Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110 Ligne Business (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110 Ligne Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 115.500 km |
KM-stand laatst | 168.000 km |
Eerste ervaringen
- 115.500 km
Bij mijn nieuwe werkgever stond deze auto nog voor een jaar in de lease naast een BMW 523. Dan vraag je je af waarom je voor een C4 Grand Picasso hebt gekozen maar dat is vrij simpel;
- Ik heb 4 kinderen en dat past met geen mogelijkheid in een 5 serie
- Bijtelling; scheelt toch snel EUR 250-300 per maand
Veel rij-ervaring heb ik nog niet, wel een paar eerste indrukken;
- Vergelijken met m'n vorige auto (A6 Avant) is niet eerlijk maar toch
- Meer motor en vooral windgeruis
- Helt meer over in bochten (is logisch want de opbouw is hoger)
- Afwerking is okay maar niet meer dan dat
- Gerobotiseerde versnellingsbak; valt nog mee, eigenlijk alleen de eerste versnelling en de overgang naar de tweede versnelling zijn goed voelbaar. Ook schakelt de bak vaak op eigenaardige momenten (midden in de bocht) en is de kick down eerder vervelend dan handig
- Zitcomfort is best goed, ook van/naar Brussel (dus midden afstand)
- Uitrusting valt niet tegen; bediening van de verschillende functies wel wat; veel ingewikkelder dan met MMI
- Ruimte achterin is goed tot een jaar of 12, daarna wordt het denk ik zelfs gevaarlijk bij aanrijdingen
- AUX aansluiting voor muziek; aansluiten is makkelijk genoeg maar een iPod ermee bedienen gaat niet, dat moet op het apparaat zelf en dat is onhandig/gevaarlijk
- Kwaliteit van de muziek installatie is niet best, wellicht dat andere boxen al zouden helpen
Nog geen lange rit gemaakt maar naar Brussel bij zo'n 135 op de teller is de auto comfortable genoeg, wel windgeruis maar geluid van de motor is hoewel hoorbaar nog steeds binnen de perken.
Een maand in gebruik
- 119.000 km
Na 1 maand en zo'n 3.000 kilometer kan iets meer zeggen over de auto. Puntsgewijs en met plussen en minnen;
+ zit comfort; de stoelen zitten ook op langere ritten goed
+ het uitzicht is heel goed, en zeker bij stoplichen hoef je niet voorover te gaan liggen om het licht boven je te zien
+ cruise control; pakt mooi op en houdt de auto, ook bij hellingen zowel stijgend als dalend goed op de ingestelde snelheid
- de versnellingsbak; als je op snelheid bent prima maar schakelen gaat traag en niet soepel. De kick-down is heel apart want in plaats van sneller ga je eerst een stuk langzamer
- de automatische ruitenwisser; pakt het tempo net niet lekker op en uitzetten betekent dat je 'm op intervalstand zet
- geluidsniveau; voor de motor prima binnen de perken (mag nog iets stiller) maar windgeruis is vanaf 120-130 hinderlijk
- windgevoeligheid; aandacht goed op de weg houden want voor je het weet zit je op de andere baan
- parkeersensoren; zitten wel achter maar niet voor. Andersom was logischer geweest want de neus is onoverzichtelijk terwijl het duidelijk is waar de achterkant ophoudt
Het gebruik is - net als bij andere auto's - veel minder gunstig dan de fabrieksopgave. Ik zit nu rond de 1:16. Op zich niet slecht maar de fabriek 'belooft' 1:19 en dat zie ik nog niet lukken
Voor de rest een prima auto, ik heb al proefgereden in het nieuwe model en die is in elk geval een stuk stiller en beter afgewerkt dus wie weet over een jaar een goede opvolger.
Na de vakantie en de eerste grote beurt
- 137.000 km
Na een maand of 7 en 21.500 kilometers, de vakantie en de eerste beurt achter de rug, een mooi moment om een bijgewerkt verslag te maken.
