Citroën XM Turbo D12 Ambiance (1993) #2

autoreview

Citroën XM Turbo D12 Ambiance (1993)

Signalement

UitvoeringXM Turbo D12 Ambiance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf1993
KM-stand bij aanschaf145.000 km
KM-stand laatst245.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Sweet memories

  • 245.000 km

Na een paar jaar, en een hoop probleemloze en comfortabele kilometers gereden te hebben met de Citroen XM D12 (met airco!!!), toch maar besloten weer een net zo oude XM te kopen. I.i.g weer eentje van bj 1993-1995, waar de kinderziektes van de eerste serie' s XM uit zijn.
Ik wilde dan de 2.1 turbo diesel in full option uitvoering, die nog niet te veel gelopen had. De D12 is nou niet echt een snelle jongen in het verkeer te noemen, dan is de TD toch een heel stuk vlotter! De 2.5 was geen optie omdat die in Belgie in verhouding ineens belachelijk veel duurder is in verkeersbelasting. En waarom niet de facelift gekozen? Ik vond de eerst serie gewoon de mooiste! Maargoed, dat is een smaakkwestie.

Het viel nog niet zo mee een mooie XM van/tot dat bouwjaar 1995 te vinden, zonder al te veel kilometers, en waar alles het van doet. Want dat is bij een full option uitvoering altijd ' tricky'...bij een Citroen op leeftijd. Maargoed, het lukte particulier in Brussel een prachtlimo te vinden, van een oudere baas die hem alleen gebruikte om in het weekend mee naar de Ardennen of de Belgische kust te rijden. Volgens mij had er nog nooit iemand achterin gezeten, zo mooi was hij! Alleen hadden alle bumpers op de hoeken krassen van de muren uit de parkeergarage onder de flat waar hij sliep. De vrouw van de oude baas vond het ook niet meer verantwoord dat hij nog met die/een auto de weg op ging...
Maargoed, daar stond hij: een Vega groen metallic XM 2.1 TD in Pullmann uitvoering bj 12/1993 met 145000km (we spreken 2005), onderhoudsboekje erbij en met werkelijk ALLES erop. Ik heb er de orginele folders nog eens op nagekeken, het enige dat onze XM niet had was cruisecontrol, en verwarmde stoelen. En wat was hij mooi, liefde op het eerste gezicht heet dat.

De praktijk?

We hebben ruim 3 jaar en 100000km met veel plezier met de XM gereden, of moet ik zeggen geflanneerd? Op zich heeft de XM ons nooit in de steek gelaten, evenals de oude, dus in die zin was hij 100% betrouwbaar. Alleen kwam mijn vrouw een keer met rook uit de kap langs de weg te staan. De motor van de airco was vastgelopen, waardoor de riem bleef doorslippen met rooksignalen als gevolg. Airco uitzetten en rijden maar weer! Ook is het displaytje van de digitale airco een keer afgefikt. De airco op zich bleef een zwak punt van deze auto, bij de manuele airco van de vorige XM hadden we nooit problemen! Verder eigenlijk, buiten het normaal onderhoud en een keer nieuwe veerbollen, nooit extreme dingen gehad. Ook alle electrische accessoires bleven het keurig doen, zoals het open dak, de 4 ramen, stoelbediening, centrale armsteun, werkelijk alles was electrisch bediend!! Totdat bij KM stand bijna 250000, bij de pre-APK-beurt aan het licht kwam dat de achterophanging wel erg door begon te hangen (het bekende X-benen effect dat de wielen naar binnen gaan hangen, zoals je vroeger ook wel bij de achterwielen van een oude BMW 3 serie zag...). Rond om moesten ook nieuwe remschijven en blokken, speling op fusee, enfin de hele ratteplan. Om dat in orde te krijgen qua kosten om de APK weer een jaartje OK te hebben, dat was even slikken...En wat doe je dan. Een paar duizend euro kapot gooien aan een auto die dat sec genomen nog niet half waard is?? Een echte Citro-fiel denkt nu niet na, ben ik het dan niet genoeg? Bovendien werd de auto gewoon elke dag ingezet voor woon-werk verkeer, ongeveer 100km per dag.

Toen hebben we de emotie maar even helemaal over boord gegooid en rationeel gedacht: auto inmiddels ruim 14 jaar oud, kleine 2,5 ton op de klok, vast nog wat dure surprises/reparaties in aantocht, wordt het dan toch geen tijd om afscheid te nemen van mijn kroonjuweel, met de wetenschap een klassieker in de dop in huis te hebben? Daar lig je dus letterlijk wakker van als auto liefhebbend persoon met citro-itis...

Onze XM is uiteindelijk naar een Citroen specialist in Hulsen Hellendoorn gegaan (Olthof), waar hij naar het schijnt vrij snel naar een Nederlandse verzamelaar is gegaan die ook een full option XM zocht. Of de man hem heeft opgeknapt of als donor heeft gebruikt is me verder onbekend...

Naar mijn mening was de XM zonder twijfel een waardige opvolger van de DS en CX en een ECHTE Citroen met alles pre' s en contra' s. De XM is een fantastische reiswagen, met een ongeevenaard comfort (op de DS en CX na dan). Natuurlijk moet je inmiddels alles binnen zijn perspectief en tijdsbeeld zien qua prestaties en geluidsniveau, maar voor een auto uit die tijd was het een revelatie! De onderhoudskosten vond ik redelijk meevallen, maar gezegd moet worden dat ik een ' mannetje' had die het onderhoud deed, en niet de standaard garage/advocatentarieven aanhield! Maar als je tegen ' echte' kosten aanloopt ben je bij de XM aan de beurt...
Het verbruik van rond de 1 op 14 a 15 vond ik voor zo een auto prima.
Het absolute veercomfort waar het rijden over Belgische kinderkopjes het zelfde wordt als een vers aangelegde ZOAB-autoweg, waar je een verkeersdrempel ' vergeet' omdat je hem gewoon niet voelt, waar je over de naarste spoorwegovergang rijdt/glijdt, het kent werkelijk zijn gelijke niet met een klassieke ophanging!! OK, je moet van het zweverige gevoel houden, maar de fan' s die dit lezen weten exact wat ik bedoel, en hebben een glimlach bij het lezen door het feest der herkenning!!! In die zin blijft zo een auto werkelijk uniek.

De opvolger werd een Renault Vel Satis, die je voor een stukje op sommige foto's al ziet staan! (lees andere revieuw Renault Vel Satis Privilege Bj 2002 195000km)

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens