Citroen ë-C4 50kWh 136 Shine (2021) #4
autoreview

Signalement
Uitvoering | ë-C4 50kWh 136 Shine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 15.500 km |
KM-stand laatst | 15.500 km |
Een oase van rust en comfort
- 15.500 km
Ik was al een tijd bezig om over te stappen op elektrisch rijden maar het was steeds financieel net buiten bereik. Na wat proefritten met hybride modellen van mijn favoriete merk die op mijn korte verlanglijstje stonden ging ik nog even winkelen bij een mogelijk elektrisch alternatief. Immers de gevraagde auto's waren niet aanwezig en na één of andere slappe smoes van de toyotadealer had ik opeens een zee van (on)geplande tijd over. Nou, het werd geen nieuwe omdat een jaar levertijd wel erg veel is. Een recent exemplaar met 15000 op de teller werd het uiteindelijk.
Grote pluspunten van de Citroen eC4 is de stilte, de kracht en de soepele vering. Het deed mij gelijk denken aan het comfort van een Mercedes 300d maar dan met veel meer kracht onder de kap en veel stiller. Wat wel wennen is, is het bereik en het plannen van je ritten. "Even" stoppen om te tanken vóór je ergens naar toe gaat is er niet meer bij. Je moet even plannen en rekenen met kilometers. Da's wel een dingetje want de 50KWh accu is rond de 280Km groot. Hoe dit gaat lopen komt t.z.t. in een update.
Voorlopig rij ik weer met plezier naar mijn werk.
Enkele weken en een paar garagebezoeken later blijk ik toch niet goed opgelet te hebben. Enkele geadverteerde opties bleken toch niet in de auto aanwezig. Automatisch parkeren is wel leuk en het hoorde er aan te zitten, maar of ik het ooit zou gebruiken zal altijd een vraag blijven. De ruitensproeiers zijn inmiddels al 2 keer verstopt geraakt en vervangen maar de oorzaak blijft een raadsel.
Het aantal te rijden kilometers van de aangegeven 320 blijkt 25% in negatieve zin af te wijken als je de aangegeven resterende kilometers mag geloven. Die zakken sneller als de afgelegde weg, zonder dat ik vreemde capriolen uit haal. Ik ben nog even bezig om diverse rijstijlen en standen te proberen. Ik ben niet zo van het regenereren maar van het uit laten rollen als dat mogelijk is. Immers, regenereren kost extra verlies bij het omzetten en wat je niet hoeft te regenereren omdat je het nooit hebt aangesproken kent dat verlies niet. Maar als een zondagsrijder door het verkeer gaan a-la een bejaarde priuspiloot is natuurlijk ook niet de bedoeling. Hier kom ik nog op terug.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C4
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C4 Max 156pk Extended range 54 kWh Verwacht !! | 360 Camera | Navigatie | Draadloos Apple Carplay & Android Auto | Adaptive Cruise | Stoelverwarming | !!
- 2024
- 7.364 km

Citroën C4 Max 130pk | Navigatie | Achteruitrijcamera | Climate Control | Cruise Control | Parkeersensoren v+a | Dodehoeksensor | Led koplampen | Keyless | Head-up display | Apple Carplay / Android Auto | Bluetooth | DAB+ radio | Armsteun | Half lederen comfortstoelen | 18" lichtmetalen velgen |
- 2024
- 21.071 km

Citroën C4 130PK SPORT NAVI CAMERA STOELVERW. 18''LMV LED ECC PDC VIR.COCKPIT
- 2023
- 2.494 km