In verband met de vakantie heb ik er een afneembare trekhaak op laten plaatsen. Die schijnen standaard met de Jaeger stekkers geleverd te worden tegenwoordig dus ik moest ook zo’n verloopstekker van EUR 11,00 kopen, dat kan je de kop niet kosten.
Met vakantie naar Frankrijk geweest, eerst naar Normandië, daarna via de A75 (Millau) naar het Zuiden, gaat de auto allemaal vrij gemakkelijk af. Belading van 2 volwassenen, 2 tieners, een kind van 8, een peuter, vouwwagen, dakkoffer en de normale bagage. Achter de achterste opklapstoeltjes kun je nog net een buggy kwijt, daarna is de koek op. Veel ruimte is er niet helemaal achterin, het oudste kind (15 jaar, 180 cm lang) stond erop om daar te zitten maar zit dan met z’n knieën flink hoog, niet ideaal maar net te doen. De dealer is er eerlijk in, die achterste rij is eigenlijk voor korte ritjes en/of kleinere kinderen bedoeld.
Ruimte; onder normale omstandigheden prima, zelfs ruim te noemen maar met 1 kind op de achterste rij blijft er weinig over, genoeg voor de campingkoelkast en een klein koffertje plus nog de eerder genoemde buggy. Als de auto 10 cm langer was geweest (5cm achter de voorstoelen en 5cm voor de bagageruimte), dan had je zelfs met volle belading nog ruimte voldoende.
Verbruik; het gaat langzamerhand telkens wat zuiniger. Tijdens de vakantie kwam ik gemiddeld op 1:13,5 en voor die tijd regelmatig richting de 1:17, dat zijn nette waarden. Positief is het olieverbruik, namelijk nagenoeg nul over de periode dat ik de auto in gebruik heb.
Airco; houdt de boel goed op temperatuur maar blaast de (koude) lucht wel recht naar binnen, dat moet beter kunnen. Handig is de aparte bediening achterin, daar maakten de kinderen regelmatig gebruik van. De zonneschermpjes in de achterportieren en de achterklep werken goed, de constructie is naar mijn gevoel zelfs beter en steviger dan in de A6 die ik hiervoor had.
Navigatie; meestal gaat het goed, soms (met warm weer), krijg je heel vreemde kleuren en 1 keer was het systeem volledig de weg kwijt. De A4 bij Schiphol werd gezien als de Westeinderplassen. De motor uitzetten en weer starten en het probleem was weg. Uitrekenen van routes duurt te lang vind ik, dat moet Citroën verbeteren en wellicht is dat bij de nieuwe C4 (Grand) Picasso ook al beter. Komt ook doordat de data op een SD kaart staat, dat duurt langer dan vanaf een harde schijf (zoals bij de A6 het geval was).
Systeem heeft nu een update gehad (2014 kaart), wegen rond Schiphol (en toevallig ook bij Zestienhoven) zijn nog niet helemaal up-to-date maar rest wel weer en werkt iets sneller. Voor de rest de vaste snelheidscontroles en wat andere pictogrammen voor verschillende Points of Interest (ipv eentje voor allemaal).
Versnelling/automaat; Handig is de bediening van de versnelling, die zit bovenop het stuur (beetje Amerikaans/vroeger de DS), en dat is een prima plek, zeker als je aan het parkeren bent. Bijkomend voordeel is dat je meer ruimte tussen de voorstoelen hebt. De handmatige optie heb ik regelmatig gebruikt in de heuvels/bergen omdat de cruise control het dan (bij hellingen boven de 4%) niet meer bij kan houden zowel bij stijgen als afdalen. Terugschakelen naar de 4e versnelling is dan voldoende om met 110 km/h naar boven te gaan (en af te dalen). Dan draait de motor wel flink wat toeren en is rumoerig maar daar valt mee te leven. Op de vlakkere stukken haalt de auto met volle belading en vouwwagen de 130 in de 6e versnelling (in Frankrijk) met opvallend gemak terwijl het verbruik dan nog steeds binnen de perken blijft. Wel veel windgeruis dan maar dat wil ook wel met een dakkoffer.
