Dacia Lodgy dCi 90 Lauréate 5P (2013)

autoreview

Dacia Lodgy dCi 90 Lauréate 5P (2013)

Signalement

UitvoeringLodgy dCi 90 Lauréate 5P
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst476.778 km
Lezerswaardering: 92%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lodgy = verhuis- & kampeerbak

  • 6.000 km

(maart '13) Dit dieseltje is aangeschaft omdat ik deze zomer naar zowel de Noordkaap wil, alsook fietsen in de Pyreneen. Dan is het makkelijk wanneer je in de auto kunt slapen en niet iedere keer een (natte) tent moet inpakken.
De auto is nu 18 dagen oud, ik ben al zowel naar Lermoos als Saas-Fee geweest dus het inrijden is praktisch achter de rug.
Het is een ongelofelijke volume-bak, ik kon de (carve) ski's diagonaal in de kofferbak kwijt zonder de bank om te klappen!

Daarmee is ook het belangrijkste gezegd, het rijden met de auto is weinig anders dan met andere auto's. Of het moet zijn dat ik in de buurt van Koblenz op een viaduct met 'Geiselwind' met 150 km/hr een letterlijke klap zijwaarts kreeg en een metertje uit het spoor raakte (je mag daar ook maar 100 o.i.d.). Overigens zou mijn Berlingo dat waarschijnlijk ook gedaan hebben, veel volume betekent tevens (zijwaarts) oppervlak.
Maar, waarom zit die claxon niet gewoon midden op het stuur maar aan de hendel van de richtingaanwijzer?

Groot pluspunt is dat ondanks het volume en frontaal oppervlak, het verbruik -bij lagere snelheden- beperkt is: regelmatig zit ik op 1:25 of zuiniger. Maar 130 km/h plus tegenwind geeft ca. 1:16,5. Let wel, dit betreft een nog niet ingereden auto, in winterse omstandigheden (& winterbanden). Overigens is de tripcomputer optimistisch over de verbruikte liters (bijv. 42 tegen 44 werkelijk) alsook het verbruik (4.4/100 i.p.v. 4.6/100).
Ondanks de matige dorst vind ik de trekkracht van de motor pittig; als ik 110 rijd en een paar seconden het gas intrap, zit ik al op 130. Het lijkt alsof de 200 Nm van de Lodgy (1180 kg) effectiever zijn dan de 200 Nm van de Punto (1120 kg). Dit terwijl ze bij 100 km/h allebei ongeveer hetzelfde toerental (2000) draaien.
Wie zei ook weer "there's no substitute for cubic inches"?

Hoewel ik tot nu toe de landkaart prefereer en graag afzie van het gebruik van een TomTom/Garmin, toch maar een gecombineerd audio/navi/telefoon systeem besteld. Mijn dochter stekkerde haar ipod eraan en het werkte feilloos. Ik moet nog de tijd nemen m'n bluetooth telefoon te koppelen.
Minpunt: je kan geen CD's meer afspelen, er is alleen een USB stick. Blijkbaar moet ik nu al mijn klassieke opnames op een USB zetten.

Voor mijzelf is de stoel (ik gebruik een lendesteun van Halfords) voldoende goed, maar twee passagiers (1.68 resp. 1.94 lang) vonden de auto minder lekker zitten.

Het geluidsniveau bij 130-150 km/h is alleszins acceptabel. Hoewel, 130 met een straffe tegenwind is wel hoorbaar.
De vering is ook best goed, in ieder geval minder stoterig dan de Punto. Maar hij haalt niet het niveau van de Berlingo.

De Dacia Logan heeft ook een 50-liter tank, maar die kon ik langzaam 'navullen' tot max. 63-64 liter. De Lodgy heeft blijkbaar een ander model tank, daar lukt het niet. Maar goed, dik 1000 km op 1 vulling is ook niet slecht.

Ik moet nog bij de garage navragen, het lijkt er op dat ik een auto zonder esp(?)/esc(?)-achtige functionaliteit heb gekregen terwijl dit - tegen meerprijs van 0 euro - mee-besteld had moeten worden. Een onbegrijpelijke positionering van de afdeling marketing van Dacia.

Works as designed

  • 19.000 km

(27 jul 2013, ruim 19000 km)
Het voiture is inmiddels bijna 5 maanden oud en heeft me steeds op prettige wijze van A naar B vervoerd. De zomerbanden liggen er weer om, ik denk dat-ie hierdoor iets minder windgevoelig is.
Door omstandigheden konden de 8000 km naar de Noordkaap niet doorgaan maar wel en-passant naar Zd-Frankrijk en langs de Mt.Ventoux geweest.

Met de achterbank er uit, is languit liggen op een luchtbed geen enkel probleem en dat scheelt toch weer het opzetten en inpakken van een (natte) tent. Daarbij staat de racefiets rechtop en droog er naast.
Mijn rug doorstond 1400 km op een dag in de matige stoel goed en qua zuinigheid kon ik na het tanken in Luxemburg mijn einddoel een kleine 1000 km verder, op 1 tank bereiken.

Overall is mijn verbruik 903 ltr op dik 19300 km, is 1:21,4 (reeel aan de pomp gemeten, de BC geeft veelal 5% optimistisch aan). Uitschieters naar boven en beneden waren 1: 16,5 tot 1:25,3 (jaja). Dat is heel zuinig voor zo'n grote bak en alleen met fluwelen voet mogelijk.
Normverbruik is 4,2/100 en ik haal 4,76/100.

Ben ik tevreden? Over de auto zeer zeker. Value for money. Helaas geldt dit totaal niet m.b.t. de behandeling door de dealer te Heerenveen, evenmin als die van de Dacia-importeur.

Jammer dat ik hier even mijn gal moet spuwen: een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Het blijkt inderdaad dat de gratis optie ESC/ASR (stabiliteitscontrole) NIET is meegeleverd. Hoe komt dat? Een maffe (Franse?) marketeer heeft bedacht dat je die Gratis Optie alleen krijgt als-tie expliciet op het - door de klant ondertekende - orderformulier is vermeld. De verkoper is vergeten deze gratis optie mee te bestellen (de oen). In de discussie stelt Dacia dat de auto "volgens orderform" is geleverd. Die mafkezen van Dacia veronderstellen dat de onwetende klant kennis heeft van het interne bestelproces m.b.t. gratis opties. Ik heb de verkoper vol sarcasme gevraagd of de klant soms ook moet weten of een katalysator wel-of-niet als gratis optie wordt geleverd.
Dus wat dat betreft weinig respect voor deze mensen, te meer daar de baas van ABD niet heeft gereageerd op mijn aangetekende brief. Hoezo, Klant=koning?
Overigens moet ik zeggen dat de werkplaats van ABD Heerenveen wel z'n best heeft gedaan, kleine punten op te lossen. Hen treft geen blaam.

Genoemde ESC/ASR heb ik niet echt gemist: bij (zeer) snel bochtenwerk in de Alpen is de achterkant 1 maal licht uitgebroken maar dat is verder prima te corrigeren.

Pluspunten van de auto: ruim, voldoende stil, zuinig, soepele vering, pittig-alerte motor, handige opbergbak in het dashboard.
Minpunten: airco bij 35 graden onvoldoende (zoals bij vele auto's!), kleine kraakjes van de kunststof delen ergens achterin. Maar op asfalt hoor je dat niet.
Als techneut zou mij een water-, olie- alsmede buiten-temperatuurmeter ook een interessante Optie (gratis, uiteraard...) lijken.

Inmiddels ingereden

  • 34.500 km

Dit jaar plm. 6 maal in Frankrijk geweest, daarom is de Franse uitdrukking "comme-il-faut" (zoals het hoort) van toepassing. Wat hiervoor gezegd is over de Lodgy, blijft allemaal onverkort van kracht. Ik heb nog geen enkel probleem ervaren (moet er ook niet aan denken).

Gisteren 1300 km terug uit Frankrijk gereden, het lijkt alsof de motor nu echt ingereden is. Inhalen op de 2-baans Route Napoleon gaat met slechts 90 pk 'als een speer' en het verbruik tot 100-110 km/hr is echt zuinig. Jammer dat bij 130 op de teller de actieradius wel wat afneemt (zie voor de cijfers hierboven).

