Citroën GSA (1981)
autoreview
Signalement
Uitvoering | GSA |
---|---|
Versnellingen | 3, Automaat |
Bouwjaar | 1981 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 62.500 km |
KM-stand laatst | 103.000 km |
ERVARINGEN
- 100.700 km
In november deze GSA heringevoerd vanuit Belgie. Een witte GSA met blauwe bekleding. Het rijdt
ontzettend leuk met de 4 cilinder luchtgekoelde boxermotor. En dan niet zo’n knettergeval als in
een kever. Nee, hier is het geluidsniveau aardig onder de knie. De schakeling gebeurt met een
zogenaamde convertisseur. Dit wil zeggen geen koppelingspedaal maar een echte koppelomvormer
en 3 versnellingen. Volgens Citroen kan je altijd in de 3 rijden maar dat lijkt mij niet bevorderlijk.
In NL voldoen wel de 2 en 3, op steile hellingen heb je de eerste nodig.
De vering is hydropneumatisch en dus zeer comfortabel. Wel blijkt de GSA een duidelijk kortere
wielbasis te hebben. Bij een drempel moet je niet te hard er overheen, terwijl de CX (break) die
drempels amper opmerkt. Bij de GSA komen dan de voorwielen los.
De stoelen zitten laag, een beetje kuipig. Het dashboard is onovertroffen apart. Een grote kofferbak
leent zich uitstekend voor een lpg tank van 100 liter. De GSA rjjdt uitstekend op LPG ondanks de
luchtkoeling. Wel is het even zoeken naar een goede inbouwer die deze klus wil doen. De meesten
blijken alleen van massaproductie te houden en dat is een GS/A duidelijk niet.
Op steile hellingen moet je terug naar de 2de versnelling en ga je soms niet harder dan 60
omhoog. En heel steil vraagt zelfs om terug naar de 1. Verder is het iedere dag grijnzend
rondrijden. Het aparte motorgeluid, de vering en die malle halfautomaat. Hoewel mal, wat hebben
de ’ moderne’ auto’s tegenwoordig vaak? Juist.
De GSA heb ik in januari 08 wel een Mike Sanders waxolie behandeling (zie foto 4) laten ondergaan. De wagen zit
nu dus goed in het vet. Zonder zoiets zou hij met een paar jaar van ellende uit elkaar vallen. Deze
wagen is nog uit de tijd dat alle auto’s konden roestten als gekken. En de fabrieken deden daar
vaak niet veel tegen.
PROBLEMEN
- 100.700 km
*Condensator stuk, daar is de wegenwacht blij mee. Dat kunnen ze tenminste vervangen. Verder
blijken de banden 145/15 niet altijd beschikbaar. Voor liggen nieuwe Michelins 145/15 maar achter
heb ik noodgedwongen 155-15 van Vredenstein laten plaatsen. Dat blijkt een uitstekende band
overigens.
*Een boutje van een tuimelaar-as is spoorloos verdwenen. Gevolg is het wegvallen van de oliedruk en
een flink oliespoor. Gelukkig bleek het slechts dit euveltje te zijn. Wel blijkt het al lastig om zo’n
simpel boutje nog te verkrijgen. Citroen lacht je min of meer uit.
*Massa probleem: tja toch weer die electriciteit. Er is een ergens een massaprobleem. Maar waar?
*2010: Slang naar oliekoeler versnellingsbak scheurde dus wederom een mooi spoor op de weg door relatief een kleinigheid. Recent de 100.000km gepasseerd.
Bedankt!
- 103.000 km
In juli is de GSA verkocht aan een nieuwe liefhebber bij een km stand van 103.580. Hij is dus net ingereden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.