Dacia Lodgy dCi 90 Lauréate 7P (2013)

autoreview

Dacia Lodgy dCi 90 Lauréate 7P (2013)

Signalement

UitvoeringLodgy dCi 90 Lauréate 7P
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst161.769 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Lodgy

  • 1.075 km

====================================================================================================================================

De auto nu een week in bezit en het is tijd voor een 1e indruk van de wagen.

Eerlijk gezegd hebben we de auto aangeschaft vanwege de eisen van een 7 zitter terwijl die niet de hoofdprijs mag kosten.
Echt mooi is ie nog steeds niet, maar vind hem inmiddels ook niet meer lelijk, dus wie weet!

De prijs was een belangrijke factor, voor mij als lease auto All-in 160euro netto per maand tov 300+ euro voor elke andere concurrent.... wat moet ik nog meer zeggen.

Maar, de proefrit gaf dan toch de werkelijke doorslag, hij rijdt gewoon lekker.

Nu ruim 1000km gereden en gemiddeld 6l/100km met de 90pk diesel.


minpunten:
* simpele boordcomputer met weinig tergelijkertijd op het scherm.
* geen buitentemperatuur en motortemperatuur aanwezig, erg jammer.
* lak-"butsten" op de bevestigingspunten waar de stoelen omklappen
* stof aan de achterzijde/onderkant 3de zitrij ziet er erg dun uit, maar wie weet blijft het heel na veel omklappen ed.
* de media NAV houdt geen rekening met het huidige verkeer/files. Een gemiste kans van een verder mooi, snel en prettig werkend systeem.


pluspunten:
* ruimte
* wegligging (comfortabel en nog steeds vlot door de bocht zonder piepende bandjes)
* stiller dan mijn 4 jaar oude Ford Focus
* motor presteert verrassend vlot (gelukkig! had een 2 liter benzine met 150pk...)
* erg veel bagageruimte 827-2617liter!! (5 plaatsen) of vrijwel niets, maar dan wel 7 zitplaatsen voor volwassenen.
Tevens zijn die in bioscoopopstelling, dus de mensen op 3de zitrij kunnen nog steeds naar voren kijken, erg prettig (overigens met ruim voldoende hoofdruimte)
* 3e rij is zeer gemakkelijk om te klappen en/of weer terug te klappen.

NOTE (te bestellen/standaard):
inmiddels wel sinds april 2014:
* cruise control
* ECO-Mode knop mbt motor afstelling
* buitentemperatuurmeter
* schakelindicator

inmiddels sinds 2016:
* geen 90pk diesel, alleen 110pk diesel
* start/stop
* alleen Laureate & stepway versie
* extra spiegel om kinderen achterin te zien

inmiddels sinds 2017:
* nieuw front en dashboard/stuur
* bandenspanning sensoren
* achteruitrij camera met stuurhoek indicatie
* DAB+ (digitale radio)
* TMC verkeersinformatie
* nieuwe stalen velgen met gaten (lijkt lichtmetaal)
* nieuwe lichtmetalen velgen
* middenarmsteun
* sneltoets el.ramen voor in 1keer openen/sluiten
* verlichting bagage-ruimte/3e zitrij
* 12V 3e zitrij
* Euro6 motor & 260Nm ipv 240Nm
* 0-100 in 11,2 sec ipv 11,6 (sneller dan Megane)

LET OP: bestel de Lodgy(en andere Dacia's?) niet af-fabriek met parkeersensoren indien ook een trekhaak. Dan zit namelijk de middelste sensor voor de trekhaak....
Ik had dit gelukkig al ergens gelezen: nu heb ik door de dealer 4 sensoren laten monteren, keurig gemonteerd (2 links & 2 rechts van de trekhaak ;-> )

Tevens indien 3e zitrij en de "rol-hoedenplank" moet je kwijt: plaats dan de rol linksonder langs wielkast in het bagageruim richting 2e zitrij. Dat is de manier om hem zonder er last van te hebben mee te nemen.

Na het inrijden

  • 3.610 km

De motor is inmiddels "los" en moet zeggen dat ik niet helemaal bezig ben geweest met zuinig rijden.