De 20.000-beurt kostte plm. 150 euro, geen echte reden tot klagen. Hoewel, wat doen ze voor dat geld? Ik krijg een waslijst met checkpunten in handen maar voor een nieuwe auto is alleen olie verversen en vloeistof checken / aanvullen genoeg, dunkt me.
Totaalbeeld: ik maak met veel plezier mijn kilometers.

Tweede 20.000 beurt ad 105 euro

  • 46.000 km

(25 dec 13) Bij 45.500 km de tweede beurt gehad. In plaats van een 'gewone' beurt incl. aircofilter, plm. 150 euro, nu geopteerd voor een Dacia wintercheck van een tientje + uiteraard volledig olie(filter) ververst / vernieuwd. Kosten: nog geen 105 euro. Als nogal technische rijder voel je wel aan dat die auto gewoon goed is dus waarom meer uitgeven dan nodig?
Men heeft ook de deurrubbers goed ingesmeerd waardoor het krakende, schurende geluid bij lage snelheid op een klinkerweg is verdwenen (dank, garage). Ik dacht eerst dat de plastic panelen achter kraakten maar de rubbers waren de oorzaak (tip voor andere Lodgy-rijders!).
Ik heb zelf de winterbanden er weer omgelegd, klaar voor de volgende plm. 20.000 km.

Verder niets bijzonders te melden, of het moet zijn dat ik laatst weer 1250 km reed op 1 tankvulling van 49 liter. 1 op 25,5 dus.
Totaal sinds maart 2076 ltr getankt, overall verbruik 1 op 21,8. Ben ik erg tevreden mee.

1 jaar oud (of 1 jaar jong?)

  • 56.000 km

(6 mrt 2014) Exact 1 jaar geleden begon ik met het inrijden, daarom een korte update.
Er staat iets van 55.900 km op, alles functioneert alsof het nieuw is, "zoals het hoort". Geen toevoeging aan het eerdere verslag nodig.
De statistiek:
2548 liter getankt, gemiddeld verbruik is 1 L op 21,93 km (4,56/100).
Kosten 2 beurten, Euro 150 + 105 = E. 255,-. Lekke band een tientje.
De zomerbanden hebben na 36.000 km nog tussen de 5.0 en 6.0 mm profiel, de winterbanden na plm. 20.000 km ook zoiets (schat ik, ik zal ze meten bij het wisselen).
Er is dus reden om 'betrouwbaarheid' en 'kosten' een extra ster te geven.
Over plm. 9000 km pas de volgende beurt.

Een Franse bekeuring ...

  • 71.000 km

(05JUN2014)
Voordat ik een weergave van de afgelopen 15.000 km geef, een waarschuwing voor de Frankrijk-gangers:
Sinds plm. maart 2014 wisselt CJIB (u weet wel...) kentekengegevens uit met Frankrijk.
Ik kreeg een bon van 90 euro voor 5 km/hr te hard. Datum: 1 oktober 2013, met terugwerkende kracht dus. Gaan ze soms alle overtredingen tot 10 of 20 jaar terug opvorderen? Fransozen... grrr. De Nederlandse parlementariërs moeten eens doordenken voordat ze zo iets toestaan!
Hoeveel reciprociteits-euro's vordert Nederland bij de Fransen op?
Omdat ik in Zwitserland ook al eens 'gezeur' heb gehad, heb ik maar betaald, niet zonder een bezwaarschrift te hebben ingeleverd overigens. Ben benieuwd hoe dat loopt.

Terzake, de 60.000 beurt kostte een nette 253 euro, ik kan weer 20.000+ km vooruit.
Wel een signaal dat de achterbanden nog maar 3.5 mm profiel hebben (ik heb ook 22.000 km met winterbanden gereden en zomerbanden voor/achter gewisseld).
Geen incidenten, brandstofverbruik nog steeds uitstekend. Hoewel, toen ik enkele dagen geleden 's nachts in 3 uur de 400 km van Luxemburg naar huis reed (gemidd. 136 km/h) zakte het verbruik angstwekkend tot ongeveer 1-op-13,5 i.p.v. 1-op-22. - Hetgeen te verwachten was overigens; luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid.

