Citroën Xantia 1.9 SD (1998)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Xantia 1.9 SD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 300.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Als bijzondere automobilia freak met een buitengewone desinteresse voor Franse auto’s en voor 99% geinteresseerd in return on investment, vraagt u zich natuurlijk af wat ik met een Citroen doe. Wel; vooral veel kilometers maken.
Comfort, zuinigheid, ruimte en gemak zijn de sleutelwoorden voor dit type auto. Zelf vooral thuis in Duitse en Amerikaanse luxe sedans, moet ik tot mijn spijt bekennen dat als het gaat om kilometers vreten, weinig auto’s in dit soort prijsklasses zich kunnen meten met de eigenzinnige Citroens. Huiverig als ik ben voor Franse vindingrijkheid, heeft de auto mijn eisen wel beloond. Ondanks vervelende situaties als panne in Frankrijk met blerende kinderen en afgebroken schakelstangen bij 30 graden in subtropische file naar het zuiden, rijdt de citroen met een glimlach. Binnen het jaar (10 maanden) weer 44000 km op de teller gezet, gekocht met originele onderhoudshistorie, achterstallig onderhoud als; remblokken, verstuiverrevisie inclusief brandplaatjes, gloeilampen, uitlijnen en uiteraard banden; niet teveel betaald voor zoveel kilometers in slechts 10 maanden.
Het comfort van de berijdersstoel vervangen met een speciale ASS stoel, zitruimte achterin perfect, deelbare achterbank, climate control; het zit er allemaal op gemonteerd, Frans weliswaar; maar toch. Snel ben je niet, maar wie houdt me tegen als je gemiddeld 140 rijdt. Als je je stoort aan de eenvoudige uitstraling of motorgeluid en windgeruis, moet je met een ander budget auto’s kopen.’Zoek je een comfortabel, en bovenal altijd betrouwbare en zuinige reiswagen voor weinig, hier is tie. En dat kan ik zeggen als voormalig bezitter van topwagens met evenveel gezeik; Met een S ga je ook op de fles. Onderhoud heb je toch.
PROBLEMEN
Mijn Problemen van de Xantia; lekkage van achterklep op hoogste punt; geeft natte zitting op achterbank; veel voorkomend mankement. Ook fusee van schakelstang gebroken.
Algemeen: Let bij aanschaf op de kachelradiateur, is een ***klus om te vervangen.
Laat je ook niet wijsmaken dat de wielkasten in parkeerstand op straat horen te liggen; hydraulisch systeem is gesloten dus het moet goed zijn bij aanschaf, dwz hij moet koud op hoogte staan. De stuurbekrachtiging van deze auto’s sissen bij uiterste uitslag standaard; maak je niet druk. En de gulden regel; onderhoud is de maatstaf waaraan je de conditie kan aflezen. De indruk die je krijgt van een vorige eigenaar, sluit dikwijls bij de te verwachten werkelijkheid aan. Koop voor weinig, dan rijd je ook weinig!
En deze auto is 22 juni 2007 verkocht voor de vraagprijs! 360000 op de teller, slechts een half uur op Marktplaats, en de telefoon tot diep in de nacht roodgloeiend.
De auto vervangen voor een leasemachine met alles erop en eraan. Avensis Businessline 2.0 D. Tja, je moet het niet doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.