Citroën Xsara Coupé 1.9 TD (1998)

Citroen Xsara Coupé

UitvoeringXsara Coupé 1.9 TD
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2004

21/05/2005: Ondanks de inmiddels al respectabele kilometerstand rijdt de auto nog prima. Doordat ik nu meer dan tevoren over secundaire wegen rijd, is het verbruik behoorlijk gedaald... 1 op 14 tot 1 op 15 rijd ik nu!
Binnenkort gaat de auto waarschijnlijk wel weg, doordat ik inmiddels minder kilometers ben gaan rijden. Ben al op zoek naar een Xsara coupé benzine, maar heb nog geen geschikte gevonden.

-----------------------------

01/02/2005: Auto bevalt nog steeds prima, alleen vallen mij nu ik de auto wat langer rijd, de zuinigheid, wegligging en vermogen wat tegen. Ik rijd de laatste tijd tussen de 1 op 12,5 en 1 op 14. Airco heb ik weinig aan, dit seizoen...
De wegligging is best redelijk, maar door wat sneller genomen bochten heeft de auto snel last van onderstuur.
Het vermogen van 90 pk. is best redelijk te noemen, maar in de sprint van 0 tot 100 is de auto vrij langzaam.
U kunt de indruk krijgen dat ik erg negatief ben over de auto, maar dit zijn puur enkele kritische op- en aanmerkingen. Lees daarom voor de volledigheid even door!

-----------------------------

De Citroën Xsara coupé 1.9 td is een erg fijne auto om te rijden: veergedrag, soepelheid van de motor, prijs/prestatie verhouding, allemaal positieve punten aan deze auto.
De zuinigheid is erg lastig aan te geven, ik vind dit wel erg afhankelijk van de rijstijl (dit is meer van invloed dan bij mijn vorige auto). Ik rijd zo ongeveer tussen de 1 op 14,5 en 1 op 16 (in beide gevallen wel met de airco aan!).

Nadelen zijn het niet helemaal kraakvrije interieur en de rechtuitstabiliteit. Rond het middenpunt voelt deze auto wel wat sponzig aan...
Ook is de hoge afschrijving één van de nadeeltjes.

Al met al kan ik wel zeggen dat ik bijzonder te spreken ben over deze auto: de stoelen zijn comfortabel, de ruimte voorin is prima voor mekaar (ook t.o.v. concurrenten) en het uitrustingsniveau is prima in orde (in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrische ramen, elektr.verstelb. r.buitenspiegel, cv met ’blieb’ en geregelde airco).

Mede gezien de lage occasionprijs van deze auto is dit echt een aanrader!

21/05/2005: De gloeibougies en de distributieriem zijn inmiddels ook vervangen, de kleine beurt moet nog even gebeuren. De rembekrachtigingscilinder bleek toch niet lek te zijn, zoals eerder gemeld!
De achterbanden moeten binnenkort vervangen worden. Door een verkeerde uitlijning zijn deze scheef afgesleten. Erg irritant, bij 80 en 125 trilt de achterkant totaal de andere weghelft op...
Moet nog even zien óf ik deze reparaties laat uitvoeren, aangezien ik op zoek ben naar een benzine-uitvoering.

-----------------------------

01/02/2005: 17 september heeft de auto een grote beurt met APK gekregen bij kilometerstand 225.774. Enkel een nieuwe middendemper was hetgeen wat er extra aan moest gebeuren!
Wel zaten de achterste trommelremmen vast (niet open te krijgen ivm eventuele reiniging), maar de achterremmen functioneerden nog prima, waardoor dit vooralsnog geen noemenswaardig probleem is.

Over ongeveer 3.500 km. zal de auto een kleine beurt krijgen (verwacht omstreeks april). Dan moeten er wel wat dingetjes gebeuren, ik noem: distributieriem, gloeibougies en de rembekrachtigingscilinder in het pedaal scheen lek te zijn. Op zich niet heel spannend, tot nu toe zeer goed, voor een auto met deze kilometerstand!

-----------------------------

Tot nog toe niks (heb de auto ook nog erg kort, zodra ik wat betreft dit punt nadere ervaringen heb kunt u dat hier lezen!). Auto gaat deze zomer voor een grote beurt, dus dan zult u het wel lezen!