Veel op reis geweest; nieuwe foto

  • 85.500 km

Het is hard gegaan de laatste 6 weken; een kleine 15.000 km is toegevoegd. Frankrijk, Noordkaap, nog eens Frankrijk, enz.
Het totaal gemiddeld verbruik sinds de aanschaf vorig jaar is 1 op 22,3 (gemeten aan de pomp; de boordcomputer is ongeveer 8% optimistisch en zou 1 op 24 hebben aangewezen).

Kosten: na een lekke band, heb ik besloten tot aanschaf van een nieuwe - ca. 100 euro incl. het verwisselen voor/achter - en de inzet van het nog ongebruikte reservewiel.
Er zat nog plm 3 a 4 mm rubber op de banden maar een paar dagen geleden voelde ik mij tijdens stortbuien wel veilig met de nieuwe voorbanden. Geen verrassingen door aquaplaning.
Als ik rekening houd met 22.000 afgelegde km's met winterbanden, is met het zomerschoeisel (Conti's) dik 60000 km afgelegd en de 2 achterbanden die nu 3 a 4 mm hebben kunnen nog wel 10000 of 20000 km mee.

In de verlatenheid van de Noordpoolcirkel heeft een injectie-lampje oranje opgelicht. Mijn dealer adviseerde om naar een Renault-dealer te rijden en de computer te laten uitlezen..... waar vind je een renaultdealer als het laatste bewoonde huis uberhaupt 20 km geleden was? Terwijl we aan de telefoon hingen ging het lampje onder stationair toerental al uit. Terug in NL heb ik de zaak laten uitlezen maar men kon niets vinden, bovendien "een Dacia gaat nooit kapot", stelde de garage. Ik zal me er niet druk over maken; mijn vermoeden is dat ik langdurig dermate zuinig heb gereden (het systeem gaf 3 liter over de laatste 100 km aan) dat de injectie niet meer zuiver was.

Tenslotte een nieuwe foto "Moermansk 300 km" toegevoegd waarop te zien is hoe de auto als mini-campertje is ingezet. Achterbank eruit, links het luchtbed, rechts de fiets; de koelbox en wat ander spul in het midden. Prima te doen en erg efficiënt (in 3 dagen naar de Noordkaap gereden en toch nog een avond met NL immigranten zitten bomen).

Betaalbaar onderhoud: 1 cent/km

  • 90.000 km

[22AUG14] De auto heeft bij 90.200 km z'n uitgestelde 80.000 beurt gekregen. Kosten 152 euro. Binnenkort moeten de achterbanden worden vervangen, ze hebben 2.5 en 2.8 mm profiel.

Totaalkosten beurten over 90000 km: 150, 105, 253, 152 = ca. 660 euro. Plus 1 band, 100 euro.
Dus nog geen cent per kilometer aan onderhoud.

Aan brandstof (4008 ltr)heeft de Lodgy 6,01 ct/km gekost.
Over een paar dagen weer naar Zd-Frankrijk, moet kunnen bij deze kosten, vooral als je in Luxemburg tankt en de tolweg een beetje mijdt!

De ton gepasseerd

  • 102.000 km

(24 okt 14) Op weg naar Zwitserland ging vorige week de teller door de 99.999 heen, leuk om daar onderweg naar te kijken.
Wel meld ik een 'ernstig' minpunt: n.l. een auto die voor de 100.000 km al een probleem geeft, krijgt bij mij een streepje minder (hoewel ik vermoed dat sommigen jaloers zijn omdat ze binnen 10.000 km al meermalen naar de garage terug moesten). De dimlichten deden het niet meer, het bleek te liggen aan de lichtschakelaar die onder garantie is vervangen. Ook is de hevel van de stoelverstelling vernieuwd omdat deze er af schoof.
Omdat de garantie tot 100.000 km gaat en de auto toen op 98.000 km stond, scheelde mij dat 230 euro...
Verder geen issues.

Nog steeds lage kosten

  • 111.000 km

[02JAN2015]
Geen issues te melden. Auto rijdt best, hoewel ik me wel eens stoor aan zijwindgevoeligheid. Is er een Lodgy-rijder die ervaring heeft of dit met een stabilisatorstang o.i.d. is te verbeteren?

