AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Citroën Xsara 1.6i 16V Ligne Prestige (2001)

autoreview

Citroën Xsara 1.6i 16V Ligne Prestige (2001)

Signalement

UitvoeringXsara 1.6i 16V Ligne Prestige
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst135.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 131.000 km

Ik rij sinds september 2007 in deze Xsara 1.6i 16v. Mijn vader had eerst ook zo’n auto, maar door een ongeluk werd deze total loss verklaard. Mijn oog was op deze auto gevallen door de aantrekkelijke prijs (€ 4.850). Na een proefrit te hebben gemaakt, was ik meteen verkocht. De auto rijdt zeer heerlijk en is ook nog eens in voor een sprintje! Omdat ik dus 19 jaar ben, jaaaa, moesten er natuurlijk wel andere velgen onder. Ik heb er 17’ onder geplaatst. Ik wou eigenlijk eerst 16’, maar 17’ is een wereld van verschil. Het comfort is wel achteruit gegaan, en best wel erg ook. Maar het stuurgedrag is zeer direct geworden en kan de bochten wel bijna 2x zo snel nemen dan met de standaard banden. Het nadeel is wel dat de auto meer gaat verbruiken, het is gestegen met ong. 10% terwijl de breedte van de banden maar met 5% is toegenomen. Het is in ieder geval alles waard.

Het verbruik ligt met mijn rijstijl (rustig en af en toe pittig) toch nog op een keurige bijna 1:16 wat zeer netjes is. Ik rij dan ook veel lange stukken rond de 80 - 100 km/h waar het verbruik optimaal is. Als je 120 of harder gaat, dan gaat het verbruik wel richting de 1:13/14 wat toch zonde is als de tijdswinst wat je ermee haalt, kort is.

Over de uitrusting valt ook niet te klagen. Boardcomputer, stuurwiel bediening voor de radio is optimaal! En deze radio bezit ook een ISO (mute de radio en geluid over de speakers) aansluiting, waardoor je gemakkelijk een bluetooth carkit kan aansluiten. Ik gebruik hiervoor de Parrot LS 3200, echt een aanrader!

Topsnelheid moet nog worden uit geprobeerd, stay tuned.

Update 9-11-2007:

Grote beurt bij 90.000 km gehad. Bijzonderheden waren dat de remschijven voor moesten worden vervangen en dat de achterwisserblad versleten is. Leek mij niet slecht.
Alleen probleem is nog dat de remmen piepen, wat akelig is dit zeg. Ik ga hier nog een vervolg afspraak voor maken.

Update 26-11-2007:

Voor a.s. vrijdag afspraak gemaakt voor de remmen.
Eindelijk, de remmen piepen niet meer en werd gratis verholpen! Wat een service. Zie Dijkstra in Lelystad.

Update 24-02-2008:

Deukje uit laten deuken en spuiten, is erg mooi geworden!
Verder hoor ik de laatste tijd als ik over klinkers rij en die vluchtheuvels wat gekraak bij het linker achterwiel, kunnen dit die rubbers zijn van meedraaiende achteras? Of iets anders? Laat maar een reactie achter....

Update 04-08-2008:

Alle pitjes zijn eruit gehaald (restylen). Verder is het interieur gereinigd en is de APK weer verlengd met een jaar (al 2 maanden geleden ong.)

Update 7-11-2008:

Kleine beurt gehad, nieuwe volsynthetisch 5w40, filtertjes etc.
Verwarming doet nog niet echt zoals het moet...

Update 22-02-2009:

Auto wordt binnenkort opgeleukt. Er wordt een schroefset onder geplaatst en ong. 6 cm verlaagd waardoor ik nog 1 cm over heb tussen band en wielkast. De velgen worden opnieuw gespoten voor de zomer en de kleine antenne van de C5 komt erop. Ik heb al nieuwe speakers geplaatst en het rammelt iig niet meer zoals eerst. Het interier wordt denk ik nog verfraaid met aluminium inleg. Als alles gedaan is, zal het naar verwachting april zijn en dan wordt de auto nog ff gepolijst en het interieur zal worden schoongemaakt.

