Dacia Lodgy Stepway (2015) #2

autoreview

Dacia Lodgy Stepway (2015)

Signalement

UitvoeringLodgy Stepway
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf52 km
KM-stand laatst62.800 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de eerste kilometers

  • 52 km

Zo, een nagelnieuwe Dacia Lodgy Stepway 7 persoons...
De Sandero Stepway was me al bekend, maar de Lodgy Stepway is nieuw en het is een goed uitziende people mover.

Mijn vrouw en ik waren aan het zoeken naar een andere wagen, omdat de Espace 2.2 dci aan vervanging toe was na 350d kilometers.
De verkoper van Dacia/Renault zei op voorhand al, dat de Lodgy eigenlijk een wagen is uit een lagere klasse. Maar de Espace kwam uit 2002 en was alweer 13 jaar oud. En die 13 jaar hebben grote invloed gehad op de klasses die er toen waren.

Want de Lodgy rijdt gewoon verdraaid goed!! Vering is goed in orde, lekkerder dan mijn Espace met luchtvering, ruimte is gewoon perfect, ook als 7 persoons is de kofferbak voldoende. Met de 2 extra stoelen eruit, heb je een balzaal.

We hebben een 1.5DCI met 110 pk. Heb ik hier zeker nodig met een sleurhut van 1100 kilo. Heb er nog niet mee gereden, heb hem nog maar 1 dag...

Vandaag voor de eerste keer volgooien en het verbruik bijhouden. Bij andere reviews schijnt deze motor ruimschoots zuiniger te kunnen rijden dan 1 op 19.. We gaan eens kijken hoe het gaat met de cruise-control en de eco knop...

Keep you posted!!

De eerste echte kilometers

  • 982 km

Zo, dan de eerste echte kilometers, en goed wennen aan de Lodgy.
Ik rij dagelijks 150 kilometers voor mijn werk, en eerlijk is eerlijk, het is absoluut geen straf in de Lodgy.

Hij is nog wat stug, maar dat is de nieuwigheid. Wat mij vooral opvalt is de gretigheid van de 1.5 dci. Wij hebben 110 paardjes, en dat heb je hier wel nodig.

Na de tankbeurt heb ik de eco knop ingeschakeld om te zien of dit echt wat uitmaakt, en ja!
Je krijgt het volledige vermogen NIET. Het is even wennen om op te trekken en te merken dat ie het op halve kracht doet. Ook als de cruise control ingeschakeld staat, merk je dat ie heuvel op het moeilijker heeft, dan zonder de eco knop.

De knop gaat straks na de 2e tankbeurt gewoon weer uit...

Al met al heb ik een gemiddelde gereden van 1 op 17, en voor een niet ingereden auto vind ik het netjes. Dat kan alleen maar beter natuurlijk!!

Dik 5000 km's

  • 5.189 km

Zo, alweer 5000 kilometers onder de bandjes.
En wat betreft comfort, zeer goed. Je merkt eigenlijk aan alles dat het een broertje is van de Grand Scenic.

OK, het dashboard is niet van de zachtste materialen, de gedeeltes waar je je arm op laat leunen bij het raam is van hard kunststof, maar het is niet irriterend.

Tuurlijk, je hebt kleine dingetjes die wat vreemd overkomen, zoals het feit dat de cruise control met een apart knopje ingeschakeld moet worden, en als je van de CC af gaat, je niet naar andere menu's van je boordcomputer kunt schakelen. Althans, voor 3 seconden dan springt ie weer terug naar de snelheid die ingesteld stond..

Al deze dingen zijn niet echt belangrijk, je vergeeft het eigenlijk die grote lompe lobbes, want het is gewoon een fucking goede auto voor het geld!!
Ik bedoel, waar vindt je nu nog een auto, met 7 zitplaatsen, airco, CC, multimedia systeem en electrische ramen voor dit geld...
Eigenlijk nergens...

Wat me wel een beetje irriteert zijn de bekerhouders.. die zitten onder de bediening van het verwarmingspaneel.. Plastic bekertjes gaan er in, en blijven redelijk staan. Maar flesjes van 500cc staan schuin, een thermobeker moet niet al te groot zijn, anders past ie niet..

Ook had er iets meer opbergruimte mogen zijn aan de passagierskant. Maar goed, zoals ik al in het begin meldde, het is een Dacia.
En gewoon goed voor een groot gezin!

Zo, de eerste 20d...

  • 20.180 km

Zo. Na een tijdje niks tikken, nu de 1e mijlpaal! 20.000km.. En een fijne, en snelle 20d kilometers waren dat.
De Lompy rijdt gewoon heel erg goed. Gemiddeld verbruik van 1 op 17,4, ook met de airco aan. Wel met de CC meerendeels aan, rijdt eigenlijk alleen zonder in de stad.