Vorige week een net-niet-geheel standaard beurt laten geven: door het pollenfilter niet (alweer) te vervangen zijn de kosten beperkt gebleven tot 120 euro.
Tevens twee zomerbanden (Conti) laten vervangen door Michelins. De Conti's hebben 88.000 km gedraaid waarvan 25.000 als voorband, 63.000 achter.

Summa summarum kosten na ca. 111.000 km:
Brandstofverbruik 1-op-22,5 (aan de pomp gemeten). D.w.z. 6 ct/km.
Onderhoud beurten: 780 euro.
Dankzij het gebruik van winterbanden, zijn 3 banden vervangen, 290 euro.
Samen bedraagt het onderhoud nog net geen 1 ct/km.
En natuurlijk een kleine 300 Euro/kwartaal aan de fiscus. Bahhhhhh, daar doen ze m.i. niet de goede dingen mee.
Bij 130.000 km zal de distributieriem worden vervangen + remvloeistof en wellicht waterpomp+riem etc. Dat wordt wel dokken; 800 euro?

hij mag nog even doorgaan

  • 132.500 km

[19 mei 2015] Met km-stand 128.000 heb ik de grote (=allergrootste) beurt laten uitvoeren.
Het moest wel. Voor 925 euro (auw..) oliewissel, alle (olie-/ pollen-/ lucht-/ brandstof-) filters vervangen, remolie ververst, distributie- & multiriem plus koelvloeistof vervangen, voor de zekerheid waterpomp en spanrol vernieuwd, kortom het hele circus.

Volgens de garage waren de remschijven en remblokken ook aan vervanging toe maar dat mag nog even wachten.
Reden: ik heb geprobeerd uit Italie een Fiat Croma TDID uit 1996 te importeren en dan zou de Lodgy de deur uitgaan. Niet dat ik ontevreden ben, integendeel, maar zo'n Croma met z'n zware dieselklop en fantastische stoelen heeft mijn voorkeur.
Helaas, het import-avontuur lijkt te gaan mislukken dus de Lodgy (die afgelopen week 3300 km naar Italie/Frankrijk [MilleMiglia en Tulpenrallye] reed) blijft nog even.

De statistiek van de Lodgy:
Verbruik (aan de pomp gemeten) nog steeds 1 op 22,5.
Onderhoudskosten incl. banden is gestegen tot 1.5 ct/km.

1.5 ton

  • 151.000 km

[17SEP15]
Het blijft probleemloos rollen, afgelopen zomer weer met veel plezier op o.a. de Route Napoleon gereden en zo nu en dan in 3e versnelling fluks wat trage campers ingehaald. Over 2 weken even v.v. naar Noorwegen om voor iemand plm. 15 verhuisdozen over te brengen. Ruimte genoeg in de Dacia.
Het navigatiesysteem werkt niet meer feilloos: soms vergeet "de stem" een aanwijzing te geven hoewel de muziek even wordt onderbroken. Een reset naar de fabrieksinstelling hielp niet. Softwarefoutje?

Vorige week een 'kleine' beurt; daarbij (voor het eerst) remschijven/blokken ad 315 euro vernieuwd.
Totaal onderhoudskosten 1,4 ct/km; aan banden tot nu toe 0,2 ct /km uitgegeven. Verbruik nog steeds 1 op ruim 22,5 (aan de pomp gemeten).

eerste foutje?

  • 173.000 km

(23/2/2016) Tsja, graag had ik pas na 2,5 ton km de eerste slijtage-reparatie gehad, helaas kwam deze al na 173.000 km.
Vorige week bleek tijdens onderhoud dat een differentieelkeerring van de versnellingsbak lekte. Kosten bijna 170 euro. De normale 20000-beurt bedroeg een prettige 120 euro.
Totaal Euro 2720 aan beurten + banden over 173000 km = bijna 1,6 ct/km.
Verbruik over die afstand 1: 22,67 (aan de pomp gemeten). Dankzij de dalende brandstofprijs en vaak tanken in Luxemburg, bedragen de brandstofkosten 5,6 ct./km.
Ik ben nog steeds content met deze uitkomst.

