Citroën ZX Avantage 1.4i (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ZX Avantage 1.4i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 92.000 km |
KM-stand laatst | 267.500 km |
ERVARINGEN
Een wagen die zich in gebruik makkelijk laat bedienen. Ook de gebruikskosten vallen alleszins mee. Motorisch niet buitengewoon sportief, met gewoon gebruik wel duurzaam. Het eerste jaar geen onderhoud uitgevoerd, de eerste apk beurt had geen bijzonderheden, behoudens een richtingaanwijzer schakelaar, en een lampje. Daarvoor vanwege de apk wel een voorruit laten vervangen in Veghel (klaar terwijl je wacht).
Het jaar volgend erop, de wagen wel periodiek beurten gegeven, (vanwege langere werkafstanden), de apk erop alleen wat werk aan de remmen.
Het rijden zelf: soms een slippend wiel aan de voorkant, in een bocht. De motor wordt wat levendiger in de hogere toeren, die is echter wel begrensd. Laadruimte voldoende, zitplaatsen voldoende, stoelen zitten goed, rijgeluiden acceptabel,
schakelen soepel, rempedaal voelt wel wat licht aan, en moet ook wat dieper worden ingetrapt. Verbruik varieert tussen de 1:14 en 1:16. Gebruikte bandenmaat is 175x65x14.
De wagen nog steeds in bezit in 2011: de laatste apk was enigzins kostbaar maar onderhoud had de wagen amper gekregen in 3 jaar tijd. In dat kader gezien blijft het een voordelige wagen. Onderhoud gevoelig zijn de remmen: in de 6 jaar tijd zijn de remblokken en ook de remschijven meermaals vervangen, idem de handremkabels. Ook de remcylinders achter hebben vaker op de rekening gestaan. Maar toch vind ik dat onder normaal onderhoud vallen. Verbruik ligt nog steeds rond de 1:14 a a:16. Inmiddels is de km stand boven de 250k km.
De motor loopt nog steeds lekker, en start vlot. Voor een rustige rijder is deze wagen een goede keus vanwege de lage kosten. Ik vermoed dat het komt de opbouw van de wagen die grotere (sterkere) motoren aankan.
PROBLEMEN
Remmen zijn onderhoud gevoelig, richtingaanwijzer schakelaar, schakelaar van achterwisser niet ok, accu, voorruit. Geen schokkende zaken dus, valt onder gewoon onderhoud.
- 267.500 km
afgelopen maandag 2-7-2012 afscheid genomen van de ZX. De apk was verlopen, en het zou toch flink geld gaan kosten er een nieuwe op te zetten: kosten die gemaakt zouden worden behelsen de distributieriem, een koppakking, waterpomp, schokbrekers, accu. En mogelijk meer. De posten op zich zijn alleen terug te rekenen naar normaal onderhoud, maar ik zelf ben op de wagen uitgekeken. De auto heeft 7 jaar mij als eigenaar gehad, heb er ruim 180.000 km mee gereden, tegen zeer aanvaardbare kosten. De auto is/wordt vernietigd. Een nieuwe eigenaar zou anders toch behoorlijke kosten moeten maken, voordat er een betrouwbare wagen stond. Ondanks dat ik er op ben uitgekeken, stond ik versteld van de betrouwbaarheid, en de lage gebruikskosten. in totaliteit. Een ZX met lage kmstand is zeker te opteren als auto, mits onderhoud is aangetoond.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.