Stabiliteit; zoals gezegd is het zaak het stuur goed vast te houden want voor je het weet wijk je van de rechte lijn af, zeker bij veel zijwind. Positief is het gedrag in bochten, ook met aanhanger, de auto blijft erg goed in het spoor en helt ook niet veel over.
Bij 133.000 km het ‘additief’ voor het FAP filter laten vervangen, kost een uurtje tijd en kon niet wachten tot de grote beurt. Moet er nu weer een tijdje tegenaan kunnen.
Grote beurt bij 137.000 km; frame van één van de klapstoeltjes achterin vervangen omdat inklappen niet goed lukte. 2 banden en de remblokjes vervangen maar dat is normale slijtage en verder het gebruikelijke werk.
Conclusie zover; een betrouwbare auto, doet z’n werk goed, relatief zuinig, lekker ruim voor normaal gebruik en is voldoende uitgerust met toeters en bellen. Geluidsniveau mag nog wat lager en versnellingsbak soepeler maar dat zijn geen spelbrekers. Op naar de volgende 20.000 kilometers.
Motor vastgelopen en weer gerepareerd
- 147.000 km
Een collega had een auto nodig met wat extra ruimte om 1 van de kinderen te verhuizen dus even gewisseld van auto. Bij zijn laatste ritje op de snelweg begon de auto een hoop herrie te maken en foutmeldingen te tonen voor de motor en versnellingsbak. De auto snel aan de kant gezet en de wegenwacht gebeld voor assistentie. Het bleek dat de auto echt niet verder kon rijden dus met de auto ambulance opgehaald en na wat spullen uit te laden bij dichtstbijzijnde Citroen dealer (Motorhuis Den Haag) afgeleverd.
Motorhuis heeft vervolgens een diagnose mogen maken van de leasemaatschappij en al snel bleek er veel schade te zijn; door een losgelaten slang van het koelcircuit was de motor oververhit geraakt en vastgelopen, dat hoor je niet vaak meer. Vervolgens heeft de leasemaatschappij de auto zelf opgehaald en in eigen beheer laten maken. Of er nu een revisieblok in is gehangen op alsnog de boel is gemaakt weet ik niet maar na reparatie loopt de motor op zich goed. Alleen bij starten een hoop meer lawaai en soms moet je een paar keer starten, dat was voorheen niet zo.
De auto is netjes weer thuis afgeleverd maar daar bleek dat de navigatie, radio en en bluetooth niet meer werkten, nogal slordig eigenlijk ,daarom daarvoor een afspraak gemaakt bij de lokale dealer (Motorhuis Leiden). Bleek een kapotte zekering te zijn wat ik al vermoedde maar kon er zelf niet achter komen welke. Was uiteindelijk een soort centrale zekering achter de radio en was snel gemaakt.
Nog een paar maanden en dan loopt het contract af, tot die tijd zal ie het verder wel volhouden hoop ik, nu heeft de score van betrouwbaarheid toch wel een deuk opgelopen.
(bijna) inleveren
- 168.000 km
Nog 2 weken en dan (later dan de bedoeling was in verband met de levering van de nieuwe lease auto) zal ik de C4 inleveren. De laatste maanden verliepen redelijk probleemloos op een paar dingen na;
• Op een avond gaf de accu er de brui aan, kon niet ter plekke worden gerepareerd dus moest per auto ambulance worden afgevoerd; duur geintje. Vervanging van de accu zelf was ongeveer EUR 250, dat deel viel wel mee.
• De bluetooth verbinding viel regelmatig uit en dat gebeurde met meerdere telefoons dus moet toch aan de auto zelf hebben gelegen.
