Cupra Terramar 1.5 e-HYBRID VZ Performance (2025) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Terramar 1.5 e-HYBRID VZ Performance |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 3.650 km |
Mooi, Sportief en Anders
- 3.650 km
Achtergrond
Eind vorig jaar begon onze zoektocht naar een nieuwe auto. De vraag was gaan we al voor volledig elektrisch of toch eerst Hybride? Tot op dat moment reden we met een Renault Kadjar tce 140 van 2019, dus met een benzinemotor. Inmiddels sinds het behalen van mijn rijbewijs vele merken gereden zoals Datsun, Nissan, Suzuki, Ford, Daihatsu, Mazda, Alfa Romeo en BMW. Waarvan de laatste jaren voor de dagelijkse auto veel Renaults zoals Laguna, Megane en als laatste dus de huidige Kadjar. Met andere woorden ik ben niet erg merkvast maar Renault was voor mij een mooi merk die veel biedt tegen een betaalbare prijs. Dus daar wat blijven hangen.
Mijn interesse voor een elektrische of hybride auto werd gewekt doordat ik bij goede vrienden een aantekening op hun notitiebord zag staan: dit jaar nog maar 3x getankt (dat was in augustus 2024). Zij rijden met een hybride plug-in (Seat Leon) en waren zeer tevreden over het rijden en de lagere kosten.
De zoektocht
We reden al SUV en mijn vrouw wou graag hoog blijven zitten. Dus in een Excel overzicht een stuk of 15 gangbare SUV van de bekende en minder bekende merken naast elkaar gezet. Omdat we gingen voor elektrisch of hybride, eerst maar in kaart gebracht wat de wegenbelasting gaat doen tot en met 2030 (wat we nu weten). Immers die categorie auto’s weeg zwaarder dus meer wegenbelasting. Daarnaast gekeken naar het verbruik en zodoende kreeg ik inzicht in de maandelijkse kosten. Ondanks dat veel geschreven wordt dat het allemaal heel duur is en niet meer uit kan, kwam ik tot een andere conclusie. Het kan nog steeds uit en het is voordeliger…….maar niet zoveel meer als eerst. En het verschilt per auto.
Maar maandelijkse kosten was niet alleen bepalend. Veel reviews en testen zoals hier in Autoweek en in andere vakbladen gelezen. Daarnaast ook gekeken en vergeleken wat zit erop een auto en wat is dan de definitieve aanschafprijs. Ik lease namelijk niet en moet het privé betalen. Tenslotte ben ik ook wel een liefhebber en het oog wil ook wat, dus uiteindelijk ook gekeken wat we mooi vonden.
Wat viel af
Renault Austral is er alleen met de mild hybride techniek en daardoor niet zuinig genoeg.
Mitsubishi Eclipse Cross, zwaar en te beperkt vermogen.
Ford Kuga 2.5 phev st line, weinig mis mee, leuk maar te weinig actieradius op elektrisch.
Opel Grandland, begint erop te lijken qua vermogen en bereik maar in alles middenmoot.
Peugeot 3008 hybride 225 allure, mooi maar weinig actieradius en vermogen net aan.
Lynk en co 01, mooi, beetje zwaar maar verder in orde. Maar durfde het niet aan.
BMW 330e tourer, eigenlijk alles goed, maar ja we wouden een SUV.
En dus nog een paar meer maar te veel om hier allemaal op te sommen. Aan alle bezitters van deze auto’s sorry. Het is een persoonlijke keuze. Ook waren er een aantal volledige elektrische merken afgevallen.
Wat kwam in aanmerking
Renault Scenic Esprit Alpine 220pk, mooi, reed goed, beetje windgeruis op de snelweg, we konden niet uit de kleur komen en durfden toch volledig elektrisch niet aan.
BMW ix1 eDrive 30, mooi en reed geweldig, duur met alle opties, gingen voor een demo waar net bepaalde optie niet op zat (bleek achteraf) stond wel in de advertentie van de BMW-dealer. En durfden dus ook het volledig elektrisch rijden niet aan. Wel jammer.
Cupra Formentor VZ performance PHEV, mooi en sportief. Alles klopte met een goede actieradius, maar zat toch iets lager dan een “normale” SUV en mijn echtgenoot zat niet lekker in de sportstoelen.
