Citroën ZX Reflex 1.4i (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ZX Reflex 1.4i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 101.000 km |
KM-stand laatst | 128.000 km |
Mijn 'nieuwe' ZX
- 128.000 km
Mijn vorige Citroen ZX kwam niet meer door de APK en het koste veel geld om hem er doorheen te laten komen. Hij was gewoon af. Handrem kapot, verschil in remwerking links/rechts, verwarming kapot (heel leuk in de winter) en roest op de bekende plek bij de motorsteun. Dus op zoek naar een ander autootje. Het zal leuk zijn als het een ZX weer zou worden maar hoefde niet persé. Na avonden op internet zoeken kwam ik een ZX uit 1995 tegen met weinig kilometers en maar 4 kilometer van mijn huis af. Mijn vader en ik zijn wezen kijken en het was een keurig autootje. Dus gekocht. Wel was het een gok voor mij om te kopen omdat hij nog maar een dikke maand APK had.
Na drie dagen wilde hij echter al niet meer starten. Je denkt gelijk: ik heb een kat in de zak gekocht maar gelukkig had ik mijn oude ZX nog staan en wat dingen overgezet die het zouden kunnen zijn tot hij weer startte. Het bleek de BDP-sensor. Twee weken later begon het acculampje te branden. Ik zou toch de week erop naar de garage voor de APK dus dan moest ik er dan maar even naar laten kijken. Het bleek de dynamo. Die is toen gereviseerd en er is gelijk een nieuwe APK op gekomen. Hij kwam gelukkig zo door de APK (met steekproef).
Later is er niks meer mee aan de hand geweest behalve dat ik me een beetje zorgen maak over het olieverbruik. Elke 2000 kilometer een liter. Het blok is verder droog.
Verder is het een prima autootje, pittig, start altijd (op die ene keer na dan) en rijdt goed. Dus die dingetjes van het begin vergeven we haar maar.
Update:
Reparaties 2010:
- Dynamorevisie (januari 2010)
- Radiatorslang koelvloeistof (augustus 2010)
- Nieuwe voorbanden (oktober 2010)
- Nieuwe uitlaatdemper (oktober 2010)
De auto is vorige maand door de APK gekomen zonder problemen, wat betekent dat dat tot januari 2012 een geldige APK heb.
Al met al ben ik zonder noemenswaardige problemen 2010 doorgekomen en ik hoop nu in 2011 net zo'n jaar te krijgen.
Update:
Ze rijdt nog steeds! Inmiddels 66000 kilometer in de ZX afgelegd zonder veel problemen.
Onderhoud 2011:
Stabilisatorstangen (januari 2011)
Diversen (olie etc.)(februari 2011)
Achterlampje (april 2011)
Achterbanden (mei 2011)
Krassen bijwerken (augustus 2011)
Diversen (oktober 2011)
Aandrijfas+versn.olie(december 2011)
Ruitenspr. en lampjes (december 2011)
Ook 2012 probleemloos doorgekomen.
Onderhoud 2012:
Ventiel in voorband (januari 2012)
Lampje (juni 2012)
Voorbanden (juli 2012)
Motorolie+remolie (juli 2012)
Groot onderhoud (distr. riem oa.) september 2012)
In februari van 2013 is de auto weer door de APK gekomen. Helaas wel met veel kosten dit keer. 435 euro + de maand ervoor nog een nieuwe uitlaatdemper. Altijd even een afweging of je zulk groot onderhoud nog uit moet voeren met zo'n oude auto, maar als ik kijk hoe de auto nog rijdt was het zeker de moeite waard. Ik ben nu ook minder gaan rijden omdat ik ander werk heb. Mijn woon-werk afstand is van 45 naar 24 km. per dag gegaan.
Update 10-2013:
De ZX is niet meer in mijn bezit. :(
Het is de afgelopen vier jaar een erg fijne en betrouwbare auto geweest, maar hij begon nu echt af te raken. Ervoor in de plaats is gekomen: een Ford Focus Wagon. Hiervoor heb ik inmiddels een nieuwe MyReview aangemaakt, maar daar staat nog niet veel in.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.