Citroën Xsara Break 1.6i 16V Différence (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara Break 1.6i 16V Différence |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 171.000 km |
KM-stand laatst | 266.000 km |
Aanschaf en eerste ervaringen
- 171.000 km
Met 2 kleine kinderen heb je al snel behoefte aan wat extra ruimte. Na een Peugeot 306 Break en een Citroen C5 Break is dit onze derde station.
De vorige auto, de C5 Break, beschouw ik als een miskoop. Dit was een van de eerste C5's (2002) en dat was te merken. Heel veel vage kwaaltjes, en een motor die nogal veel olie verbruikte. Uiteindelijk heb ik op safe gespeeld en de auto particulier verkocht. Ik was bang voor forse kosten.
De volgende auto moest dus een doorontwikkelde auto zijn. Eerdere ervaringen met een Xsara (hatchback phase 1) waren goed dus de verbeterde Xsara phase 2 was een solide keuze. Het werd uiteindelijk een Xsara Break 1.6 16V Differene uit 2004 met een AG LPG3 installatie.
De Xsara phase 2 biedt veel meer luxe dan zijn voorganger. Cruise control, Climate control, een boordcomputer, alles zit er eigenlijk wel op. Fijne stoelen, handige vakjes, al met al een prettige, praktische auto. Het grootste verschil met de C5 behalve de afmetingen, is de vering. De Xsara is zelfs met hulpveren achter vanwege de LPG tank nogal stug.
De 1.6 16V levert voldoende vermogen en is met 1 op 11 op LPG, met redelijk wat stadskilometers redelijk zuinig. Met de C5 met 1.8 16V mocht ik blij zijn met 1 op 9.
Wel merk je dat de 1.6 even nodig heeft om op gang te komen. Pas bij 3000 toeren begint hij echt wakker te worden. Moderne motoren leveren al veel eerder piekvermogen.
De ervaringen met deze Xsara zijn prima, maar het blijft een Citroen en daar horen af en toe rare kwaaltjes bij.
2010
- 178.000 km
De auto is gekocht in augustus 2010 bij een autobedrijf in Hoogeveen. Ik heb de auto zonder garantie gekocht. Een gokje, maar Hoogeveen is voor mij niet naast de deur dus dan is het ook niet praktisch om terug te gaan.
Onderhoud en reparaties in 2010:
- Augustus: Aanschaf reserve sleutel, zat er vreemd genoeg niet bij, bij dealer (€ 62)
- September: Onderhoudsbeurt (Grote beurt, APK, stuurstang gesmeerd, remmen gangbaar gemaakt, ruitenwissers vervangen, € 484)
- Oktober: Uitlijnen wegens vage besturing (€ 65)
- December: Aanschaf en montage winterbanden, Bridgestone (€ 363)
Redelijk wat kosten dus meteen, maar met een goede beurt hoop je er dan even tegen te kunnen. De winterbanden moeten natuurlijk wel even meegaan.
2011
- 199.000 km
In 2011 hebben we uiteindelijk ruim 21.000 kilometer gemaakt (jaar is nog niet om). Die LPG installatie halen we er dus wel uit. Met een literprijs van € 0,60 en een verbruik van 1 op 11 is die extra wegenbelasting zo weggepoetst.
Een van de vage Citroen kwaaltjes hadden we met de achterklep. Die was op enig moment niet meer open te krijgen. Uiteindelijk bleek de sleutel met afstandbediening de boosdoener. Helaas had onze garage toen al voor € 167,- verspijkerd aan de achterklep.
In April lag de uitlaat ineens onder de auto. Doorgeroest bij het middenstuk. Had ook wel mogen opvallen bij de vorige beurt. De uitlaat repareren bleek lastig, moest hiervoor 3x terug. Voor mij reden om een andere garage te zoeken.
In de zomer ging de auto steeds slechter lopen met een koude motor. Stotteren en inhouden. De Bobine was de boosdoener.
In het najaar ging de koppeling slippen. De koppelingsplaat was helemaal doorgesleten. De hele koppelingsset is vervangen. We kregen toen ook van de garage te horen dat de versnellingsbak in slechte staat was. Toch maar gegokt dat we er nog een tijdje mee door konden rijden.
In december lekte de bak zo veel olie dat de startmotor en de koppeling opnieuw problemen gaven.
Er is toen een gebruikte versnellingsbak in de auto geplaatst, koppeling en startmotor zijn ook vervangen.
Onderhoud in 2011:
- Januari: Reparatie achterklep (onnodig) € 167
- Januari: Set dakdragers (voor dakkoffer) € 85
- Maart: 2 nieuwe voorbanden + velgen voor winterbanden € 347
- April: reparatie uitlaat (midden en achterdemper) € 236 (deels coulance)
- September: Beurt + APK, bobine vervangen, handremkabels vervangen € 665
- November: Koppeling vervangen, € 690
- December: Versnellingsbak, startmotor, koppeling vervangen € 1590,-
Dit was dus een duur jaar. We hebben nu zoveel in de auto geinvesteerd dat we er een tijd mee door willen rijden. Hopelijk hebben we in 2012 nauwelijks onderhoudskosten.