Het verbaasd me dat met deze motorisering ik toch zonder aarzeling links bij het stoplicht ga staan en tevens vlotjes inhaalacties op de snelweg kan uitvoeren.
De versnellingsbak is dus heel goed afgesteld op de motor.

Het nemen van bochten doe ik inmiddels even vlotjes als met de Ford Focus. Qua wegligging geen probleem, maar de (hoge) auto helt wel wat meer over natuurlijk.

Wel een groter nadeel is de zijwindgevoeligheid bij echt harde wind/windstoten. Je moet dan echt alerter zijn terwijl de Focus ongeacht het weer altijd stabiel rijdt.

Het verbuik zit nu op 5,8l/100km.

Wat verder opvalt is dat bij 50-60km/h het niet is aan te bevelen in de vijfde versnelling te rijden. De motor draait dan zo weinig toeren de de motor begint te brommen. Geen probleem verder, gewoon in z'n 4 laten, maar "het nieuwe rijden" kan dus niet helemaal volgens het boekje.
Tevens niet te langzaam door 90graden bochten in z'n 2, heeft hetzelfde effect.
Waarschijnlijk is dit lage toerental (1000-1500) dus het "turbo-gat"?

Wel aan te bevelen om te gebruiken is de snelheidsbegrenzer.
Inmiddels vind ik het prettiger werken dan de cruisecontrol.
Stel de gewenste snelheid in en je weet zeker dat je nooit te hard rijd en kunt dus zonder op de teller te kijken met het verkeer meerijden. Gas los is afremmen (net als altijd) en dan gewoon weer gas bij zonder een actie uit te voeren, het systeem blijft actief.
De voet kan ook gewoon rusten op het gaspedaal (wat vrijwel geen kracht kost) en hij blijft zich dan gedragen als cruisecontrol en houdt de ingestelde snelheid vast.
Dan zit er verder nog een "zwaar punt" in het gaspedaal waar je doorheen kunt duwen als je dan toch echt harder wilt. Daarna het gas iets liften en systeem werkt weer.
Kortom, werkt prettig omdat je in elke situatie uit de voeten kunt zonder een knopje aan te raken, je hoeft alleen zoals altijd alleen het gas en eventueel de rem te bedienen zonder dat het systeem uitgeschakeld wordt.

We zijn inmiddels met alle 6 een lang weekend wezen kamperen en gelukkig past toch de bagage in alle hoeken en gaten. De topkoffer was (nog) niet nodig.
Advies: monteer (indien 7 stoelen ingebruik) een elastisch net vertikaal achterin de bagageruimte, in de holling van de achterklep zit nog een "zee van ruimte" !! Tevens kun je de bagage dan stapelen zonder dat alles op straat ligt bij het openen van de klep....

We zijn aan het verbouwen.
De auto is dan tevens als bestelbus te gebruiken om lekker vol te "stouwen" en met de stoelen eruit al helemaal.
Ideaal als de aanhangwagen even niet beschikbaar is.

Samengevat: de auto voldoet nog steeds boven verwachting en op de zijwindgevoeligheid bij echt harde wind na mis ik de Focus niet en dat vind ik knap van Dacia.

De volgende review zal van na de zomervakantie zijn waar we met z'n zessen in 3 weken de omgeving van de Jura, Middellandse zee en Lago Maggiore verkennen.

3 weken vakantie Jura, Middellandse zee en Lago Ma

  • 8.000 km

We zijn met 6 op vakantie geweest en hebben de auto nu echt in alle omstandigheden meegemaakt.
Helemaal vol met ouderwets in alle hoekjes en gaatjes bagage proppen en een topkoffer van 350l.
Het verbruik was wel hoog zoals te verwachten: 6,2-8,7 l/100km over een afstand van 3500km.

Zelf heb ik nog bij een autozaak nog een binnen/buiten temperatuurmeter gekocht.
Het draadje gaat via de rechter portier en meet op een droog plekje achter de wielkast.
Eigenlijk hadden ze dat toch wel mogen leveren op een auto, ik bedoel, kostte mij maar 10 euro, dus dat zou een automaker toch ook goedkoop moeten kunnen.
Tevens heb je dan in de winter ook een goede indicatie of je moet oppassen voor ijzel.

