AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Citroën ZX Reflex 1.4 (1991)

autoreview

Citroen ZX

Signalement

UitvoeringZX Reflex 1.4
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf1991
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze auto bevalt ook na bijna 15 jaar gebruik nog steeds goed, maar aan alles komt een eind, zoals hieronder wordt geschreven. Het veercomfort, de redelijke prestaties, het zuinige brandstofgebruik en de betrekkelijk goede betrouwbaarheid maakten inruil tot nu toe overbodig. Ook op langere afstanden, bijvoorbeeld naar de Alpen, ook in het voorjaar 2006, bleef de wagen prima voldoen.
De auto is in deze Reflex-uitvoering natuurlijk tamelijk kaal, maar de kwaliteit van de gebruikte materialen is blijkbaar groot. De stoel van de bestuurder wordt wel een beetje slapper, maar de bekleding van het hele interieur is nog als nieuw. Alles functioneert nog, al moeten de lampjes in het dashboard zo nu en dan vervangen worden. Doordat die dag en nacht branden slijten ze toch te snel.
De auto heeft een merkwaardig probleem met de brandstoftank. Daarin zit een schot verkeerd gemonteerd, waardoor niet alle benzine opgebruikt kan worden. De effectieve inhoud is maar zo’n 45 liter. Op zich niet zo erg, maar in het begin heeft dat geleid tot onverwacht oponthoud. Het verbaast me dat Citroën haar klanten hiervoor nooit heeft gewaarschuwd.
Opvallend is de roestbestendigheid van de ZX. De auto wordt zelden gewassen en nog minder gepoetst, maar nergens is aan de buitenkant een roestplekje te vinden. Onder de motorkap zie je onderhand wel wat lichte roest, maar veel naam mag dat niet hebben.

PROBLEMEN

Na een jaar of 7 moest de radiateur vervangen worden, terwijl in die tijd ook de achterste remcilinders begonnen te lekken. Het waren zware dagen want ook de drukgroep begaf het toen. Na 12 jaar waren de aandrijfassen versleten. Iets later moest de drukgroep alweer vervangen worden. Blijkbaar is dit toch een zwakker onderdeel van de ZX. Bij mijn vorige auto is dit in 160.000 km niet voorgekomen. Verder is de uitlaat inmiddels 2 keer vervangen. De eerste accu is pas na 10 jaar trouwe dienst aan de kant gezet. Met andere woorden: er is wel eens wat mis, maar het blijft binnen de grenzen van het redelijke.
In juli 2006 komen enkele problemen om de hoek kijken. Er is wat olielekkage en daarnaast gaat de lagering van de rechterachterwielophanging de geest geven.
Gelet op de leeftijd van de auto wordt in 2006 besloten hem in te ruilen. Het ruime aanbod van nette gebruikte Xsara’s doet besluiten het na twee nieuw gekochte Citroens nu maar eens met een tweedehands 1.6 uit 2003 te proberen. Opvallend is dat de wagen een jaar later nog steeds op de weg bleek te zijn!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren