frankrijk is er al een offroad pakket te koop. Dat maakt hem mooier. Zelf heb ik de grijze wieldoppen vervangen door zwarte. Dat maakt hem ook mooier.

Vergeleken met andere auto's
Wij hebben ook gekeken naar andere auto's"
- Renault Grand Scenic: veel vergelijkbaar oa de motor. Alleen veel duurder en ook de de 6e7e plek in de Scenic erg klein.
- Citroen Berlingo: 6e7e plek erg krap, vering minder fijn en ook duurder en minder zuinig
- nieuwe Doblo: Minder zuinig, maar 95pk terwijl gewicht flink is toegenomen en daardoor traag in verkeer.

Aanvulling na 35.000 km (maart 2016)
Omdat de auto vrij zijwindgevoelig is en omdat de auto bij zware belading toch wel erg naar achter gaat hangen heb ik na advies hulpveren van Mad-tools laten monteren (kosten ongeveer 250 euro bij Dealer, zelf doen schijnt 170 te zijn). Dat had ik eerder moeten doen. Rijden met wind is nu veel comfortabeler. Ook zwaar beladen auto met 6 personen voor wintersport zakt veel minder door.

Verder zelf lampje in achterbak gemonteerd (mist anders erg.)

Verbruik afhankelijk van snelheid
Omdat opviel dat het verbruik sterk toeneemt bij snelheid onderstaande metingen gedaan met nauwkeurige tomtom, snelheid met limiter en windstil weer:
90: 4,9 l/100km
100: 5,5
110: 6,1
120: 7,5
130: 9,0

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.