Op de snelwegen flink doorgereden en snelheden ingesteld van 116, 126, 136 of 144(Duitsland).
Heb zelf alles gereden met als langste rit per dag van 1000km.
De auto gedraagt zich prima onder volle belading en tevens geen klachten over comfort/stoelen/prestaties.

Op de normale binnenwegen met her en der slecht wegdek en het ontwijken van Italiaans rijgedrag gedraagt de auto zich ook prima.

In de bergen ook geen klachten (meest extreme bergritten tijdens uitstapje zwitserland).
De auto kon gewoon meerijden met al het verkeer en kan nogmaals bevestigen dat deze lichte dieselmotor perfect lijkt afgesteld voor deze auto.
Bij extreme hellingen natuurlijk wel soms terug naar 4 (8-12% aanduiding en 100-130km/h) of 1 keer in z'n 3 (15% aanduiding en 90km/h).
De motor gaat dan soms wel richting de 4000 toeren, maar geeft geen enkele indicatie hier problemen mee te hebben, op het verbuik na dan misschien!

Wat wel opviel is dat ik blijkbaar niet rijdt als de gemiddelde Dacia rijder, want auto's gaan niet graag opzij op de linkerrijstrook en
geven dan (eerder regel dan uitzondering) even gas bij als je ze voorbij gaat om daarna pas duidelijk terug te vallen in snelheid.
Ach ja, het kan natuurlijk ook niet dat een erg goedkope auto ook gewoon goed vooruit kan komen.

De Dacia heeft de kinder-vakantie-test ook goed doorstaan, want het humeur was goed tijdens het rijden en deden ook geregeld een slaapje.

We zijn nog steeds heel tevreden over de auto, zeker ook na zo'n zware test als de vakantie toch wel was.

We zijn weer in de woon/werk verkeer

  • 11.452 km

Auto gaat nog steeds lekker, de dealer nog niet gezien, sterker nog, moet er nog 1 zoeken voor onderhoud.

Wel helaas 2 minpuntjes waarvan er 1 al had voorspeld.
* Het omklappen van de derde bank klemt bij het laatste stukje. De inmiddels naar onder gekantelde bovenzijde van de bank komt dan tegen een ijzer steuntje van de 2e zitrij. Dit heeft geresulteerd in een scheurtje in de te dunne stof welke gebruikt is voor de 3e zitrij.

* De plastic handgreep voor het verstellen van de rugleuning is helaas compleet van plastic. Deze kon het even de verkeerde kant opduwen van mij niet verwerken waardoor de ijzeren as in de greep is dolgedraait.

Zo zie je maar weer, er is soms teveel bezuinigd.

2 weken vakantie Italie - Sienna/Pisa

  • 41.000 km

In 1 nachtelijke rit naar bestemming gereden (houden de kinderen het langer vol).

Wederom helemaal volgepakt met z'n 6en en topkoffer op het dak.

Prima vakantie gehad en de auto mogen parkeren op de meest "interessante"/ kleine & onmogelijke plaatsen bij echte Italiaanse dorpjes. Allemaal zonder schade gelukkig!

Ook weer in 1 nachtelijke rit terug (1400km).

Uiteindelijk ruim 3300km gereden deze vakantie naar volle tevredenheid over de auto.
Hij deed het en doet het, allemaal zonder morren.
Toch 1 minpuntje: enkele deurrubbers lieten voor een tiental centimeters los van de carrosserie. Opgelost mbv secondelijm.
Maar voordat enkelen Dacia meteen afschrijven, mijn vorige generatie Ford Focus en mijn collega's nieuwste generatie Focus hadden hetzelfde euvel bij zeer hoge buitentemperaturen. Autofabrikanten: gebruik betere lijm!!! Zo knullig....