Meer dan twee ton ... geen klachten

  • 202.000 km

Een paar weken geleden, op mijn favoriete "Route Napoleon", ging de auto door de 200.000 grens. Rijdt nog steeds prima. Misschien wat meer piepjes, dat kan aan de deurrubbers liggen.
De laatste 20.000-beurt kostte een prettige 120 Euro.
Vervelender was een lekke airco (480 euro); een steentje tegen de warmtewisselaar. Kan ook bij een nieuwe auto gebeuren. Voor de zekerheid ga ik op zoek naar 'race-gaas' om voor de ventilatie-openingen te plaatsen.
Overall verbruik nog steeds 1 op 22,68. Laatst las ik dat het opladen van een volledig elektrische auto neerkomt op een brandstofprijs van 5,5 cent/km (ik weet niet of dat prive- of via een laadpas ging). Dan ben ik met 11.016 euro voor 202.000 km geheel tevreden....

serieuze km.-stand

  • 240.000 km

[1 apr'17] Nog niet eerder reed ik 240.000 km met 1 auto. In het begin van de review heb ik uitgesproken dat ik graag tot 250K km geen 'bijzondere' reparaties wilde tegenkomen, alla, dat is beperkt gebleven tot 170 euro voor een afdichtring. Dat is te overzien. Voor de rest alleen maar goedkope beurten (laatste 20000-beurt 149 euro) en een verbruik van 1 op 22,76 (aan de pomp gemeten). Brandstofkosten gemiddeld rond 5,5 ct/km (Luxemburg!).
Volgende 20.000-beurt wel weer een distributie-riem.
Maarrrrr,,,, inmiddels op een slecht wegdek wat meer piepjes en kraakjes. Dat is niet alleen een deurrubber o.i.d. maar ook wat gesleten ophangrubbers van motor en wielen?
Niettemin, op asfaltwegen ben ik nog steeds de koning te rijk. Van zo'n auto kan je niet arm worden**. Komende zomer weer veel naar Z-Frankrijk en Italie, luidt de planning.

** ahum, nee, niet arm, maar wel 2 boete's voor 1 feit uit "het land van Berlusconi" ontvangen; de anwb adviseerde om die te betalen, anders komt het CJIB incasseren. Grrrr.

> kwart miljoen

  • 255.000 km

(7-7-17) De Dacia rijdt en rijdt en rijdt... tot tevredenheid.
De betrouwbaarheid heb ik op 5 sterren gezet.
Net een zeer (tweede 120.000 km) grote beurt: 735 Euro voor distributieriem en onderhoud. Dit keer de remolie niet laten verversen; de vorige keer was pas 2 jaar geleden.
Tevens 4 zomerbanden vervangen (Vredenstein), 415 Euro.

Update van de kosten:
Brandstof 1 op 22,8 (aan de pomp gemeten), 5,35 ct/km (vaak in Luxemburg getankt).
Onderhoud "normaal" 4300 euro over 255K km = 1,68 ct/km inclusief banden.
Onderhoud onverwacht: 170 euro voor een keerring van de versn.bak plus 480 euro vanwege een steentje door de airco radiator. Dat laatste is niet de schuld van de Dacia maar van mij, zullen we maar zeggen.
Komend weekend weer fluitend richting Mt.Ventoux....

275.000 km en het blijft maar doorgaan

  • 275.000 km

[4 dec '17] Het wordt saai maar daar ben ik wel erg blij mee. Niets te melden, starten-rijden, ook bij nacht en ontij.
Net een 60.000-beurt ad. 267 euro gehad (incl. brandstof- en luchtfilter).

Toch is er een kans dat-ie er uitgaat. Waarom? Niet omdat-ie slecht is of niet bevalt, maar omdat ik uit Italie een Fiat Croma TDID uit 1996 heb geimporteerd (zie eerder verslag). Die ruime en zuinige auto met z'n zware dieselklop is wel mijn hobby.
In de Croma kan ik evt. ook slapen maar niet zo riant als ik in mijn "Hotel" Dacia Lodgy kampeer. Daar moet ik nog even over denken .... Wil iemand de Dacia overnemen?

door de 300,000-km grens

  • 300.100 km

Het heeft even geduurd voordat weer 25.000 km zijn verstreken (o.a. vanwege het gebruik van m'n geïmporteerde Fiat Croma TDID 1996, m.n. naar de MilleMiglia).
Maar... de Dacia hobbelt vrolijk voort; op 1 reparatie ad 170 euro na, heb ik gedurende 300.000 km alleen regulier onderhoud gehad.
Geen olieverbruik; tussentijds bijvullen van olie in het 20.000 km interval is nog steeds niet nodig. Dat in ruim 5 jaar en 300.000 km twee maal de remschijven / remblokken zijn vernieuwd, vergeef ik 'm graag!
Gemiddeld verbruik aan de pomp gemeten bedraagt 1 op 22,73 wat 5,33 ct/km betekent (ik tank nogal eens in Luxemburg met een lage dieselprijs).

Murphy slaat toe

  • 317.000 km

[12nov18] Met een variant op Murphy's law: als je maar genoeg km's maakt, komt er ooit een moment dat er iets fout gaat.
In dit geval was het na 316.000 km nodig, de versnellingsbak onder de loupe te nemen.
Al een 5- a 10.000 km geleden viel het me op dat met bepaalde snelheden op stil asfalt, een licht gezang het normale wagengeluid omlijstte. Dat geluid werd per 1000 km iets duidelijker: vooral bij lastwissel ontstond een andere toonhoogte. Oftewel: de lagers van de bak liepen naar het eind. Kort en goed: revisie nodig.

Omdat de zaak toch open lag, tevens de koppelingsplaat vervangen (deze was minder dan 50%).
Bij inventarisatie bleek tevens dat een kunststof beschermkap van het differentieel was gecrashed en daarbij vermoedelijk tussen de tanden van de 5e versnelling was beland. Ook deze tandwielen vervangen.
Fa. Carrec te Soesterberg heeft de revisie keurig uitgevoerd; het schakelt weer als nieuw. Maar ja, ik ben wel bijna 2500 euro armer.

Ik heb nog even overwogen de auto voor een andere Lodgy met bijv. 120.000 km in te ruilen, maar van mijn auto ken ik de berijder en van een andere weet ik dat niet. Verder heb ik, op het normale onderhoud na, in 300.000 km nog slechts 170 euro aan bijzondere kosten uitgegeven dus ik wist dat vroeg of laat Mr. Murphy met een dikke rekening langs kon komen.
Kosten:
* Normale onderhoudskosten incl. banden blijven steken op ca. 1.6 ct/km;
* Pure reparatie-/slijtagekosten liggen nu op ca. 0,8 ct/km. (accu, uitlaat, schokbrekers, homokineten enz. zijn nog allemaal origineel; geen olieverbruik).
* Brandstofkosten bedragen nog steeds rond 5,35 ct/km (verbruik 1 op 22,7).

[NOOT: terwijl de Dacia werd gerepareerd heb ik wel weer met een brede smile veel in mijn Croma TDID anno '96 gereden]

Nog steeds: starten - rijden

  • 364.000 km

[20-11-2019] Het is al weer een jaar geleden dat ik hier over de Dacia schreef. Kort-en-goed: in een jaar en plm 47.000 km later is niets, maar dan ook niets bijzonders te melden. Dit jaar weer naar de poolcirkel en veelvuldig naar Frankrijk / Italie gereden.
O ja, na 6 winters en 90.000 winter-km's waren de Michelin Alpin's recent aan vervanging toe. Maar dat mag ook wel eens ...

De 3e distributieriem (hoera!)

  • 385.000 km

[1-5-2020] Meestal betekent "de 3e ......" iets vervelends. Hier echter niet.
Immers, iedere 120.000 km moet de Dacia z'n allergrootste beurt hebben met distr.riem, multiriem & -spanner, alle brandstof/interieur/lucht filters enz.

