Citroën Xsara Break 1.9 D Ligne Prestige (1999)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Xsara Break 1.9 D Ligne Prestige |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 306.000 km |
ERVARINGEN
- 306.000 km
Op een mooie nazomer ochtend kwam mijn vrouw de slaapkamer binnen rennen met de mededeling dat ze zwanger was, tot onze vreugde. Dit luide tevens een tijdperk in van stationcars en kinderwagens. Onze toyota celica uit 1994 moest daar helaas het veld voor ruimen. Na kort zoeken kwamen we bij een redelijk jonge citroen xsara break 1.9d prestige uit met de opties el. ramen, climat control, cv, el. spiegels.
U kunt zich voorstellen dat het een grote stap was om van een celica 1.8 st naar een xsara 1.9 d te gaan. Toch verliep die stap eigenlijk redelijk soepel. Het confort en de rust waarmee de citroen ond de afgelopen jaren heeft vervoerd is in mijn ogen erg goed te noemen. Daar heeft de km kostprijs uiteraard ook mee te maken. Toyota\'s zijn absoluut degelijk maar de citroen, met name de onze, doet daar niet voor onder. De automatische airco doet het nog steeds en het onderhoud is nog steeds minimaal en word door een docent autotechniek gedaan( mijn vader).
Uiteraard zijn er een aantal minpunten aan de auto waarvan er een aantal puur \"citroen\"zijn. Electra bv. De achterruitenwisser leefd zijn eigen leven en de auto heeft een bypass gekrgen in de zekeringenkast vanwege een weigerend relais waar niet bij te komen is zonder het dashbord eruit te slopen. Ook heeft inhalen een nieuwe betekenis gekregen. Het is niet zo dat je de agenda erbij moet pakken maar je moet het wel goed plannen want erg snel gaat het niet.
Vorige week heb ik een andere auto van de zaak gekregen die ik ook prive ga rijden.
Het gevolg hiervan is dat de xsara na 6 jaar zeer trouwe dienst ingeruild gaat worden voor een ford ka. Gek gezegd zie ik er nog tegenop ook. Ik heb nog nooit eem auto zo lang gehad.
Neemt niet weg dat het een mooie tijd is geweest waarbij ik volop gebruik van de auto heb gemaakt, ruime auto,fijne wegligging,confortabel,en bovenal erg degelijk.
De problemen cq onderhoud worden hieronder vermeld.
PROBLEMEN
- 306.000 km
245 000 Druklager koppeling stuk, koppeling ook vervangen € 200 ( zelf gedaan)
265 000 Pomp stuurbekrachteging stuk € 450 ( vervangen citroen gar.)
270 000 Kleppen stellen distributieriem € 700 ( citroen garage)
287 000 Uitlaat vervangen € 175 ( zelf gedaan)de originele zat er nog op!!
305 000 Radiator vervangen € 170 ( zelf gedaan)
Uiteraard komen de kosten daarbij voor het reguliere onderhoud wat 1 keer in de 15 000 km word gedaan.
Voor de 245 000 km is er ook echt niets gebeurd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.