Citroen ë-C4 50kWh 136 Shine (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ë-C4 50kWh 136 Shine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 17 km |
KM-stand laatst | 100.500 km |
De eerste maanden van de nieuwe ervaring
- 14.300 km
Voor ons was de keuze voor de auto gedeeltelijk opgelegd, want voor de leasemaatschappij moesten we in ieder geval een elektrische auto kiezen. Na enkele Mercedessen SLK en de laatste, een Lexus NX300h, viel dus het doek voor de verbrandingsmotoren. We besloten het dan ook gelijk maar eens rationeel aan te pakken en met een excelsheet hadden we prijzen, bijtellingen, actieradiussen en snellaadtijden naast elkaar gezet. De shortlist kwam uit op een VW ID.4 en de Citroën ë-C4. Twee redelijk verschillende auto's dat wel. De keuze is uiteindelijk op de Citroën gevallen. Onder andere omdat we die voor (veel) minder bijtelling/kosten dan de Lexus in de Shine uitvoering konden kiezen en dan zo'n beetje alle opties aanvinken. Geen premium merk maar dat merk je dan goed.
In juli werd hij netjes afgeleverd (vanwege de chiptekorten toch zonder de draadloze oplader voor de smartphone maar daar kunnen we goed zonder leven). En hij bevalt sindsdien uitstekend. Brengt ons waar we moeten zijn in alle rust en comfort. Een snelwegrit van 200 km naar Zoutelande was onze eerste 'spannende' lange-afstandservaring en we kwamen er aan met nog 50 km te gaan. Verder ging het qua laden op bestemming en (in de buurt van) ons huis uitstekend. Comfort met hoofdletters, het dashboard is goed te bedienen (daarop viel de VW weg, dat vonden we een drama). Goede ruimte om met vier man in te reizen - kofferruimte is voldoende voor ons.
Eind september / begin oktober ging hij mee naar Frankrijk. Op de heenweg met Pump en terug met de app Plugsurfing de route met laadpunten uitgestippeld. Met wat ups en downs ging dat goed. We waren wel zo eigenwijs om de rit steeds in één keer te rijden (wel een snelheid van 100-110 km/u aangehouden) dus dat was nachtbraken met een hazeslaapje tijdens de nachtelijke laadsessies. In Frankrijk ook goed kunnen laden en genieten van het comfort. Het is wel vreemd in alle stilte een helling op te rijden.
Met Kerstmis weer naar Zoutelande gereden en dan merk je dat de kou zijn tol eist qua actieradius. Op de heenweg een keer gestopt (na 120 km bij Yerseke) voor een snellader en op te terugweg twee keer (we hebben daar wat meer marge genomen vanwege de kou en omdat we niet een lader wilden missen).
Technisch geen problemen en tot op heden zeer tevreden over de auto!
Tevreden kilometervreter
- 26.000 km
Intussen zijn we met de Citroën (we kunnen discussiëren of hij nu caramelbruin of oranje is, wij houden het op het laatste) ruim over de 25.000 km heen. En hij doet het lekker. Qua comfort hebben we eigenlijk nauwelijks iets te wensen over. En hij rijdt uitstekend. Het weggedrag is eerder comfortabel dan sportief maar je hebt wel een voldoende gevoel met de weg. Ik vind de rust van de stille elektromotor zalig.
We hebben de winter intussen ook al een tijd achter de rug. Bij lage temperaturen loopt het bereik wel terug. Waar we in de zomer gemakkelijk een rit van 230 km konden maken (over de snelweg), moesten we op datzelfde stuk in de winter (op de koude Eerste Kerstdag van vorig jaar) na 160 km een snellaadstop inlassen. Dat was in de snellader middle of nowhere ten westen van Bergen op Zoom dus toch even een gepuzzel wat de beste optie was. Zeker omdat het algoritme een verwachte afstand geeft die pessimistisch is. We moeten dus meer naar het balkje kijken, dat geeft meer houvast. En in de huidige zomertemperaturen komen we uiteraard weer een stuk verder.
Na een koude rit in een sneeuwstorm wilde de auto de volgende ochtend helemaal niet reageren. Een uurtje later was dat als sneeuw voor de zon spontaan verdwenen en heeft het zich niet meer voorgedaan.
