Citroen ë-C4 50kWh 136 Shine (2022) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | ë-C4 50kWh 136 Shine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 96.450 km |
Van diesel naar electrisch
- 5 km
We schrijven voorjaar 2022. Op dat moment reden wij nog met een Skoda Octavia Combi diesel. Ex lease auto, een heerlijke allemansvriend. Bracht ons overal. Echter werden wij ook beïnvloed door afkeer van Diesel die inmiddels was ontstaan.
Dus werd door ons de afweging gemaakt na ruim 250K kilometers, wat wordt de volgende stap?
Kinderen worden groter, gaan niet altijd meer met paps en mams.
Hebben wij die ruimte nog wel nodig?
Woon werk verkeer was en is voor mij 80km vice versa, dat doe ik al jaren met alle gemak in een Seat Mii (2015) die ooit aan mijn wijlen moeder behoorde.
Mijn vrouw ging en gaat nog slechts 1x per week naar Tilburg voor een kantoordag.
Aldus begon het te kriebelen voor iets anders. En met de rekenschap van zonnepanelen op het dak, eigen oprit(ja is een voorrecht lijkt het wel) gingen wij omkijken naar een EV.
Tesla heel mooi, toen veel te duur!
Mijn vrouw was echter gecharmeerd van Citroën. Haar ouders reden altijd Citroën, zeg maar opgegroeid in een Citroën.
Dus wij naar de plaatselijke dealers. Eerst gekeken bij Peugeot (e2008) tja daar kon ik niet lekker achter het stuur een plek vinden. Te lange benen.
Daarna de straat overgestoken , immers daar lonkte de toenmalige Citroën dealer.
Na al het fraais aanschouwd te hebben in de showroom, kwam er een kwal van een verkoper naar ons toe. Kan niet anders zeggen dat ik blij ben dat de firma Wensink uit onze stad is vetrokken! Wat een personeel.
Had eigenlijk geen tijd voor ons, nam ons niet serieus en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Na lang zoeken kwamen wij uit bij Emerpark in Amersfoort (inmiddels opgegaan in Nefkens).
Prima geholpen. Hebben een uitgebreide proefrit gemaakt in een EC4. Dat beviel, hebben daarna gerekend en gerekend en nog eens gerekend, uiteindelijk gekozen voor Private Lease. PSA had destijds een heel goed aanbod.
Emerpark kwam verassend snel met een levertijd van Augustus 2022 aan.Dat terwijl er toen levertijden waren van meer dan een jaar.
En op 16 augustus 2022 was het dan zover, wij konden onze Citroën E-C4 ophalen bij Emerpark.
Een sprong in de tijd
- 58.670 km
Ruim 1,5 jaar verder en onze Citroën bevalt nog steeds.
Onze ervaring is dat de Citroën niet vN heel lage temperaturen houdt, dan slinkt de range met grote stappen.
Ik bedoel dan alles onder de 10 graden. De schrik slaat je om het hart, als je de range met stappen van 4 of 6 kilometer naar beneden ziet gaan.
Opvallend is dan als je in de buurt van de 35-40% batterij capaciteit komt het reëler wordt.
In het begin zorgde dat wel eens voor gespannen momenten achter het stuur.
Onze ervaring is dat als de temperatuur overdag zo rond de 20graden is de Citroën dat wel fijn vind.
Kortom in de warmere periodes is ongeveer 330km bereik te realiseren.
In de koudere periodes schommelt dat ergens rond de 230-260km maximaal.
Dat vind ik persoonlijk een groot verschil.
Echter voor ons gebruik is het prima!
Over het comfort kan ik alleen maar zeggen, zalig!
Oneffenheden kuilen, drempels, hobbels en dergelijke worden vakkundig gladgestreken. Weliswaar niet zoals in de Xantia van wijlen mijn schoonvader echter het komt een eind in de richting.
Tot nu toe zij wij meer dan tevreden.
Op naar een volgende update.
Bijna 3 jaar verder
- 96.450 km
Een flinke sprong in de tijd. Ons Citroentje bevalt nog steeds qua comfort.
In de loop van de tijd zijn er wel wat op en aanmerkingen te maken op de E-C4.
Het multimedia systeem is enkele malen door de garage van een update voorzien. Sneller is het er zeker niet van geworden. Anyway koppel altijd de telefoon eraan, en gebruik dan Google Maps. Werkt prima.
Echter alle andere functies zijn gewoon traag of totaal onlogisch in verschillende menu's en lagen eronder weggestopt. Ook al rijden wij er nu zo'n 2,5jr in, het went niet.
En dan ergens in Maart dit jaar, rijdend op de A1 ter hoogte van Amersfoort, al rustig tokkelend op de cc 105km/u. Lekker met de rest van het verkeer meerijdend.
Boem! Ineens piept er van alles, cc niet meer werkend. Auto stuurt ineens zwaar, gasrespons is volledig weg.
Lijkt wel of de auto in "noodloop" is.
Zwaar sturend van 3e baan naar rechts geschoven. Snelweg af. Gelukkig was ik al dicht bij mijn afspraak in Amersfoort.
Auto geparkeerd. ' s Middags stap ik in, niks aan de hand, auto reageert weer als normaal.
In de weken erna nog eens gebeurd. Dus hop hop Broekhuis in mijn woonplaats bezocht. Auto aan de draadjes uitlezen. Tja meneer er zitten wel wat storingen in die wij niet allemaal herkennen.
Enfin, auto weer mee. Immers ze hadden geen tijd om de auto direct aan te pakken.
Dus dan maar een afspraak maken.
Dat was ff schrikken ehm ja er is plek half Mei. Wat moet dat moet, dus ja ok doe maar.
Half mei auto dag kwijt. Uitkomst, er zit een breuk, of mogelijke meerdere breuken in een kabelboom.
Goed en nu? Nieuwe afspraak maken, dat was dus gisteren. Vandaag werd ik gebeld, dat het vervangen van de kabelboom was gelukt. Alleen er blijft een storing terugkomen die ze er maar niet uit krijgen. Dus auto nog een dag langer.
Kan gelukkig, hebben nog een auto. Onze rode Seat Mii (ooit behorend aan wijlen mijn moeder). Die staat altijd klaar met 60 dappere steigerende paardjes in het vooronder.
Dus nu maar hopen dat ze het kunnen verhelpen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.