Dacia Lodgy dCi 110 Stepway 7P (2017)

autoreview

Dacia Lodgy dCi 110 Stepway 7P (2017)

Signalement

UitvoeringLodgy dCi 110 Stepway 7P
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst20.000 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer een Lodgy

  • 500 km

====================================================================================================================================

Na 161769 zeer tevreden kilometers in de vorige Lodgy, die lease auto ingeruild voor een nieuwe lease Lodgy!

(Zie voor mijn 1e Lodgy de andere review).

Deze keer een Lodgy 1.5DCi 110pk Stepway:

Min tov vorige Lodgy:
* Maar 3 parkeersensoren waardoor de middelste voor de trekhaak zit en dus uitgeschakeld is... (overigens is de werking voor zover ik nu heb kunnen testen prima)
* Zit bij het hoofd van de bestuurder geen zonnebrilhouder meer (nog wel de gaten welke afgedekt zijn!!)
* Plastic roosters van luchtroosters dunner, voelt niet robuust
* Duurgrepen buitenzijde van plastic ipv gelakte grepen, voelt niet robuust

Plus tov vorige Lodgy
* Algemene indruk kwaliteit/degelijkheid/afwerking beter.
* Materiaal stoelen beter, zitten lekkerder
* Materiaal 3e zitrij nu ook hetzelfde als de rest
* Stiller in het interieur (echt veel stiller!)
* Stoelhendel om leuning te verstellen is nu draaiknop geworden (bij mijn vorige was de hendel een keer dolgedraait)
* plastic beschermstukken rond wielkasten carrosserie 2x zo dik
* Nu wel op 3e zitrij een lampje in plafond
* Nu ook een klein lampje in de zijkant van de bagageruimte bij openen achterklep
* Nu wel een 12V aansluiting op 3e zitrij
* Hoes over bagageruimte heeft nu 1 greep in midden waardoor de hoes met 1 hand is te plaatsten (vorige had er 2 waardoor ook beide handen nodig waren om de hoes "recht" in de uitsparingen te krijgen)
* Buiten-temperatuurmeting dashboard
* Bandenspanning controle systeem (overigens alleen een algemene beveiliging, hij laat niet zien wat de druk is per band, alleen een melding indien verkeerd)
* cruise control (en ook nog keuze snelheids begrenzer waar je doorheen kunt trappen waardoor je toch sneller kan indien nodig met blijvend ingeschakeld begrenzer systeem)
* ECO-Mode knop mbt motor afstelling
* schakelindicator
* start/stop motor
* extra spiegel om kinderen achterin te zien
* nieuw front en stuur (mooi dikker leren stuur!!)
* achteruitrij camera (ook zeer handig met naar aanhanger rijden om te koppelen)
* DAB+ (digitale radio)
* TMC verkeersinformatie (laat ook vertragingstijd zien huidige route en welke vertragingen er zijn)
* nieuwe stalen velgen met gaten (lijkt hierdoor lichtmetaal omdat de wieldoppen dus ook grote gaten hebben en de moeren nog gewoon bereikbaar/zichtbaar zijn)
* middenarmsteun
* sneltoets el.raam bestuurder voor in 1keer openen/sluiten
* Euro6 motor & 260Nm ipv 200Nm
* 0-100 in 11,2 sec ipv 12,4
* netje onderaan console bij passagier waar een brandblusser precies goed in past
* vliegtuig tafeltjes achterzijde voorstoelen met gat voor beker
* Toeter op stuur ipv handel

Binnenkort meer!!
1e indruk SUPER.

Genoeg kilometers voor een beter verslag

  • 2.750 km

De auto bevalt zeer goed.

Meer kilometers achter de rug inclusief een lang weekend weg geweest met 6 en wat opvalt:
* iets meer bagageruimte tov oude Lodgy door andere vorm paneel op achterklep.
* auto stiller door dikkere rubber isolatie strips portieren
* toeter zit nu wel op stuur ipv hendel.

Hij rijdt heerlijk moet ik zeggen, het onderstel is minder hard/comfortabeler geveerd zonder week te zijn.

De zonnebril gaat nog steeds ongewild naar het dak, maar daar zit de zonnebrilhouder niet meer helaas. Zit nu in vakje voor de schakelpook.

De stoelen geven duidelijk betere steun, in de vorige Lodgy vond ik ze al ruim voldoende maar dit is een stapje omhoog qua comfort.

De start/stop werkt, maar niet altijd ideaal.
In een zeer langzaam rijdende file aan/uit is minder, tevens 1 keer gehad dat de motor leek af te slaan, maar net niet, toen ik naar z'n 2 ging.

Vind het raar dat de schakelindicator ook bij koude motor aangeeft vroeg over te schakelen, dat negeer ik steeds maar even als ik net weg ben, wil niet de motor teveel pijn doen.

De motor is echt zeer soepel. Kan nu wel stapvoets rijden in z'n 2 en zelfs in 3 een haakse bocht door doet ie nu wel vloeiend bij 15-20km/h.
Ook in hogere versnellingen rijden bij lagere snelheden blijft vloeiend.
De zesbak zelf vind ik minder soepel schakelen dan de 5 bak die ik gewend was. Dat had de vorige Lodgy niet, ook niet toen hij net nieuw was.
Stoplichtsprintjes moeten met hogere schakeltijden helaas, maar ja, moet je eigenlijk ook niet doen natuurlijk..... ;-)

Verbuik zit op 5,0-6,0 l / 100 km.
Dit is bij woonwerk 110km (220km per dag) en steeds maximale snelheid (88 - 96 - 108 - 128 - 136 hou ik aan bij de verschillende verboden....).
Dat is overigens zonder de ECO mode te gebruiken, hou er niet van beperkt te worden.
Maar dus wel de 6-bak ipv 5-bak en schakelindicator zo goed mogelijk proberen op te volgen (bij warme motor).

KOSTEN onderhoud

Een overzicht van de kosten, zal proberen deze steeds up-to-date te houden:
(zelf geen olie hoeven bijvullen tot op heden)

13-12-2017 (11472km)
* 4 winterbanden incl opslag zomer: 642 euro
* wissel naar winterbanden: 0 euro

1e vakantie naar Hoog Vaals

  • 12.800 km

Klein beginnen, een vakantie naar het 3 landenpunt voor 7 dagen (Hoog Vaals).

Geen aanhanger nodig en alles onder het zeil kunnen houden. Oudste deze keer niet mee, dus de volledige 850 liter onder het zeil kunnen gebruiken.

Het stuur ligt werkelijk heerlijk in de hand, nooit geweten wat een verschil een dik leren stuur maakt in de beleving van het besturen van de auto.
Sowieso voelt alles beter aan dan de vorige Lodgy waar ik al zeer tevreden mee was. De hele auto voelt nu gewoon luxer dan een Dacia..... ;-)

Stoelen top en heerlijke motor, echt balen dat ie niet voor de zomervakantie leverbaar was. Deze motor sleurt zo'n bagagewagen een stuk makkelijker.
Althans, dat denk ik, heb alleen nog maar gereden met een aanhanger vol stookhout, maar die is zwaarder dan de bagagekar lijkt me!

Kinderen overigens dol op de klaptafeltjes aan de stoelen, wij wat minder voorin..... Ze gebruiken ze voorlopig voor van alles, behalve om er werkelijk iets op te zetten.

Verbruik blijft 6-7 op 100 deze ritten (volgeladen).
De motor past beter bij het gewicht en grootte van de auto lijkt het: hij is zuiniger bij zware belading dan de vorige die dan natuurlijk harder moest werken (90pk->110pk ; 200Nm->260Nm).

Ai, lease auto inleveren

  • 20.000 km

Andere baan, geen lease Lodgy meer.
Inmiddels in Duitsland vervanging gevonden:
Dacia Lodgy 1.2tce Stepway 7p
22000km (Dacia dealer, dus klopt)
7-2015
€13000
€2800 bpm
€1000 import/rdw ed.
Waarom import? Veel meer keuze in Duitsland en mooiere aanbiedingen.
Alles laten doen door een gespecialiseerde importeur.
Inmiddels bij rdw geweest en nu wachten op kenteken en dan....Rijden!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.