Ook wilde de auto een kleine beurt hebben volgens het onderhoud meldingssysteem. Die kreeg hij natuurlijk bij onze dealer in Hilversum. Met een software update, nieuwe navigatiekaarten (waarbij TomTom écht de maximumsnelheden beter op de kaart moet zetten - daar klopt steeds minder van lijkt het). En het zou ook handig zijn als je kunt zien dat er een laadpaal is maar ook dat er onderscheid is tussen AC-laders en snelladers.
Wat we ook heerlijk vinden van deze auto is dat hij qua model niet schreeuwt 'Ik ben elektrisch'! En daarnaast is hij qua vorm en maat lekker compact in een tijd dat auto's alleen maar meer worden opgeblazen. Bij parkeren merken we daar zeker voordeel van te hebben. Terwijl de binnenruimte erg bruikbaar is.
Verder niets bijzonders. We zijn in ieder geval nog steeds erg enthousiast over het elektrisch rijden!
Weinig bijzonderheden, gelukkig compact
- 62.000 km
Zonder problemen ook deze 40.000 km doorgereden en inmiddels staat er ruim 60.000 km op de teller. Qua betrouwbaarheid of problemen is het een redelijk saaie auto: niets te melden dat de moeite waard is. De auto doet z'n ding, heeft naast de beurtjes en bandjes geen extra aandacht gevraagd. Ware het niet dat we gewoonweg blij zijn met het comfort en de uitrusting.
De standaard ingebouwde navigatie van TomTom gebruiken we eigenlijk nauwelijks meer. De kaarten zijn ook na een update hier en daar 'aan de datum' en we hebben de kabeltjes voor CarPlay en Android Auto inmiddels standaard ingeplugd. Voordeel van Android boven Carplay is wel dat je dan gebruik maakt van de volledige breedte van het beeldscherm. Bij CarPlay blijft het beeld vierkant. Ook is het gemakkelijker de spreekinstructies van Android te gebruiken in vergelijking met Apple's Siri. Wat dan ook opvalt is de indicatie van de maximum snelheid in het headup display. Dat wil wel eens een eigen leven leiden. Soms is dat terug te leiden tot de kaart, maar vooral bij afwijkingen (die een camera signaleert) kun je soms vreemde waarden te zien krijgen.
De actieradius geeft ons evenmin nauwelijks problemen in de dagelijkse praktijk. Opmerking: we laden praktisch altijd thuis op dus vertrekken een dag 'vol' en de ritten rijden we overwegend in de Randstad. We hebben als realistisch bereik ongeveer 200 km in het hoofd en tenzij het écht koud is halen we dat ook royaal. Anders zijn er voldoende snelladers om even een beetje extra te geven voor de rest van de rit. Daarbij landen we bij voorkeur bij Fastned. Ionity geeft wel eens de ervaring van een haperende lader of een stekker die niet voldoende vast blijft zitten om te vergrendelen. En dan gebeurt er niets. Bij Fastned hebben we eigenlijk nooit problemen.
Qua interieurruimte ook alleen maar goeds: we rijden regelmatig met vier volwassenen en die zitten zowel voor, als achterin goed. Bagageruimte is voldoende maar ja, de kabel neemt wat ruimte in beslag. Niet te veel maar zeker als je verwacht 'm eerder nodig te hebben dan dat je de spullen nodig hebt die je erop legt iets om rekening mee te houden.
Comfort is eveneens ruim voldoende; in ons dorp zijn kortgeleden nog redelijk 'felle' drempels gelegd bij een oversteek waar nauwelijks mensen te zien zijn. Die nemen we zonder problemen waar anderen écht tot minimale snelheid afremmen. Eind van de week liggen de winterbandjes er weer onder en dan zijn we op het koude jaargetijde voorbereid.
We hebben nu ook het automatische grootlicht ontdekt en permanent aanstaan. Daar zat geen apart knopje voor op het dashboard en het is ook geen hulpje dat je heel keihard nodig hebt. Het is een indrukwekkend stukje techniek. Hij lijkt precies uit te schakelen als ik dat zelf ook zou doen. Daar zijn tegenliggers uiteraard blij mee. Maar hij schakelt eerder in wat soms onrustig kan werken omdat het dan ook weer snel terug moet vallen naar dimlicht vanwege een goed verlichte kruising of tegenliggers.
Wat we wél meer en meer waarderen is de compacte maat. Vooral bij parkeren is het heerlijk de auto gewoon kwijt te kunnen. Veel (de meeste) andere elektrische auto's zijn SUV's die langer, hoger en vooral ook breder zijn. In smallere straatjes en parkeergarages zul je daarmee denk ik sneller een uitdaging krijgen dan we met deze auto ervaren. Voordat we 'm uitkozen stond ook de ID4 op onze lijst. Die zou een stuk breder zijn en daarmee minder praktisch in het dagelijkse verkeer. Jazeker, hij is ruimer. Maar met tweeën hebben we aan de ruimte in deze Fransoos over het algemeen voldoende.
Op naar de volgende update. Het lijkt erop dat we rond mei afscheid moeten gaan nemen van deze voiture. Dat duurt dus nog wel even maar laat ook zien dat de tijd vliegt.
Laadervaringen in het Verenigd Koninkrijk
- 65.000 km
Op Tweede Kerstdag werd de ë-C4 ingezet voor een tweede lange reis, en wel naar het Verenigd Koninkrijk. Vanuit Zoutelande vertrokken we met een volle accu met als doel een dorp pakweg 70 km ten noorden van Londen. Met de Shuttle gingen we onder het Kanaal door. Door het vroege tijdstip hadden we weinig last van verkeer op de weg en konden we ons tempo zelf bepalen. Juist vanwege de lagere temperatuur en de beschikbaarheid van vermoedelijk voldoende laadpunten hadden we de reis niet met een app als ABRP voorbereid maar hielden we TomTom Go (Android) erbij die in de balk aan de rechterzijde ook een indicatie geeft van (snel)laders die langs je route liggen. Omdat we op safe wilden spelen qua laden lasten we na 134 km een snellaadstop in bij de Allego snellader aan de E40 bij Middelkerke. Daar stopten we voor 20 minuten om met 85% verder te gaan. Bij de check-in bij de Eurotunnel vulden we in 10 minuten nog eens 50 km bij de lading. In Engeland landden we bij de Ionity snellader aan de M20 bij Maidstone. Na de spreekwoordelijke kop koffie was de accu ook daar in 20 minuten tot 85% aangezuiverd. Daarmee wilden we in principe tot de bestemming komen (150 km). Gaandeweg (snelweg, file en een temperatuur van een paar graden boven 0) bleek dit wat ambitieus en besloten we bij South Mimms (M25, na 100 km) voor de zekerheid en comfortabel even halt te houden voor een top-up. Na die lading konden we de resterende afstand probleemloos afleggen.
Tijdens de week dat we er waren hebben we bij verschillende snelladers de auto voorzien van extra energie. De terugweg leverde een leuke snellaadstop bij een pub in Greentithe op (105 km), waarna we met 100% gevulde accu doorreden tot bij Jabbeke (165 km) in België. En met die lading konden we door tot iets boven Breda.
Deze beschrijving geeft vooral weer dat waar ik best op mijn hoede was voor niet te vinden, weigerachtige, of anderszins onbruikbare laders in vooral het VK. Mijn ervaring is tegengesteld: zowel het aantal (snel)laders als hun beschikbaarheid viel me honderd procent mee. Op sommige plaatsen waren zelfs meerdere providers actief. We konden op alle plekken terecht met de zakelijke Multitankkaart. Op ééntje na. Daar konden we gewoon een creditcard gebruiken (contactloos), waarmee we uiteindelijk 23 kWh afrekenden voor €8,26 (€0,36/kWh). We hadden één laadfile, en die was bij de snelweg-laadstop bij Jabbeke op de terugweg. We waren de eerste in de rij en konden er na 10 minuten wachten inpluggen. Bij alle andere locaties waren meerdere laadplekken beschikbaar.
Je kunt in ieder geval in het Zuidoosten van Engeland op doorgaande routes redelijk gemakkelijk terecht met je elektrische auto en ook met aantallen pasjes of apps kan het best meevallen. Ik zou echter nog steeds een zekere reserve aanhouden als ik een volgende keer met een elektrische auto naar de andere zijde van het Kanaal reis.
