Citroën Saxo 1.1i SX (1996)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Saxo 1.1i SX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 118.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Wat een werkpaard!
Potverdorie zeg, wil ik het verbruik bij gaan houden van onze "nieuwe" Mégane, blijk ik al een account te hebben waar onze trouwe sax in geregistreerd staat!
Ik kan er kort over zijn, echt een topwagen!
We kochten hem als eerste auto voor 950 euro omdat mijn vriendin ook een rijbewijs verdiend had. Aangezien je past leert rijden nadat je je rijbewijs hebt gehaald en we allebei nog student waren (lees geen heel groot budget) was het belangrijk dat er een auto kwam zodat de nodige ervaring opgedaan kon worden. De eisen waren, 5 deuren, goedkoop in aanschaf en goedkoop om te rijden. Ik kan je zeggen, dat is gelukt! De selectie bestond uit een Fiat Punto, Skoda Felicia of Citroën Saxo. Uiteindelijk de laatste geworden omdat we er hier een van vonden met een lage kilometerstand en een goede prijs.
Nu moet ik zeggen dat ik zelf erg handig ben qua sleutelen en gelukkig kan je aan een saxo erg veel zelf doen. In de 5 jaar en bijna 100.000km dat hij bij ons geweest is heeft hij ons slechts één keer echt laten staan. Daarover later meer.
Deze review zal dan ook voornamelijk bestaan uit de avonturen die we met dit wagentje hebben beleefd.
Kat in de zak?
We kochten deze auto in December 2011 en de eerste kilometers gingen voorspoedig totdat we voor een weekend naar Antwerpen zouden gaan met vrienden. De week ervoor begon begon het toerental van de motor vanaf de 2000 tpm steeds terug te vallen tot +/- 500tpm op vervolgens weer op te pakken. Dit euvel bleef zich herhalen en uiteindelijk over de binnenweggetjes met 60 in z'n 5 thuis gekomen. Thuis direct aangemeld het Citroën forum en dankzij de goede tips daar toch in de avonduurtjes de auto weer perfect rijdend gekregen. Het brandstoffilter bleek verstopt te zijn. Als je dan toch aan het rommelen bent, direct ook maar even het luchtfilter en de bougies vervangen. Dit loonde de moeite door heen en weer naar Antwerpen ruim 1 op 20 te rijden met 4 personen en bagage!
Sportief geluidje!
De zomer kwam aan en door een ingewikkelde werkconstructie raakten we de zomer van 2011 met de auto van oom en tante naar zuid frankrijk. De saxo mocht dus nog even rust houden dit jaar en eigenlijk zonder al te veel zorgen naar de eerste APK in september, alleen de uitlaat was echt overal lek. Dit had ik al eerder geconstateerd en ik loop de auto altijd na voordat hij weggebracht wordt. Bij brezan een nieuwe pijp gehaald en een andere demper van de sloop, auto scheef op de stoep en de vruchten plukken van het feit dat ik zo slank ben! Alles ging er vrij soepel onder, maar wat een ellende om die demper gasdicht aan de pijp te krijgen! Citroën gebruikt zo'n soort holletje dolletje systeem wat met een klem in elkaar gedrukt moet worden. Niet dicht te krijgen! Uiteindelijk te tip gekregen om in plaats van de klem van brezan (4 euro) een originele klem te halen bij de dealer (6 euro). Opgelost en zonder mokken door de APK!
Februari 2013 naar Berlijn
De eerste echt lange rit van de Saxo. Na bijna anderhalf jaar eigenlijk probleemloos rond gereden te hebben durfden we dit goed aan. Weer samen met vrienden op stedentrip gegaan over de muur. Zonder problemen tot aan de fernsehturm gereden. Zelfs het comfort hebben we niet echt over te klagen gehad. Weer 4 volwassenen aan boord en elke anderhalf uur er even uit voor koffie en de voor en achterbank weer ruilen. Allemaal behoorlijk fris in Berlijn aangekomen. Wel veel sneeuw gehad onderweg dus we konden niet heel hard. De terugweg met 150/160 km/h terug naar huis gereden. Zonder morren en zelfs geen trilling of wat in het stuur. Op het rumoer na reed het echt als een luxe wagen!
Zomer 2013, Ardennen
Om als een beetje bij de verdienen handel je wel eens in spulletjes die je kunt gebruiken. Zo ook op marktplaats eens een saris speedy gescoord om op te knappen. Nu je toch zo'n ding hebt kunnen we wel eens met de buren een paar nachtjes kamperen. Wij naar de Ardennen getogen, Esneux, dus precies voordat de klucht bij Luik echt begint de afslag. Best jammer, ik was benieuwd of we erop zouden komen. Gelukkig kregen we op weg naar huis een veel grotere uitdaging! Op weg naar nog een mooie wandelroute kwamen we op een heel smal en steil weggetje een tegenligger tegen. Dus ja, soms moet je dan stoppen en kom dan maar weer op gang. Ik heb de trein niet gewogen maar ik denk toch wel richting de 1400 tot 1500 kilogram. Dat krijgt een saxo gewoon heuvelop weer van zijn plaats. Flink gas, koppeling laten schieten, slippende bandjes... Op het moment dat de voorwielen grip krijgen daalt het toerental tot 500tpm, half gas erop houden, je denkt nog straks moet de buurman nog duwen... Plofje voor plofje begint het toerental te stijgen en uiteindelijk komt het boven de 1500tpm! Wat hebben we gejuicht! We waren van ons plaats! Uiteindelijk ook weer veilig thuis gekomen.