KOSTEN onderhoud

Een overzicht van de kosten (zal proberen deze steeds up-to-date te houden:
(zelf geen olie hoeven bijvullen tot op heden)

20-11-2013 (19976km)
* onderhoudsbeurt: 120 euro
* 4 winterbanden incl opslag zomer: 915 euro
* wissel naar winterbanden: 0 euro
* interieurfilter: 31 euro

18-03-2014 (29065km)
* wissel naar zomerbanden: 77 euro

01-07-2014 (39588km)
* onderhoudsbeurt: 120 euro
* ruitenwisserbladen voorzijde: 32 euro
* interieurfilter: 32 euro
* koelvloeistof: 5 euro

05-11-2014 (52243km)
* wissel naar winterbanden: 77 euro
* olie: 27 euro
* ruitensproeiervloeistof: 7 euro

20-01-2015 (60422km)
* onderhoudsbeurt: 120 euro
* brandstoffilter: 69 euro
* luchtfilter: 31 euro
* interieurfilter: 34 euro
* stoelverstelhendel(plastic...): 0 euro

19-03-2015 (68163km)
* wissel naar zomerbanden: 77 euro
* verlicht/knipper-stengel stuur: 0 euro**
** 1e versie Lodgy productiefout in stengel

07-07-2015 (80319km)
* onderhoudsbeurt: 179 euro
* 2 nieuwe voorbanden: 296 euro
* interieurfilter: 25 euro
* Airco vulling: 139 euro

01-12-2015 (97600)
* onderhoudsbeurt: 179 euro
* wissel naar winterbanden: 77 euro
* achterruitenwisser elektrisch probleem (doet het vaker niet dan wel): 0 euro
* versnelling in achteruit gaat sinds kort hakerig: 0 euro
* ruitenwissers voorzijde: 34 euro
* interieurfilter: 25 euro
* ruitensproeiervloeistof: 0 euro

21-04-2016 (111132km)
* wissel naar zomerbanden: 77 euro
* APK: 29 euro
* Roetmeting: 20 euro
* Dashboardverlichting knop repareren: 55 euro**
** gehele airco/luchtbehandeling unit hiervoor verwijderen

07-06-2016 (116412km)
* Onderhoudsbeurt: 244 euro
* Distributieriem+rollen: 442 euro
* Remvloeistof: 42 euro
* Brandstoffilter: 79 euro
* Diverse lampjes: 32 euro
* Luchtfilter: 31 euro
* Interieurfilter: 26 euro

05-12-2016 (138890km)
* Onderhoudsbeurt: 244 euro
* Wissel naar winterbanden: 77 euro
* Remblokken voorzijde: 146 euro
* Ruitenwissermotor achter 366 euro (duur!!)
* Rug verstelmechanisme (hendel): 33 euro

31-03-2017 (148796km)
* wissel naar zomerbanden: 77 euro
* APK: 29 euro

Optisch tunen

  • 63.500 km

Het is zover, ik vind na ruim 60000km de Lodgy niet meer lelijk.
Dat is al wat, maar toen ik foto's zag van de Lodgy Stepway....heee.., die is eigenlijk best fraai.
Keuze gemaakt om de bumperset los te laten monteren omdat ik het waard vind.

80000km en zeer tevreden

  • 80.319 km

Zeer tevreden.
Kort en krachtig commentaar!

3 weken vakantie Frankrijk-Spanje

  • 85.076 km

Deze keer met een aanhangen van Daxara op vakantie (XA158 met verhoging).

Dit vanwege het kamperen met eigen tent en het dan ontstaan van een ernstig ruimte tekort.... ;-)

Auto heeft zonder problemen de gehele vakantie ons comfortabel weten te vervoeren.
In totaal ruim 3000km gereden met als langste rit 1300km.

Wel heeft de motor het nu wel wat zwaarder gehad door al het gewicht.
Soms 100-110 in z'n 4 gereden helling op.
Maar dit doet ie zonder morren en/of oververhitting bij 35+ graden buiten en airco vol aan.


Het verbruik is wel "schrikbarend" hoog geweest nu met een volle auto & kar erachter: af en toe richting 10L/100km gemiddeld!!
Maar ja, heb ook maar 90pk en 200Nm.

In Nederland/Belgie/Spanje 108 km/h ingesteld ((90km/h is echt lachwekkend langzaam met deze combinatie welke heel stabiel rijdt))
In Frankrijk was de ideale snelheid 126km/h ((je "mag" 130km/h)).