Toen viel ons oog op de Cupra de binnenkort zou uitkomen, de Terramar, wel een SUV met de gelijke prestaties als de Formentor.
De keuze
Dus op naar één van de weinige Curpra garages in Nederland. Het dichtste bij voor ons was in Zwolle. Een afspraak gemaakt en proefgereden in de Terramar VZ phev. Toen we aankwamen waren we op slag verliefd, wat een mooie bak. Veel meer speels en onderscheidend als de andere auto’s die we hadden gezien. Maar hoe zou hij rijden? Als vergelijk hadden we diezelfde ochtend nog gereden in een BMW iX1 eDrive30. Het viel niet tegen of was eigenlijk gewoon goed. De BMW had meer vermogen en dat was te merken maar het verschil was gering. De Terramar had voldoende vermogen bij elektrisch rijden en meer dan voldoende bij hybride rijden. Hij was stil, lag goed op de weg en reed strak. En in de huidige markt heeft de VAG-groep met deze motor het verste elektrische bereik van ca. 120km. We verwachten dat we hiermee voor 90% elektrisch kunnen rijden. We waren dus verkocht. Maar we kopen nooit direct een auto dus om even de emoties te laten zakken terug naar huis gegaan. Nogmaals overdacht, wat doen we elektrisch of PHEV??????
Uiteindelijk toch gekozen voor de PHEV en teruggegaan voor een tweede proefrit in de Terramar. Tijdens de tweede proefrit werd ons eerdere gevoel weer bevestigd, gewoon een leuke en goed rijdende auto. Nu samenstellen. Op dat moment kon je nog alleen de VZ met 272pk bestellen, de variant met 204pk volgde later. Minder wilden we niet dus toch de variant met 272pk gekozen. Wat ook opviel dat op de VZ-uitvoering standaard heel veel uitrusting op zat. Er was alleen keuze voor type bekleding, andere velgen, audio van Sennheiser, een schuif kantel dak, Trekhaak, Akebono remmen en kleur. Bij BMW kwamen er heel veel kosten overheen voor de aanvullende pakketten. Bij de Terramar horen voor ons de velgen met de koperen accenten (dat maakt Cupra) en dan direct maar in 20inch. Het schuif kantel dak geeft altijd veel licht in de auto, dus maar doen en een elektrische trekhaak voor de fietsendrager. Klaar? Uh nee de kleur. Dat was heel lastig omdat hij in de showroom alleen in zwart metallic stond en de testauto in Dark Void. Ondanks deze laatste kleur veel gebruikt werd in de promotiecampagne vielen wij er niet op. Zwart kan altijd maar blijft ook weer gewoon. De rest van de kleuren konden we zien vanaf de website en op kleren staaltjes, maar we waren niet overtuigd. In de garage stond ook een Cupra Leon met de kleur Fiord Blue. Ook wel apart omdat afhankelijk hoe het licht erop scheen de kleur veranderde van groen naar grijs en een blauwachtig iets. Late we die maar doen. Fiord Blue dus. Bestelling geplaatst en de verkoper gaf aan dat de levertijd ca. 3 maanden zou zijn.
Eerste ervaringen
Met de Kadjar was niets mis maar dit voelt toch wel iets meer auto. Nu ook natuurlijk voorzien van alle nieuwe technieken. De VZ heeft 4 rijstanden, Comfort, Performance, Cupra en Individual. Hierbij verandert het stuurgedrag, de respons op het gaspedaal, de demping van het adaptieve onderstel/ophanging. Dit verneem je echt en je kunt er doormiddel van een knop op het stuur snel mee omschakelen. Normaal rijden we altijd in comfort. Bij onze eerste lange reis (600km) naar Duitsland op de snelweg in performance en hybride gereden. Kun je net wat sneller tussenvoegen op de Duitse snelweg. In Nederland niet nodig. Al met al voldoende power ook alleen in de elektrische modus. Met het proefrijden had ik dat wel ervaren maar nu in de praktijk na zo’n 3.000km kan ik dit bevestigen en blijft je dit verbazen met slechts 116pk elektrisch. Maar je hebt gewoon direct al die kracht. Overigens op de Duitse snelweg ca. 150 à 160 km/u gereden. Harder nog niet in verband met het inrijden. Het verbruik was na aankomst met die snelheid 6l/100km, dat viel mij reuze mee.
