Citroën Xantia Break 1.9 TD (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xantia Break 1.9 TD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 263.000 km |
KM-stand laatst | 325.000 km |
Yes, een citroën
- 260.000 km
Wat doe je als pa en ma al heel hun leven citroën rijden? Juist, een citroën kopen als eerste wagen. Pa had ooit een BX, maar ik wou wat meer (of is het nog meer) luxe en daarom ging ik op zoek naar een xantia break.
Na wat speuren op het net een mooie xantia 1.9TD gevonden. Met zo'n 260 000km op de teller een wagen met wat ervaring, maar mechanisch en optisch was alles prima.
De 90pk die de turbo diesel leverde zijn ruim voldoende. De wagen rijdt vlot met het verkeer mee en even inhalen op de snelweg is geen probleem.
Wat opvalt zijn de lekker zittende alcantara zetels (bleu pessoa) en het 'welkom-thuis-gevoel' dat interieur en bedieningsknoppen geven. Alles is zeer intuïtief geplaatst. De klokkenwinkel is traditioneel, maar daardoor ook duidelijk afleesbaar.
Het rijcomfort is - mede dankzij de HP vering - erg goed. De Belgische wegen zijn niet de beste, maar dat deert de xantia niet.
De vorige eigenaar had trouwens vredestein quatrac 3 all-season banden gemonteerd en die bevallen prima. Zowel bij droog, nat als besneeuwd wegdek gedraagt de xantia zich voorbeeldig.
Verse koppeling
- 280.000 km
Intussen zijn we 20 000km verder en de xantia heeft zich voorbeeldig gedragen. Behalve een kleine beurt (olie en filters) had ik er geen omkijken naar.
Omdat ik van plan ben nog even met deze auto te rijden heb ik besloten om de koppeling te vervangen, de originele koppeling voelde na 280 000km zwaar aan en ook het punt van aangrijpen lag veel te hoog. Behalve een nieuwe koppeling, waren ook 2 stuurkogels en een set draagarmen aan de beurt om de wagen van een nieuwe APK te voorzien.
Kachelradiator
- 300.000 km
Rijd je lekker naar je werk, beetje fris buiten, verwarming aan... Maar ow, wat is dat, ruiten beslaan meteen met een vettig goedje en de geur van antivries trekt doorheen de wagen. De vrees van veel xantia-rijders is waarheid geworden, ook deze xantia blijft niet gespaard van een lekke kachelradiator.
Maar goed, we besluiten dit klusje zelf aan te pakken en 7 dagen later zit er een nieuwe kachelradiator in. Bij de garage zou de factuur hoog hebben opgelopen (1500 euro), door het zelf te doen en enkel de onderdelenkost te betalen was dit 30 keer minder, 50 euro dus...
Nog een vers setje remschijven en -blokken en de xantia kan er weer tegenaan.
Weer een lek
- 315.000 km
Hmm, vervelend, in plaats van een antivries geur is het deze keer een dieselgeur die het interieur vult en de bestuurder misselijk maakt.
De oorzaak is snel gevonden, een lekke dieselpomp. Volgens de citroën-dealer zijn 'die bosch pompen van toen bulletproof', bij deze is het tegendeel spijtig genoeg bewezen.
Gelukkig vind ik op de sloop eenzelfde pomp met maar 100 000km en de ombouw wordt 'snel' gedaan, alleen de anti-diefstal unit die op de pomp zit gebouwd zorgde voor problemen.
Dan toch...
- 325.000 km
... afscheid moeten nemen.
Bij 325 000km en na zelf 65 000 km te hebben gezweefd in deze wagen is het voor mij afgelopen.
Een ongeval met enkel blikschade (niet in fout) werd korte tijd later opgevolgd door een zwaarder ongeval. Gelukkig had ik zelf niets, maar de xantia kwam heel wat meer gehavend uit de strijd waardoor nogmaals herstellen en verder rijden niet tot de opties behoorden... Jammer, want een xantia is een plezier om mee te rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.