Citroën Xsara Break 1.9 D Ligne Prestige (1999)

autoreview

Citroën Xsara Break 1.9 D Ligne Prestige (1999)

Signalement

UitvoeringXsara Break 1.9 D Ligne Prestige
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf140.000 km
KM-stand laatst306.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 306.000 km

Op een mooie nazomer ochtend kwam mijn vrouw de slaapkamer binnen rennen met de mededeling dat ze zwanger was, tot onze vreugde. Dit luide tevens een tijdperk in van stationcars en kinderwagens. Onze toyota celica uit 1994 moest daar helaas het veld voor ruimen. Na kort zoeken kwamen we bij een redelijk jonge citroen xsara break 1.9d prestige uit met de opties el. ramen, climat control, cv, el. spiegels.

U kunt zich voorstellen dat het een grote stap was om van een celica 1.8 st naar een xsara 1.9 d te gaan. Toch verliep die stap eigenlijk redelijk soepel. Het confort en de rust waarmee de citroen ond de afgelopen jaren heeft vervoerd is in mijn ogen erg goed te noemen. Daar heeft de km kostprijs uiteraard ook mee te maken. Toyota\'s zijn absoluut degelijk maar de citroen, met name de onze, doet daar niet voor onder. De automatische airco doet het nog steeds en het onderhoud is nog steeds minimaal en word door een docent autotechniek gedaan( mijn vader).

Uiteraard zijn er een aantal minpunten aan de auto waarvan er een aantal puur \"citroen\"zijn. Electra bv. De achterruitenwisser leefd zijn eigen leven en de auto heeft een bypass gekrgen in de zekeringenkast vanwege een weigerend relais waar niet bij te komen is zonder het dashbord eruit te slopen. Ook heeft inhalen een nieuwe betekenis gekregen. Het is niet zo dat je de agenda erbij moet pakken maar je moet het wel goed plannen want erg snel gaat het niet.

Vorige week heb ik een andere auto van de zaak gekregen die ik ook prive ga rijden.
Het gevolg hiervan is dat de xsara na 6 jaar zeer trouwe dienst ingeruild gaat worden voor een ford ka. Gek gezegd zie ik er nog tegenop ook. Ik heb nog nooit eem auto zo lang gehad.

Neemt niet weg dat het een mooie tijd is geweest waarbij ik volop gebruik van de auto heb gemaakt, ruime auto,fijne wegligging,confortabel,en bovenal erg degelijk.
De problemen cq onderhoud worden hieronder vermeld.

PROBLEMEN

  • 306.000 km

245 000 Druklager koppeling stuk, koppeling ook vervangen € 200 ( zelf gedaan)
265 000 Pomp stuurbekrachteging stuk € 450 ( vervangen citroen gar.)
270 000 Kleppen stellen distributieriem € 700 ( citroen garage)
287 000 Uitlaat vervangen € 175 ( zelf gedaan)de originele zat er nog op!!
305 000 Radiator vervangen € 170 ( zelf gedaan)

Uiteraard komen de kosten daarbij voor het reguliere onderhoud wat 1 keer in de 15 000 km word gedaan.

Voor de 245 000 km is er ook echt niets gebeurd.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.