Ik lees in de reviews dat er altijd veel wordt geklaagd over de veiligheidssystemen die tegenwoordig deels verplicht zijn. Ik heb daar geen last van. Ten eerste de waarschuwing voor te hard rijden. Ik ben er blij mee dan weet ik dat tenminste en kan ik mijn snelheid wel of niet aanpassen. Hij piept ook niet constant maar alleen bij de overschrijding. Er zit een ook optisch mooie dodehoek waarschuwing in. In de lichtbalk die standaard brand wordt deze aan de de deurzijde oranje als waarschuwing dat er achteropkomend verkeer naast je zit. Top! Dan de adaptieve cruise control. De afstand tot de volgende auto is in te stellen en hij houdt netjes afstand en trekt weer op. Dit gaat heel soepel. Als je daarbij de Lane assistent aanzet rijdt hij zelfstandig. Je hoeft je handen maar lichtjes aan het stuur te houden. Dit doet hij allemaal perfect. Is er dan helemaal niets te klagen? Jawel. De Lane assistent zelf trekt aan het stuur (bij De Kadjar kwam er alleen een geluidssignaal), dit is wel vervelend als het onverwacht komt. Schrik je van. Daarnaast is er nog het PreCrash-systeem. Deze greep een keer in toen in een file (langzaam rijdend bij ca. 40 km/u) een vrachtwagen wat opdringerig was en heel kort achter mij invoegde of al bijna invoegde toen ik nog naast hem reed. Er was naar mijn mening nog niets aan de hand maar het systeem greep in en trok de gordels strak met een waarschuwing en geluid op het scherm. Pijn is een groot woord maar de gordels werden heel strak aangetrokken en we schrokken ons kapot. Overigens kun je met een kleine handeling op het stuur de veiligheidssystemen snel uitzetten.
Het grote scherm is heel uitgebreid instelbaar. Nog lang niet alles bekeken. Ook in je dashboard achter het stuur kun je wel 9 verschillende instellingen maken. Top allemaal. Maar het blijft een computer. Regelmatig staan er teksten op het scherm waarvan ik denk, het zal wel. Eén storing gehad. Moest naar de dierenarts in een ander dorp. Stap in de auto en heb dus navigatie nodig. Maar ik zie een zwart scherm. Wat ik ook deed hij deed niets meer terwijl ik wel kon zien dat hij aan was. Garage gebeld: wacht maar even en kijk maar even of hij het zo weer doet. En inderdaad na het bezoek aan de dierenarts stappen we in de auto en alles deed het weer. Hij was blijkbaar aan het updaten. Tja zit je niet op te wachten maar is gelukkig nog niet weer voorgekomen.
Al met al tot dusver dus heel tevreden. We krijgen heel veel complimenten en de vraag wat voor merk en model is dit precies? Ook de kleur waar we over twijfelden doet het goed bij alle aanschouwers. Ben er zelf ook zeer tevreden mee. Bij de auto zitten standaard twee laadkabels. Een voor 220v en een voor snel laden aan een paal. Om de twee dagen stekkeren we thuis op 220v. Fluitje van een cent. Op de vakantie in Duitsland even gestekkerd aan een openbare paal om ook die kabel even uit te proberen. Ging ook zonder problemen. In maart de auto ontvangen (was het nog wat koud) en nu in april dat het warmer wordt zie ik de actieradius toeneemt. Deze week stond hij voor het eerst op 130km bij 100% laden. Dus behalve voor de reis naar Duitsland niet meer getankt.
Na verloop van tijd en na wat meer gereden km zal ik de review aanvullen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Cupra Terramar Essential | Achteruitrijcamera | Draadloze Apple CarPlay™, Android Auto™ | Elektronisch Sperdifferentieel (XDS)
- 2025
- 10 km

Cupra Terramar VZ Performance | 360 graden camera | Achteruitrijcamera | Draadloze Apple CarPlay™, Android Auto™
- 2025
- 10 km

Cupra Terramar VZ Performance | 360 graden camera | Achteruitrijcamera | Draadloze Apple CarPlay™, Android Auto™
- 2025
- 10 km