Oftewel, de Lodgy is nog steeds alive & kicking (met APK) dus die investering van iets meer dan 875 euro voor de komende 120.000 km vind ik ruim de moeite waard. Inmiddels ben ik ook zelf wat verbaasd dat ik nog steeds rondrij met de 1e accu / uitlaat / schokdempers / homokineten enz. sinds 2013.
De versnellingsbakrevisie ad 2500,- en een lichtschakelaar ad 150,- o.i.d plus nog wat "tientjes"-zaken op dit kilometrage zei de auto vergeven....
Dieselverbruik over ruim 7 jaar = 1 op 22,67.
Op naar de 4 ton?

10 maal rond de aarde

  • 406.000 km

[12-12-'20] Afgelopen seizoen mocht de Lodgy niet zo vaak van stal als gebruikelijk. Eind februari kwam ik terug van een tochtje richting Trevi / Assissi met andere stoelen voor mijn Croma TDID '96, waarna bleek dat ik dwars door een Corona-gebied was gereden. De rest begrijpt u: alles ging tot half juni op slot. Nog wel 2 tochtjes naar Mt. Ventoux en Alpes Maritimes, dat was het dan. Ook allerlei Oldtimer-tentoonstellingen werden afgelast,

Niettemin, de auto heeft de 4 ton KM gehaald zonder noemenswaardige extra kosten. 4 tientjes voor een ophangings-onderdeeltje en 100 euro voor een nieuwe accu. De Varta/Renault/Nissan accu heeft het 93 maanden volgehouden. Toch een gekke gewaarwoording; weliswaar had ik in de gaten dat de accu langzaamaan minder werd, maar dit was de eerste keer dat de auto me in de steek liet. Een acculader bracht uitkomst.

Hij blijft nog even

  • 431.000 km

[21-8-21] Tsja... de airco lekt een miniem maar na aanvullen van het koelmiddel doet-ie het al weer 3 maanden goed. De stuurschakelaar / richtingaanwijzer is (al weer!) vervangen zodat de laatste beurt + reparaties over de € 300,- ging. Maar alla...
De afgelopen maanden 3 x naar Zd-Frankrijk geweest en ook nog met een huurcaravan (800 a 900 kg) een 5000 km naar/door Spanje getoerd. Bij 11% helling in de 2e versnelling moet het 90 pk dieseltje er flink aan sjorren maar verder geen enkel probleem. Houen-zo, dus.

richting half miljoen ??

  • 466.000 km

Tsja, wat zal ik schrijven.... Het motortje knort, nog steeds starten-lopen.
Maar bij de APK bleek een voorveer gebroken (aan het einde, dus de auto hing niet scheef) en volgende week zal - vanwege een licht krakend geluid - het bovenste lager van een veerpoot worden vervangen.
Daarnaast noemde mijn garagist "lichte olielekkage van de turbo, maar verder rijdt-ie als een speer". Zijn dit dan tekenen van echte ouderdom? Gelukkig blijven de kosten beperkt tot "een paar honderd € hier, een paar honderd daar."

Maar daarom niet getreurd; een week geleden teruggekeerd van de 63e breedtegraad (4000 km?) en over een week wordt een huurcaravan er achter gehangen en mag-ie 3 weken richting zuidelijke landen. Ook iets van 5000 km?

Toch heb ik me licht voorbereid op een Dacia Jogger (maar geen diesel meer verkrijgbaar; bah!) of een kampeerbusje. We gaan het zien.

Ingeruild, met pijn in 't hart

  • 476.778 km

Na 9,5 jaar ingeruild, maar graag was ik nog tot (zeker!) 500.000 of 600.000 km doorgegaan.
Echter, er kwam een bestelbus langs op een "natuurlijk moment"; deze bus laat ik tot camper ombouwen. En om nu voor 3 diesels (Croma TDID '96 / Lodgy / Busje) wegenbelasting af te tikken werd me wat te gortig.
Ingeruild dus, maar niet eerder dan dat ik dit jaar een huurcaravan achter de Lodgy heb gehaakt waarmee 5000 km naar Kroatië werd afgelegd en in augustus nog bij de Mt. Ventoux was. Alles probleemloos of tientjes-hondertje(s)-werk (behalve dan de versnellingsbak-revisie); nog steeds geen tussentijds olie bijvullen; uitlaat, schokdempers, homokineten, alles origineel.
Op dus naar een volgend avontuur!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.