Over de 100,000 km heen
- 100.500 km
De tijd vliegt en zo zijn we al snel meer dan een jaar verder. En het voorbijrijden van het 100.000e km-paaltje verdient een update.
In grote lijnen kan ik kort zijn: we hebben een heerlijk jaartje met de auto beleefd. Onze ë-C4 heeft ons overal gebracht waar we heen wilden. Het jaarlijkse beurtje met updates ging eveneens vlekkeloos. Verrassing daarbij was wel dat we een navigatie-update kregen ondanks dat we geen abonnement hiervoor hadden afgesloten.
We merkten in de zomer wel dat de airco niet effectief was. Dat rechtvaardigde wat aandacht van de werkplaats, waar bleek dat de aircopomp moest worden vervangen. Dat was zo'n beetje het enige ongemak dat we de afgelopen tijd tegenkwamen.
Qua verbruik en actieradius zijn we redelijk tevreden; hoewel we het niet consequent bijhouden rekenen we in de winter met 17-18 kWh/100 km en in de zomer zitten we rond de 15 kWh/100 km. Daarbij rijden we overigens op de snelweg meestal rond de 100 km/h, maar in de avonden gerust wat sneller. Ik heb zeker in de winter minder vaak de 'eco' stand ingeschakeld. Dat maakt de auto ietsje vlotter maar vooral: je krijgt veel meer verwarming. Het verbruik stijgt daar iets van maar niet schrikbarend veel. We rekenen voor het gemak dat we altijd minimaal 200 km comfortabel kunnen afleggen, in de zomer ruim meer.
Ik gebruik voor de navigatie vaak de TomTom Go app via CarPlay. Die is actueler dan de standaardkaart van de auto (die ook in de basis van TomTom is) - de mogelijkheid van 'economische route' geeft een route die soms iets langer in tijd, soms (veel) korter is in afstand en vaker over provinciale wegen in plaats van snelwegen gaat - en zo het verbruik drukt. Dat helpt, en het rijdt wel net zo ontspannend. Wil je geen abonnement, dan is de TomTom Amigo app overigens een alternatief. Die gebruikt een online kaart en heeft dezelfde planningsopties. Ik heb het idee dat deze ook wat gemakkelijker POI's (en andere bijzondere plaatsen) zoekt dan TomTom Go met de kaart op de telefoon zelf.
We wisselen de zomer- en winterbanden. Bij de laatste wissel van zomer- naar winterbanden gaf de auto na enige tijd aan dat de spanning ongelijk werd. Dus op naar een bandenpomp. Eigenlijk is het best een gedoe. Meestal moet je daar tegenwoordig voor betalen (op zich heb ik daar niets tegen), maar in ieder geval bij mij in de buurt bleek juist dat een zwak punt: ik moest een aantal tankstations langs voordat ik er één had gevonden waarvan het betaalautomaatje fatsoenlijk werkte. Irritant. Komt dat bekend voor?
We rijden meestal met tweeën in de auto en zitten daarbij royaal. Ondanks dat de auto voor hedendaagse begrippen redelijk compact is krijgen we van passagiers op de achterbank de opmerking dat de ruimte voor hen ook voldoende is en ze de auto comfortabel vinden.
Kortom: in dit geval betekent geen nieuws goed nieuws en we rollen de kilometers vrolijk onder de banden door. Op naar een volgende update!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C4
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C4 Max 156pk Extended range 54 kWh Verwacht !! | 360 Camera | Navigatie | Draadloos Apple Carplay & Android Auto | Adaptive Cruise | Stoelverwarming | !!
- 2024
- 7.364 km

Citroën C4 Max 130pk | Navigatie | Achteruitrijcamera | Climate Control | Cruise Control | Parkeersensoren v+a | Dodehoeksensor | Led koplampen | Keyless | Head-up display | Apple Carplay / Android Auto | Bluetooth | DAB+ radio | Armsteun | Half lederen comfortstoelen | 18" lichtmetalen velgen |
- 2024
- 21.071 km

Citroën C4 130PK SPORT NAVI CAMERA STOELVERW. 18''LMV LED ECC PDC VIR.COCKPIT
- 2023
- 2.494 km