Zomer 2013, Frankrijk
Nog wat over die werkconstuctie van vorige zomer, we hielpen oom en tante altijd in de zomer, ze hebben 2 gehandicapte kinderen en we deden dan 2 weken Frankrijk. Wij gingen 1 week met de mannen, heen met de rolstoelbus en oom en tante samen een weekje op pad. Na die week ruilden we van auto en gingen wij met hun Toyota Verso naar de camping. Zodoende waren wij ondertussen behoorlijk ontwikkeld tot luxecampeerders, maar hoe gaan we alles meenemen met de saxo? We wilden liever geen aanhanger, huren is duur en waar stal je zo'n ding weer als je er een koopt? Een dakkoffer zorgt weer voor een hoop luchtweerstand en buiten het extra verbruik, zou het wagentje de 130 km/h nog halen? Uiteindelijk de fietsendrager zo omgebouwd en een foedraal van een karsten 360 tent gekocht, waterdicht en heel stevig. Uiteindelijk werd het ding liefkozend "de worst" genoemd en paste alles wat we mee wilden in de saxo en de worst. Nu wel die klucht van Luik genomen en nimmer onder de 70km/h gekomen op de snelweg. Alleen richting Milau, over de kleinere wegen zit er echt niet meer in als 3000tpm in de 3e versnelling, 60km/h.
Geen centje pijn verder.
En verder...
Elke keer als de Saxo naar de apk wordt gebracht komt hij zonder aantekeningen terug. Naast het reguliere onderhoud nog één keer een achterdemper vervangen en de hele remmerij rondom, de voorste schijven waren nogal dun en achter allebei de remcilinders lek geweest. Ook de zomers van 2014 en 2015 zonder problemen rond gereden, van alles geks meegesleept in deze auto, zelf een keer een schutting op het dak meegenomen. Niks was te gek! Oh ja, het verste van huis dat de saxo is geweest, Barcalona!
Zomer 2016
Dit jaar eens wat anders op vakantie, naar Italie, over de Alpen! Spannend hoor, de eerste keer echte bergen. Maar goed, ook dat ging zonder problemen. Via ons vertrouwde Frankrijk weer huiswaarts gegaan en vlak nadat de péage af was, net voor Nancy, gaf onze saxo ons voor het eerst echte schrik. we waren net bij de grote gele M geweest en tijdens het invoegen op de snel weg wil ik van 4 naar 5 schakelen, schiet de pook los, ik kon niks meer dacht ik... dus ja, uitrijden op de vluchtstrook en voor het eerst eens gekeken welk nummer er op je ANWB pas staat. Blijkt dat de ANWB in Frankrijk niks voor je kan doen langs de snelweg. Je moet er de politie bellen en zeggen "je suis en panne" op zich wel lief dat ze je dat vertellen maar wat kan je dan verder verwachten en hoe lang duurt het dan? Ongeduldig als ik ben uiteindelijk snel, met mijn vriendin op de uitkijk snel onder de auto gekropen en op de last de auto in de versnelling getrokken. Auto gestart met de koppeling in en vol op de koppeling en mijn vriendin duwend op gang gekomen. "Spring erin!" Ja hoor, we waren weer op gang... en nu? Uiteindelijk besloten om maar in de 3e versnelling achter een vrachtwagen door te sukkelen tot de camping in Metz, dat is tenminste bekend terrein voor ons en dan zien we daar wel. Alle jaren pak ik een koffertje gereedschap in, dat tot toen alleen was gebruikt om boutjes van de campingstoelen aan te draaien en ik had dit jaar voor het eerst zowaar tywraps ingepakt. Op de camping onder de auto en met die tywraps de schakelstangetjes weer in elkaar ge mcgyvert. Het nylon holletje was helemaal stuk dus het moest maar even zo. Uiteindelijk tot St job in t goor gekomen en op het moment dat ik stop bij de benzinepomp laat de boel het weer afweten. Gelukkig zit er een onderdelenwinkel naast. Maar goed, schakelstangen gaan alleen op bestelling in België, zelfs bij de citroen en peugeot dealers. Extra tywrap erom en gaan! Uit eindelijk thuis gekomen.
En toen...
Thuis een schakelstangetje van de sloop gescoord en we reden weer, voorlopig... De problemen met schakelen bleken voort te komen uit een lekke askering en de bak stond al een tijdje droog. Zoiets kan je niet peilen en kom je zo op een best lullige manier achter. De auto schakelde echt voor geen meter meer. De hele bak lag in de soep. Uiteindelijk een andere bak van de sloop erin gehangen en voor 150 euro reden we weer.
Helaas bleek bij de APK dat het roestmonster zich toch ook te goed begon te doen aan ons trouwe beestje en zodoende besloten om de auto te verkopen. Op zoek naar iemand die een auto wil voor maximaal een jaar, of met heel veel mazzel misschien 2.
Voor 550 euro uiteindelijk afscheid genomen van onze Saxo waar we toch weel heel veel plezier van hebben gehad en bijna heel Europa mee hebben gezien.
Ik heb niet heel secuur alles bijgehouden maar ik denk dat we aan onderhoud misschien 500 euro kwijt zijn geweest, inclusief distributiewissel. Totaal kostte deze saxo ons dus 900 euro aan onderhoud en afschrijving voor bijna 5 jaar en bijna een 100.000km! Zo goedkoop denk ik niet nog eens te rijden...
Nog even het lijstje omdat het zo leuk is.
-Nederland
-België
-Luxemburg
-Frankrijk
-Spanje
-Duitsland
-Zwitserland
-Italie
-Monaco
9 Landen hebben we met onze Saxo gezien.
Hij slijt nu zijn laatste dagen bij een vrachtwagenchauffeur die er elke week 10 km naar zijn vrachtwagen rijdt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.