Cupra Born 58kWh Business (2021) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Born 58kWh Business |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Mijn persoonlijke ervaring
- 30.000 km
CONTEXT
Om te beginnen wil ik delen dat mijn auto een zakelijke leaseauto is. Ik rij ongeveer 25.000km per jaar.
Toen ik hoorde dat ik een nieuwe auto mocht uitkiezen, wilde ik het liefste een elektrische auto. Ik, als nerd, vind de technologie die erachter zit in de meeste gevallen enorm gaaf. Ik ben dan ook een fan van Tesla's. Niet om het uiterlijk, maar om de technologie.
Helaas paste de Model 3 niet binnen mijn budget en moest ik wat anders uitzoeken. Je komt vrij snel op de Volkswagen ID3, Opel Corsa-e, Peugeot e-20(0)8, Hyundai Kona electric, etc. Nadat ik een proefrit heb gemaakt in de ID3, Kona en de Corsa vond ik de ID3 het lekkerste rijden. Helaas was de uitvoering die ik wilde net te duur en moest ik weer verder kijken. Toen kwam ik een reclame tegen van de Cupra Born. Die vond ik meteen een stuk mooier (sportiever) ogen dan de ID3 en was eigenlijk meteen verkocht.
De laagste uitvoering (Business One) had eigenlijk alles wat ik zou willen, namelijk:
- Kuipstoelen (optioneel in ID3)
- Stoelverwarming
- Stuurwielverwarming
- 2 zone climate control
Gelukkig paste deze uitvoering net aan in mijn budget en heb ik de auto besteld op 16-09-2021.
LEVERING
Tussen moment van bestellen en aflevering heb ik maar 1 update gehad vanuit Cupra m.b.t. het aflevermoment:
Levering in de week van 13-12-2021. Klinkt goed! Duurt niet heel lang. Uiteindelijk is mijn auto afgeleverd op 09-12-2021 bij de Pon Campus in Leusden. Omdat dit wereldwijd de eerste afleveringen waren van de Born kwam de directeur van Cupra NL ook nog even langs om een praatje te doen. Verder kregen we drinken, een hapje en mochten we naar filmpjes kijken met tips voor de auto.
Toen de auto's gepresenteerd werden mochten we instappen en werden we geholpen met het koppelen van de My Cupra app. Dit ging allemaal vlekkeloos.
PROBLEMEN
In de 14 maanden dat ik mijn auto heb, ben ik (uiteraard) tegen een aantal problemen aangelopen, namelijk:
1. Vocht in achteruitrijcamera;
2. Krakende ophanging rechtsvoor;
3. Klikgeluid bij wegrijden vanuit de aandrijfstang;
4. Vibrerende deurpanelen;
5. Onbetrouwbare software en app.
1. Vocht in achteruitrijcamera
Dit probleem kwam vrij snel na aflevering naar boven.
Er zat condens in de lens van mijn achteruitrijcamera. Hierdoor zag ik bijna niks erdoorheen. Op 3 januari 2022 ben ik hiervoor bij de garage geweest. Net zoals voor punt 2 en 4. Omdat het een nieuwe auto betrof, mochten ze geen onderdelen vervangen zonder overleg met Pon. Ze zagen op dat moment zelf ook geen vocht in de lens zitten, terwijl ik een foto heb laten zien. Deze had ik dan als bewijs mee moeten sturen bij het maken van de afspraak, dan hadden ze het wel mogen vervangen.
Hierna is er nog een afspraak gemaakt op 15 februari (afspraak maken voor EV's bij Volkswagen duurt erg lang) zodat ze er nog een keer naar kunnen kijken, met foto bijgevoegd. Na deze afspraak hebben ze een nieuwe camera besteld. Deze zou in backorder staan, met geen verwachtte leverdatum. Inmiddels is de camera volledig overleden en gaf hij zwart beeld op het scherm.
Uiteindelijk is mijn camera pas op 13 juni (meer dan 6 maanden na constatering!!!) vervangen. Sindsdien geen last meer van het probleem gehad gelukkig.
2. Krakende ophanging rechtsvoor;
Dit probleem deed zich ook vrij snel na aflevering voor.
Bij het draaien van het stuur en bij het inveren kwam er een krakend geluid van mijn ophanging rechtsvoor. Erg luid gekraak, alsof er rubber over rubber ging. Na mijn afspraak op 3 januari hebben ze niks gedaan omdat dat eerst in overleg met Pon moest. Op 15 februari hebben ze een stuk rubber ingevet, dit heeft het probleem opgelost en het is ook niet meer teruggekomen.
3. Klikgeluid bij wegrijden vanuit de aandrijfstang;
Bij het wegrijden vanuit stilstand en bij het extra gas (stroom) geven op snelheid kwam er een klikgeluid van beide kanten van de aandrijfstang. Alsof het niet goed vast zat. Dit hebben ze de eerste keer dat ik hiervoor een afspraak maakte niet zelf kunnen constateren. Ze hadden videobewijs nodig dat de auto het geluid maakt om er wat aan te kunnen doen. Bij de volgende afspraak hebben ze de aandrijfstang aan beide kanten opnieuw vastgemaakt met locktite. Hierna heb ik het niet meer gehoord.
4. Vibrerende deurpanelen;
Dit probleem is ook al sinds het begin en helaas nog steeds niet opgelost.
Bij het afspelen van muziek trillen de deurpanelen een beide kanten helemaal mee bij de bass-tonen. De geluidsinstellingen staan op True Sound (standaard instelling) en ik erger me er enorm aan. Samen met bovenstaande klachten heb ik dit ook steeds tegen de garage gezegd. Steeds zeggen ze dat ze het paneel opnieuw vast hebben gezet, maar het lost niks op. Ik weet dan ook niet zo goed wat ik hiermee moet. Hebben jullie tips?
5. Onbetrouwbare software en app
Om te beginnen is de software die de One-uitvoeringen hebben gekregen anders dan de software die de auto's krijgen die geproduceerd zijn na 03-2022. De One-uitvoeringen hebben de 2.x versie en de nieuwere 3.0 of hoger.
Hierdoor missen wij als eigenaars van de One-uitvoeringen een heleboel functies die wel beloofd zijn bij de verkoop. Bijvoorbeeld:
- Locatie van auto zien in de app.
- Status van slot, ramen en deuren zien in de app.
- Percentage van de accu zien op het kleine scherm
- Etc.
De software zelf is, zeker als je net instapt, enorm traag. Bij sommige acties duurt het een paar seconden voordat er iets gebeurt. Ik als ICT'er kan me hier enorm aan storen, want als je nog een keer klikt gebeurt er weer wat anders natuurlijk. Na een paar minuten rijden is de software oke qua snelheid, maar niks om over naar huis te schrijven.
De app is, om het netjes te zeggen, belabberd. Elke handeling duurt ongeveer 2-3 minuten om naar de auto te versturen. Auto voorklimatiseren? Duurt 3 minuten voordat hij begint. Instellingen aanpassen? Idem.
Bij andere eigenaars gebeurt dit vaker dan bij mij, maar het is niet ongewoon als het hele systeem vastloopt. Of als de audio in ene stopt. Of beide schermen die in ene uitvallen tijdens het rijden. Erg jammer dat dit soort dingen kunnen gebeuren in een auto van bijna 40k (hogere uitvoeringen nabij of boven de 50k).
Bij de verkoop van mijn auto zijn dan ook regelmatig software updates beloofd. Na 14 maanden heb ik er nog geen 1 gezien. Toevallig gaan ze nu wel beginnen met de update naar 2.4, met vervanging van de 12V accu. Hiermee kunnen we dan OTA naar 3.x. Een goed begin.
RIJGEDRAG
1 woord: Geweldig.
Ik vind de Cupra Born echt heel erg lekker rijden. Hij is comfortabel genoeg als je normaal rijdt. Het stuur draait lekker licht.
Elektrisch rijden is voor mij echt helemaal top. Super soepel optrekken en afremmen. Wanneer je het wil heeft hij al z'n vermogen beschikbaar en schiet je vooruit. Het is echt een hele leuke auto om mee te rijden.
INTERIEUR
De binnenkant van de Born vind ik persoonlijk erg mooi. Het ziet er allemaal net wat luxer en beter aangekleed uit dan bijvoorbeeld een ID3. De koperkleurige accenten maken het af. Het enige wat ik mis is een 12v aansluiting voorin.
De stoelen zijn enorm comfortabel en geven genoeg zijdelingse steun als je wat sportiever door de bochten gaat. Qua ruimte is het (voor mij in ieder geval) ruim voldoende. Ik heb voorin echt genoeg ruimte, net zoals mijn passagier. Achterin kan ik achter mezelf prima zitten zonder met mijn knieen tegen de voorstoel aan te zitten (ik ben 1,85m).
De kofferbak is ook ruim genoeg. Helaas onder de bodem niet genoeg ruimte om de laadkabel op te bergen, dus die ligt los in de kofferbak (ik heb geen dubbele bodem).
ASSISTENTIESYSTEMEN
Adaptive Cruise Control (ACC):
Ik vind het erg prettig hoe de ACC afremt en weer optrekt aan de hand van de andere voertuigen. Het gebeurt erg comfortabel (per rijstand verschillend) en reageert meestal op tijd. Het enige waar ik me aan kan ergeren is dat de afstand tot de voorgang op de snelweg te ver weg is. Het zal netjes 2 seconden zijn ofzo, maar er is genoeg ruimte om 2 auto's ertussen te laten (dit gebeurt dan ook).
Front Assist:
De front assist is het systeem die de bestuurder waarschuwt, en indien nodig ingrijpt, wanneer er een ongeluk dreigt te gebeuren. Dit systeem waarschuwt regelmatig, meestal onnodig. Ik heb in de instellingen de voorwaarschuwing op 'vroeg' gezet, hierdoor kan het ook zijn dat ik vaak onnodig de waarschuwing hoor. Dit gebeurt meestal binnen de bebouwde kom waar ik dan recht op een stilstaande auto afrij, omdat de weg zo loopt.
Sinds ik de auto heb heeft de auto 2 keer echt ingegrepen. 1 keer heeft de auto me gered, anders was ik op mijn voorganger geklapt die een noodstop moest maken. De andere keer reed ik op een 50km/h weg waarbij een fietser van links kwam en erg hard richting de weg fietste. De fietser stopte pas op het laatste moment, maar mijn auto was al een noodstop aan het maken.
Al met al werkt dit systeem erg goed en geeft het me veel vertrouwen dat de auto me zou helpen indien nodig.
Lane assist:
Dit systeem werkt meestal goed. Met de nadruk op meestal. Binnen de bebouwde kom is dit systeem echt enorm vervelend. Hij activeert vanaf 60 km/h en probeert vaak onnodig bij te sturen. Buiten de bebouwde kom, met duidelijke belijning, werkt het prima. Hij corrigeert wanneer je de lijn nadert en doet dit erg comfortabel.
ACTIERADIUS
De actieradius van mijn auto is op papier 420km. Dit haal ik in de zomer net aan als je veel constante snelheden rijdt.
Recent was het overdag net onder het vriespunt. Mijn actieradius is dan in de praktijk ongeveer 250km.
Ik wist van te voren dat elektrische auto's minder bereik hebben in de winter, maar dat het zo veel zou zakken verbaasde mij echt enorm. Zelfs nu is het ongeveer 10 graden en is mijn actieradius rond de 290km.
Het snelladen gebeurt met deze temperaturen ook niet snel. Met 10 graden buitentemperatuur haal ik maximaal 40kw, waar ik in de zomer standaard 130kw haalde.
CONCLUSIE
De Born is echt een enorm fijne auto om in te rijden. Comfortabel, maar toch sportief wanneer je het nodig hebt. Afgelopen zomer hebben we met 2 elektrische auto's (de Born en een ID4 GTX) en 1 benzine auto een road-trip door europa gedaan waar we ongeveer 4500km hebben afgelegd.
Deze hele reis heeft de auto niks negatiefs laten merken (naast een lekke band tijdens het verplaatsen van de auto voor een BBQ bij het huisje in Italie).
Hij heeft aardig wat problemen (gehad), maar toch is het een top auto.
Hopelijk zijn de meeste software problemen opgelost als we de update krijgen.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.