• De vergrendeling van de linker stoel op de 2e rij functioneerde niet goed. Eigenlijk niet duidelijk hoe dat kan, er was niets verbogen aan het mechanisme maar het is gerepareerd.
• Met een warme motor start de auto niet gelijk, kan zomaar 5-6 keer zijn voordat hij - met enig misbaar - start.
• Onder het kopje klein ongemak; de raampjes gaan niet met een druk op de knop helemaal open of dicht.
Op de dag van de bestelling van de nieuwe lease auto nog een ongeluk op de snelweg gehad, met de linker achterkant de rechtervoorkant van een Porsche geraakt. Er leek op het eerste gezicht weinig aan de hand behalve blikschade maar het bleek dat de achteras toch bijna 2 graden uit het lood stond en dus nog een prijzige reparatie voor de leasemaatschappij. De Porsche was er slechter aan toe, zonde want die was nog geen 2 maanden oud.
Op vakantie naar Frankrijk met het hele gezin blijkt nu toch wel dat het achterin te krap wordt. De oudste (15, bijna 16) stond erop daar te zitten en zelfs met de stoelen op de 2e zitrij naar voren geschoven is het dan krap, zowel op de 2e als 3e zitrij. De opmerking die je vaak hoort dat de ruimte met kinderen tot 12 jaar voldoende is klopt wel bij deze auto. Bij 1 stoeltje op de 3e rij is de bekleding helemaal weggezakt, ik weet niet hoe dat is gebeurd, er hebben geen bovenmatig zware spullen op gestaan, noch zware mensen op gezeten, zal voor het doorverkopen aan de handel wel worden gerepareerd.
Als je zo'n handig kastje voor bij de tolpoorten in Frankrijk bij de ANWB hebt gekocht, goed uitkijken waar je die plaatst, steekt nogal nauw. Had ik zelf dus niet gedaan dus raampje open, kastje in de hand en uit het raam steken.
Het verbruik is bij normaal op gemiddeld 1:16 te krijgen, met rustig rijden op langere stukken ook wel beter, beter dan 1:17. Op vakanties met volle bepakking is het verbruik een stuk hoger, wellicht dat de 2 litermotor beter is voor deze auto, bij aanschaf van een C4 iets om rekening mee te houden. Heel regelmatig is het gebruik niet, gaat van zuinig naar zuipen en omgekeerd, dat zal denk ik aan mijzelf liggen. Het olieverbruik blijft echt minimaal en dat is een complimentje waard.
Zal ik de auto missen? Denk het niet echt, hij was net niet groot genoeg, niet helemaal betrouwbaar (voornamelijk vanwege de motor) en had ‘m zelf met een sterkere motor genomen in combinatie met een ‘echte’ automaat. Voor mensen met een jong gezin van 4 kinderen is het een prima oplossing, veel ruimte en voldoende comfort, met oudere kinderen is ie een maatje te klein. Ook is het geluidsniveau vaak toch wel wat te hoog, tot 120-130 gaat het goed, daarna wordt de motor nadrukkelijk hoorbaar.
Nu over naar een Seat Alhambra, ook niet erg spannend maar groter, sterker en met een DSG automaat (naar ik nu begrijp ook eigenlijk een gerobotiseerde versnellingsbak), ik zal ook daar een review van bijhouden.
- Betrouwbaarheid2
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Citroën Grand C4 Picasso 2.0 16V – 2008 – 507.935 km - Klokje Rond

Occasion Aankoopadvies: Citroën C4 Picasso (2006-2013)

Test: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 THP Ligne Business (2009)

Test: Citroen Grand C4 Picasso - Ford S-MAX - Mazda 5 - Peugeot 5008 - Toyota Verso - Renault Scénic

Citroen C4 Grand Picasso – Renault Grand Scénic – Toyota Verso - Test
