Citroën Grand C4 Picasso 1.6 THP Exclusive (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand C4 Picasso 1.6 THP Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 131.600 km |
De eerste kilometers
- 4.500 km
Tja ....zie bij mijn andere reviews ik ben voor de 2e keer in de "fout" gegaan en na 4 jaar wel zeer betrouwbaar maar eigenlijk ook een tikje saai gereden te hebben weer terug naar Citroen.
De werkgever vond dat ik maar weer een europese auto moest gaan rijden en omdat ik nadat ik in een Renault Espace gezeten te hebben ook graag wat hoger wilde zitten naar dit type auto`s gaan kijken ..en daarbij graag iets van automaat dus wij hebben gekeken naar de VW Touran (is de standaard auto) Seat Altea XL en hebben gereden in de Peugeot 3008, De nieuwe Reanult Grand Sienic en de Citroen C4 Grand Picasso.Omdat ik de auto vaak berijd en redelijk veel over klachten over de EBV versnellingsbak gelezen heb had ik sterke twijfel ....maar toch maar een proefrit gemaakt.
Op een zaterdag samen met vrouw en dochters een proefrit maken want iedereen wil graag een stukje rijden ...nou na ca 100 meter waren we allemaal over de streep .....ook geen ligne business maar de exclusive met glazen dak en in het zwart ...net zoals de proefrit auto maar niet het standaard navigatiesysteem ..is erg duur dus dan maar een Tomtom 950 .Baas ging akkoord en sinds midden februari staat de aut voor de deur ....waar mijn vrouw bij de Toyota niet graag reed ondanks dat ik het haar voorstelde gaat ze nu zelf autmatisch achter het stuur zitten....jammer !! Verder gebruik ik de auto dus voor de zaak dus zit er wel het merendeel achter het stuur .De EBV 6? afkloppen maar tot nu toe eigenlijk geen klachten tenzij je even snel op wil schieten om in te halen op een 2 baans weg want de versnellingsbak reageert in de A stand niet snel dus even met de flipper schakelen ...en de rest gaat vanzelf.
Verder het comfort..de stoelen,de rust,het dashbord,het licht en vooral de motor die heel stil is en je hebt geen idee dat je te hard rijd.
Hebben wij klachten ....zou ook niet goed zijn na ca 4500km maar nee helemaal niets .....of toch wel .....het tanken !! is eigenlijk pienuts maar hijis wel lastig af te tanken en dat is alles tot nu toe.
Bijna probleemloos
- 17.000 km
Ben ondertussen weer een stuk verder en heb veel in Duitsland en ook de mei vakantie in Frankrijk met veel plezier gereden en mij laten rijden.Het is nog steeds zo dat ook de kinderen graag in deze auto rijden.Kan na 17000km iets meer schrijven over de auto en we zijn behalve een paar kleinigheidjes probleemloos doorgekomen .
Eerst even wat de probleempjes zijn maar die hebben ook helemaal geen prioriteit maar tijdens de vakantie in Frankrijk waarbij we met z`n 6en in de auto zaten merkten we bij het uitstappen dat een stoel van de 2e rij zich vrij moeilijk weer in de zitpositie liet zetten en schoot regelmatig weer in de "instapstand" .Begrijp wel wat sommige mensen tegen deze manier van schakelen hebben (EBV6 versnellingsbak) maar hij doet heel soms een beetje vreemd in de vorm van bv terugschakelen om er dan als "een raket er vandoor gaan" .
Verder het aftanken .....de vulslang slaat vaak al heel snel af dus dan heb je de tank niet vol...dus elke keer wachten en na een keer of 4 opnieuw aan te zetten is de tank vol
En dit waren de probleempjes
Verder vind het een prima motor en heeft in vergelijking met de Toyota (2 liter ) heeft de auto veel meer trekkracht en het benzineverbruik is ca 1: 12 wat ik een prima resultaat vind
Vorige week even bij de garage geweest om de nivos te laten checken en er moest een beetje olie in ondanks dat hij aangaf dat de Oil OK was en ga de volgende 13000 km en alle vertrouwen verder .Tot aan de grote beurt van 30000 km
Verder de ruimte,de rust waarmee de motor werkt en het comfort (uitzicht airco ed )
Al met al een heel plezierige auto (Jammer dat mijn vrouw en dochters ook in de auto willen rijden !!)
Toch problemen met de EBV 6
- 51.000 km
Ga dus niet klagen ook al omdat de auto in de garantie zit maar heb een afspraak met de Citroendealer dat mijn druklager vervangen gaat worden .De auto schakelt nadat hij bij 45.000 km weer een keer gereset is in het begin goed en behoorlijk vloeiend maar nu schokkerig en s`morgens rij ik met een slippende koppeling of je hebt het gevoel dat hij moeilijk van de plaats komt alsof de handrem te strak staat aangetrokken.
Verder maak ik soms hachelijk schakelmomenten mee zoals bij 50 km per uur heel veel van 3 naar 4 en omgekeerd .Invoegen op de snelweg door ineens 2x terug te schakelen met de daarbij behorende hik en dit ligt volgens mij niet aan het druklager .De dat ook dat de versnellingsbak gereset gaat worden dus we gaan het zien.
Klachten ?? nee gek misschien maar dit is wel voor mij de fijnst rijdende auto die ik tot nu toe gehad heb en verder geen problemen ...tja dat tanken misschien
Heel eerlijk als ik deze reparatie zelf had moeten betalen was het misschien anders geweest.
Volgens de garage is dit een EBV 6 probleem en kan bij elke kilometerstand gebeuren en ook de rijstijl maakt niets uit volgens hun ...is wel jammer want het geeft zo een negatief beeld !
Even een update
- 81.000 km
Als je toch aan een review begint is het toch de bedoeling dat je het een beetje bij gaat houden maar daarvoor excuus.
De auto heeft dus bij 60.000 km een grote beurt gehad en had als klacht dat de versnellingsbak soms rare dingen doet dus wellicht ge-update moest worden.
Kwam de auto dus ophalen en kreeg dus de mededeling dat de computer dus aangaf dat de nokkenas of zoiets niet op tijd liep of verlopen was dus er moest een nieuwe distributieketting gemonteerd worden ....tja en niet veel later dan toch een nieuwe koppeling en drukgroep..dus helemaal probleemloos niet .
Verder zijn de remschijven afgedraaid en blokken gemonteerd en dat valt buiten de garantie..helaas .
het klinkt misschien voor sommigen vreemd en geef ook eerlijk toe dat het een leaseauto is dus de kosten doen mij niet al te veel maar blijf het een heerlijke auto vinden...en inderdaad ervaar dat licht en ruimte en de luxe .
Rij heel veel in Duitsland (ca 70%)met een gemiddelde snelheid van ongeveer 140 km op de autobaan en het blijft een voor mij zeer comfortabele en ruime auto
Omdat er toch bovengemiddeld (zoals dat heet) per jaar aan kilometers gereden heet de dealer de leasemaatschappij voorgesteld om de intervallen terug te brengen naar 20.000 km ..begrijp het niet maar vind het best .
Nog een ding olieverbruik ja ...kan er niets van vertellen over die pijlstok dus ga naar de garage als ik en melding krijg van check olie ...en dat is na ca 15.000 km na de beurt .
Op naar de ruim 80.000 km beurt ergens in juni
80.000km beurt of 90.000 ?
- 87.000 km
Heb hem dus naar de dealer gebracht en wat ze dus mij verteld hebben moeten eigenlijk bij dit type motor om de 20.000 km de bougies vervangen worden dus een beetje vreemd dat Citroen intervallen aanhoud van 30.000 km maar goed .
De auto begon ook de laatste tijd wat slechter koud te lopen ..af en toe een beetje onregelmatig lopen en als de motor weer warm is gingen de kilometers weer heerlijk verder.
Heb ondertussen net ook 4 nieuwe banden want 2 hadden hun minimum bereikt en 2 banden die nog ca 3 mm hadden waren gecupt.
Heb er nu Michelin Primercy 3 op gekregen en ze waren er wel even mee bezig want het stuur begon te trillen bij 110 km en trilde dan niet meer bij ruim 140 km p.uur
Verder is en blijft het voor mij een heel comfortabele auto ..waarvan het display een "beetje " optimistisch is qua verbruik (geeft aan 8,1 l/100km ) maar het verbruik ligt rond de ruim 9 l/100 km
Olieverbuik...ongeveer elke 15.000km krijg ik een mededeling dat er een beetje olie bij moet ..
Klachten ??? nou ja 1 sensor van het bandenspanningssysteem stuk maar die is dus vervangen ...dus eigenlijk geen klachten
20000 km verder
- 106.000 km
Op advies van Citroen gaat de auto dus om de 20000 km een beurt krijgen ...ook al omdat eigenlijk om de 20000km er nieuwe bougies gemonteerd dienen te worden ...zegt de dealer.Mij maakt het niets uit want het is en leaseauto maar kan mij wel iets voorstellen dat als particulier dat toch minder is.