Update 4-5-2009:

Plannen zijn gewijzigd. De oude velgen hebben plaats gemaakt voor een nieuw setje 17" van TSW, type Rocket. De grote beurt stond ook op de agenda met een nieuwe distributie en toebehoren. Ook zijn er nog een aantal reparaties, deze worden morgen gemeld.

Update 21-10-2009:

Zo, weer een aantal maanden verder. Kan niet anders melden dat het goed gaat, nog geen storingen e.d. Er is wel een nieuwe radiateur ingekomen. Deze was gaan verstoppen door de "pil" die erin was gegooid met alle gevolgschade vandien. Awel, dit kostte me niet de kop. Er is ook een nieuwe motorsteun en middendemper geplaatst. Er zit heel misschien een reparatie aan de ophanging aan te komen, want de auto zoekt nogal op de snelweg. De auto gaat dan van links naar rechts enz enz. De winterbanden moeten gaan uitmaken of het aan de ophanging ligt of aan de brede banden. Helaas gok ik zelf dat het aan het 1ste ligt...

PROBLEMEN

  • 131.000 km

Tot nu toe nog niks. Verwarming is naar mijn doen niet echt warm, weet iemand hoe dit kan? Inmiddels opgelost...

Update 9-11-2007:

Grote beurt bij 90.000 km gehad. Remmen piepen nog steeds.

Update 30-11-2007:

Remmen piepen niet meer en werd gratis verholpen.

Update 01-01-2008:

Koppakking lek (verwarming deed het niet, want er komt lucht in het systeem), wordt morgen gerepareerd ... Dure ingreep

Update 24-02-2008:

Gekraak bij het linker achterwiel bij het berijden van klinkerpaden en vluchtheuvels.

Update 04-08-2008:

APK is weer met een jaar verlengd, er waren geen problemen danwel aandachtpunten.

Update 11-10-2008:

Kachelkoppelslangstuk is vervangen. Deze lekte en hierdoor kreeg ik onvoldoende koeling... Kosten totaal € 112,- incl. onderzoekskosten en en montage.
Kachel doet het inmiddels wel, alleen niet hoe ik het wil. Als ik hem op stand 4 zet, is ie in het begin wel heet, maar later verliest het warmtecapaciteit en is de kachel niet zo warm... Iemand idee?

Update 22-02-2009:

We zijn weer een paar maandjes verder en de verwarming werkt weer naar behoren! De kachelradiateur is toch maar vervangen en dit bleek het probleem te zijn. Tevens is de raammechanisme stuk aan de bestuurderskant. Van de sloop heb ik een 2e handsje gekocht en deze wordt a.s. zaterdag ingebouwd. Tevens wordt dan ook het airbag lampje probleem opgelost door ff de draden door te solderen. Ook is mijn accubak stuk, de klem is afgebroken waardoor de accu er los inzit. Hiervoor zal ik nog een vervanger moeten zoeken en hoogst waarschijnlijk via de sloop.

Update 21-10-2009:

Vervangen/gerepareerd:
- Stabalisatorstangen rondom;
- Remblokken achter;
- Radiateur;
- Middendemper en einddemper;
- Carterpan hersteld (ivm lekkage olie);
- Distributie incl. rollen en waterpomp;
- Motorsteun;
- Voorveren -40mm;

Tevens zit er waarschijnlijk wat kosten aan te komen met betrekking tot de ophanging.... wordt vervolgd!

Update 31-03-2010:

Er zit nu een VTS as onder. De oude as was krom waardoor de wegligging niet meer goed was. Verder nog een kleine beurt laten uitvoeren.

OPTISCHE AANPASSING

  • 135.000 km

Er zit sindskort een VTS as onder. Deze is 4cm lager dan normaal en heeft een dikke torsiestaaf waardoor deze veel stugger is. Verder ligt het zomermetaal er weer onder.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren