Dacia Dokker TCe 115 Stepway (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Dokker TCe 115 Stepway |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 0 km |
Een schaarse verschijning
In Nederland krijgt de importeur weinig geel-kenteken Dokkers toegekend. In 2015 zijn er slechts 168 verkocht en dat hadden er veel meer kunnen zijn. (Ter vergelijking: er werden 278 Porsches 911 verkocht in hetzelfde jaar)
Nu bestellen is pas maart 2017 leveren, vertelde de dealer mij.
Gelukkig kon ik een auto aanschaffen die als voorraadauto al in bestelling was en zo werd de auto al na twee maanden geleverd. De Stepway-uitvoering is zo compleet dat er nauwelijks opties bij te bestellen zijn, alleen was deze auto voorzien van een lekke-banden reparatiesetje waar ik geen fan van ben. Daarom een volwaardig reservewiel er los bij laten leveren, dat met €145 een schappelijke prijs had.
Eerste indrukken zijn heel positief. Zoals je in reviews kunt lezen is het plastic allemaal wat basic en is er veel bloot metaalwerk in het interieur. Met deze kleur grijs valt dat echter niet zo op. Motorisch is het goed voor elkaar met een moderne 115 pk sterke 1.2 turbo-renault motor met maar liefst 200 NM aan trekkracht. In de praktijk zal ik waarschijnlijk wel veel in de eco-stand gaan rijden en de eerste kilometers was dat wel wennen. Met name vanuit rolsnelheid in de tweede versnelling willen optrekken duurt het even voordat de gang er in komt. Het is echter lang niet zo erg als een VW Polo bluemotion dieseltje waar ik ooit in reed, daar riep je al snel tegen de auto: 'gaat er nog wat gebeuren vandaag?'
Vorige auto was een Suzuki Jimny en dat is natuurlijk iets compleet anders. Nu zocht ik een auto met veel flexibele binnenruimte. Met een laadhoogte van 1,09 meter en een laadlengte van 1,59 cm (bank ingeklapt), zet je er met redelijk gemak twee fietsen in (stuur van de fiets ingeklapt).
Omdat ik thuis een carport heb, stelde ik wel een eis aan de buitenmaten. Niet te breed want dan kan ik er slecht langslopen met fiets of vuilnisbak. De auto is 1,75 cm breed (VW Caddy: 1,79 cm, Citroën Berlingo 1,81 cm). Op krappe parkeerplekken maken die paar centimeters echt het verschil.
Een groot voordeel is echter de dubbele achterdeuren. Hierdoor kun je al vrij snel bij de bagageruimte en hoef je niet ruimte over te houden om een enorme achterklep te kunnen openen.
De auto heeft weegt 1180 kg (leeggewicht) (VW Caddy 1242 kg en Citroën Berlingo 1295 kg), wat wel weer prettig is in de wegenbelasting.
Maar bovenal is het natuurlijk een vrij voordelige auto in dit segment. Nieuwprijs ca. 20 k€ terwijl de concurrentie met dit uitrustingsniveau (navigatie, airco, parkeersensoren, cruisecontrol) pas vanaf 27 k€ een beetje in beeld begint te komen.
De komende tijd zal ik wat meer over de eerste rij-indrukken schrijven en dan kan ik ook wat over het verbruik schrijven. Belofte is in ieder geval dat 1:16 haalbaar zou moeten zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.