Dacia Lodgy dCi 110 Stepway 7P (2017) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lodgy dCi 110 Stepway 7P |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 22.000 km |
- 500 km
Gezocht, een praktische nieuwe lease auto in combinatie met drie kinderen die de pubertijd beginnen te bereiken. Via wat omzwervingen bij de Dacia Lodgy uitgekomen.
Ik was wel een beetje scepties, maar toch, eigenlijk is het best leuk om een auto te hebben waar andere mensen een beetje op neer kijken.
Pluspunten:
- Achterste bank volledig bruikbaar, ook voor volwassenen (probeer dat maar eens in een Scenic of Zafira)
- De nieuwe euro6 diesel pakt erg vlot op, ook bij lage toerentallen
- Geluidsniveau prima, goed met elkaar te praten, ook bij 120km/u+.
- Stoelen zitten goed, voelen alsof ze betere steun geven dan de sportstoelen in mijn Megane.
- Opties als achteruitrijcamera, stoelverwarming, DAB+ radio, allemaal voor een kleine meerprijs.
- Wegligging valt me heel erg mee, ik rij er rustig 130 mee en hij ligt nog strak op de weg.
2000 km verder...
- 2.000 km
Inmiddels zijn we op 2000km aangekomen en ik kan nu echt zeggen, dat dit de leukste auto is waar ik in heb mogen rijden. Wat bevalt er?
- Stoelen: Ze zitten gewoon beter dan de sportstoelen uit mijn Megane GT Line, met name de onderrug is beter ondersteund. Mijn vriendin heeft een slechte rug (met hernia) en op deze stoelen houdt ze het beduidend langer uit.
- De speakers. Ja, warempel... waar het geluid in de Megane gewoon prut was, valt het me in de Dacia allersinds mee: een diepe bas en ook al zet je hem hard, er trilt niks mee in de deuren.
- De ruimte. 3de zitrij er uit en er kan een fiets van een volwassene in.
- Trekkracht motor, blijft lekker om te voelen dat hij feller is dan de motor in de Megane.
- Navigatie unit. Ondanks dat de navigatie minder is dan de TomTom, vind ik het geheel voor een budget auto erg goed en het werk verder feilloos. DAB+ klinkt ook mooi.
Wat zijn de minpunten?
- Intervalstand van de ruitenwissers kan alleen op een 8 seconden interval en is niet verstelbaar.
- Jammer dat de snelheidsmeter niet digitaal weer te geven is op de boordcomputer (was ik toch wel aan gewend). Misschien koop ik nog een chinees headup display koop voor op de OBD2 aansluiting.
- De electrische ramen hebben one-touch-down, maar dit is alleen voor het raam van de bestuurder.
- Windgevoeligheid. Paar keer met storm gereden, en dan moet je hem toch wel flink corrigeren.
- Mannelijke stem van de navigatie. Het lijkt wel een pornoacteur...
Dit is echt een auto waar ik een band mee heb. Met de Megane had ik niks... ding ging van A naar B, en dat was het. Deze auto heet nu Pino bij ons thuis (ook groot en blauw) en lijkt een soort gezinslid te zijn. Ik merk dat ik er met plezier in rijd en ook de kinderen zijn er dol op.
Een tijdje later
- 22.000 km
En toen waren we bij 22000 gekomen... Bevalt hij nog? Zeker wel :) Auto had vanaf 10000km last van een zweverig gedrag dat de garage ook niet snel kon vinden. Gelukkig bleek een buurman uit mijn straat de hoofdmonteur te zijn, en die heeft er zelf een keer in gereden. Conclusie: Sporing staat te neutraal. En dat bleek idd het probleem te zijn. Auto rijdt weer netjes koersvast na een uitlijnbeurt.
Had nog een probleem dat de navigatie soms naar fabrieksinstellingen terug ging, dat is met een software update (9.1.3) opgelost (kwam van versie 8). Weer een bedankje voor de buurman :)
Jammer dat er maar een 45 liter tank in zit, was de 60 uit mijn Megane gewend.
Verder de auto voorzien van een digitale headup display, 18euro uit China, zit op de OBD2 poort is een zeer handige toevoeging.
We kijken uit als we er deze zomer mee op vakantie naar Zweden gaan!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.