Cupra Tavascan 77kWh 210kW Adrenaline (2025)

autoreview

Cupra Tavascan 77kWh 210kW Adrenaline (2025)

Signalement

UitvoeringTavascan 77kWh 210kW Adrenaline
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst250 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste meters

  • 250 km

Na 3 jaar Nissan Ariya weer terug naar wat sportievers: de Tavascan. De slechte financiële situatie van Nissan, het aflopen van de totale garantie én een heel mooi inruilvoorstel bij Van den Brug in Heerenveen gaven het laatste zetje. Daar kwam de recente prijsverlaging van €4.000 nog eens bovenop. De Nissan pechhulp (VHD Deventer) was vooral dramatisch toen we een keer in het holst van de nacht strandden met een lege 12V, die eigenlijk vanaf het begin al zwak was. VAG doet zaken met ANWB, vraagt maar eens in de 2 jaar een beurt en biedt bovendien 5 jaar gratis onderhoud en pechhulp aan. Daarnaast was er een waslijst met kleine irritaties, die vooral in het infotainment zaten. Belangrijkste bleek echter de onbalans en straffe achteras, die in combinatie met de relatief hoge en smalle koets (en sterke regeneratie) regelmatig misselijke kinderen opleverde. Een IONIQ5 RWD n-line stond ook op de shortlist, maar had veel langere levertijd (4 maanden versus 3 weken), komt zelden met een panoramisch dak en toch een paar duizend duurder. Voor de Ariya reed ik een overigens een eNiro (goed maar dodelijk saai) en daarvoor een Leon FR, betrouwbaar én sportief.

De gok is vooralsnog goed uitgepakt: de Tavascan is veel mooier in balans dan de Ariya. Met dezelfde wielbasis is de Cupra, waarschijnlijk door het lagere zwaartepunt en de DCC, een verademing om te rijden. Comfortabel met een sportief randje -zelfs met 21" en Michelin Crossclimates 2- hebben ze precies de sweet spot weten te vinden. Maar ook de 545NM en achterwielaandrijving doen een duit in het zakje. Dat zie je ook terug in alle tests op Youtube. En ook al wordt de auto in China gebouwd: de bouwkwaliteit is volgens mij dik in orde. Het is immers ook gewoon een VAG bouwpakket, dat je praktisch overal ter wereld in elkaar zou kunnen zetten.

Ik heb nog geen andere in NL gezien, en op de snelweg kwamen zelfs wat mensen langszij om te kijken wat het was: Het design is ronduit spectaculair. Sportief maar niet schreeuwerig, ik vind persoonlijk de (neus)gaten in de motorkap, diffusor en gladde achterruit erg geslaagd. Ook het interieur is echt wat bijzonders, in het donkerblauw en sfeerverlichting overal waar je kijkt. Kortom, een auto waar je trots op kunt zijn.

Nadelen? Nog niet echt kunnen vinden. Bekend is dat de haptische toetsen op het stuur niet ideaal zijn plus de switch voor de bediening van de achterruiten, maar dat vind ik luxe problemen. Moet ook nog even uitvogelen hoe ik de rechterspiegel automatisch laat kantelen bij het inparkeren. Het verbruik lijkt keurig: Met 14 graden terug naar huis (218km) kostte mij precies 50% accu. En dat was met stukken 130 en af en toe een kleine sprint. Al met al ongeveer dezelfde range als de Ariya dus, maar dan met 10KWH capaciteit minder. Scheelt toch weer een paar euro bij iedere laadbeurt :)

Last but not least is er kritiek op de maximale laadsnelheid van 135KW. Realiseer je wel dat de VAG producten die hoger pieken ook sneller afvlakken: de totale laadtijd van 10% naar 80% blijft vrijwel altijd rond de 28 minuten. 800V auto's (IONIQ5/EV6) zijn iets sneller, maar alleen onder ideale omstandigheden. Ik rijd nu 7 jaar en 100.000km elektrisch; staar je niet blind op piekvermogens. Bovendien ben ik met de Ariya nooit boven de 115KW uitgekomen (130 geadverteerd) en het voorverwarmen was een drama. De Tavascan haalt ook echt 135KW, plus dat wordt aangegeven hoe lang voorverwarmd moet worden - nog los van de perfecte integratie in de navigatie.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Cupra Tavascan

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.