100000 !

  • 100.000 km

De toch altijd weer magische grens van 100000km voltooid!
Dit na 2,5 jaar gebruikt te zijn als gezins- & lease-auto.
Nog steeds tevreden met de wagen welke zijn value-for-money ruimschoots waar maakt.

Heb wel 1 ster afgehaald van comfort vanwege de geluiden in het interieur bij 120-130km/h welke conversatie naar de achter passagiers lastiger maakt.
Zelf stoor ik me er niet aan, maar collega's (welke overigens wel in duurdere auto's rijden) merken het duidelijk wel, vandaar.

Worden we in europa achter gesteld tov India? ....

  • 102.000 km

Blijkbaar bestaat er een luxere versie van de Lodgy in...India!!
Als 6 zitter! met captain/pilot seats.
(in India noemen ze dit de 7-zitter omdat de 3e bank 3 personen zou kunnen herbergen... De "normale" versie met bank is dan een 8-zitter! Lol)

https://www.renault.co.in/vehicles/personal-cars/renault-lodgy.html

Still going strong

  • 117.112 km

De auto gaat prima, nog steeds niet extra naar de garage geweest naast de standaard beurten & bandenwissels.

Bij keuze volgende auto is de Lodgy weer een kanshebber.
Wacht eigenlijk op een facelift en verbeterde crashtest resultaten "Renault" waardig.
Automaat zou ook fijn zijn.

[bijgewerkt: KOSTEN onderhoud & brandstof verbruik]

Vakantie Italie en woonwerk en prive

  • 131.000 km

3 weken naar Italië geweest met het hele gezin.
Weer met 6 personen & volkomen volgestouwd en de verhoogde Daxara 158 aanhangwagen erachter.

Auto weer zonder problemen gefunctioneerd en dat vinden we eigenlijk inmiddels vanzelfsprekend voor een Dacia.
Zeer robuust en doet gewoon wat er gedaan moet worden onder elke omstandigheid, heerlijk.

Al weer aan het rondkijken voor de nieuwe lease auto, waarschijnlijk weer een Dacia Lodgy (of Duster 7-zitter????).
Het merk heeft mijn hart gestolen in elk geval.
En ook nog steeds financieel heel aantrekkelijk:
Lease 177 euro netto per maand en elke andere concurrent 340 euro netto (en meer...).

Toppie

  • 140.600 km

Heel tevreden, stukje onderhoud is bijgewerkt.

Opgefrist

  • 145.000 km

Eindelijk uitgebracht in Nederland: de opgefriste Lodgy.
Echt veel upgrades!! zie aangepast 1e stukje bovenaan mijn artikel.

Link Dacia:
http://www.dacia.nl/modellen/lodgy/configurator/?stepTo=3&modelKey=92J&userPriceType=TTC

Dit gaat dan toch mijn nieuwe lease auto worden komende 4 jaar.
(alleen jammer nog steeds geen DSG automaat leverbaar )

En de 150000 voorbij

  • 158.000 km

"Vroeger" was dit voor mij een onbekend gebied, maar nu ook een auto over de 150000km heen.
Nog steeds geen piepje of kraakje en stoelen houden zich prima.
Onderhoud is mijn inziens laag, standaard beurten en doorkarren. Geen pech gehad al die kilometers.

Levertijd nieuwe Lodgy is helaas pas rond 20 augustus.
Dus vakantie niet met de nieuwe Lodgy.
Maar heb alle vertrouwen in de huidige!
(zag al een andere review met 255000km... top!)

Laatste vakantie en inleveren auto

  • 161.769 km

Weer een heerlijke vakantie gehad, de auto volgeladen met aanhanger + topkoffer.
Auto wederom 0 problemen.

Inmiddels 161769km op de teller en tijd om de auto in te leveren en de NIEUWE Lodgy te ontvangen!
Zie hiervoor een nieuwe review van mij.

De auto heeft definitief zijn reputatie van betrouwbaarheid waargemaakt door alleen maar standaard beurten gehad te hebben en nooit olie tussendoor te hoeven bijvullen.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens