Dacia Duster TCe 130 4x4 Extreme (2024)

autoreview

Dacia Duster TCe 130 4x4 Extreme (2024)

Signalement

UitvoeringDuster TCe 130 4x4 Extreme
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf23 km
KM-stand laatst12.300 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ritten

  • 745 km

Fijne auto om te rijden.
Overzicht voor en achter is goed, acceleratie met de hulpaccu erg fijn.
Stoelen goed verstelbaar, sobere maar fijne materialen. Hogere instap: de 4x4 is 6 cm hoger dan de ‘gewone’ 130 mild hybrid.
Het motorgeluid is duidelijker hoorbaar dan in mijn vorige 4 cilinder TCE. Ook het voorraam maakt meer geluid doordat het iets meer rechtop staat.
Het multimedia scherm is veel fijner dan het Media-nav systeem: uitgebreid genieten!
Ook fijn is dat je met 2x een knop indrukken, je eigen gepersonaliseerde rij-instellingen krijgt.
Irritante zaken zijn zo snel weggedrukt.
De eerste rit met de caravan van Caravelair, zo’n 1200 kg bevalt goed: 1-8 tot 1-10 is een mooie start de eerste 500 km.
Het ontwerp vind ik erg mooi.
De korte draaicirkel en de 4x4 werken erg fijn met manoeuvreren op een camping met een drassige ondergrond.
Op naar nieuwe off-road avonturen met deze heerlijke alleskunner!

Na een half jaar Dusteren

  • 4.300 km

In het begin wel opstartproblemen met het scherm. Sinds ik op mijn (I-) phone wifi én Bluetooth ingesteld heb vóór het instappen gaat de verbinding meestal goed.
Ook hielp het dat ik het verbinden met CarPlay geautomatiseerd heb in mijn telefoon: ook als de Bluetooth uit staat maakt hij dan verbinding.
Verder dik tevreden met de mogelijkheden om via Siri Whatsap berichten in te spreken en te beantwoorden, te navigeren met bv. Tomtom-app enz.
Update laat op zich wachten, maar is in aantocht hoorde ik vandaag bij de dealer.

Met de caravan rijden gaat ook fijn, niet in de eco stand zetten, dan heb je te weinig acceleratievermogen bij t inhalen. 1:10 is haalbaar gebleken bij 90km pu.

Benzineverbruik in de winter valt me erg mee: 6.3 liter op 100 km (1:16) is niet echt veel voor een auto die (leeg) 1367 kg weegt.
Ben geen plankgas rijder, maar zeker geen slak.

Windgeruis bij tegenwind blijft wennen in vergelijking met m’n 2018 Duster.
Ook het motorgeluid van de 3 cilinder blijft duidelijk hoorbaar bij het accelereren, maar ik hoor soms ‘t zelfde geluid in een tunnel van een dikke Audi of BMW waarvan de jonge eigenaar kennelijk zo trots op dit geluid is dat er teruggeschakeld en volgas gegeven wordt om ditzelfde geluid😜 te horen.
Alles went uiteindelijk.

Comfortabele vering, weggedrag beter en betrouwbaarder dan mijn vorige Duster: minder onderstuur en stabieler op de snelweg.
Al met al, dik tevreden.
Als ik de filmpjes op YouTube zie wat deze 4x4 allemaal in Roemenië off-Road aankan (dustercooltravel.com): respect voor de ontwerpers!

Prettige allrounder

  • 12.300 km

Bijna een jaar oud. Nog steeds een fijne auto om van alles mee te doen. Nu, op vakantie in Noorwegen met caravan van 4.70 m merk je welke fijnere eigenschappen deze Duster heeft ten opzichte van model 2018.
Stabielere wegligging, nauwkeuriger sturen, vering is comfortabel en ook niet week.
Camerawerk sterk verbeterd: ideaal bij een aanhanger koppelen klapt t beeld achter om als de dissel dichtbij is zodat je precies ziet wanneer je moet stoppen.

De motor heeft chiptuning gehad (de vorige ook) en heeft nu 155 pk en 260 nm bij 2200 toeren en dat is erg fijn rijden.
Er is zo genoeg vermogen om soepel en snel in te halen (ik rij bijna alles in 5 met de caravan omdat in 6 de 3 cylinder motor niet fijn meer klinkt) Ook in de bergen rijdt de Duster fijner omdat hij beter afremt op de motor bij afdalingen doordat hij de accu op laadt. De mild hybride geeft bij het accelereren net ff dat extra dat nodig is om in te halen of die helling goed te nemen zonder ver te hoeven terugschakelen.

Verbruik is hetzelfde gebleven 6.3 l op 100 km gemiddeld, met de caravan is het verbruik 9.5 l / 100. (in Noorwegen en Zweden (kan en) mag je max 80 km pu. en dat drukt het verbruik ook wel.
Op de snelweg zul je 10/100 kunnen halen.
Geen olieverbruik, kleur olie goed.

De stoelen vind ik prettiger zitten, op de langere ritten merk je dat pas goed.

Het windgeruis van de voorruit wat me erg tegenviel, heb ik opgelost door de ruit met doorzichtig tape af te plakken, zowel bovenlangs als op de zijkanten. Dát scheelde echt heel veel. Hierop heb ik deze naden laten afkitten met een heel goed resultaat: we kunnen elkaar zonder stemverheffing goed horen! (geen gehoorapparaten hoor:)

4x4: offroad in Noorwegen en Zweden kun je (op ‘jacht’ naar wild:) alle onverharde routes en paden nemen, hoe steil of ze zijn en ongeacht de ondergrond, grind, modder gras: met de beste all seasons banden van Goodyear kun je zonder veel moeite de leukste off-road routes nemen. En, ook als je off grid gaat kamperen met je caravan, ook hier blijkt de duster een alleskunner!
Een veilige en betrouwbare partner in het levensgenieten!

Het scherm is geüpdatet, werkt nu bijna goed met de i-phone (16) Bijna goed, want als je instapt zonder wifi en Bluetooth aan, duurt het of lang of niet voordat hij vanzelf contact maakt met je phone.
Zal vast wel verbeterd zijn inmiddels.

Duidelijk en snel scherm voor Dacia begrippen.

Ik blijf t een mooie, stoere wagen vinden, die zijn prijs, zeker in vergelijking met veel andere (veel duurdere) 4x4 auto’s echt waard is. De enige andere concurrent in deze is de Suzuki Vitara of S-cross maar die vind ik qua ontwerp en leeftijd wel wat verouderd en minder stoer.
Goed werk van Dacia, veel voor weinig met behoud van robuste kwaliteit!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Dacia Duster

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.