Let wel het betreft alleen auto`s die per jaar toch veel kilometers maakt ....ik vind het allemaal prima .
De auto schakelde een beetje bokkig en omdat er een motormanagment update door Citroen gemeldt werd is dat ook uitgevoerd en de auto rijd verder prima ..en schakelt ook weer rustig met soms een schokje maar dat hoort erbij ....
Schade ? remblokken achter zijn vervangen en voor de rest nog steeds een prima auto en op naar de volgende 20000km ..en al met een scheef oog kijken naar de opvolger
Toch grote problemen
- 115.000 km
De auto heeft bij 106000 km een "grote" beurt gehad met de updates en reed weer prima.
Bij ca 109000 km viel het vermogen weg en kon op de snelweg niet harder rijden als 70-80 km per uur maar omdat ik in de buurt was voorzichtig naar de garage gereden.
Volgens mij liep de motor op 3 cilinders
Kreeg de mededeling dat de computer een aantal ernstige mededelingen aangaf en dat ik de auto een aantal dagen kwijt zou zijn.
Omdat ik de volgende dag een bezoek gepland had kreeg ik een huurauto mee en de volegende middag werd ik alweer gebeld dat de auto klaar stond ..schade 4 nieuwe bougies...??? de auto had toch een grote beurt gehad ?? maar Oke de auto liep weer als vanouds...
Bij ca 112000 km kreeg ik een mededeling dat er een storing was aan de achtervering(lucht) echter de auto veerde wel normaal maar ik weer terug naar de dealer die iets aan de instelling van de computer gewijzigd hebben en moest het maar uitproberen ...
Sindsdien klapte regelmatig mijn spiegels in en bij het gebruik van mijn ruitensproeier de melding kreeg dat er een laag ruitensproeierniveau was (is toch echt vol) daarnaast ook dat ik een lage bandenspanning had en die is ook goed .
Het kan allemaal toeval zijn maar vind het wel een beetje vreemd.
Omdat ik voor mijn werk naar Stuttgart moest besloot ik dus na het bezoek aan Stuttgart de auto weer eens aan de dealer aan te bieden echter ben niet zover gekomen.
Vorige week maandag dus Keulen voorbij gereden en weer een mededeling dat er een storing aan de motor is en de snelheid viel weer terug naar 70-80 km per uur
Op een parkeerplaats de leasemij gebeld en ca 2,5 uur later kwam de ADAC ...
De man luisterde naar de motor en kwam ook tot de conclusie dat de motor uitval had bij 1 of 2 cilinders echter bij het uitlezen van de commputer kwam er een mededeling dat de turbodruk veel te laag was ..m.a.w einde "oefening" en ik heb dus sindsdien een huurauto en de auto wordt of is afgesleept naar NL naar de leasemij voor reparatie omdat er geen garantie meer op de auto zit...
Hoe verder ?? zo gauw ik iets hoor meld ik mij wel weer..al met al komt e.e.a. de betrouwbaarheid niet ten goede...
Wordt vervolgd !!
Nieuwe turbo en turboklep
- 117.000 km
De auto is dus terug naar Nederland gebracht en heb ondertussen in een Nissan Quacay of zoets gereden..
Eerst is er een nieuwe turbo geplaatst want deze had speling ....eerst ja want men ging proefrijden en er kwam dus weer dezelfde melding..dus ze gingen verder zoeken...maar werd mij gezegd dat de turbo toch niet goed was oké!
Uiteindelijk hebben ze een of andere verstopte klep gevonden die om een of andere reden de druk regelt.
Wil er niet te veel over kwijt alleen dat het gelukkig een leaseauto is want kan mij voorstellen dat het allemaal dik in de papieren liep
Vrij veel probleempjes
- 126.000 km
O.a. doordat de auto in Duitsland stuk ging en het even geduurd heeft voordat ik de auto terug kreeg heb ik dus pas laat de winterbanden vervangen door de zomerbanden.
Heb dus een aantal ventielen stuk gehad en op een gegeven moment kreeg ik bij de garage te horen dat een wielmoer lam was en iedereen kreeg de schuld want er moesten dus 2 schijven achter worden vervangen.....1 kon niet volgens de dealer maar goed het is een leaseauto ..
Het was ook vrij moeilijk om de auto trillingsvrij te krijgen en ben uiteindelijk bij het bandencentrum geweest en die hebbe het voor elkaar gekregen ..maar goed het gaat over de auto...