Aangezien nu eigenlijk de eerste onderhoudsbeurt plaats moet vinden, heb ik hier eigenlijk geen tijd voor ivm een verhuizing.. Dus die zal even moeten wachten, maar goed. Volgens de dealer maakte het weinig uit, zolang het maar voor de 25000 gebeurd.

Rare dingen gebeurd? Nee, eigenlijk helemaal niet!! Hij rijdt probleemloos, zoals je van een nieuwe auto verwacht.
Ik heb de winterbanden uiteraard gewisseld voor zomerbanden, en heb hier de zomerbanden van de Espace gebruikt. 225/55R16. Normaal gaan er onder de Lodgy 195/55R16, dus deze zijn flink breder.. En dat merk je wel degelijk.

Hij is een stuk zenuwachtiger dan op zijn winterbandjes die wel in de originele maat zijn. Dat doen we de volgende zomer dus niet meer... Maar goed, hij rijdt er wel comfortabel en soepeltjes op. Ik denk als de originele bandenmaat erop zit, hij nog wat zuiniger rijdt.

Verder weinig nieuws, gewoon soepel, zuinig, comfortabel en rijdt top!!

Blij dat ik een Lodgy rij!!!

Tot de volgende update!

Op naar de 2e beurt

  • 30 km

Zo dan, nog een kleine 10d km, en de 2e beurt komt er weer aan.

Schokkende veranderingen geweest? Nee, rare dingen, nee. Eigenlijk is het een probleemloze auto.

Het enige "mankementje" is de verf onder het multimedia scherm wat een beetje losbladdert. Niet noemenswaardig, maar het herinnert je weer aan de Dacia.

Verder de plaatsing van de stekkerdoos voor de caravan/aanhanger. Net iets te ver onder de auto geplaatst, waardoor je toch iedere keer ff op je knietjes moet.

Verder geen enkel probleem met den voiture. Verbruik is keurig, in de stad rond de 1 op 16/17 en op de snelweg, met cc aan rond de 1 op 20. Netjes. Ben wel blij dat ik de 110pk gekozen heb, ipv de 90pk versie.

Ook de 2 achterste plaatsen zijn nog steeds in goede conditie, ik heb gelezen dat er wel eens een scheur kan komen in de bekleding, of dat er palletjes afbreken, maar weet niet of dit aan de kwaliteit ligt, of aan de handelingen van de gebruiker. Ik ben een redelijke lomperd, maar bij mij is het nog niet voorgekomen.

Wel de zomerbanden weer gewisseld naar de winterbandjes, en ik moet eerlijk zeggen dat de standaard maat van de bandjes, 195/55/R16, een stuk beter bevallen dan de vorige 225/55/R16 banden van de oude Espace. Hij is een stuk minder nerveus dan voorheen.

Verder geen problemen. Keep you posted!!

Zo, de km's gaan vlot

  • 62.800 km

Hop, geen centje pijn naar de 62800 kilometers. In iets meer dan een jaar toch 3 onderhoudsbeurten gehad, en niks aan de hand.

De blauwe spaceshuttle rijdt nog steeds zalig, zuinig en met een zeer lekker verbruik. Tocg gemiddeld 1 op 18, bij snelweg en stadsverkeer.

Aanstaande vrijdag krijgt ie weer een beurtje, en dan gelijk de zomerbandjes monteren, dat moet het verbruik toch nog iets drukken lijkt mij.
Ik heb met het oog op het slechte weer, langer op mijn winterbanden gereden. Dat merk je wel met veel water op de weg, dat je toch een beter wegcontact hebt.

Zijn er minpunten aan de blauwe spaceshuttle?? Eigenlijk helemaal niet. Hij rijdt gewoon heerlijk. Voldoende ruimte achterin voor de kids, airco is zeer goed en fijn in te stellen, en de kofferbak is altijd groot genoeg. Een ouderwetse houten bolderkar past er zonder moeite, en compleet in!

Toch een klein minpuntje... De stekkerdoos voor de caravan/aanhanger... Wat een onlogische klote plaats is dat zeg, volledig onder de auto.. Toch een vrijdag vragen of ze deze iets naar voren kunnen plaatsen, en anders doe ik het zelf, want om nu elke keer op je knieen te gaan om de stekker in te pluggen, wordt ik een beetje gek van...

En ik zit er toch aan te denken om hem een beetje extra pit te geven door een chiptuning. Met 110pk, en een caravan wil ik iets meer kracht hebben.

Maar dat is ook het enige! Ik vindt het een aanrader!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.