Cupra Terramar 1.5 e-HYBRID VZ Performance (2025)

autoreview

Cupra Terramar 1.5 e-HYBRID VZ Performance (2025)

Signalement

UitvoeringTerramar 1.5 e-HYBRID VZ Performance
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst1.850 km
Lezerswaardering: 70%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 1.850 km

Na 4 jaar in een Hyundai Tucson HEV gereden te hebben mocht ik een nieuwe leaseauto uitzoeken. Ik was erg tevreden over de Tuscon, maar bij het nieuwe facelift model is het aantal pk op papier iets lager, waardoor ook het trekgewicht verlaagd is van 1650kg naar 1360kg. Vanwege het regelmatig trekken van een aanhanger van 1550kg was dit geen optie meer. Vanwege veel zonnepanelen thuis ging de voorkeur uit naar een stekker, en vanwege regelmatige ritjes naar Duitsland heeft hybride toch de voorkeur op dit moment. Het nieuwe PHEV platform van VAW groep viel mij daarbij in positieve zin op vanwege het elektrische bereik van 100-120km, genoeg voor de dagelijkse ritjes en daarnaast 950km op een volle tank voor de ritjes naar Duitsland. Ik heb daarom een proefrit gemaakt in de nieuwe Kodiaq en de Terramar. De Kodiaq vooral vanwege de ruimte, gezien mijn eigen lengte van 1,95m en 2 kinderen van 1,85m en 1,90m. Qua ruimte geen gebrek dus, maar wel een ervaring van een grote logge tank. De Terramar oogt een stuk sportiever, rijdt soepeler, maar met de consessie van iets minder ruimte, vooral op de achterbank. Qua trekgewicht met 2100kg ook een prima keus. De keus is dus op de Terramar gevallen.

Nu 1850km op de teller (nog steeds op de eerste tank benzine) en de eerste indruk is positief. De auto rijdt soepel en heeft met de hybride aandrijflijn meer dan genoeg vermogen om soepel van de plek te komen. Ook volledig elektrisch komt de auto goed van z'n plek, zij het natuurlijk niet zó soepel als het gecombineerd vermogen van beide aandrijflijnen.

Positieve punten die mij in deze eerste km's opgevallen zijn:
- stille cabine, met name weinig windgeruis, waarschijnlijk door dubbel glas.
- fijne stoelen, genoeg instelmogelijkheden
- goede head-up display
- inparkeerassistent doet goed z'n werk
- trekhaak is zeer eenvoudig elektronisch in- en uit te klappen
- wisselen van versnelling (P/N/D/S/R) reageert direct en accuraat d.m.v. het pookje achter het stuur (bij de Tuscon moest ik nog wel eens twee keer drukken)

Natuurlijk weer even wennen aan een andere bediening en de tegenwoordig verplichte veiligheidssystemen. Gelukkig is dit eenvoudig aan/uit te zetten via een snelkoppeling op het scherm. Qua bediening is alles net even wat omslachtiger in vergelijking met de Tuscon. Een paar voorbeeldjes daarvan:
- stoel in de opgeslagen voorkeursstand zetten: geheugenknopje ingedrukt houden totdat de stoel de eindstand bereikt heeft, i.p.v. 1x indrukken van het knopje... (waarom??!)
- wisselen tussen Apple Carplay audio of radio/andere bronnen: 3x drukken in het menu op het scherm
- terug van het menu naar Apple Carplay: Carplay komt altijd terug in muziek/podcast stand, ook al was de laatste app navigatie, dus weer een extra handeling nodig om de navigatie terug in het scherm te zetten.
- veranderen van de ingestelde snelheid van de cruise control: 2 knopjes voor +/-10 km/u en 2 andere knopjes voor +/- 1 km/u
- spiegelverwarming moet apart ingeschakeld worden, makkelijker zou zijn als dit direct samen met inschakelen van de voor- of achterruitverwarming gaat.

Meest irritant is de wisseling tussen de diverse rij-modi (eco/performance/cupra/personal). De eco stand staat normaal gesproken bij starten van de auto op volledig elektrisch. Bij het wisselen naar performance/Cupra mode schakelt de auto naar hybride modus, wat mij logisch lijkt om de performance van beide aandrijflijnen te kunnen benutten. Bij het terugschakkelen naar eco blijft de auto echter in hybride modus en zijn er dus weer extra handelingen nodig om te wisselen naar volledig elektrisch; dus 2x drukken op het scherm + de handelingen die nodig zijn om weer terug te gaan naar bijvoorbeeld Carplay.

Over het algemeen zijn Aziatische auto's zeer compleet uitgerust. Mijn Tuscon was 'full-option' (Premium Sky), dus nog wat andere zaken die ik mis ten opzichte van de Tuscon:
- stoelventilatie (is ook niet beschikbaar als optie)
- achterbank neer te klappen vanuit de kofferbak
- bediending van de passagiersstoel met een tweede set van knopjes op de linkerkant van de rugleuning, dus makkelijk te gebruiken door de bestuurder of passagiers achterin om de positie van de passagiersstoel voorin aan te passen (slim!)
- uit-/inparkeren van de auto van buiten de auto (handig in zeer smalle parkeervakken)
- afstand houden met automatische cruisecontrol: de afstand is net wat groter dan bij de Tuscon (ook op de kleinste ingestelde afstand) waardoor er soms toch een auto tussen komt en de cruisecontrol dus in de remmen gaat.

Qua verbruik kan ik nog weinig zeggen. Ik laad de accu tot 90% en kan dan tussen 85km (snelweg 120km/u) en 105km (stad en 80km/u) volledig elektrisch rijden. Zeer acceptabel voor mijn dagelijkse ritjes! Benzineverbruik is nog lastig te zeggen, dat zal wel een keer komen naar het eerste ritje in Duitsland als de accu leeg gereden is en ik alleen op benzine verder moet.
Qua betrouwbaarheid ook (nog) weinig te melden. Vanaf dag 1 gaf de airbag een storing aan. Het controlekastje moet vervangen worden, wat nu in bestelling staat.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.