Heb dus veel electronische storingen gehad ...ruitenwissers die maar bleven wissen ..allerlei diverse meldingen en ook slecht lopen.
Uiteindelijk heeft de dealer de auto een grote beurt gegeven ondanks dat de auto daar niet aan toe was ..dus weer nieuwe bougies ed ...en er was een sensor in het koelvloeistofreservoir stuk dus die ook vervangen alleen elke keer weer terug komen bij de garage maar Ok .
Heb het eerlijk gezegd een beetje opgegeven want ook in de vakantie in Frankrijk ging mijn achterklep niet meer dicht dus weer naar de garage ..
Krijg nu ook van die mededelingen over dat het automatische wissen in ingeschakeld en verlichting is ingeschakeld en tijdens het rijden klappen regelmatig ...of eigenlijk niet regelmatig de spiegels in.
Ook sinds de grote beurt stinkt de auto na een lange rit naar rubber of zoiets en dacht eerst dat er misschien een rem aanliep of dat de banden te heet worden maar die blijven "koel"..handwarm dus.
Zo heerlijk en probleemloos als dat de auto was zo moeizaam gaat het nu maar heb deels het gevoel dat het met onderhoud te maken heeft maar het blijft een confortabele auto....
Wat ik al eerder geschreven heb ..ben blij dat ik dit allemaal niet zelf moet betalen en bij ca 140000 km is het kontrakt beeindigd en ga kijk al een beetje naar een andere auto en misschien toch gewoon Citroen ..weet het nog niet
Weer naar de garage
- 131.000 km
Af en toe de spiegels tijdens het rijden weer uitklappen vind ik niet zo een probleem en dat de auto achter door de vering gaat ook niet zo want bij het starten hoor ik de compressor de achtervering weer oppompen.
Het probleem is dat ik sinds kort te maken heb met een slippende koppeling en hoop dat het een kwestie van afstellen is dus de auto gaat naar de Citroendealer en dan kunnen ze direkt de overige punten zoals boven genoemd aanpakken.
Daarnaast is er een ruitenwisser dus versleten en met de winter voor de deur wel handig dat dat ook goed is.
o ja gelijk even het olieniveau even checken
Hoop dat ze het kunnen oplossen want eerlijk is eerlijk het blijft een heerlijke confortabele auto om in te rijden
Auto inleveren
- 131.600 km
De problemen en dus kosten aan de auto zijn dus dusdaniog dat de leasemaatschappij besloten heeft de auto in te gaan nemen .
Gebleken is dat het druklager minimaal zweet waardoor er soms wat olie op de koppelingsplaat komt en hoe vreemd ook deze Citroengarage heeft geconstateerd dat de auto een beurt nodig heeft.
Volgens mijn informatie heeft de auto bij ca 120.000km door de dealer hier een beurt gehad maar goed ik zal het wel niet goed begrepen hebben.
Vandaag naar een klant gereden en eerlijk is eerlijk de auto rijdt heerlijk.
Heb ook een beetje het idee dat de koppeling drukgroep te zwak zijn voor deze motor of net zoals bij de distributieketting die bij 60.000 km vervangen is je krijgt het gevoel dat ze kosten willen besparen maar dat het allemaal niet gaat ten gunste van de kwaliteit is dus er wordt Euro 1,= uitgeven terwijl ze beter Euro 10,= hadden kunnen uitgeven en later de klant met de kosten laten zitten..jammer
Maar goed krijg nu een voorloop auto en moet versneld gaan rondkijken.
maar goed je leest en hoort tegenwoordig veel klachten dus het is net beperkt tot Citroen ..misschien toch maar weer een Japanner!
Verwacht dat de auto zo de handel ingaat
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C4 Picasso 2.0-16V Exclusive EB6V 5p. Clima / Treklhaak / Camera / Navi
- 2008
- 155.265 km

Citroën C4 Picasso 2.0-16V Exclusive 140 Pk Benzine *** AUTOMAAT *** SUPER LUXE *** Navigatie * Trekhaak * Velours Bekleding * Climate & Cruise Control * Trekhaak * 1.500 kg Trekvermogen * * Vierzeizoenenbanden * Michelin * Bordeaux Rood Metallic Lakkleur en hele mooie lichte ivoor kleurige velours bekleding *
- 2007
- 187.200 km

Citroën C4 Picasso 1.6 THP Business EB6V 7p. TREKHAAK/AUTOMAAT/AIRCO/NAVI/CLIMA
- 2009
- 239.320 km