2012
- 199.000 km
Maart (203.500)
- Bandenwissel + Multiriem (€ 97,-)
- Achteras + remblokken achter (€ 650,-)
Weer een tegenvaller: de achteras is helaas ook een zwakke plek van deze auto, ik heb deze moeten vervangen. De auto zakte achter bijna door z'n pootjes en liep aan. Helaas weer een flinke kostenpost. De multiriem/multisnaar piepte nogal, uit voorzorg vervangen.
April (204.500)
- Voorremmen Schijven en blokken vervangen
- Achterbumper vastgezet
- Pakking versnellingsbak vervangen (garantie)
Totaal € 322,-.
Mei (206.000)
- LPG-check. Filtertje vervangen en bijgesteld (€ 35)
- Airco-beurt (€ 90)
Juni (207.000)
- Uitlaat zat los. Vastgezet onder garantie.
Augustus (212.000)
- Met de auto naar Italie geweest. Geen problemen gehad.
- Na vakantie weer storing op de LPG-installatie. LPG-druksensor vervangen (€ 140)
September (213.500)
De auto startte ineens niet meer: defecte benzinepomp. Deze is vervangen door een slooponderdeel. Tegelijk kleine beurt en APK gedaan. (€ 377,-) Hopelijk kunnen we er weer een jaar tegen.
2013
- 225.000 km
De Xsara Break doet het nog steeds. Volop piepjes en kraakjes maar qua betrouwbaarheid gaat het de laatste tijd goed.
In maart 1 reparatie gehad aan een gebroken veer rechtsvoor. Na bijna 9 jaar kan dat een keer gebeuren. Inmiddels liggen de zomerbanden er weer onder. De achterbanden zijn nog michelin energy savers uit 2005, maar die zien er nog steeds redelijk uit.
Het verbruik op LPG ligt nog steeds tussen de 1 op 10 en 1 op 11. Met een mix van stads- en snelwegkilometers.
Bij 240.000 is de distributieriem aan de beurt. Als er dan nog meer onderhoud nodig is lijkt het me verstandig om een andere auto uit te gaan zoeken.
2014 - we tuffen vrolijk verder
- 244.000 km
We hebben de Xsara Break nog steeds. Motorisch is hij nog prima in orde, en ook het rijgedrag blijft prettig en comfortabel. De LPG installatie houdt het ook financieel leuk. Wel jammer van die extra accijns, maar rijden op benzine is m.i. nog steeds duurder.
Regulier onderhoud wordt gedaan bij een BOVAG-garage. (geen dealer). In januari is er weer een grote beurt gedaan en toen is ook de distributieriem vervangen, met de waterpomp en spanrollen etc. Bij de vorige APK-keuring zijn 2 achterbanden vervangen.
Ook zijn er weer wat rare kwaaltjes gehad:
- Achterlichtunit stond vol met water. Deed het dus ook niet meer. Vervangen door sloopunit.
- Kabelboom tussen portier linksvoor en carrosserie was beschadigd. Kabelbreukjes waardoor de CV en de ramen niet meer werkten. Zelf hersteld.
- Regelmatig "Storing uitlaatgas" en "storing katalysator" meldingen gehad. Gaat vanzelf weer weg. Niks aan gedaan nog.
In de zomer rijden we er weer mee naar Oostenrijk. Zo lang er geen gekke dingen gebeuren tuffen we door met deze Xsara. Het ziet er allemaal niet zo flitsend meer uit, maar een andere auto kopen is nog steeds duurder.
Zomer 2014 - 250.000
Een kwart miljoen kilometers op deze Xsara. En hij rijdt nog steeds goed. Een
"storing uitlaatgas" foutmelding in de boordcomputer daargelaten, maar daar merk ik niets van bij het rijden. In oktober heb ik weer een APK-keuring.
September 2014
Apk-keuring. De remblokken achter waren versleten en zijn vervangen. Verder waren er geen afkeurpunten.
Aandachtspunten waren de uitlaat en een motorsteun.
De storing-uitlaatgas-melding is er nog steeds maar is niet van invloed op de uitstoot, deze was nog goed.
2015 en ingeruild
- 266.000 km
De Xsara kreeg steeds meer kleine en grote kuren. De multiriemspanners zijn vervangen, maakten erg veel herrie. Ook de aanjager van de verwarming is nog vervangen. Deze blies op een gegeven moment alleen nog volle kracht. Er kwamen storingsmeldingen "storing uitlaatgas" en de bekabeling in de portieren had onderhoud nodig.
In mei is de auto ingeruild voor een Skoda Octavia combi op LPG. Een review daarvan volgt nog.
Al met al ben ik wel even klaar met Citroen. Deze Xsara Break blonk zeker niet uit qua betrouwbaarheid en was in mijn ogen een zwakke auto waardoor mijn vertrouwen in dit merk flink is gedaald.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.