Citroën Xsara Break 1.6i Ligne Prestige (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara Break 1.6i Ligne Prestige |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Nog nooit ben ik zo tevreden geweest over een auto. Vier jaar geleden aangeschaft. Deze maand gaan we het vijfde jaar in. Het is een comfortable auto met een soepele motor. Je trekt de straatstenen er niet bepaald uit met deze motor, maar heeft voldoende kracht. Aangezien ik toch vind dat een Citroën geen gooi en smijt auto is vind ik dat ook niet erg. Je kunt er lekker relaxt mee toeren. Je komt goed mee met het verkeer. Ze is comfortabel geveerd, schakeld soepel en is redelijk stil. Dwarsrichels worden wel goed doorgegeven, al stel ik mijzelf de vraag of ik dat misschien alleen zo ervaar omdat het vooral goed te horen is zeg maar. De auto voelt solide aan. Op slecht wegdek hoor je hier en daar wel piepje of kraakje in het interieur, maar dat ervaar ik zelf niet als storend. Ik had ze liever niet, maar het is nou eenmaal zo. Niet te vergeten dat zij alweer tien jaar is, dus dat vergeef ik haar dan ook. De stoelen vind ik behoorlijk stevig voor een franse auto. Die hadden van mij wel iets zachter gemogen al stap ik na een lange rit nog steeds fit uit.
Wat mij nog het meest bevalt is dat dit tot nu toe een zeer betrouwbare auto is. En om brandstof te besparen hoef ik niet aan een kleinere auto. Het lukt mij om gemiddeld 1 op 15 te rijden en tijdens vakanties lukt het zelfs om volbeladen 1 op 16 te halen. Vind ik niet slecht voor zo’n ruime benzine auto.
Een keer per jaar krijgt ze een grote beurt en dat is ’t. De zogenaamde slechte reputatie van Franse auto’s gaat voor mij gelukkig niet op. Ik wil best geloven dat de Duitsers en Japanners een slag beter zijn, maar deze doet niet onder wat betrouwbaarheid bereft. Gewoon een hele goeie auto tot nu toe.
Tot nu toe aan onderhoud:
Bij 89913km (2004)
Grote beurt 437.47 euro
(ruitenwissers vervangen, brandstoffilter, sporing afstellen)
Bij 97000km (2005)
APK 30 euro
(geen bijzonderheden)
Bij 109702km (2006)
Grote beurt + APK 499,06 euro
(ruitenwissers verv. spoorstang links verv.)
Bij 111007km (2006)
Distributiesnaar vervangen 174.07 euro
Bij 122000km (2007)
Grote beurt + APK 495, 91 euro
(uitlaatdemper en ruitenwissers verv.)
Bij 138000km (2008)
Grote beurt + APK 411 euro
(handremkabel rechts verv. en airbaglampje bleef branden is verholpen)
Ik heb alleen de bijzonderheden erbij vermeld. Olie en luchtfilters e.d lijken mij vanzelfsprekend.
Waarschijnlijk kan het onderhoud een stuk goedkoper, maar ik heb er voor gekozen om ongeacht de km stand een maal per jaar een grote beurt te geven aangezien we elk jaar met deze auto naar Zuid Frankrijk reizen en dat stadsritjes deze auto ook niet vreemd zijn. Volgens het onderhoudsboekje (als ik ’t goed heb) dan is om de 20000km een grote beurt en om de 15000km een kleine beurt voldoende.
PROBLEMEN
Zie boven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.